Gå til innhold

Tidy Cats kattesand og parfymelukt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier å bruke Everclean Extra Strength uten parfyme, og er strålende fornøyd med den. Men siden nærmeste butikk som fører Everclean er et stykke unna, tenkte jeg at jeg skulle teste Tidy Cats som jeg får tak i i nærheten. Jeg kjøpte både den blå og den røde, og hadde i to forskjellige kasser. Men fytti så mye parfyme det lukter! Ene katten min eeelsker ny kattesand, og pleier å bruke god tid på å rulle seg i den før hun innvier den med et lite dobesøk. Denne gangen snuste hun bare på sanden, hun forsøkte ikke å grave i den en gang, og det var ikke snakk om å rulle seg!

Jeg lurer på om det kan skyldes parfymelukta? Blir den svakere etter hvert, eller sitter den i? Jeg kan skjønne hvis kattene ikke vil bruke doen pga lukta, jeg hadde til og med problem når jeg helte den oppi, er ekstremt sensitiv på parfymelukt selv...

Videoannonse
Annonse
Gjest Blubberella
Skrevet

Parfymert kattesand er ekkelt. Jeg kjøte en gang Buddysand med parfyme (jeg visste ikke at den var parfymert) og ble gal av lukta. Jeg fikk nyseanfall hver gang jeg skulle skifte og fylle på sand. Ikke demper det eventuell lukt heller. Jeg vil mye heller kjenne litt bæsjelukt enn bæsjelukt blandet med parfyme.

Nå har jeg begynt å bruke EverClean og er alltid veldig klar på at jeg skal ha den som er unscented.

Skrevet

Åh, jeg synes EverClean lukter surt etter bare et par dager! Etter vi gikk over til Super Clump, så trenger jeg kun å "rense" sanda annenhver dag, og skifte alt en gang i måneden. Den lukter ingenting og klumper seg kjempebra. Det eneste er at det kan bli litt ammoniakklukt hvis den ikke blir "renset" godt nok over lengre tid - det lærte vi etter å ha hatt kattevakt.. :roll:

Kattene våre foretrekker i hvert fall den foran de man kjøper i butikken.

Skrevet

Den røde pakka med TidyCats lukter mye mindre enn den blå. Her går det forøvrig i den blå fordi kattedoen opprinnelig stod på badet, og etter at vi flyttet og kattedoen ble satt på et åpent kott, så fortsatte vi med den sanda som katta var vant til.

Skrevet

Nå har begge vært på do i kassene et par ganger hver, så de boikotter ikke sanden i hvert fall. Parfymelukta forsvant heldigvis litt etterhvert også, så enn så lenge er jeg relativt fornøyd med sanden. Så får vi se hvordan den måler seg mot Everclean i lengden!

• 8 måneder senere...
Skrevet

Klippet og limt fra en annen tråd: Jeg har i en årrekke kjøpt Ever Clean kattesand, som nå koster 249 kr per 10 kilo. Har prøvd samtlige varianter, og funnet at "less track"- varianten er den som jeg foretrekker. Nå har jeg imidlertid oppdaget en ny sand, som jeg personlig synes er like god, til en langt snillere pris!! Fra TIDY CATS!! Tenkte å dele dette med dere på kvinneguiden som har katter, for det medfører mer peng til oss selv ;) Wee!! Var på dyrebutikken, og hun som jobbet der anbefalte meg å prøve denne sanden. Betalte 99 kr for 12 kilo. Kampanjepris, men er vanligvis langt billigere enn everclean. Everclean er dyr pga merket, og fordi de har så himla mange varianter(som hverken katt eller mennesk merker forskjell på).. Har nå brukt denne nye sanden i 2 uker, og er veldig fornøyd!! Den klumper like bra, avgir like lite lukt, og er lett å spa ut. Eneste minus er at jeg synes den lukter litt stertkt av såpe/vaskemiddellukt. Men det merker du kun når du skal grave ut dritten, og da er ikke såpelukt værre enn bæsjelukt.. Har kjøpt DEN RØDE varianten, så kan ikke uttale meg om den andre(blå?).. Kjempefornøyd!! Kan ikke spørre katten, men han både tisser og bæsjer i sanden, og jeg sparer penger ;) Vil bare informere andre om dette, slik at ikke flere kaster penger ut vinduet år etter år. I bergen får man kjøpt denne på midtun zoo på nesttun og i åsane. Vet ikke hvor den selges ellers i landet, men det kan du google viss du vil spare penger :)

Skrevet

synes everclean stinker mer parfyme en tidy cats jeg, kattene foretrekker den og den klumper bedre en everclean og.

Skrevet

Siden tråden har blitt dratt opp igjen kan jeg jo fortelle at jeg (igjen...) har gått tilbake til Everclean uten parfyme. Både jeg og kattene syns den er vel verdt pengene! Nå gidder jeg ikke å forsøke andre med det første...

Skrevet

synes everclean stinker mer parfyme en tidy cats jeg, kattene foretrekker den og den klumper bedre en everclean og.

everclean kommer også i varianter som er uparfymerte, så da har du ikke prøvd den rette.

Skrevet

everclean kommer også i varianter som er uparfymerte, så da har du ikke prøvd den rette.

prøvde den som skulle være uparfymert men synes fortsatt den hadde en veldig stram lukt. i tillegg klumpet den elendig i forhold til tidyen.

men... det viktigste er jo at alle finner en variant de er fornøyd med :)

Skrevet

prøvde den som skulle være uparfymert men synes fortsatt den hadde en veldig stram lukt. i tillegg klumpet den elendig i forhold til tidyen.

men... det viktigste er jo at alle finner en variant de er fornøyd med :)

det er sant! Har vært veldig fornøyd med everclean, men må si jeg er vel så fornøyd med tidyen! Synes faktisk det blir mindre søl utenfor kassen med tidy enn med ever clean less track. Og det er kjempegreier. Så irriterende med kattesand utover gulvet. Eneste var den såpelukten, men synes den har minsket litt etter en stund i kassen. Og prismessig er det ingen tvil om hvem som vinner!!

• Liker 1
Skrevet

Rart så forskjellig man kan oppfatte de ulike sandtypene. Jeg syns ikke Everclean lukter noe annet enn sand, og jeg liker klumpingen til Everclean bedre enn Tidy Cats. Med Tidy Cats hadde klumpene en tendens til å gå i oppløsning etter ei stund hvis jeg var sløv på å tømme kassen, det skjer ikke med Everclean. Men det var mindre sand rundt i huset med Tidy Cats (noe som kan være fordi frøkna overhodet ikke var interessert i å rulle seg i sanden, som hun gjør med ny Everclean...), så det var en stor fordel. Uansett klarte jeg ikke lukta av sanden i lengden, så jeg er glad det finnes uparfymerte alternativer!

Skrevet

Vi har brukt Everclean nå i to mnd og i starten var jeg fornøyd men nå lukter det med en gang katta har vært på do, uansett om den er nyrenset, helt ny sand, hele doen er vaska osv. Det lukter ikke godt og jeg sitter 6 meter unna liksom og får en sånn... herlig... bris borti her ;)

Skulle jeg prøvd Tidycats kanskje?? Vi har extra strength uparfyrmert tror jeg i den everclean'en. Har også TO KATTER, om det har noe så si, men vi skifter alltid en gang om dagen. Også sitter deg seg fast klumper i rumpa og på beina til den minste og kommer også mye utenfor kassa, så tja, tror IKKE jeg er fornøyd med Everclean! :(

• 3 måneder senere...
Skrevet

Har noen erfaringer med "green cat"? Er laget av organisk materiale(mais), og skal være veldig miljøvennlig. Har tidligere snakket godt om tidy cats, men klarer den ikke lengre pga såpelukten. Gikk tilbake til ever clean og buddy(som er en noe rimeligere variant av samme sanden uten parfyme og stash. Buddy er billigere fordi de kun har en type, mens ever clean har ørten forskjellige. Sanden er imidlertid fra den samme leiren, fra samme sted). De var tom for buddy da jeg skulle handle ny sand til pusedoen i dag, og valgte dermed en "nykommer". Tester den ut nå. LitT spent. Lurer på om det er noen andre som har prøvd den ut. Hva er dine erfaringer?? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...