Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Nils-Per
Skrevet (endret)

Hvordan skal jeg nå vite hvilken maskara som kler hunden min best? :klo:

P.S. Hadde ikke fått med meg det her jeg heller, og syns også det er positivt. Dyreforsøk får en begrense til viktigere ting enn kosmetikk.

Endret av Nils-Per
Skrevet

Det er jammen på tide!

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Og det tyder at vi kan frå no av kjøpe all kosmetikk som finst i butikkane utan dårleg samvit, ikkje sant? For frå no av er jo dermed all dyretesting over?

Max Factor maskara - her kjem eg!

Skrevet (endret)

Og det tyder at vi kan frå no av kjøpe all kosmetikk som finst i butikkane utan dårleg samvit, ikkje sant? For frå no av er jo dermed all dyretesting over?

Max Factor maskara - her kjem eg!

Det betyr at det som er i butikkene av produkter nå kan selges selv om det er brukt ingredienser som har vært testet tidligere og kan produseres som vanlig, men at alt nytt som produseres ikke kan testes eller bruke ingredienser som er testet. Dvs at en maskara som tidligere er dyretester fortsatt kan produseres, men at om samme merket skal lage en ny type maskara, kan denne ikke bruke ingredienser som er dyretestet.

Endret av Lykkelitenen
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så nå er all sminke trygg?

Anonym poster: f90cf777bf91fbc9cef65d0f618b650a

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor strengt er dette egentlig? Er det bare en regel på papiret, eller kommer det til å bli fulgt opp med ordentlige kontroller slik at produktene vi kjøper er garantert ikke dyretestet?

Anonym poster: ae0662facc857309fa9809d8003a2ce6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så nå er all sminke trygg?

Det er fortsatt de samme produktene i hyllene og de er fortsatt bassert på en formula som muligens kan ha oppstått ved hjelp av dyretesting ett eller annet sted på linjen (enten direkte eller ved å bruke ingredienser som kan vært testet). Men alle produkter som finnes opp fra og med nå kan ikke bruke ingrdienser som er testet på dyr eller teste på dyr selv. Så merkene er fra og med nå dyrevenlig, men det betyr ikke at de alltid har vært det.

Reglene gjelder også bare Europa, så produkter kjøpt utenfor Europa kan fortsatt kjøre på slik som før og man kan få trygge og utrygge produkter fra samme produsent avhengi av hvor produktet er kjøpt.

Endret av Lykkelitenen
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Men om de er testet på dyr fra før av spiller vel ingen rolle, så lenge det ikke er lov å gjøre det idag.

Men vil det si at L'oreal f. eks ikke vil være å få kjøpt i butikkene?

Skrevet

Det kommer ann på øyet som ser. Om f.eks. l'oreal ikke tester i europa og for det europeiske markedet kan de fortsatt kjøre på i f.eks. usa. Da vil nok mange fortsatt boikotte l'oreal, selv om produktene i Norge er å regne som trygge. Her må man nesten ta standpunkt selv ut i fra egne verdier.

Og ingen ting kommer til å forsvinne fra hyllene, merkene lager de samme produktene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ann på øyet som ser. Om f.eks. l'oreal ikke tester i europa og for det europeiske markedet kan de fortsatt kjøre på i f.eks. usa. Da vil nok mange fortsatt boikotte l'oreal, selv om produktene i Norge er å regne som trygge. Her må man nesten ta standpunkt selv ut i fra egne verdier.

Og ingen ting kommer til å forsvinne fra hyllene, merkene lager de samme produktene.

Ok. Men da støtter man jo ikke dyretesting, siden man ikke kjøper produktene som er produsert i USA.

Skrevet

Men du vil fortsatt støtte merker som benytter seg av dyretesting, selv om de produktene du kjøper er trygge...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men du vil fortsatt støtte merker som benytter seg av dyretesting, selv om de produktene du kjøper er trygge...

Men det man gjør er å støtte det gode arbeidet de gjør, å dytte dem i riktig retning.

Så kjøper man ikke fra USA, der de evt. tester på dyr. Og så kan heller amerikanerne boikotte, så kanskje de skjønner tegninga ;)

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Jeg vil ikke begynne å kjøpe produkter fra merker som fortsatt benytter seg av dyretesting i andre land. Da støtter jeg jo fortsatt merker som syns dyretesting er greit selv om produktene som selges i Norge er "trygge".

Kommer først til å kjøpe fra sånne merker når de slutter med det helt. Den dagen de går inn for å bruke alternative metoder, og tar avstand fra det er den dagen jeg kommer til å støtte dem. Nå har de sluttet med det i Europa fordi de må, og ikke fordi de har lyst.

Var det samme når enkelte merker begynte å selge i Kina. For å selge produktene der så måtte de testes på dyr, mens de produktene som var i salg andre steder var fortsatt dyrevennlige. Alikevel så kjøper jeg ikke fra disse merkene. De er jo da mer opptatt av å tjene penger enn å holde fast på det at de ikke vil teste på dyr.

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Dette har jeg også lurt på. Jeg vil jo ikke støtte merker som dyretester. Da støtter jeg jo fortsatt dyretesting, selv om ikke akkurat den maskaraen jeg holder i er dyretestet. Er det sånn å forstå? At om jeg kjøper ting fra Estee Lauder, så er ikke de her dyretestet, men sminken de selger til Kina er det?

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Dette har jeg også lurt på. Jeg vil jo ikke støtte merker som dyretester. Da støtter jeg jo fortsatt dyretesting, selv om ikke akkurat den maskaraen jeg holder i er dyretestet. Er det sånn å forstå? At om jeg kjøper ting fra Estee Lauder, så er ikke de her dyretestet, men sminken de selger til Kina er det?

Ja, er sånn jeg og forstår det.

Hvis de skal lage et nytt produkt så regner jeg med at de kan bruke dyretesting i andre land også selge det i Europa. Derfor vil ikke et sånt forbud være godt nok i mine øyne før forbudet gjelder i hele verden.

Det er et skritt i riktig retning, men fortsatt ikke godt nok i mine øyne. Kommer til å fortsette å sjekke hvilke merker som er trygge.

Gjest Badabing
Skrevet

Hm.. Da blir det til at man må holde seg til de samme merkene, ja. Men forhåpentligvis kan det kanskje legge mer press på selskapene som tester på dyr. Når de må finne andre testmuligheter for å få solgt i Europa, kan det hende de etter hvert bruker det på generell basis.

Gjest Crazycatlady
Skrevet (endret)

Ja, jeg håper at det kan bli slutt på det. Veldig unødvendig når man har andre metoder, men det er positivt at EU setter fokus på det.

Er ikke 100% sikker på om jeg har rett, men det er sånn jeg forstår det eller så får noen arrestere meg om jeg tar feil :)

Endret av Crazycatlady
Gjest RompeRusk
Skrevet

Ja, er sånn jeg og forstår det.

Hvis de skal lage et nytt produkt så regner jeg med at de kan bruke dyretesting i andre land også selge det i Europa. Derfor vil ikke et sånt forbud være godt nok i mine øyne før forbudet gjelder i hele verden.

Det er et skritt i riktig retning, men fortsatt ikke godt nok i mine øyne. Kommer til å fortsette å sjekke hvilke merker som er trygge.

"Det blir heller ikke mulig å importere dyretestet kosmetikk fra land utenfor Europa."

Tatt fra ABC-artikkelen :)

Skrevet

Hvis de skal lage et nytt produkt så regner jeg med at de kan bruke dyretesting i andre land også selge det i Europa.

Det blir også forbudt, konsekvensene kan bli at det ikke kommer så mye nytt på markedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...