lell Skrevet 10. mars 2013 #1 Skrevet 10. mars 2013 Jeg har nylig begynt på treningsenter. Og i går var jeg på en time i sal med instruktør. Idag kjenner jeg mer og mer at kroppen blir stivere og vondere.. Ryggen, skuldrene og armene kommer ikke til å kunne bevege seg imorra ser det ut som! Hva gjør jeg? Hva hjelper? Blir dette problemet borte etterhvert som kroppen blir trent? Har meldt meg på zumba time imorra kveld, bør jeg gå dit selv om kroppen er støl? Må vel nesten det, ellers blir det jo stopp i flere dager etter hver trening!?
Gjest badeand1 Skrevet 10. mars 2013 #2 Skrevet 10. mars 2013 Det blir bedre. Jeg blir ikke så støl lenger og jeg har trent styrke fire ganger. 1
Gjest Chili Skrevet 10. mars 2013 #3 Skrevet 10. mars 2013 Kroppen tilvenner seg en høyere treningsmengde etterhvert, så det gjelder å være tålmodig! Etterhvert blir det langt bedre. 1
Gjest Katten. Skrevet 10. mars 2013 #4 Skrevet 10. mars 2013 Den verste stølheten kicker inn dag to etter trening. Om du fortsetter å trene jevnlig, vil du ikke merke noe mer til stølhet etter en til to uker. 1
Wiggins Skrevet 10. mars 2013 #5 Skrevet 10. mars 2013 Jeg har nylig begynt på treningsenter. Og i går var jeg på en time i sal med instruktør. Idag kjenner jeg mer og mer at kroppen blir stivere og vondere.. Ryggen, skuldrene og armene kommer ikke til å kunne bevege seg imorra ser det ut som! Hva gjør jeg? Hva hjelper? Blir dette problemet borte etterhvert som kroppen blir trent? Har meldt meg på zumba time imorra kveld, bør jeg gå dit selv om kroppen er støl? Må vel nesten det, ellers blir det jo stopp i flere dager etter hver trening!? Beklager om jeg låter litt grinete, men: Enda en som ikke fulgte med i grunnskolen. Dette er grunnskolepensum: Når du utsetter muskulaturen for belastning som er hardere enn den er vant til, blir det rupturer (brudd) i noen av muskelfibrene. Et døgn etterpå vil du kjenne deg stiv og støl. I denne perioden bygges muskelfibrene opp sterkere enn de var. Om du trener mens du er støl vil restitusjonen gå saktere. Etter 3-4 ganger blir muskulaturen vant til den nye belastningen, og du blir ikke lenger så ekstremt stiv og støl. Da kan du ha kortere restitusjon mellom hver trening, men du bør uansett ha minst tre hviledager per uke. Når jeg sier "hviledag" mener jeg ikke å sitte i sofaen hele dagen; man skal være i aktivitet hver dag, men du trenger ikke være i hard aktivitet. 4
Gjest Coolaid Skrevet 10. mars 2013 #6 Skrevet 10. mars 2013 Du kan bli fin og varm i kroppen, rask gange hjelper. Og så trenger du ikke brenne av alt kruttet den første tiden du er på trening. Bli vant med trening, det tar ikke lange tiden
Gjest badeand1 Skrevet 10. mars 2013 #7 Skrevet 10. mars 2013 Eller en som ikke husker noe fra grunnskolen.. 2
lell Skrevet 11. mars 2013 Forfatter #8 Skrevet 11. mars 2013 Takk for svar, men kan dere kanskje fortelle meg hvordan det er lurest for meg å gjøre i startfasen slik at jeg ikke gir opp? Hvordan legge opp treninga i starten? Skal jeg ta det veldig rolig, hvor lenge? Hvor mange dager mellom hver økt? Osv..
Gjest Erja Skrevet 11. mars 2013 #9 Skrevet 11. mars 2013 Takk for svar, men kan dere kanskje fortelle meg hvordan det er lurest for meg å gjøre i startfasen slik at jeg ikke gir opp? Hvordan legge opp treninga i starten? Skal jeg ta det veldig rolig, hvor lenge? Hvor mange dager mellom hver økt? Osv.. Det er ihvertfall ingen fare å trene zumba eller andre saltimer fordi om du er sjøl. Hvis du venter for lenge er min erfaring at det bare blir som å starte fra start hver gang. Det er ingen fare å trene fordi om du er litt støl, tvert imot så får du varmet godt opp og tøyd godt ut etterpå. dersom det er yogatring el på senteret så er det god trening for støle kropper. 3
Wiggins Skrevet 11. mars 2013 #10 Skrevet 11. mars 2013 Takk for svar, men kan dere kanskje fortelle meg hvordan det er lurest for meg å gjøre i startfasen slik at jeg ikke gir opp? Hvordan legge opp treninga i starten? Skal jeg ta det veldig rolig, hvor lenge? Hvor mange dager mellom hver økt? Osv.. Det er ikke noe fasitsvar på hvor mange dager det bør gå mellom hver økt i startfasen, du må kjenne på kroppen din selv. Du behøver ikke nødvendigvis kjenne at all stølheten er borte, men hvis det fremdeles er vondt å bevege på armer og bein bør du vente en dag eller to til neste økt. Hvis du har én økt i uka i de første 3-4 gangene burde du være sikker på å unngå overbelastning. Det kan være at du tåler to i uka, du må som sagt kjenne på kroppen din. Det er ingen fare å trene fordi om du er litt støl, tvert imot så får du varmet godt opp og tøyd godt ut etterpå. dersom det er yogatring el på senteret så er det god trening for støle kropper. Det er en utbredt misforståelse at tøying hjelper mot støle muskler. Hvis man er støl så er det fordi muskelfibre har blitt brutt. Tøying gir bare flere brudne muskelfibre, og kan skape brudd i fibre som er delvis grodd. Tøying hjelper derimot mot anspenthet i muskulaturen (tonus), som ikke er det samme som å være støl. 2
lell Skrevet 11. mars 2013 Forfatter #11 Skrevet 11. mars 2013 Da prøver jeg zumbaen ikveld, tar det veldig rolig :-) 2
Gjest made4u Skrevet 11. mars 2013 #12 Skrevet 11. mars 2013 Det er ikke noe fasitsvar på hvor mange dager det bør gå mellom hver økt i startfasen, du må kjenne på kroppen din selv. Du behøver ikke nødvendigvis kjenne at all stølheten er borte, men hvis det fremdeles er vondt å bevege på armer og bein bør du vente en dag eller to til neste økt. Hvis du har én økt i uka i de første 3-4 gangene burde du være sikker på å unngå overbelastning. Det kan være at du tåler to i uka, du må som sagt kjenne på kroppen din. Det er en utbredt misforståelse at tøying hjelper mot støle muskler. Hvis man er støl så er det fordi muskelfibre har blitt brutt. Tøying gir bare flere brudne muskelfibre, og kan skape brudd i fibre som er delvis grodd. Tøying hjelper derimot mot anspenthet i muskulaturen (tonus), som ikke er det samme som å være støl. Underskriver begge disse svarene. Hva gjelder å strekke ut har dog dette noe for seg selv om det ikke hindrer stølhet.
Gjest *Maja* Skrevet 11. mars 2013 #13 Skrevet 11. mars 2013 Jeg har nylig begynt på treningsenter. Og i går var jeg på en time i sal med instruktør. Idag kjenner jeg mer og mer at kroppen blir stivere og vondere.. Ryggen, skuldrene og armene kommer ikke til å kunne bevege seg imorra ser det ut som! Hva gjør jeg? Hva hjelper? Blir dette problemet borte etterhvert som kroppen blir trent? Har meldt meg på zumba time imorra kveld, bør jeg gå dit selv om kroppen er støl? Må vel nesten det, ellers blir det jo stopp i flere dager etter hver trening!? Stølhet i starten er helt normalt. Som noob bør du ikke trene mer enn 3 ganger i uka i starten så kroppen får tid til å restituere seg skikkelig. Det er ikke farlig å trene når en er støl, det kommer du til å oppleve mye av i starten. Du vil merke at trening på en dag med stølhet vil gjøre deg bedre etter økten da musklene blir varme. Husk å tøye godt for å ikke bli alt for stiv. Etterhvert som fysikken blir bedre vil du merke at stølheten bli erstattet med overskudd og du vil kunne øke med flere og hardere økter, men ikke begynn med det før det er "lett" å trene 3 ganger i uka
Wiggins Skrevet 11. mars 2013 #14 Skrevet 11. mars 2013 Stølhet i starten er helt normalt. Som noob bør du ikke trene mer enn 3 ganger i uka i starten så kroppen får tid til å restituere seg skikkelig. Det er ikke farlig å trene når en er støl, det kommer du til å oppleve mye av i starten. Du leste ikke de andre svarene før du svarte selv, gjorde du? Det er ikke bra å trene når man er støl, og i verste fall kan det føre til overtrening, som det kan ta måneder å komme seg av. Som jeg har nevnt så er man støl fordi det har blitt rupturer i muskelfibre. Å trene før dette har grodd gjør at det blir nye rupturer og at de som var delvis grodd ryker igjen. Du vil merke at trening på en dag med stølhet vil gjøre deg bedre etter økten da musklene blir varme. Husk å tøye godt for å ikke bli alt for stiv. Man kan kjenne seg mykere i muskulaturen hvis man er støl og allikevel f. eks. jogger eller sykler. Dette skyldes biokjemiske prosesser, og det bidrar ikke til at musklene heles raskere, tvert i mot. Tøying av støl muskulatur gjør som nevnt bare vondt verre. Når man har kommet over den terskelen der man blir skikkelig støl og øm (burde ikke ta mer enn 3-4 ganger), da skal man tøye. Tøying hjelper mot anspenthet i muskulaturen, ikke mot stølhet. Det er ikke min mening å leke arrogant bedreviter, men jeg kan ikke la direkte feil stå uimotsagt. 3
Gjest Erja Skrevet 11. mars 2013 #15 Skrevet 11. mars 2013 Du leste ikke de andre svarene før du svarte selv, gjorde du? Det er ikke bra å trene når man er støl, og i verste fall kan det føre til overtrening, som det kan ta måneder å komme seg av. Som jeg har nevnt så er man støl fordi det har blitt rupturer i muskelfibre. Å trene før dette har grodd gjør at det blir nye rupturer og at de som var delvis grodd ryker igjen. Man kan kjenne seg mykere i muskulaturen hvis man er støl og allikevel f. eks. jogger eller sykler. Dette skyldes biokjemiske prosesser, og det bidrar ikke til at musklene heles raskere, tvert i mot. Tøying av støl muskulatur gjør som nevnt bare vondt verre. Når man har kommet over den terskelen der man blir skikkelig støl og øm (burde ikke ta mer enn 3-4 ganger), da skal man tøye. Tøying hjelper mot anspenthet i muskulaturen, ikke mot stølhet. Det er ikke min mening å leke arrogant bedreviter, men jeg kan ikke la direkte feil stå uimotsagt. Det er gangsperr vi snakker om, er det ikke? Hvis man skal vente til gangsperren er over kan det lett gå en uke i starten. Når man så trener igjen etter den uken så blir det en ny uke med gangsperr. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #16 Skrevet 11. mars 2013 Du leste ikke de andre svarene før du svarte selv, gjorde du? Det er ikke bra å trene når man er støl, og i verste fall kan det føre til overtrening, som det kan ta måneder å komme seg av. Som jeg har nevnt så er man støl fordi det har blitt rupturer i muskelfibre. Å trene før dette har grodd gjør at det blir nye rupturer og at de som var delvis grodd ryker igjen. Men nå var det snakk om zumba, da, til og med skulle hun ta det rolig. Det blir ikke akkurat det samme som å kjøre på med en ny runde styrke, gjør det vel? Det blir fort bedre, jeg blir ennå steinstøl når jeg tar vårens første lange joggetur, men det er bare den første turen, resten av sesongen er kroppen forberedt Anonym poster: 88168ff214a792514bae4d7f27c38ebd 1
KaDust Skrevet 12. mars 2013 #17 Skrevet 12. mars 2013 De dagene du er veldig støl er det greit å bevege seg mye. Da blir det bedre og kroppen mykner litt opp. Det gjør heller ingenting om du trener selvom kroppen er støl så lenge du ikke trener styrke på veldig støle områder, men zumba er jo mer kondisjon enn styrke så det går nok supert! Du blir mindre og mindre støl, kroppen venner seg til det
Gjest *Maja* Skrevet 12. mars 2013 #18 Skrevet 12. mars 2013 Du leste ikke de andre svarene før du svarte selv, gjorde du? Det er ikke bra å trene når man er støl, og i verste fall kan det føre til overtrening, som det kan ta måneder å komme seg av. Som jeg har nevnt så er man støl fordi det har blitt rupturer i muskelfibre. Å trene før dette har grodd gjør at det blir nye rupturer og at de som var delvis grodd ryker igjen. Man kan kjenne seg mykere i muskulaturen hvis man er støl og allikevel f. eks. jogger eller sykler. Dette skyldes biokjemiske prosesser, og det bidrar ikke til at musklene heles raskere, tvert i mot. Tøying av støl muskulatur gjør som nevnt bare vondt verre. Når man har kommet over den terskelen der man blir skikkelig støl og øm (burde ikke ta mer enn 3-4 ganger), da skal man tøye. Tøying hjelper mot anspenthet i muskulaturen, ikke mot stølhet. Det er ikke min mening å leke arrogant bedreviter, men jeg kan ikke la direkte feil stå uimotsagt. Nei jeg leste ikke andre svarene for det jeg svarte blir ikke påvirket av det andre skriver. For en noob som trener lette ting som zumba etc 3 ganger i uka er det ikke farlig å trene etter en dag hvile fordi en er støl, fordi hun vil være støl mye i starten nettopp fordi kroppen ikke er vant med fysisk aktivitet. Om en noob skulle vente til all stølhet var borte så vil de jo aldri komme i bedre form med en uke mellomrom mellom hver økt.
Wiggins Skrevet 12. mars 2013 #19 Skrevet 12. mars 2013 Det er gangsperr vi snakker om, er det ikke? Hvis man skal vente til gangsperren er over kan det lett gå en uke i starten. Når man så trener igjen etter den uken så blir det en ny uke med gangsperr. Om man venter en uke til neste trening så forfaller ikke kroppen tilbake til utgangspunktet. Om man venter en uke etter første trening vil man nok få litt antydning til gangsperre etter gang to, etter tredje eller fjerde gang vil man vanligvis ikke oppleve det. Men nå var det snakk om zumba, da, til og med skulle hun ta det rolig. Det blir ikke akkurat det samme som å kjøre på med en ny runde styrke, gjør det vel? Blir man vanvittig støl så spiller det ingen rolle hva det kommer av. Er man veldig utrent fra før av vil man få gangsperre av ganske liten belastning. Man må begynne på det nivået man er. Det er veldig mange som begår den feilen å virkelig skulle begynne en ny livsstil, så smeller de til med å gå fra null treningsøkter til 5-6 økter i uka. De fleste av disse går på en smell etter ikke så lang tid.
Wiggins Skrevet 12. mars 2013 #20 Skrevet 12. mars 2013 Nei jeg leste ikke andre svarene for det jeg svarte blir ikke påvirket av det andre skriver. For en noob som trener lette ting som zumba etc 3 ganger i uka er det ikke farlig å trene etter en dag hvile fordi en er støl, fordi hun vil være støl mye i starten nettopp fordi kroppen ikke er vant med fysisk aktivitet. Om en noob skulle vente til all stølhet var borte så vil de jo aldri komme i bedre form med en uke mellomrom mellom hver økt. Om man er støl så er det fordi kroppen ikke er vant til den type belastning. Da spiller det ingen rolle om stølheten kommer av stryketrening, zumba, samba etc. Å trene med støl muskulatur bidrar til at restitusjonen går saktere, sånn er det bare. Så lenge man får nok hvile kan man hente seg inn allikevel, men man har mindre sjanse for å gå på en smell om man tar det pent til å begynne med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå