Gå til innhold

Hva er en god lærer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere foreldre der ute, har dere lyst til å dele noen tanker om hva en god lærer er? Da tenker jeg ikke bare fag, men helhetlig, i forhold til både elev og hjem. Har dere noen erfaringer dere har opplevd som positive?

Si gjerne noe om trinn, for en god lærer på 1. trinn er jo ikke nødvendigvis det samme som en god lærer på 10.trinn. :)

Anonym poster: 83915685b72803f19e28a7d4a99e2a4c

Videoannonse
Annonse
Gjest Cevita
Skrevet

En som er opptatt av at elevene skal ha det bra.

Gjest Nils-Per
Skrevet

En person som er faglig sterk og innehar minst en normal dose sosial intelligens / empati. Altså en som kan nok om faget til å kunne forklare akkurat hvorfor noe er som det er, samtidig som han/hun evner å sette seg inn i hva andre som ikke er like faglig sterke kan finne vanskelig å forstå.

Skrevet

En god lærer er en som er kunnskapsrik innenfor sitt område og som er flink til å forklare hvorfor ting er som de er. En som ikke bare leser direkte fra boken, men som faktisk har kunnskap i det han / hun underviser om.

En som kan spøke litt med elevene og ha det moro, men som samtidig ikke sløser bort en hel time bare på tull.

En som er flink til å følge opp med hver enkelt elev og som sørger for at alle forstår før han / hun går videre til et nytt tema.

Det er også lurt å kunne snakke om litt personlige ting med elevene av og til for å bli litt bedre kjent og skape et bedre forhold.

Det er en god lærer i min mening i alle fall, hehe. :biggrin:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En god lærer er en som er kunnskapsrik innenfor sitt område og som er flink til å forklare hvorfor ting er som de er. En som ikke bare leser direkte fra boken, men som faktisk har kunnskap i det han / hun underviser om.

En som kan spøke litt med elevene og ha det moro, men som samtidig ikke sløser bort en hel time bare på tull.

En som er flink til å følge opp med hver enkelt elev og som sørger for at alle forstår før han / hun går videre til et nytt tema.

Det er også lurt å kunne snakke om litt personlige ting med elevene av og til for å bli litt bedre kjent og skape et bedre forhold.

Det er en god lærer i min mening i alle fall, hehe. :biggrin:

Hm, så en lærer skal egentlig være en underholder, komiker? Jeg er lærer selv, og har ikke samme humor som elevene, men er veldig sterk faglig og har aldri fått klager. Men jeg burde kanskje finne et annet yrke og slippe til komikere og underholdere som "lærere" istedet?

Anonym poster: e3fba32a2144151fb40bd2c653a916f9

Skrevet

Hm, så en lærer skal egentlig være en underholder, komiker? Jeg er lærer selv, og har ikke samme humor som elevene, men er veldig sterk faglig og har aldri fått klager. Men jeg burde kanskje finne et annet yrke og slippe til komikere og underholdere som "lærere" istedet?

Jeg tror det er viktig at lærere er forskjellige. Det som jeg har bitt meg merke i at de lærerne som er opptatt av å være "gode lærere" og hele tiden jobber for å bli flinkere er de beste. Uansett om de er komikere eller ikke :)

Skrevet (endret)

Hvordan klarte du å vri dette

til å bli dette:

Hm, så en lærer skal egentlig være en underholder, komiker?

??

Jeg syns Hesitation beskriver en bra lærer godt!

Mitt barn har hatt "komiker"-læreren, han som bare var kul, morsom og kompis. Trivselen var skyhøy, kvaliteten på det faglige heller laber.

Ny lærer nå (sjette klasse) Også denne er morsom og kul (viktig i den alderen), men stiller samtidig krav og er utrolig faglig dyktig! Barna har en mer strukturert hverdag, med mer alvor og mindre lek, og helt klare retningslinjer. Både barna og vi foreldre ser at dette er positivt. Så komiker trenger man ikke være...

Endret av Marsipan
  • Liker 1
Gjest Katten.
Skrevet

Tviler på at du er lærer slik som du fokuserer på kun én setning, og appåtil vrir den til det ugjenkjennelige.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at du er lærer slik som du fokuserer på kun én setning, og appåtil vrir den til det ugjenkjennelige.

Tvil så mye du vil, usaklig er du i alle fall.

Skrevet

Nå er ikke jeg forelder eller lærer, men har jo vært elev i ganske mange år. Og for min del mener jeg at det viktigste er at læreren engasjerer og skaper lyst til å lære! Mange syns skolen er kjedelig. Og hovedgrunnen er fordi det er mange kjedelige lærere som ikke har kreativitet eller gode metoder for å lære barna noe. De fleste lærere har den kunnskapen de trenger for å lære, men svært få har evnen til å være en god retoriker og faktisk formidle den kunnskapen på en god måte.

Jeg har alltid vært interessert i å lære, men i fag der læreren har vært umotivert selv, har det vært ille. Da har jeg gitt opp! I de fag der læreren viser en tydelig kjærlighet til faget, og har kreative måter å formidle det på - og da mener jeg noe annet enn å stå foran klassen og tale eller skrive på tavla - da, er det good stuff.

La eleven ta del i læringen da vel! Spør elevene om de har tips til hvordan man kan arbeide med stoffet. Man lærer overraskende mye når man er med på å bestemme måten å lære på selv.

Gjest Vampen
Skrevet

Litt hårsår?

Jeg har heller ikke samme type humor som den jevne 13 eller 14 åring. Jeg føler heller ikke at jeg er et underholdninginnslag eller en komiker. Jeg synes allikevel det er fint med litt humor i klasserommet. Min erfaring er at det er en fin måte å skape gode relasjoner på.

Når det er sagt, lærere er forskjellig. Det er faktisk greit. Det er ingen grunn til å bli grinete av at noen trekker frem egenskaper som ikke er en del av din måte å undervise på, som positiv. Elever er også forskjellige, så det er bare positivt at vi har forskjellige måter å jobbe på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...