Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2013 #1 Skrevet 10. mars 2013 Mannen min og jeg begynner å nærme oss alderen for familieforøkelse med stormskritt. Men jeg har noen tanker rundt dette. Mannen er i fast, stabil jobb, jeg tok desverre et feilvalg, så er ikke ferdig utdannet (vet ikke hva jeg vil), så jeg har en ustabil/veldig varierende arbeidsmengde deltidsjobb. Jeg mangler et par fag for å ha fullført studiekompetanse, noe jeg etterhvert vil. Vi eier hus og har en grei økonomi nå, bedre enn flere av våre vennepar som har barn. Et annet problem er at jeg jobber såpass varierende, at jeg ikke får tjent opp til noen rettigheter. Om jeg skulle gått ut i mammaperm, ville jeg omtrendt sitte med null i måneden, bortsett fra 960 (?) kr i barnestønad. Og å sitte tilnærmet uten penger i mange måneder, høres veldig skummelt ut. I tillegg er jeg redd for at økonomieb vår ikke skal klare barn. Vi har som sagt ingen problemer med økonomien i dag, men barn koster jo litt etterhvert (barnehage, livsopphold o.l) Men om jeg skal utdanne meg, og så prøve å få jobb før vi får barn, blir vi ganske gamle innen et evt barn. Ble vel kanskje ikke så mange spørsmål dette, men måtte bare lufte litt tanker..
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2013 #2 Skrevet 10. mars 2013 Hvis dere ønsker barn nå, kan du jo se deg om etter en fast jobb- selv om det ikke er drømmejobben. Det er en stor fordel å ha tjent seg opp permisjonspenger, da har du en bekymring mindre!
Gjest ts Skrevet 10. mars 2013 #3 Skrevet 10. mars 2013 Takk for svar gjest! Ja, det gjør jeg, det er ingen drømmejobb den jeg har pr nå, men problemet er at det er utrolig vrient å få fast/full jobb, søkt på masse i månedvis mens jeg har hatt denne andre jobben. :-/
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #4 Skrevet 11. mars 2013 Men hva gjør man når man ikke får jobb da? har som sagt denne deltidsjobben, men som sagt veldig varierende arbeidsmengde. Og jeg har søkt på mange jobber, men det er ikke lett å få ny jobb. Anonym poster: ce1d2d4d7579cfbf5d26fe1e064ed9cb
Rotemor Skrevet 11. mars 2013 #5 Skrevet 11. mars 2013 Du vil få uttelling på 6 av de 10 siste månedene før fødselspermisjonen starter.(tiden du er gravid) Dvs at hvis du feks klarer å få flere vakter eller en deltidsstilling ved siden av den jobben du har så skal alt regnes med i utregning av FP. NAV har en kalkulator på nettsiden der du kan estimerere. Du vil jo ikke gå betydelig ned i lønn ettersom du allerede har en viss inntekt. For min egen del ville jeg ha stått på det jeg kunne for å få den uttellingen....tatt hva som helst av jobb nærmest.I den grad man kan da så klart... Når det gjelder utgifter til barn så vokser familien gjerne med oppgaven. Man bruker gjerne mindre penger på andre fritidsaktiviteter de første par år. Etter det husker man ikke hvordan det var å ikke ha barn Barnehageregning etc blir en naturlig del av husholdningsbudsjettet og utstyr får man kjøpt brukt! 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #6 Skrevet 11. mars 2013 Du vil få uttelling på 6 av de 10 siste månedene før fødselspermisjonen starter.(tiden du er gravid) Dvs at hvis du feks klarer å få flere vakter eller en deltidsstilling ved siden av den jobben du har så skal alt regnes med i utregning av FP. NAV har en kalkulator på nettsiden der du kan estimerere. Du vil jo ikke gå betydelig ned i lønn ettersom du allerede har en viss inntekt. For min egen del ville jeg ha stått på det jeg kunne for å få den uttellingen....tatt hva som helst av jobb nærmest.I den grad man kan da så klart... Når det gjelder utgifter til barn så vokser familien gjerne med oppgaven. Man bruker gjerne mindre penger på andre fritidsaktiviteter de første par år. Etter det husker man ikke hvordan det var å ikke ha barn Barnehageregning etc blir en naturlig del av husholdningsbudsjettet og utstyr får man kjøpt brukt! Tusen takk for svar rotemor. Det er liksom det som er litt av problemet desverre, jeg styrer ikke over vaktene mine overhodet. En måned kan jeg jobbe fulltid pga ferie, sykdom, behov eller lignende, neste måned får jeg null vakter, neste der igjen kanskje to, så et par uten noenting osv. Jeg må bare takke ja om det er noe, ellers sitter jeg på vent. Og jeg søker på det jeg kommer over, men det er desverre veldig hard kamp om jobbene her, siste jeg søkte på, en deltidsstilling som ikke akkurat var en glansjobb, 250 søkere.. Hvor mye må man ha tjent for å ha noen rettigheter i navsystemet ifm graviditet/barn? Eller regner de ut en viss prosent av de siste månedene? Hvis jeg da ikke har tjent mer enn 10 000 det siste halve året for eksempel pga lite vakter, vil de da regne ut en viss prosent av disse 10 000 da? Jo, man får vel alt til å gå hvis man vil. Men jeg ville jo gjerne kunne tilby et evt barn den beste muligheten for en trygg og god oppvekst. Anonym poster: ce1d2d4d7579cfbf5d26fe1e064ed9cb
Rotemor Skrevet 11. mars 2013 #7 Skrevet 11. mars 2013 Trygg og god oppvekst tror jeg du klarer å sikre her uansett Hvis du tar lønnsslippene dine for 6 måneder, plusser de sammen og deler på 6 så er du relativt nær det beløp du kan forvente pr måned i ca 8 måneder. Jeg skriver relativt fordi det er NAV som vurderer. De regner ut en dagsats for deg. For å illustrere: Jan-juni: 3000+8000+700+10000+4000+5000/6=5116 p.m Men presiserer at det er grovregning assa! Man kan eventuelt få engangsstønad på kr 35000. Da kan du ta vakter igjen etter 6 ukers barsel. Men det vil du ikke
Furstina Skrevet 11. mars 2013 #8 Skrevet 11. mars 2013 Om du tänker lite längre än bara på permissionstiden så behöver du kanske fundera över framtiden även MED barn. Om du inte ska fortsätta att jobba på osäkert vikariat i framtiden behöver du kanske en utbildning, det är tungt (men görbart) att utbilda sig samtidigt som du har små barn. Studiestöd och kostnad för småbarn, studier och sjukt barn, studier och bristande studiero och/eller brist på sömn gör studierna aningen svårare än om du utbildar dig innan ni får barn. Mitt råd är att åtminstone skaffa dig studiekompentensen NU när du har tid och råd. Barn är dessutom ingen "beställningsvara" och det kan ta tid innan ni blir gravida, om ni ens kan det.
sjøhest Skrevet 11. mars 2013 #9 Skrevet 11. mars 2013 Sett deg opp som vikar flere plasser, så får du flere vakter. Er du vikar er det jo også lov å si nei. Pleier være en del å få i barnehager og i helsevesenet. Jeg hadde ikke satt barn til verden uten å ha grei inntekt.
Gjest Marie Skrevet 21. mars 2013 #10 Skrevet 21. mars 2013 Kan ikke pappan ta en større del av permisjonen? Det er bare en liten del som mor er pliktig å ta, og far har jo hatt fast jobb en stund, etter hva jeg skjønner. Det er vel ikke ideelt, men jeg kjenner flere som har gjort dette. Jeg og kjæresten har en sønn på 6 måneder og jeg må si jeg gleder meg til han skal ut i perm, kunne godt gitt noe av permen min til ham. så kan du jobbe og tjene penger...
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2013 #11 Skrevet 21. mars 2013 Vi har satt bryllupsdato i starten av april neste år, ikke helt tilfeldig Så ja, vi planlegger også sånn i første omgang. Kan jo håpe at vi blir gravide i løpet av noen måneder etter vi har giftet oss Hvis ikke, så er vi vel for gamle til å hoppe over måneder, da må det bli som det blir Anonym poster: 4170a621ec87762f9c4f5d428291a20a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå