Gå til innhold

Barn som våkner om natta - barnevakt...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann.

Sønnen vår på 2 våkner hver natt... Vi har prøvd ulike ting, men nå har d endt opp med at han kommer inn i senga vår og sover der resten av natten. Det store problemer er jo barnevakt. Hvem vil passe et barn garantert som våkner om natta...? :-(

Vi skal i bryllup snart og har fikset barnevakt. Men jeg bekymrer meg skikkelig fordi jeg vet at han kommer til å våkne på natta :-( Vurderer seriøst sterkt å melde avbud pga dette!

Har tidligere søkt råd her om hvordan vi kunne få han til å sove natta gjennom, uten hell. Noen tanker..? Andre som har vært i samme situasjon?

Anonym poster: fecc81f09bdf455a56625bd4bb017f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Her våkner han innimellom på natta, og har gjort det hele tiden. Mamma og pappa har han mer enn gjerne! Vi samsover en del også, så det "bekymret" meg mest, men de synes bare det er koselig om de må ta han over til seg om natta :) De har jo bare den natta de våkner, og de kan legge seg tidlig dagen etter sier de selv. Vi har ingen andre barnevakter rundt her, så har ikke prøvd noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymbruker

Det er vel bare å si ifra til barnevakten at han står opp på natten, jeg ser ikke hvorfor det skulle vært noe problem for barnevakten?

Jeg tar sånne ting som en selvfølge når jeg sitter nattvakt for små barn, og så får det heller være en positiv overaskelse om ungen klarer å sove igjennom natten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente8923

Jeg har ikke barn selv, men har sittet barnevakt mange ganger fra jeg var ganske ung. Det er en del av barna jeg har passet som har våknet i løpet av natten og det gjør meg ingenting. Det er bare å hjelpe dem til å sove igjen. Noen barn er tryggere enn andre. Jeg ville ikke latt vær å sitte barnevakt selv om jeg visste at barna våknet i løpet av natten. Man har aldri noen garanti med barn uansett. Kan like gjerne være et barn som aldri våkner som plutselig gjør det fordi det er noen andre i huset. Jeg ville sagt til barnevakten at dersom ungen våkner pleier vi å gjøre sånn og sånn. Forklare rutinene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et vennepar som skal passe han nå. Sønnen vår kjenner hun ganske godt, men mannen hennes har han kun møtt et par ganger. Vet ikke hvordan de vil reagere om sønnen vår vil opp i senga dems i løpet av natta :-\ Er redd han ikke roer seg igjen og sliter dem ut...

Besteforeldre har til nå ikke vært særlig giret på å ha han på overnatting nettopp pga dette :-(

TS

Anonym poster: fecc81f09bdf455a56625bd4bb017f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente8923

Det er et vennepar som skal passe han nå. Sønnen vår kjenner hun ganske godt, men mannen hennes har han kun møtt et par ganger. Vet ikke hvordan de vil reagere om sønnen vår vil opp i senga dems i løpet av natta :-\ Er redd han ikke roer seg igjen og sliter dem ut...

Besteforeldre har til nå ikke vært særlig giret på å ha han på overnatting nettopp pga dette :-(

TS

Anonym poster: fecc81f09bdf455a56625bd4bb017f4a

Hvis han kjenner venninnen din godt og føler seg trygg med henne så vil jeg anbefale at han får lov å sove sammen med henne alene hvis du føler seg komfortabel med det. Så kan mannen sove et annet sted. Selv har jeg aldri sovet sammen med noen av barna jeg satt barnevakt for annet enn min lillebror, men har sittet på sengekanten noen ganger til de sovnet. Det er veldig vanlig at barn våkner i løpet av natten og jeg har virkelig aldri opplevd å bli slitt ut. De er bare barnevakter for en kort periode/tid så det går nok helt fint =)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nesten 20 års erfaring som barnevakt og har opplevd det meste ;) Jeg har bysset, trillet, stroket, sunget, ligget ved siden av til de sovner, hatt de sovende sammen med meg på sofaen... you name it... Ingenting av dette har gjort at jeg ikke vil sitte mer barnevakt. Det er bare snakk om en kveld/natt, er man barnevakt bør man regne med at en ikke nødvendigvis kan sitte foran tv'en og spise godteri hele kvelden.

Men skjønner tankegangen som mamma da, det å ha barnevakt sitter langt inne hos meg som mamma selv.

Anonym poster: f8875b94d1eb0de491e38f1cb25eaa66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Her har barna alltid våknet mindre på natten når vi har barnevakt..,

Ellers så hadde det ikke gjort meg noe å være barnevakt for familie eller venners barn selv om jeg viste at de våknet på natten. Det er jo snakk om EN natt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter våkner også hver natt. Skal jeg være barnevakt for små barn så er jeg klar over muligheten for at det kan skje, og det er ikke noe problem. Har barnet besteforeldre eller noe som vil passe? Eller noen som kjenner barnet godt, og er klar over situasjonen? Det blir helt sikkert ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man barnevakt, så er man barnevakt om natten også. Små barn våkner om natten, sånn er det bare. De fleste tåler å være litt våkne om natten en gang i blant, spesielt når man ikke må gjøre det hver dag! Jeg synes faktisk det er merkelig at besteforeldrene ikke vil ha ham om natten pga. av dette. Er søvnen så viktig for dem at de ikke vil passe barnebarnet sitt?

Uansett, bare fortell venninnen din hva hun og mannen kan forvente seg, så ordner det seg sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell nettopp problemer som dette som gjør at man burde slutte å la større barn komme opp i senga om natten og samsove.

Jeg hadde nektet å ha ett annet barn enn mitt eget i min seng.

Dere får lære ungen hvor h*n skal sove til dere drar i bryllupet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, TS, har selv et barn (dog kun ett år) som våkner mange ganger om natta. Vi gjør det slik at vi går ut annenhver gang, vil ikke utsette en stakkars barnevakt for dette.

Hvis dere ikke har barnevakt som er komfortabel med å legge seg med ham, ville jeg dratt tidlig hjem fra bryllupet. Dere får vel med dere middagen i allefall før barnet pleier å våkne? :)

Selv ville jeg ikke blitt begeistret for å være barnevakt hvis det innebar å få en unge i senga mi om natta.

Anonym poster: d9ea34591fc696055cb1457a35c7cfef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ville nok ikke hatt en barnevakt som ikke syntes det er koselig med selskap i senga! Det er snakk om èn natt... Her er det kun en sjelden gang han våkner og trenger å inn i senga vår, og da er han hjertelig velkommen! Det samme hadde feks min niese vært.. Og jeg vet også at gutten min hadde vært det hos dem.

Men syntes bare du skal si det til venninna di jeg, at han ofte trenger å sove sammen med dere, det går sikkert helt fint! Du skal se at han sover natten igjennom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Det er vell nettopp problemer som dette som gjør at man burde slutte å la større barn komme opp i senga om natten og samsove.

Jeg hadde nektet å ha ett annet barn enn mitt eget i min seng.

Dere får lære ungen hvor h*n skal sove til dere drar i bryllupet.

Du hadde nok ikke vært førstevalget til barnevakt heller ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok bekymret meg mer for hvordan barnet opplever det å våkne når foreldrene er borte. De fleste vil ikke ha noe imot at barnet kommer opp i senga i løpet av natta, bare forklar situasjonen først.

Det er vell nettopp problemer som dette som gjør at man burde slutte å la større barn komme opp i senga om natten og samsove.

Jeg hadde nektet å ha ett annet barn enn mitt eget i min seng.

Dere får lære ungen hvor h*n skal sove til dere drar i bryllupet.

For en tullete ting å si. Barn kommer opp i senga fordi det er trygt å godt, og at foreldrene skal ha mer frihet synes jeg er en dårlig grunn til å nekte barnet den tryggheten. Da får man heller ta ting som de er og finne løsninger som ikke går utover barnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde nok bekymret meg mer for hvordan barnet opplever det å våkne når foreldrene er borte. De fleste vil ikke ha noe imot at barnet kommer opp i senga i løpet av natta, bare forklar situasjonen først.

For en tullete ting å si. Barn kommer opp i senga fordi det er trygt å godt, og at foreldrene skal ha mer frihet synes jeg er en dårlig grunn til å nekte barnet den tryggheten. Da får man heller ta ting som de er og finne løsninger som ikke går utover barnet.

Helt uenig.

I vår verden styrer ikke barna våre vårt liv, og det er jeg veldig glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Og hvorfor sier du det?

Pga slik du svarer.

Om du skulle passet mitt barn, og mitt barn hadde våknet om natten og kanskje vært redd, så skulle du nektet ungen å komme opp i sengen din slik at det følte seg tryggere.

Ellers takk...

Og det har ingen ting med å la barna styre livet vårt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig.

I vår verden styrer ikke barna våre vårt liv, og det er jeg veldig glad for.

Barnet er bare 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig.

I vår verden styrer ikke barna våre vårt liv, og det er jeg veldig glad for.

Enig med Jensemann her altså. Vi bestemmer at jenta vår på 2 skal sove natta i si egen seng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...