Gå til innhold

Teipe arr?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ett arr på ca 2 cm (har sydd), bør jeg teipe dette fra når stingene er tatt ut, for å forhindre bevegelse og at det revner? Hvor lenge bør det teipes? Bør teipen være på hele tiden? Bør kanskje også gjør det når jeg er ute i solen? Hvilken teip bør man bruke, har hørt at Micropore skal være bra? Har lyst at arret skal bli så fint som mulig.

Så lurer jeg på hvordan man bør teipe - på langs av arret (som er en strek) - eller med en ende på den ene siden av arret og den andre på den andre siden. Når det skal beskyttes mot solen er det vel best at teipen teipes på langs slik at det dekker hele arret - men er egentlig dette best med tanke på hindre bevegelse for å hindre unødig arrdanning?

Videoannonse
Annonse
Gjest LineaAlba
Skrevet

Så lenge såret har grodd og du kan fjerne stingene, vil ikke arret revne. Det er masse bindevev der som holder vevet sammen. Det kan ta et år før arret er remodellert og ser mest mulig normalt ut, og det lønner seg å holde det unna sollys. Da kan du godt sette en tjukk teip over, men i det daglige tror jeg det er unødvendig. Har aldri hørt om at teiping skal ha noen effekt på arrets utseende.

Skrevet (endret)

Bruk steri-strips i ca en uke etter at stingene er tatt. Sett de stramt, så arrkantene ikke får beveget seg.

Arret kan selvfølgelig ikke gå opp etter at stingene er satt, du bruker steristrips for å få et pent arr :)

Kjøpes på apoteket, skiftes etter å ha dusjet, de er ikke vannfaste. Du kan sette vanlig hudteip oppå, så løsner de ikke i løpet av dagen :)

Edit: Bruk solstift på arret når det eksponeres for sol, i minst ett år :)

Endret av up!
Skrevet

Jeg har hørt fra flere sykepleiere at arr blir finere om man bruker "sykehusteip" (vet ikke hva det heter,

men det er den teipen de ofte har på sykehus). Men du trenger ikke å bekymre deg for at såret skal revne når stingene tas vekk. Ta teipen på langs over arret.

Gjest Gjest
Skrevet

Kirurgisk teip tror jeg det heter - mener på at Micropore er en slik en, og at den kan kjøpes på apotek..

Skrevet

At arr ikke kan revne etter man har tatt stingene er bullshitt!! Jeg fjernet en fløflekk på hofta, og stingene satt i nesten tre uker. Enda revnet arret mitt.. :-( Enda jeg ikke trente, bøyde og tøyde noe i den perioden. Enden på visa ble kjempeinfeksjon, trippel antibiotikakur og et veldig lite pent arr, dessverre :-(

Skrevet

At arr ikke kan revne etter man har tatt stingene er bullshitt!! Jeg fjernet en fløflekk på hofta, og stingene satt i nesten tre uker. Enda revnet arret mitt.. :-( Enda jeg ikke trente, bøyde og tøyde noe i den perioden. Enden på visa ble kjempeinfeksjon, trippel antibiotikakur og et veldig lite pent arr, dessverre :-(

Uff, det hørtes fælt ut! :(:klemmer:

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ta på kirurgisk papirtape (kjøper på apotek) og ha det på noen uker. eg skulle ta det på i samme rettning som arret går (langs arret, ikke på tvers) og kun bytte tape etter at jeg har dusjet (da er limet så løst pga vannet).

Jeg fikk beskjed om å holde arrene unna sollys i et helt år.

Men jeg hadde ganske mange flere sting enn deg (rundt 70 stk) og i mine "arr"/sår så er det fortsatt en del skorper og væsking, så det er vel ikke helt sammenlignbart.

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som vet om en bra kirurgisk teip da? Altså, hvilken merke? Må beskytte mot UV.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å teipe i seks mnd etter brystreduksjon for at arrene skulle bli så fine som mulig. Nå er nok de sårene litt mer utsatt enn et to cm langt sår, men det kan umulig skade å teipe i noen uker og dekke til i sollys! Jeg fikk anbefalt Micropore, så hvis du tåler den kan den godt brukes! Men jeg aner ikke om det beskytter mot UV-stråler, det vet de sikkert på apoteket :)

AnonymBruker
Skrevet

Spør på apoteket!

Anonym poster: a384f79fd8c0b0cc3e01e5cda24350c0

AnonymBruker
Skrevet

Dersom arret er på et veldig synlig sted så anbefaler jeg silikonplaster. Det beskytter arret, også mot sola.

Jeg tok en operasjon på halsen i mai. Brukte plaster til høsten kom. Arret mitt er veldig fint i dag.

Anonym poster: 41626d9dea8ff37e79dc6600a66c9499

Skrevet

Man burde alltid teipe arrene sine i 3 måneder :)

Gjest fjellhamster
Skrevet

Jeg brukte et plaster jeg fikk hos legen (silikon tro? de første månedene etter en kneoperasjon, mest for å beskytte mot sol og "slitasje". Arret mitt er likevel dritstygt, så aner ikke om teipen gjorde det penere :P

Skrevet

Hold det unna sol. Teip er fint sånn sett. Hvis du har arret på et sted du beveger mye ville jeg ikke holdt det stille. Arrvev er mindre elastisk enn vanlig hud i utgangspunktet, og hvis du i tillegg ikke strekker det i det hele tatt kan det gå ut over bevegeligheten.

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som vet om brun micropore beskytter mot sol? de hadde ingen anelse på apoteket. Står ingenting på pakningen. Er denne like bra som den hvite, mer synlige tror dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...