Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han har lagt seg så vanvittig ut etter at vi ble sammen for 2,5 år siden. Han har sikkert lagt på seg 20 kg, og veier ca 130 kg nå:( jeg kjenner at dette begynner å plage meg mer enn jeg liker.

Han seier det selv også, og har snakker om "NÅ må jeg gjør noe" men det skjer ingenting. Det bare fortsette oppover. Jeg klarer ikke si til han at han bør slanke seg. Men han trives ikke sånn, det merker jeg.

Jeg tar meg selv i å bli flau i sosiale sammenhenger der det blir servert kaker/snacks- for han klarer ikke begrense seg. Han kan spise 7 hele vafler på rappen, og sluke en 200g sjokoladeplate like etterpå.

Hvordan i all verden skal jeg formulere meg/ hjelpe han? Føler meg slem, men jeg ønsker bare å hjelpe han...

Anonym poster: df30bd8e3ad75f7d67de25dd8d3a9ffe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neste gang han nevner at han må gjøre noe med det, så burde du gripe sjansen og fortelle ham at han virkelig må skjerpe seg. Kanskje dere kan begynne å trene sammen, sette sammen en plan, for å gjøre det lettere for ham?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han har lagt seg så vanvittig ut etter at vi ble sammen for 2,5 år siden. Han har sikkert lagt på seg 20 kg, og veier ca 130 kg nå :( jeg kjenner at dette begynner å plage meg mer enn jeg liker.

Han seier det selv også, og har snakker om "NÅ må jeg gjør noe" men det skjer ingenting. Det bare fortsette oppover. Jeg klarer ikke si til han at han bør slanke seg. Men han trives ikke sånn, det merker jeg.

Jeg tar meg selv i å bli flau i sosiale sammenhenger der det blir servert kaker/snacks- for han klarer ikke begrense seg. Han kan spise 7 hele vafler på rappen, og sluke en 200g sjokoladeplate like etterpå.

Hvordan i all verden skal jeg formulere meg/ hjelpe han? Føler meg slem, men jeg ønsker bare å hjelpe han...

Anonym poster: df30bd8e3ad75f7d67de25dd8d3a9ffe

Lage litt mindre vafler?

Anonym poster: 653c2323d2eb65bb08df18820516c1b0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lage litt mindre vafler?

Anonym poster: 653c2323d2eb65bb08df18820516c1b0

Litt vanskelig å bestemme hva folk ønsker å servere når vi er på besøk;)

TS

Anonym poster: 67d2ad49fe59f98838e33282b015b85c

AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg fikk faktisk lyst på vafler..

Men seriøst, jeg forstår problemet ditt. Forstår hans problem også, for det er ikke enkelt å slanke seg når man har vandret litt for lenge på den stien han går. Godteri, usunn mat kanskje, litt for lite trim. Noe trim i det hele tatt?

Inviter han med ut på gåturer, lag sunn mat (om dere bor sammen?), spis sunt selv og start en ny livsstil dere begge kan følge, og fortell han at det ville blitt enklere for deg å følge den om han også begynte.

Kutt ned innkjøpene på nammis, og det kraftig.

I tillegg leste jeg her for litt siden at det var ei som sa til sin kjære at det ble så vanskelig å gi blowjob når magen hans ble så stor. Det fungerte visst veldig bra ;)

Anonym poster: 9e0238e1bb0337f8750c20652f455d43

• Liker 5
Skrevet

Ta han med på turer/treningssentre?

Skrevet

Neste gang han sier at han må skjerpe seg, så kan du jo foreslå for han at du kan hjelpe han, f.eks når dere er i selskap (og ellers også self), og du tenker at han har spist nok, så gir du han et tegn på at han kanskje skal ro litt ned.

Går turer ilag, prøv å gå 30-40 min hver dag.

Minn han på å drikk mye vann, helst 2-3 glass vann før han spiser noe ant,

det hjelper også på om han spiser saktere, for det tar ca 20 min fra magen er mett, til hjernen registrerer det, man må jo heller ikke spise seg mett hver dag, det holder at kroppen har noe å jobbe med.

Skrevet

Han var jo relativt tung og stor alt da dere ble sammen. Da lå det vel litt i kortene at dette var en mann som var glad i mat og ikke lå i energibalanse? Det er jo ikke uvanlig at tykke mennesker blir tykkere og tykkere.

Du kan jo prøve å nevne det for ham, at han kanskje burde tenke litt på hva han putter i munnen, men i bunn og grunn tenker jeg at dette er en mann som lever på samme måten nå som før dere var sammen, og at du dermed ikke har noe med hva han spiser.

Hadde du blitt sammen med en slank treningsnarkoman i utgangspunktet, og denne mannen etterhvert endret vaner og ble overvektig, da hadde du hatt en "sak" i mine øyne. Men ikke nå.

Så får du ta stilling til om du synes det er greit eller ikke å leve med en som høyst sannsynlig kommer til å fortsette å legge på seg litt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke foreslå at dere skal lage sunne middager sammen?

- Bruk mye salat og grønnsaker i maten.

- Spis kylling, karbonadedeig, biff, svinekjøtt. Det inneholder mindre kalorier enn kjøttdeig og pølser.

- Lag pizza med grov bunn.

- Bytt ut tacolefsene med tacosalat eller salatblader.

- Unngå fete sauser og dressinger. Annanas i salaten gir en saftig smak, så derfor trenger du ikke dressing.

- Lag hjemmelagede hamburgere med karbonadedeig.

- Kjøp inn pepsi max isteden for cola.

Det er ikke såå mye som skal til. Be han slutte å klage om han ikke gjør noe med det. Dere kan trene sammen :) Gå fjellturer, sykle sammen, stå på skøyter/ski osv.

Anonym poster: ead173f91890eeadb0fc3d733ecaf355

AnonymBruker
Skrevet

Var vel bare en uke siden eller noe en mann fikk så ørene flagret da han tok opp samme issue med dama si. Ah Kg's dobbeltmoral er altid like høy :)

Anonym poster: 386fd7dc9dd4e3865219657fb5edbe4b

• Liker 15
Skrevet

Forhør dere om legen kanskje kan henvise til et kurs eller noe som kan hjelpe. Har et familiemedlem som fikk så utrolig utbytte av det, og har blitt en helt ny mann! Det finnes desverre ingen enkle løsninger, men man kan kanskje få inspirasjonen (og motivasjonen) til å legge om livsstilen. Kan virkelig anbefales :)

Skrevet

Kan du ikke foreslå at dere skal lage sunne middager sammen?

- Bruk mye salat og grønnsaker i maten.

- Spis kylling, karbonadedeig, biff, svinekjøtt. Det inneholder mindre kalorier enn kjøttdeig og pølser.

- Lag pizza med grov bunn.

- Bytt ut tacolefsene med tacosalat eller salatblader.

- Unngå fete sauser og dressinger. Annanas i salaten gir en saftig smak, så derfor trenger du ikke dressing.

- Lag hjemmelagede hamburgere med karbonadedeig.

- Kjøp inn pepsi max isteden for cola.

Det er ikke såå mye som skal til. Be han slutte å klage om han ikke gjør noe med det. Dere kan trene sammen :) Gå fjellturer, sykle sammen, stå på skøyter/ski osv.

Anonym poster: ead173f91890eeadb0fc3d733ecaf355

Hva hvis man gjør alt dette allerede og alikevel ikke går ned? Bortsett fra å trimme( jeg kan ikke trimme) Skal man fremdeles mase på kjæresten på å gå ned?

Gjest Gjest
Skrevet

Dobbeltmoralen er virkelig stor på KG. Leste nettopp en tråd der en kar var hissig over at dame hadde lagt på seg no kilo. Han blei skjelt ut etter alle kunstens regler. Hun fortjener deg ikke osv.

Her er det motsatt - karen som legger på seg. Da er plutselig hylekoret helt unisont om hvor forferdelig det er.

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg har ett godt råd til å begynne med: Les boken "FEIT" av Kristian Fjellanger.

Jeg vet hvordan han har det, jeg var også 130 kg før jeg endret livet mitt. Start med å fortelle at du syns at dere begge bør leve et sunnere liv, og at du er glad i han, og er bekymret for helsen. Lag bedre og sunnere mat, ha mere sex, start med å leve livet enda mer, og vær mer aktiv i hverdagen, litt mosjon hver dag, en rusletur til å begynne med. Gjør endringer som dere begge kan leve med selv om du ikke skal slankes. Ikke mas, tyt eller ta fra han kontrollen over eget liv, da stritter han imot. Start med å gjøre ting, altså handling foran ord. Vil anbefale et Grete Rode kurs for menn. Da får han resultater med en gang, og treffer likesinnede. Ta gjerne kontakt med meg om du vil ha noen å snakke med, jeg har vært der og vet hvordan det er. Det var også mange gode tips osv her inne - les boken begge to, den er morsom, og sår og inspirerer noe vanvittig :)

Gjest Coolaid
Skrevet

Hva hvis man gjør alt dette allerede og alikevel ikke går ned? Bortsett fra å trimme( jeg kan ikke trimme) Skal man fremdeles mase på kjæresten på å gå ned?

Man skal ikke mase på kjæresten..aldri. Dette er ting som mas ikke hjelper med. Han må være 100% sjef i eget liv og ta avgjørelser. Han trenger ikke en mamma som forteller han hva han skal gjøre. Han vet hva han må gjøre. les boka som jeg anbefalte - dere begge to.
AnonymBruker
Skrevet

Dobbeltmoralen er virkelig stor på KG. Leste nettopp en tråd der en kar var hissig over at dame hadde lagt på seg no kilo. Han blei skjelt ut etter alle kunstens regler. Hun fortjener deg ikke osv.

Her er det motsatt - karen som legger på seg. Da er plutselig hylekoret helt unisont om hvor forferdelig det er.

Tenkte akkurat det samme.

Pipa får en annen låt når det gjelder en mann.

Anonym poster: d24b68a419ec6e91ef2b0224a4e224cd

• Liker 1
Skrevet

Tenkte akkurat det samme.

Pipa får en annen låt når det gjelder en mann.

Anonym poster: d24b68a419ec6e91ef2b0224a4e224cd

Tenkte først det samme jeg også. Men dere, det er forskjell på å mene at kjæresten begynner å bli feit fordi hun har lagt på seg noen få kilo (var det fire?) og å bli bekymret fordi kjæresten har lagt på seg 20 kilo, og har et virkelig fedmeproblem som også går utover både fysisk og psykisk helse.

Til TS:

Det høres ut som han trenger hjelp fra noen andre, kanskje fastlegen kan følge opp? De færreste har råd til personlig trener, selv om også dette kunne vært en god hjelp. Jeg mener en kjæreste først og fremst skal være en støtte, ikke fungere som en trener, men en som gir kjærlighet og omsorg. Jeg tenker at det kanskje kan gå utover forholdet hvis du må være den som står med pekefingeren og passer på. Samtidig er selvsagt et sunt kosthold og det å gå turer og trene sammen veldig bra! Så lenge han ikke opplever det som om du bare er glad i ham om han klarer å slanke seg (for dét vil nok være mer psykisk tungt enn en motivasjon).

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte først det samme jeg også. Men dere, det er forskjell på å mene at kjæresten begynner å bli feit fordi hun har lagt på seg noen få kilo (var det fire?) og å bli bekymret fordi kjæresten har lagt på seg 20 kilo, og har et virkelig fedmeproblem som også går utover både fysisk og psykisk helse.

Til TS:

Det høres ut som han trenger hjelp fra noen andre, kanskje fastlegen kan følge opp? De færreste har råd til personlig trener, selv om også dette kunne vært en god hjelp. Jeg mener en kjæreste først og fremst skal være en støtte, ikke fungere som en trener, men en som gir kjærlighet og omsorg. Jeg tenker at det kanskje kan gå utover forholdet hvis du må være den som står med pekefingeren og passer på. Samtidig er selvsagt et sunt kosthold og det å gå turer og trene sammen veldig bra! Så lenge han ikke opplever det som om du bare er glad i ham om han klarer å slanke seg (for dét vil nok være mer psykisk tungt enn en motivasjon).

4 kg på en slank sunn person er like betydelig som 20 kg på en allerede overvektig en.

Skrevet

Mulig dette er noe for han med tanke på beskrivelsene:

http://www.anonymeoverspisere.no

Og ellers er det nå sånn at du ikke kan velge for han at han skal slanke seg.

Men du kan velge han vekk om han ikke gidder å gjøre noe med saken.

Etter 2,5 år til er han 150kg om han fortsetter i samme tempo. Hva da?

• Liker 1
Skrevet

4 kg på en slank sunn person er like betydelig som 20 kg på en allerede overvektig en.

Det er jo bare tull. Man kan fint legge på seg fire kilo, fortsatt ha en normal vekt, et relativt sunt kosthold og ikke noe helseproblem. Kjæresten har da ingen grunn til å bekymre seg. Det er annerledes når det går på helsa løs. Da ligger det mer omtanke bak bekymringen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...