Gjest meh Skrevet 9. mars 2013 #21 Del Skrevet 9. mars 2013 (endret) Som f.eks. sigøynere og polske, russiske, amerikanske, britiske og norske krigsfanger, mener du? Polakkene, russerne, amerikanerne, britene og nordmennene som ble satt i leirer var først og fremst soldater og folk som motsatte seg tyskerne, ikke sivile som var tilfellet for jødene. Og hva mener du med "det hersker ingen tvil om..."? Hvilken bakgrunn har du for å påstå noe så bastant? Det hersker tilnærmet ingen tvil siden bevisene er såpass overveldende. Endret 9. mars 2013 av meh 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 9. mars 2013 #22 Del Skrevet 9. mars 2013 Meh, ALLE japanere i usa ble integrert i leire i 21 mars 1942. Uansett hvor sivil du var ble du satt i leire. Var du japaner-amerikansk i usa så ble du satt i leier, - eller alle mellom 16 og 60 år og ca 120 000 sivile. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 9. mars 2013 #23 Del Skrevet 9. mars 2013 Uansett hvor sivil du var ble du satt i leire. Var du japaner-amerikansk i usa så ble du satt i leier, - eller alle mellom 16 og 60 år og ca 120 000 sivile. De ble ikke henrettet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 9. mars 2013 #24 Del Skrevet 9. mars 2013 Polakkene, russerne, amerikanerne, britene og nordmennene som ble satt i leirer var først og fremst soldater og folk som motsatte seg tyskerne, ikke sivile som var tilfellet for jødene. Det hersker tilnærmet ingen tvil siden bevisene er såpass overveldende. Over 600 000 homoer ble satt i konsentrasjonsleire i europa. Var de krigere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 9. mars 2013 #25 Del Skrevet 9. mars 2013 De ble ikke henrettet. Nei amerikanere drepte heller 120 000 sivile på en dag med bruk av atombomben. Og 80 000 fem dager senere ved bruk av atombomben. Dette her var sivile mennesker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nils-Per Skrevet 9. mars 2013 #26 Del Skrevet 9. mars 2013 Polakkene, russerne, amerikanerne, britene og nordmennene som ble satt i leirer var først og fremst soldater og folk som motsatte seg tyskerne, ikke sivile som var tilfellet for jødene. Som jeg allerede har påpekt, tyskerne anså dem som krigsfanger, de anså "sionister" som den aggressive part i andre verdenskrig. At du eller jeg anser dem som sivile er irrelevant dersom en skal diskutere tyskernes motivasjon for å sette jøder i leire. Det er også feil det du sier om at Amerikanerne ikke satte japanerne i konsentrasjonsleire. Det var noe av det første de gjorde etter Pearl Harbour - angrepet. De var naturligvis redde for Hirohito-sympatisører innad i sin egen japansk-ættede befolkning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 9. mars 2013 #27 Del Skrevet 9. mars 2013 (endret) Over 600 000 homoer ble satt i konsentrasjonsleire i europa. Var de krigere? Det at det var andre grupper utenom jødene som ble jaktet målrettet på forandrer ikke det at akkurat det samme skjedde med jødene. Som jeg allerede har påpekt, tyskerne anså dem som krigsfanger, de anså "sionister" som den aggressive part i andre verdenskrig. At du eller jeg anser dem som sivile er irrelevant dersom en skal diskutere tyskernes motivasjon for å sette jøder i leire. Jeg ser ærlig talt ikke hvorfor dette har særlig relevans, når poenget er at jøder ble satt i konsentrasjonsleirer og drept utelukkende for at de var jøder, mens andre ble som regel satt i leirer hvis de motsatte seg tyskerne på et eller annet vis. Det var selvsagt også noen andre grupper som sigøynere som ble jaktet på, men omfanget var ikke like stort. Endret 9. mars 2013 av meh 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nils-Per Skrevet 9. mars 2013 #28 Del Skrevet 9. mars 2013 (endret) De ble ikke henrettet. Det ble ikke de fleste jøder heller. De fleste jøder døde (antageligvis) av sykdom og sult. Endret 9. mars 2013 av Nils-Per 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kvinne46 Skrevet 9. mars 2013 #29 Del Skrevet 9. mars 2013 Polakkene, russerne, amerikanerne, britene og nordmennene som ble satt i leirer var først og fremst soldater og folk som motsatte seg tyskerne, ikke sivile som var tilfellet for jødene. Det hersker tilnærmet ingen tvil siden bevisene er såpass overveldende. Ja det er noe av poenget. Ingen norske småbarn ble kastet i gasskammer fordi de var norske. De ble drept fordi de var av jødisk slekt. Hele familier ble utryddet. Dette er også spesielt sammenlignet med andre ofre for krigen. På slutten av krigen fikk nordmenn reise hjem med "hvite busser". Men ikke de norske jødene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miller Skrevet 9. mars 2013 #30 Del Skrevet 9. mars 2013 Arig hvor personlig folk tar det bare noen har en litt annen holdning angående det her. Viser bare hvor hjernevasket vi (muligens) er. Personlig holder jeg døra åpen for at historien ikke er så svart-hvitt som folk skal ha det til, spesielt når det kommer til temaer som virkelig setter følelsene til folk i sving (i stedet for fornuften). Det er aldri noe godt tegn når folk reagerer på den måten, hvilket har en tendens til å gjøre meg ekstra skeptisk. Det kan ha noe å gjøre med at det fortsett lever folk som opplevde krigen og holocaust. Det gjør vondt å tenke på hva besteforeldrene våre måtte igjennom, og da blir det ganske vanskelig å takle det du sier nå. Det er helt absurd å tvile på noe som har skjedd for så kort tid siden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 9. mars 2013 #31 Del Skrevet 9. mars 2013 (endret) Det ble ikke de fleste jøder heller. De fleste jøder døde (antageligvis) av sykdom og sult. Javel, men det forandrer ikke det faktum at tyskerne gikk aktivt inn for å utrydde jødene, og kom ganske godt på vei på de få årene. Nei amerikanere drepte heller 120 000 sivile på en dag med bruk av atombomben. Og 80 000 fem dager senere ved bruk av atombomben. Dette her var sivile mennesker. Alternativet var å sannsynligvis fortsette krigen i en stund til med enda større tap og bombe noen flere byer sønder og sammen med lignende utfall, bare på konvensjonelt vis. Endret 9. mars 2013 av meh 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling Skrevet 9. mars 2013 #32 Del Skrevet 9. mars 2013 1,5 millioner jødiske barn. De var ikke soldater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 9. mars 2013 #33 Del Skrevet 9. mars 2013 Miller, det er seierherrene fra andre verdenskrig som skriver historien og som bestemmer hva vi etterkommere skal tro på. Du synes ikke det er rart det er de fem statene som vant annen verdenskrig som også sitter i FN`s sikkerhetsråd? Tyskland og japan er ikke med der. Ergo er det de som vant som bestemmer hva som er rett og galt. La meg gi deg noen eksempler. Nurnbergdomstolen etter annen verdenskrig skulle ta for seg krigsforbrytelsene etter krigen, - da er spørsmålet, - hvorfor ble ikke bombingen av dresden med? Atombombingen av nagasaki og hiroshima? Jeg vil også høre historien til tyskerne og japanerne før jeg gjør meg opp en mening, - gjør det meg til en skurk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 9. mars 2013 #34 Del Skrevet 9. mars 2013 Alternativet var å sannsynligvis fortsette krigen i en stund til med enda større tap og bombe noen flere byer sønder og sammen med lignende utfall, bare på konvensjonelt vis. Eller som Truman innrømmet at oppenheimers atombombe ble brukt for å vise stalin hva man har i sekken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miller Skrevet 9. mars 2013 #35 Del Skrevet 9. mars 2013 Miller, det er seierherrene fra andre verdenskrig som skriver historien og som bestemmer hva vi etterkommere skal tro på. Du synes ikke det er rart det er de fem statene som vant annen verdenskrig som også sitter i FN`s sikkerhetsråd? Tyskland og japan er ikke med der. Ergo er det de som vant som bestemmer hva som er rett og galt. La meg gi deg noen eksempler. Nurnbergdomstolen etter annen verdenskrig skulle ta for seg krigsforbrytelsene etter krigen, - da er spørsmålet, - hvorfor ble ikke bombingen av dresden med? Atombombingen av nagasaki og hiroshima? Jeg vil også høre historien til tyskerne og japanerne før jeg gjør meg opp en mening, - gjør det meg til en skurk? Jeg er klar over at historien er subjektiv. Men jeg svarte Nils-Per på hvorfor folk reagerer så kraftig. Det er fordi det fortsatt ligger svært nært. Ikke fordi vi er hjernevasket. Tror du ikke holocaust har funnet sted? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 9. mars 2013 #36 Del Skrevet 9. mars 2013 Og for å svare på spørsmålet til TS: dette hadde vært et helt uaktuelt forhold for min del. Min bestefar var den eneste gjenlevende i sin familie. Han mistet blant annet sin ti år gamle lillebror og begge foreldrene. Da er det vel trist å få vite i ettertid at under krigen var det flere nordmenn som vervet seg i tysk krigstjeneste kontra de som meldte seg inn i motstandsbevegelsen kompani linge? Samtlige jøder i norge ble arrestert av nordmenn? At norsk politi jobbet for tyskerne og ikke mot tyskerne? I danmark ble nesten alle jøder gjemt og rakk stikke av, - i norge ble nesten alle jøder tatt! Takket være norske politiets evige og moralske gode ryggrad! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 9. mars 2013 #37 Del Skrevet 9. mars 2013 Tror du ikke holocaust har funnet sted? Jeg vet at holocaust finner sted. Det var nazistene som først fant på å arrestere legemiddelavhengige. Og det er en tradisjon vi fremdeles er tro mot. Forresten, hva betyr nasjonalsosialist? For eksempel, senterpartiet som tror på åpen handel og samtidig vil at osten i norge skal koste dobbelt så mye som i danmark, og endatil skal det være forbudt å importere ost, - er det en nasjonalsosialist? Mennesker som vil nekte innvandring til norge, - er det nasjonalsosialister? Som tror på at den norske velferden er noe for nordmenn og ingen andre? - jeg har ikke peiling jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miller Skrevet 9. mars 2013 #38 Del Skrevet 9. mars 2013 Da er det vel trist å få vite i ettertid at under krigen var det flere nordmenn som vervet seg i tysk krigstjeneste kontra de som meldte seg inn i motstandsbevegelsen kompani linge? Samtlige jøder i norge ble arrestert av nordmenn? At norsk politi jobbet for tyskerne og ikke mot tyskerne? I danmark ble nesten alle jøder gjemt og rakk stikke av, - i norge ble nesten alle jøder tatt! Takket være norske politiets evige og moralske gode ryggrad! Så enkelt er det jo ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 9. mars 2013 #39 Del Skrevet 9. mars 2013 Først og fremst holocaust er ikke 6 millioner døde jøder, det er 5-6 millioner døde jøder, 5 millioner døde russiske fanger, noen millioner til med forskjellige folk som romani, slavere, ateister, jehovas vitner, homofile, funksjons hemmende osv, tallet på anntall drepe i den tyske draps maskinen har vært på ca. 14 millioner ganske lenge, og nå må den kanskje økes ytligere. Holocaust er fakta, ja visse ting stemmer ikke(lampe skjermer av hud osv) men alt for mye av det som skjedde er for godt dokumentert til at noen normal person kan overse fakta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miller Skrevet 9. mars 2013 #40 Del Skrevet 9. mars 2013 Jeg vet at holocaust finner sted. Det var nazistene som først fant på å arrestere legemiddelavhengige. Og det er en tradisjon vi fremdeles er tro mot. Forresten, hva betyr nasjonalsosialist? For eksempel, senterpartiet som tror på åpen handel og samtidig vil at osten i norge skal koste dobbelt så mye som i danmark, og endatil skal det være forbudt å importere ost, - er det en nasjonalsosialist? Mennesker som vil nekte innvandring til norge, - er det nasjonalsosialister? Som tror på at den norske velferden er noe for nordmenn og ingen andre? - jeg har ikke peiling jeg. Nasjonalsosialistene forsøkte å bygge en sterkt militarisert stat og en økonomisk sterk velferdsstat for å beskytte og å tjene interessene til de rasemessige rene germanere under en suveren leder. De ville også fjerne skadelige elementer som kom i veien for å bygge en planøkonomi. Med skadelige elementer mente de mennesker med mentale sykdommer, og de som ikke tilfredsstilte krav til renhet i rasen. Fra wiki. Jeg vet ikke du. Tror bare vi skal la være å kalle noen andre enn nazistene nasjonalsosialister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå