Gå til innhold

Dansk gårdshund vs Jack Russell

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De er svært like i utseende har jeg nettopp funnet ut. Men hva er forskjellen mellom de to?

Jeg har selv to Jack Russler og ofte når jeg er ute på tur, så spør folk om valpen er en dansk gårdshund. Så det sier jo litt?

Kan noen fortelle meg hva som er forskjellen mellom de to, personlig og utseendesmessig? Er dansk gårdshund like aktive som en Jack Russell for eksempel? Er Dansk gårdshund vanligvis større enn Jack Russell?

Jeg ble veldig nysgjerrig, for jeg har helt siden jeg var liten ELSKET utseendet på Jack Russell og alltid ønsket meg en sånn. Den grønne masken filmen med Jim Carrey var ikke et unntak, forelsket meg i den lille JRT hans. Og nå har jeg to stk som er helt fantastiske, men jammen oppdaget jeg nettopp dansk gårdshund! For en fin hund og SÅ lik en DG er en JR.

Anonym poster: 6ebc286ba063c75281afb1786dba26af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fjellhamster

Min erfaring er at dansk-svensk gårdshund er noe mildere i gemyttet enn JRT, krever noe mindre stimulans og er noe lengre i beina (litt mer lik Parson rent størrelsesmessig). Men jeg er ingen ekspert på disse rasene, har kun passet noen eksemplarer av jack, parson & dansk-svensk. Felles for de alle er at de er aktive og herlige hunder :)

Endret av fjellhamster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Mine erfaringer med DSG og JR, er at DSG er noe lengre i bena og de har ikke den der strie terrierdelen i seg. Ja de er like aktive, men aktive på en helt annen måte. Der JR gjerne vil bestemme og gjøre tig på egenhånd, vil helst DSG bare være med. En DSG er en perfekt familiehund for den vil helst bare være med sin familie. Den er jo avlet for å gå løs hjemme på gårdene og gjete smådyra, passe på barna, være nær huset og holde mus og rotter unna hus. Mens JR er avlet for bare å knærte så mange mus og rotter som mulig og vil helst bare drepe alt smått den ser (grovt sett). Så ja de er ganske like, men i mine øyne er en DSG mer "brukervennlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSG er også avlet for å ta rotter og mus. Er jo individforskjeller innen hver rase også. Vår DSG er ikke veldig rasetypisk ihvertfall. Kan ikke gå løs uten tilsyn, da stikker han av. Er også ganske dominant mot andre hunder, og trenger myyyyyye fysisk og psykisk trening. Men liker rasen, er nok bare vi som har vært litt "uheldig", uff høres grusomt ut, vi elsker jo vesle tassen vår selv om han har sine nykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jepp jeg skrev det om rotter og mus også :)

Kjenner individer som er helt superflotte familiehunder. Den ene eier knapt halsbånd da den alltid følger eier og/eller barn. Mer barnevennlig hund kjenner ikke jeg. Men kjenner også DSG man skulle tro vokste opp i en bolle med Red Bull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine erfaringer med DSG og JR, er at DSG er noe lengre i bena og de har ikke den der strie terrierdelen i seg. Ja de er like aktive, men aktive på en helt annen måte. Der JR gjerne vil bestemme og gjøre tig på egenhånd, vil helst DSG bare være med. En DSG er en perfekt familiehund for den vil helst bare være med sin familie. Den er jo avlet for å gå løs hjemme på gårdene og gjete smådyra, passe på barna, være nær huset og holde mus og rotter unna hus. Mens JR er avlet for bare å knærte så mange mus og rotter som mulig og vil helst bare drepe alt smått den ser (grovt sett). Så ja de er ganske like, men i mine øyne er en DSG mer "brukervennlig".

Det svaret der var bare bitchy tvers gjennom. Sånn som du snakker om JRT? De knærter smådyr og vil stort sett bare drepe de og det er alt?

JRT er like familievennlige som DSG, men de passer som regel bedre til familier med store barn, fordi de kan være veldig spretne og ivrige og det kan fort bli tullball hvis et lite barn skal stå ved siden av en vill JRT. Men med riktig oppdragelse er de verdens snilleste og søteste hunder.

Mine to JRT eeeelsker kos og oppmerksomhet og de vil bli med OVERALT. Hvor enn jeg går, så er de etter meg. Vil ligge på sofaen med meg, bli med på kjøreturer osv osv.

Min eldste JRT ELSKER barn, små og store barn. Hun blir ekstra ivrig med barn tilstede (derfor jeg må passe litt ekstra på, fordi hun ikke forstår at hvis hun hopper opp på et barn, så kan det barnet falle og slå seg) hun gjør det ikke for å være slem, men bare fordi hun blir så glad og vil bare leke og kose med barna.

Og ALLE hunder som ikke er vant med katter eller andre smådyr,løper insiktivt etter de for å drepe. Så det er ikke BARE JRT som dreper smådyr.

JRT er også hunder som er utrolig tilpassningdyktige. De kan være gårdshunder som jager bort rotter og andre småkryp og sånt, men de trives også i leilighet og storby, så lenge de får nok mosjon, hjernetrim og ikke minst masse kjærlighet.

Jeg bor i en 38 kvm leilighet med mine to JRT og de trives kjempegodt. Det er skog i nærheten som de får løpe fritt rundt hver dag. Men besøker vi foreldrene mine, er det en gård og da løper de rundt der og elsker livet. Så man ser at de liker seg hvor enn de er, så lenge menneskene de elsker er i nærheten og at de får være med på alt mulig moro.

JRT er perfekte selskapshunder for både store og små, det handler bare om oppdragelse.

DSG er også en fantastisk hund vet jeg. Kjenner noen som har den rasen og de kan minne veldig om JRT. Like fine raser på hver sin måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Hårsår much?

Klart det er mer i en JRT enn en liten drapsmaskin. Men folk flest glemmer helt hva en JRT er fordi de er jo såååå søøøte. Igjen et dyr som blir misstrodd pga sitt utseende. Du vet ant hva du har fått i hus og vet hva de krever, og har derfor to flotte individer. Men det er ikke mange år siden, da JRT var det kuleste å eie, at det flommet over av årsgamle hannhunder, som måtte omplasseres. Folk ante jo ikke hva en JRT var, men kjøpte ene og alene pga utseende og popularitet. Ergo kaller jeg de for små drapsmaskiner for folk som ikke vet og tror det er søte små kosebamser.

Ser selv to stykk JRT hannhunder her, som daglig er i konflikter med sine eiere. Det er kjipt som faen å være vitne til dette. Folk som har kjøpt seg en søt liten hund uten å vite at dette er en lite rakker med egne meninger og et behov for mer enn bare noen doturer i løpet av dagen. Jeg blir så forbanna på slike naut... får så vondt av de hundene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjellhamster

Jeg snakket med ei som driver innen omplassering (sier ikke hvem og hvor), og hun sa at JRT er den hunderasen de oftest får inn til omplassering, men også den som "går fortest ut igjen" pga. popularitet. Det sier kanskje noe om at dette ikke er en hund for alle? Men som med alle andre dyr er individet avgjørende her. Ei elgbikkje kan være livredd elg selv om rasen er avlet for å lose elg dagen lang, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...