Gjest Butterflygirl Skrevet 24. mars 2004 #1 Skrevet 24. mars 2004 Noen som kan gi meg råd om hvordan man tar ut en skilsmisse? Jeg vet at man må gå til fylkesmannen for å fylle ut noe skjema og sånt og søke om skilsmisse. Et teit spørsmål, hvem er fylkesmannen? Hvor har han kontor hen?
Gjest Poirot Skrevet 24. mars 2004 #2 Skrevet 24. mars 2004 Hvem og hvor kommer ann på hvilket fylke du bor i...
Gjest Poirot Skrevet 24. mars 2004 #4 Skrevet 24. mars 2004 http://www.fylkesmannen.no/fmt_hoved.asp?g...g4770=x&g4746=x Her er ihvertfall tlf ol. Kan jo hende skjemaet ligger på siden også.
Gjest Tine Skrevet 24. mars 2004 #5 Skrevet 24. mars 2004 Ta kontakt med familerådgivningskontoret. Man må først til mekling, og det ordner de med time til. Hvis en har barn i alle fall.
Rannva Skrevet 24. mars 2004 #6 Skrevet 24. mars 2004 Dersom du ikke har barn, kan du bare ringe fylkesmannens kontor, og be dem sende separasjonsskjema. Dette fyller dere ut og sender inn. Etter et par/tre uker får dere bevillingen i posten. Et år etter den datoen separasjonen gjelder fra, kan dere søke om skillsmisse. Dere må ha vitner som signerer på at dere ikke har bodd sammen i seperasjonstiden. Deretter tar det ytterligere noen uker før dere er skillt.
Gjest Butterflygirl Skrevet 24. mars 2004 #7 Skrevet 24. mars 2004 Det er ikke jeg som skal skille meg...men min tante. Hun har barn på min alder..og de er jo myndige, så det er bare fokus på henne og mannen hennes. Men, altså man kan ikke bo i samme hus når man er separert? ikke i 2 forskjellige soverom? For jeg tror det blir litt problematisk med det asså... begge de har lave inntekter og alt...og de har ikke så mange familiemedlemmer i oslo og sånn...og boligprisene er skyhøye. er det flere alternativer? hvis det er sånn, så ender en av dem på gata, uten tak over hodet. Men hjelper sosialkontoret med sånne ting da? med å skaffe et sted å bo og slikt?
Hillary- Skrevet 24. mars 2004 #8 Skrevet 24. mars 2004 Tja, hvordan har de tenkt å gjøre det når de blir skilt????? Eller??? Hvis man orker å bo sammen...??
Gjest Butterflygirl Skrevet 24. mars 2004 #9 Skrevet 24. mars 2004 Har skjønt det sånn at de har et års separasjon. tror vel at en av de finner seg et sted å bo. de må jo også fordele av sakene mellom seg, så en av de får jo leiligheten. men hjelper sosialkontoret med sånt, eller er det bare for enslige mødre og sånne situasjoner?
Hillary- Skrevet 24. mars 2004 #10 Skrevet 24. mars 2004 Ingen har automatisk rett på noe som helst fra noen myndighet. Det må behovsprøves. Er de helt på bar bakke? Hvis de ikke har jobb, men er arbeidsføre, å antar jeg at de er i Aetat-systemet allerede. Hvis det er snakk om sykdom e.l. så er de vel i trygdeetat-systemet. Hvis de allerede befinner seg i et av disse systemene, så ville jeg anbefalt dem å spørre der hvis de trenger ytterligere støtte. Da vil de bli henvist til riktig kontor. Ellers så går det an å ta en telefon til sosialkontoret og høre om det er der man søker om f.eks. bostøtte. Det er som sagt ingen automatikk, og det kan hende at noen må greie seg med en litt rimeligere utleiebolig. Poenget er at sosialmyndighetene trolig vil si at de kan selge leiligheten, dele summen på to og da har de "formue"...(hvis de eier den)
LaToya Skrevet 24. mars 2004 #11 Skrevet 24. mars 2004 Når jeg tok ut seperasjon før jul så stod det ingen ting om at man må ha forskjellig adresse. Jeg flyttet hjem til mine foreldre, men endret ikke adr min på folkeregistret før jeg flyttet for meg selv( som var en stund etter at sepr var innvilget ) men jeg skrev meg opp med en annen adr. på sepr papirene. Men jeg fant det ikke noe sted at man ikke kan ha samme adr. ( kan jo være at den ene bor i hybel osv )
Rannva Skrevet 24. mars 2004 #12 Skrevet 24. mars 2004 Men' date=' altså man kan ikke bo i samme hus når man er separert? ikke i 2 forskjellige soverom? For jeg tror det blir litt problematisk med det asså... begge de har lave inntekter og alt...og de har ikke så mange familiemedlemmer i oslo og sånn...og boligprisene er skyhøye.[/quote'] Nei, de må bo hver for seg. Kjenner noen som ville bo sammen til han var ferdig å bygge hus (de var ikke i "krig", og hadde en liten datter sammen), og da måtte de utsette separasjonen. Hver av partene må ha to vitner på dette. Dersom de flytter sammen igjen i separasjonstiden, opphører separasjonen. Og de må evt søke på nytt og vente et år før de kan søke om skillsmisse. Men dersom de er så gode venner at de kan dele hus, er det kanskje ikke så viktig å bli formelt skillt raskest mulig? De har vel tenkt å flytte fra hverandre?
Pusekatt Skrevet 24. mars 2004 #13 Skrevet 24. mars 2004 Man kan bo i samme hus/leilighet selv om man er separert, men da er separasjonstiden (altså tiden fra man tar ut separasjon til skilsmisse kan innvilges) to år, istedetfor ett år som det vanligvis er når man bor fra hverandre.
Gjest Butterflygirl Skrevet 24. mars 2004 #14 Skrevet 24. mars 2004 Nei, de er ikke helt blakke. Men de har ikke råd til å kjøpe en leilighet for å si det sånn. Så jeg får sjekke det ut med sosialkontoret. Men det jeg vet er at tanta mi vil ha skilsmissen så fort som mulig. Og hun er såpass sint på mannen at hun vil ha det meste av formuen. Hun var ikke helt fornøyd da jeg fortalte henne at hun måtte vente 1 år med å være fullstendig skilt fra mannen sin, og jeg tror ikke hun blir noe glad av 2 år. Men takk for svarene som har kommet. Jeg har blitt klokere av dette
Gjest Dalwhinnie Skrevet 24. mars 2004 #15 Skrevet 24. mars 2004 Da jeg gikk fra min mann og meldte flytting til Folkeregisteret, fikk jeg flyttemeldingen tilbake da de måtte ha separasjonspapirene for å godkjenne flyttingen. Ergo kan de neppe kreve at en er registrert på forskjellig adresse i Folkeregisteret for å gi separasjonsbevilling. Men når en søker skilsmisse, da må en skrive under, og ha vitner på, at en ikke har bodd sammen det siste året.
tenker Skrevet 25. mars 2004 #16 Skrevet 25. mars 2004 Så jeg får sjekke det ut med sosialkontoret. Men det jeg vet er at tanta mi vil ha skilsmissen så fort som mulig. Og hun er såpass sint på mannen at hun vil ha det meste av formuen. Hvis det er en formue, uansett størrelse, å krangle om, kan de bare glemme å få hjelp fra sosialkontoret. Du må selge både hus og bil før du får hjelp derfra. Kan ikke skjønne at det i kampens hete skal være noen umulighet å flytte på hybel for en av dem. Men klart, hvis de er litt oppe i åra har de kanskje litt andre vaner...
LaToya Skrevet 25. mars 2004 #17 Skrevet 25. mars 2004 Om man er seperert og flytter sammen igjen må dette meldes ( opphevelse av seperasjonen ) Det er ingen automatikk i dette. Likeledes at man etter 1 år må søke om skilsmisse. Man kan mao være separert så lenge man vil ?
Rannva Skrevet 25. mars 2004 #18 Skrevet 25. mars 2004 Om man er seperert og flytter sammen igjen må dette meldes ( opphevelse av seperasjonen ) Det er ingen automatikk i dette. Likeledes at man etter 1 år må søke om skilsmisse. Man kan mao være separert så lenge man vil ? Ja, en kan være separert så lenge en vil. Når en søker om skillsmisse må en ha tilsammen 4 vitner på at en ikke har bodd sammen i separasjonstiden.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 25. mars 2004 #19 Skrevet 25. mars 2004 Når en søker om skillsmisse må en ha tilsammen 4 vitner på at en ikke har bodd sammen i separasjonstiden. En må ikke ha fire vitner - to holder hvis mannen og kvinnen skriver under på papirene sammen. Hvis en overhodet ikke er på talefot og dermed fyller ut papirene hver for seg, må imidlertid hver av partene ha to vitner på dette.
Gjest gjest2 Skrevet 26. mars 2004 #20 Skrevet 26. mars 2004 Er "midt" oppe i dette og prosedyren er som følger: - Man ringer eller mailer fylkesmannen og får tilsendt seperasjonspapirer. - Man søker om seperasjon og en eller begge skriver under på papirene (hvis bare den ene signerer får den andre rekomandert brev fra fylkesmannen som må signeres og returneres ergo det tar lengre tid) Signert kopi (får på posten) av ekteskapsattest og fødselsattest må legges ved. - Er man separert i ett år og bor fra hverandre kan man søke om skilsmisse (må ikke ha folkeregistrert adresse fra hverandre hele tiden, men må ha to vitner på at man har bodd fra hverandre når man sender inn skilsmissesøknad) Begge eller bare den ene kan signere, men som ved søknad om seperasjon går det fortere om man er begge. Signert kopi (får på posten) av ekteskapsattest, seperasjonspapirer og fødselsattest må legges ved. Man kan være separert "til evig tid" om man ikke sender inn skilsmissesøknad. Da kan man ikke gifte seg igjen og man kan når som helst flytte sammen uten noen formaliteter og være gift igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå