Thorn Skrevet 10. mars 2013 #1 Skrevet 10. mars 2013 Jeg forsøkte meg på en ørlite urtehage i fjor sommer, men måtte gi tapt når sneglene spiste opp hver minste lille plante som så ut til å kunne bli noe. Jeg har virkelig lyst å kunne gjøre en del av hagen om til grønnsakshage, men er jo stygt redd for at det kommer til å bli en reprise av i fjor. Og med tanke på arbeidet som må legges ned for å lage grønnsakshagen, har jeg lyst å maksimere sjansene for å lykkes! Så er det noen som har tips til hvordan jeg kan holde sneglene borte?
Thorn Skrevet 10. mars 2013 Forfatter #3 Skrevet 10. mars 2013 Åå, jeg skulle gjerne hatt høns, det hadde vi da jeg var liten! Men det får vente til jeg en gang forhåpentligvis flytter til et småbruk. Dessuten spiser vel ikke høns disse ekle mordersneglene?
Sola^ Skrevet 10. mars 2013 #4 Skrevet 10. mars 2013 Bestemor mi la ut ølfeller til sneglene. Ho var meir eller mindre avholds, men sneglene kunne drikke seg i hjel på øl
Gjest Skrevet 10. mars 2013 #5 Skrevet 10. mars 2013 Det er vel moskusender som har rykte på seg for å være snegleetere. Vet ikke med høns. Ølfeller funker. Du kan også dyrke i pakkekarmer, det gjør det mindre tilgjengelig for svina. Kobbertråd reagerer med snegleslim, det sies at man kan sette kobberlister rundt bedet og sneglene går ikke over. Kobberkant på pallekarmer, kanskje? Ellers bør du være flink til å plukke snegler. For hver snegle som du plukker om våren stopper du leggingen av hundrevis av egg. 3
Brunhilde Skrevet 11. mars 2013 #6 Skrevet 11. mars 2013 Gå sammen med naboene og utrydd dem ved hjelp av nematoder.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #7 Skrevet 11. mars 2013 Tror ikke jeg vil legge øl i hagen, vi hr masse bygdefester, plutselig kan naboen slurpe i seg Jeg har gravd myggnetting ned i jorda og rundt hagen, og oppå hagen, hele taket er liksom et lokk jeg kan fjerne og lukke med borrelås. Sneglene kryper oppå og kommer ingen vei, jeg plukker de når jeg ser de. Anonym poster: 8a53e0423c973c053cde9eb32cde9028 2
Thorn Skrevet 11. mars 2013 Forfatter #8 Skrevet 11. mars 2013 Øl har blitt forsøkt, og joda, noen går i fella. Andre vil heller ha grønnsakene mine Men jeg burde nok bli bedre å plukke snegl om kvelden, naboen har notert hver eneste snegl hun har plukket og har visst kommet opp i en god del tusener! Jeg syns det er så ekkelt, så har droppet det... Jeg vurderer å satse på pallekarmer med litt høyde og fiberduk-tak over. Eller evt nettingduk som AB over, det var heller ikke dumt. Så var det bare å finne pallekarmer som ikke koster en liten formue! 1
Gjest Skrevet 12. mars 2013 #9 Skrevet 12. mars 2013 Hva slags snegler er det som driver deg fra vettet? Er det iberiaskogsnelgle (Den ekle brune som har vært på frammarsj de siste årene) eller er det vanlige små åkersnegler? De er glupske de også.
Thorn Skrevet 12. mars 2013 Forfatter #10 Skrevet 12. mars 2013 (endret) Det er brunsneglen som er problemet, tror ikke vi har åkersnegle...? Utgjør det noen forskjell på hvordan jeg bør angripe problemet? Edit: iberiasneglen, altså. Er så vant med å bare kalle den brunsnegle Endret 12. mars 2013 av Thorn
Gjest Skrevet 12. mars 2013 #11 Skrevet 12. mars 2013 Det eneste positive med dem er egentlig at de er store, så de er enkle å plukke... Anbefaler en egen matpinsett for jobben. Pallekarmer kan man få fatt i hos transportselskaper, firmaer som får inn mye varer og man kan lete på finn.no. Om du er litt tidlig ute, så få klørne i noe beis og beis de i en nøytral farge før du bruker de i hagen. Ser mye bedre ut. Man finner ofte et stort spann med grønt eller brunt som er feilblandet til salgs for en slikk på byggevarehandler.
Gjest Funky Punk Skrevet 12. mars 2013 #12 Skrevet 12. mars 2013 Kobber er fantastisk mot brunsneglen. Har en tynn plate med kobber rundt boksene mine. De har jeg festet fast øverst og bøyd de litt utover. 1
Rumle Skrevet 12. mars 2013 #13 Skrevet 12. mars 2013 Kobber er fantastisk mot brunsneglen. Har en tynn plate med kobber rundt boksene mine. De har jeg festet fast øverst og bøyd de litt utover. Hvor brede er de? Og hvor får en kjøpt slikt?
Pinkee Skrevet 12. mars 2013 #14 Skrevet 12. mars 2013 En annen ting som visstnok skal hjelpe, er å strø en halvmeter gate rundt bedene med kalk. Snegler liker visst ikke å skli over kalk. Men, laget må visst være noen cm tykt. Har ikke prøvd selv, for jeg har aldri hatt problem meg snegler
Gjest Funky Punk Skrevet 12. mars 2013 #15 Skrevet 12. mars 2013 Hvor brede er de? Og hvor får en kjøpt slikt? Tror de er ca 5 cm brede. Var mannen som kjøpte de så aner ikke hvor...mulig han fikk dem av en kompis eller noe
Rumle Skrevet 12. mars 2013 #16 Skrevet 12. mars 2013 Tror de er ca 5 cm brede. Var mannen som kjøpte de så aner ikke hvor...mulig han fikk dem av en kompis eller noe Takk! Det må prøves
Melkebarten Skrevet 12. mars 2013 #17 Skrevet 12. mars 2013 Hei, det beste du kan gjøre er og kjøpe nematoder (fåes kjøpt) på et hagesenter i nærheten, bare spør etter det. Så det du gjør videre er og plukke opp noen brunsnegler som du finner, klipper dem i 2 også blande vann og nematoder også legge sneglene du har klipt i 2 oppi vannet. Når det er gjort kan du gå og legge sneglene på strategiske plasser i hagen hvor du vet sneglene er (steder som er fuktige, og skjermet for sol) Når så de andre sneglene spiser sine døde artsfrender får de nematodene i seg så dør de fra innsiden også blir de til mat for nye snegler. Vet at dette funker kontra både øllfeller, og nemaslug da du må fylle på etterhvert som det regner. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå