Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på dette rundt dåp...

Når er det vanlig at babyene døpes? Hvem inviterer dere? Hvor mangen faddere har dere?

Når sendte dere invitasjonen til dåpen?

Har tenkt en del på dette, da både jeg og sambo har familie/venner flere timers flytur unna. Så litt greit å begynne å tenke litt på dette gjerne..? Litt tidlig kanskje men :fnise:

Har termin på sensommeren..

Anonym poster: b46e8b152521c1414e2984b1df9ebe1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi døpte da hun var 3 mnd. Inviterte kun de nærmeste, tanter, onkler, besteforeldre, oldeforeldre og faddere (vi hadde fire faddere) - det synes jeg passet oss veldig bra : )

Vi sendte ut innbydelse sent, 3 uker før ellernoe : p

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste er vel rundt 3 mnd.

Min jente var 6 mnd. Vi bodde et stykke unna når hun ble født, men flyttet nærmere familien når hun var 4 mnd. Så vi valgte å vente til vi hadde flyttet og kommet oss i orden.

Mener å huske jeg sendte ivitasjonene ca en mnd før dåpen. Vi inviterte bare nærmeste familie(barnets besteforeldre, tanter/onkler og søskenbarn).

Vi hadde 3 faddere, mine og min manns søsken.

Anonym poster: 9f94f5e72ac3d832a429defb5c104fbf

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har vært mellom 3 og 4 måneder, blant de jeg kjenner så er det en ganske normal alder å gjøre det på. Inviterte nærmeste familien + noen venner som skulle være faddere. Begge barna mine har 6 faddere (det er maks antall, det må være minimum 2 faddere). Sendte ut invitasjon en måned i forveien.

Anonym poster: ba07742b39e84f6210825218dc7cf0e4

Skrevet

Min eldste ble døpt da hun var 5 måneder. Det er litt sent, men grensen for når navnet skal være registrert er 6 måneder, og vi var godt innenfor denne grensen. Årsaken til forsinkelser var et dødsfall i familien, samt vedvarende kolikk hos jenta, slik at vi var helt utslitte. Vi grei ikke å tenke så langt, før det hadde gått. Så lang tid. Invitasjonen ble sendt ut va 3 uker i forveien. Hun. Fikk 3 faddere, et par samt en tante.

Vår yngste var til dåpen da hun var va 5 uker. Invitasjon ble gjennomført på telefonen et par uker i forveien. Et vennepar var faddere her.

Skrevet

Vi inviterte de som sto oss nærmest. Besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler til barnet. Fra min side av familien inviterte vi også min onkel og kusine, siden vi står hverandre nær. Han inviterte ingen onkler eller søskenbarn. Vi inviterte også min venninne siden hun er fadder og hans kamerat/kollega fordi han har mye med oss å gjøre.

Sendte vel ut invitasjonen en måned før ca :)

Skrevet

Han her døpes til helga, han er 2,5 mnd gammel. Har fire faddere, sine to onkler samt en venn fra hver side. Her var fadderne single, så da ble det sånn. Inviterer kun de nærmeste, så blir vel 12 stk - kunne blitt 15 hvis alle hadde kunnet. Har ikke sendt ut invitasjoner, siden gjestene er ganske selvskrevne :) bare informert om datoen.

Skrevet

Min eldste ble døpt da hun var 5 måneder. Det er litt sent, men grensen for når navnet skal være registrert er 6 måneder, og vi var godt innenfor denne grensen.

Barna får ikke navnet sitt når de døpes. Man kan registrere barnets navn lenge før dåpen.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

dåp er vanlig å ha når barnet er 2-4 mnd.

inviterer tanter og onkeler til barnet m evt fam.+ besteforeldre self.

det er lurt å ha blodsbånd til faddere så slipper dere å evt invitere xer og tidligere veninner i konfir.menge angrer på dette i ettertid,men ser det ikke i dåpstiden. husk det er mye som kan hende i familien over tid .

AnonymBruker
Skrevet

Vi døpte gutten vår da han var 3 mnd :) Det er mest vanlig rundt om her og velge den alderen, men litt før og etter går jo selvfølgelig fint det og.

Vi hadde 5 faddrer, neste gang klarer vi oss med 3-4. (ikke vanlig å ha mer enn 6 stk, da må man snakke med presten først).

Inviterte kun den nærmeste familien. Tanter/onkler, besteforeldre/oldeforeldre, og faddre til barnet. + søskenbarnet til min pappa, som er den eneste i familien som har fungert som en tante for meg opp igjennom årene :) jeg er også fadder på hennes minste. Vi var 21-22 stk.

Sendte ut invitasjonen ca 6 uker før dåp... (har et par i familien som jobber helg/turnus, sånn at de skulle ha tid til å ordne seg fri, viss dåpen kom på jobbhelgen deres)

1 mnd før bør innbydelsen vere ute :)

Anonym poster: 061ef3073226891756bcacd9063a704d

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Ble døpt da de var 3, og 4 mnd. Hadde 3 faddere.

Ba kun nærmeste familie og faddere.

Barnets oldeforeldre, besteforeldre, tanter, onkler, og søskenbarn.

Endret av Magdalene
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på dette rundt dåp...

Når er det vanlig at babyene døpes? Hvem inviterer dere? Hvor mangen faddere har dere?

Når sendte dere invitasjonen til dåpen?

Har tenkt en del på dette, da både jeg og sambo har familie/venner flere timers flytur unna. Så litt greit å begynne å tenke litt på dette gjerne..? Litt tidlig kanskje men :fnise:

Har termin på sensommeren..

Vår var nesten 2 mnd da h*n ble døpt. Vi inviterte kun mine og mannens foreldre (+ ev. nye ektefeller), våre søsken (ingen av disse hadde barn da), + besteforeldre, oldeforeldre og faddere. Vi hadde 3 faddere som var i slekta vår, samt 1 ekstra som ikke hørte til i slekta. Husker ikke konkret når vi sendte invitasjonene til dåpen, men jeg tror vi gjorde det relativt tidlig.

Anonym poster: c90ea458021faac18e509581853ef393

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste ble døpt da hun var 5 måneder. Det er litt sent, men grensen for når navnet skal være registrert er 6 måneder, og vi var godt innenfor denne grensen.

Navnegivning og dåp har ingen forbindelse. De får jo navn de som ikke døpes også.....

Anonym poster: 9f94f5e72ac3d832a429defb5c104fbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi var ganske nøyaktig 3 mnd da hun ble døpt. Hun hadde tre faddere: en veninne og mine to eldste søsken. Har nå termin i juni og har begynt å tenke dåp allerede jeg også ;) Tror nestemann får fire faddere: mannens søsken og mine forlovere. Inviterte var/blir barnets faddere, tanter, onkler, søskenbarn og oldeforeldre. Kommer nok til å ha dåp litt tidligere denne gangen for å ha større mulighet for fint vær så vi kan ha kaffe ute :)

Anonym poster: 256c44e83a0c8cefa5309d3c011b4758

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle :klemmer:

Jeg har tenkt litt på det hvem jeg vil ha som fadder. Å jeg klarer virkelig ikke bestemme meg.. Jeg har bare en bror, samme med samboer.

Hvem valgte dere til gumor/gufar? Eller har dere det? Hvem holder babyen idet den døpes?

Mye tanker rundt dette :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle :klemmer:

Jeg har tenkt litt på det hvem jeg vil ha som fadder. Å jeg klarer virkelig ikke bestemme meg.. Jeg har bare en bror, samme med samboer.

Hvem valgte dere til gumor/gufar? Eller har dere det? Hvem holder babyen idet den døpes?

Mye tanker rundt dette :fnise:

Man velger gjerne de nærmeste venner /familie som er kristene til å være fadder

Anonym poster: e0d9f9ba669479fce617770ee3ef5eef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet dere om det er vanlig å bruke dåpskjole om man "døper" humanistisk? For jeg vil så gjerne at mitt barn skal ha på samme dåpskjole som resten av familien har hatt

Anonym poster: 7d35425e0d7a793ac62cdb37920de003

AnonymBruker
Skrevet

Vet dere om det er vanlig å bruke dåpskjole om man "døper" humanistisk? For jeg vil så gjerne at mitt barn skal ha på samme dåpskjole som resten av familien har hatt

Anonym poster: 7d35425e0d7a793ac62cdb37920de003

Veldig vanlig at man bruker nedarvet dåpskjole til navnefest/ humanetisk navneseremoni dersom man har en slik i familien.

Det viktigste for mange er å ønske en liten Velkommen til verden. Så vidt jeg har hørt i vennegjengen er de somvil frelse barn fra arvesynd, og sikre kristen oppdragelse i mmindretall... Ofte er det samlingen med familie og venner som teller.

Lykke til med å feire humanetisk! Står mer informasjon på HEF sine sider, tror det står noe om dåpskjole også!

Anonym poster: 2f8981d5962e2722c7b08b5b4efb18dd

Gjest halebein
Skrevet

Barn nr 1: døpt da han var 8 mnd, stooort selskap, med 6 gardere. Barn nr 2: døpt 5 mnd, stoooort selskap, 4 fastere, barn nr 3 døpt 5 mnd,4 faddere lite selskap med ca 20 gjester. Var helt klart minst stress med nr 3, og minst like høytidelig og koselig.

Gjest halebein
Skrevet (endret)

Barn nr 1: døpt da han var 8 mnd, stooort selskap, med 6 faddere. Barn nr 2: døpt 5 mnd, stoooort selskap, 4 fastere, barn nr 3 døpt 5 mnd,4 faddere lite selskap med ca 20 gjester. Var helt klart minst stress med nr 3, og minst like høytidelig og koselig.

Endret av halebein

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...