Gå til innhold

Når skjer det? Fra trendy singel til grill-dressmamma

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg og et par av mine venner diskuterte dette. dette har skjedd med mange venner/bekjente de siste årene. fra å være temmelig up-to-date til å synke hen i joggebukser og fleeve, med en vakker palme på toppen. Vel, litt satt på spissen, men virker som mange unge par som får barn og hus, gir litt faen i hvordan de ser ut etterhvert. Hvorfor det?? Og før jeg blir halshugd her; jeg bryr meg personlig fint lite om hva en annen person går i, synes bare det er er et litt fasinerende... hvorfor? er det det fordi de har fått barn? eller fordi de har fått mann/kone og er ferdig med "jakten"? eller fordi det er praktisk? eller har de ikke råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Constanze
Skrevet

"Jeg har fått kloa i den mannen jeg vil ha og han elsker meg som jeg er og kommer aldri til å gå fra meg selv om jeg lar meg selv forfalle aldri så mye og dessuten bryr ikke vi oss om sånne overfladiske fjortis-ting som utseende. Og jeg har da vel viktigere ting å tenke på enn å ta meg godt ut, her jeg sitter med en skrikende baby som skal ha mat til alle døgnets tider."

Noe sånt har jeg fått høre, når jeg har spurt... :roll:

Skrevet

Fordi de med hus og billån til oppover ørene, små masete drittunger som må lekes med og passes på, hundre prosent jobber, husvedlikehold og alt annet ikke har tid til å bry seg om hva de har på seg lenger :hoho:

Gjest Myumi
Skrevet
"Jeg har fått kloa i den mannen jeg vil ha og han elsker meg som jeg er  og kommer aldri til å gå fra meg selv om jeg lar meg selv forfalle aldri så mye og dessuten bryr ikke vi oss om sånne overfladiske fjortis-ting som utseende. Og jeg har da vel viktigere ting å tenke på enn å ta meg godt ut, her jeg sitter med en skrikende baby som skal ha mat til alle døgnets tider."

Noe sånt har jeg fått høre, når jeg har spurt...  :roll:

Glitrende formulert Constanze og du har helt rett.

Kan ikke gå til frisør, får ikke barnevakt.

Kan ikke ta vare på huden, det tar for lang tid og babyen må ha mat.

Gidder ikke sminke meg, går bare hjemme uansett.

Kan ikke trene, får ikke barnevakt.

Gidder ikke kle meg ordentlig, skal bare på supern.

Kan ikke møte venninner, får ikke barnevakt.

Kan ikke snakker om noe annet enn bæsj, bleier og gulping, finnes det noe mer viktig altså :roll:

Skrevet

Det er jo selvfølgelig noe i det dere skriver, litt satt på spissen kanskje.

Selv har jeg tre barn,et hus,en bil,en hund,en hage,osv.

Men jeg har da også fine klær.

Dessverre er det sånn at når vi handler klær her her i familien

så er det ungene som kommer først, så da er det jo ikke så mye å handle for igjen når det kommer til mamma og pappa.

Valget er jo da lett, vi har jo ikke brukt for designer klær når vi skal ligge på alle fire å leke med barna, eller når vi skal gå i skogen, eller når vi graver i sandkassa.Så grusomt som det enn høres må vi ha praktiske klær.

Vi pynter oss når det er anledning til det ikke når vi skal tørke gulp og bæsje romper.

Er dere barnløse pyntet til sofa timen?

Ikke vi, da nyter vi roen pluss at det er mye mindre klær å ta av ved en evt. kose stund. :sjenert:

Tiden teller vet dere.

Ellers til hverdags går vi i olabukser,skjørt,topper,gensere,skjorter,osv.

som vanlige folk.

Sånn er det med den saken :tunge1:

:ler::ler::ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

hei! jeg er mamma selv jeg til en 14 mnd. gammel gutt, og er heldigvis enda ikke blitt grilldress mamma! nettopp fordi jeg ikke ønsker å bli det, jeg ordner meg selv, med sminking og alt, når babyen ligger og sover!

Men jeg forstår godt at det er enkelt å bli det: tenk deg selv med en baby som krever masse energi av deg, og alt kretser rundt husarbeid og unger, da er det lett å tenke: uff , gidder ikke å se så fresh ut, har ikke energien....

Og barnevakt kan man få ordnet! hva med barnets far da foreksempel? han kan jo passe barnet mens man er hos frisøren og sånn....

Jeg tar husarbeidet, i hvertfall mye av det, når han er våken, fordi han er blitt såpass selvstendig og ikke så masende og krevende som før, heldigvis! og han liker å være med når jeg henger opp klær, og se at vaskemaskinen går rundt og lager lyd osv... :wink:

gulvvask går greit enda, setter han i lekegrinda da... oppvask likeså...

så de som er blitt grilldressmamma mangler kanskje noe annet: et godt kosthold og en holdningsendring! man får til det man virkelig vil, er mitt livsmotto! :wink:

Gjest Nicoline
Skrevet

Hvor ser dere alle disse grill-dress-mammaene ? Jeg ser kanskje ett par slike i uken når jeg går på et visst super-market og handler. På jobb (hvor det faktisk jobber flere hun menn og kvinner) er så og si alle velkledde og velstelte - og de fleste av oss har både ett barn og fem barn, flere av oss er separerte, med ansvar for barn, hus, hage, full jobb, bil og alt annet som følger med ... men vi klarer å ordne oss hver morgen allikevel.

Når jeg kommer hjem derimot - da er det første jeg foretar meg - klesskifte. Da tar jeg på meg hverdagstøy - behagelige klær som tåler husarbeid, hagearbeid og tur med hunden min ... går aldri hjemme i jobb-klærne mine ...

Men som sagt - det skulle vært greit å høre hvor dere bor og hvor dere ser alle disse ustelte, feite mødrene henne ???

Skrevet

Ville tippet at jeg ville sett ut som jeg gjør på jobben om jeg hade hatt barn :-) (jobber jo i barnehage da :hoho: ).

Skjønner argumentet med å ikke trenge designer klær for å passe "småttisen", men det er greit å "ta seg ut" for den man bor sammen med også. Man kan godt slenge i kosebuksa noen kvelder, men blir det hver kveld blir det jo kjedelig. Dresser mannen min seg opp i noe pent er det klart at jeg titter mer på ham enn om han har på grilldress :ler: og da kan det skje mye rart..........

Ikke la det gå så langt at det går utiver forholdet.

Det finnes alltids tid til å ordne hår og ha på litt sminke og se litt ok ut.

Gjest Myumi
Skrevet

Og barnevakt kan man få ordnet! hva med barnets far da foreksempel? han kan jo  passe barnet mens man er hos frisøren og sånn....

De gangene jeg har foreslått det for mine venninner som har barn har de glodd dumt på meg, himlet med øynene og sagt noe sånt som at han er opptatt, for travel etc. Det har som oftest endt med at jeg skysser de avgårde til salongen mens jeg sitter barnevakt.

Og det er ingen som har snakket om designerklær. Jeans og topp er helt ok, bare ikke fleecejakke, t- skjorter str. XXL og joggebukse kombinert med fett hår i hestehale, null make-up, overgrodde bryn etc.

Skrevet

Uff - grilldressfenomenet... Jeg synes det er trist, både med og uten barn! Skal aldri bli grilldresspar, vi, det har vi lovet hverandre! Liker faktisk å pynte meg for min kjære, og jeg hadde avskydd det OG sagt det høyt og tydelig om han ville "grilldresse" hjemme. En annen ting er at man burde vel vurdere å bytte ut de klærne man bruker ute hvis de er så ubehagelige at man ikke kan ha dem på hjemme..! :ler:

Amarone

Skrevet

sunmin skrev:

De gangene jeg har foreslått det for mine venninner som har barn har de glodd dumt på meg, himlet med øynene og sagt noe sånt som at han er opptatt, for travel etc. Det har som oftest endt med at jeg skysser de avgårde til salongen mens jeg sitter barnevakt.

:hakeslepp: :o :hakeslepp: :o

Unnskyld meg for min frittalendehet: Men da har de virkelig valgt feil far til sitt barn!!!! Eller de undervurderer mannens evne til å ta vare på barnet mens moren er borte en stund!!!

Gjest Hexoria
Skrevet

Kvinner skal ikke bare være supermor og arbeidstaker. Nei, hun skal være en babe også...

Hører dere ikke hvor merkelig dette er? Hvor er tiden til alt dette?

Gjest Myumi
Skrevet

Men som sagt - det skulle vært greit å høre hvor dere bor og hvor dere ser alle disse ustelte, feite mødrene henne ???

På kjøpesenteret (handler til barna, aldri til seg selv), på cafeer, matbutikken, på trilletur i boligfeltet osv.

Jeg bor i en mindre by og jeg blir helt deppa hver gang jeg ser en av de flotte jentene jeg gikk i klasse med forvandlet til ei dundre med både en og to skrikerunger hengende i armene. Jeg hilser og får ett matt "hei" tilbake. Og jeg korser meg i takknemmelighet hver gang for at jeg ikke har blitt som henne.

En av de mest tragiske tilfellene opplevde jeg faktisk i forrige uke, jeg var innom ett parfymeri og inn kom en typisk småbarnsmor. Jeg stod litt unna men hørte at hun skulle ha Cutex neglelakkfjerner. Mens ekspeditrisen gikk for å hente den gikk hun bort til ett av disse store plaststativene hvor hvert make-up merke viser frem fargepalettene, hun tok opp en mascara, så på den, smilte litt og puttet den tilbake på plass mens hun sukket.

Jeg stod bak hyllen og tenkte; Kjøp den faens mascaraen!

Gjest Myumi
Skrevet

Unnskyld meg for min frittalendehet: Men da har de virkelig valgt feil far til sitt barn!!!! Eller de undervurderer mannens evne til å ta vare på barnet mens moren er borte en stund!!!

Tror nok det er en kombinasjon av begge deler.

Og Hexoria; å stelle seg selv slik man gjorde før fødselen er ikke å være babe, det skjønner du også. Det handler om å ta vare på seg selv.

Skrevet

Blir litt lei meg jeg når dere skriver slik...

Jeg føler meg nok litt truffet selv om jeg aldri viser meg offentlig i joggebukse eller med hestehalehår... men jeg kjente definitivt et ekkelt stikk inne i meg i det jeg lurte på om "jeg er slik som dere synes er så guffent".

Jeg er absolutt ikke like forfengelig som før sønnen min ble født. Det handler ikke om å gi blaffen... det handler om tid. Og det handler om å ikkevære hovedperson i eget liv lengre.

Jeg kan for eksempel knapt huske sist jeg hadde en time på badet alene... Det er så lite tid bestandig. Alt blir gjort underveis. Jeg sminker meg for eksempel mens jeg kjører bil på vei til jobb. (hysj) Jeg tror ikke det er synlig for andre, jeg er stort sett ganske velkledd, men prosessen er helt annerledes enn tidligere.

Men nå må dere ikke tro at dette er noe jeg klager over. Faktisk så trives jeg med å ha det slik. Og det påtross av at jeg alltid har vært en jåledokke. For å svare helt alvorlig så merker jeg at det ikke er så viktig for meg lengre å være feilfri i en hver sammenheng.

Før jeg fikk barn viste jeg meg aldri offentlig uten mascara... ikke butikken eller posten eller trening en gang. Klær/sminke var i større grad en uttrykk for min identitet enn de er i dag. Jeg liker fremdeles å ha kule klær, men jeg har ikke tid til smale skjørt og tynne heler i den livssituasjonen jeg er i nå. Nå må klær være kule OG praktiske. Jeg bruker fremdeles gode produkter, men jeg har sjelden tid til å nyte dem.

Jeg antar at jeg en gang kommer dit igjen at jeg har tid og anledning til å "dyrke meg selv" litt mer enn jeg gjør i dag. Jeg håper det... men faktisk så merker jeg at for meg er det sunt å ha en periode av livet mitt der jeg ikke har tid til å ha fullfokus på meg selv.

Det høres sikkert rart ut, men jeg (og jeg snakker ikke generelt nå, men bare om meg) kan fint bli ganske selvopptatt av meg, og også ganske dømmende overfor de som ikke er like "trendbevisste" som meg selv. Derfor har det vært sunt for meg å bli tvunget til å flytte fokus i en periode. Det å få barn har faktisk ført til at jeg har fått mer helhetlige verdier... Og det gjør meg lykkelig.

Dette ble sikkert veldig rotete, men jeg håper dere skjønte noe av hva jeg mente. :wink:

Skrevet

:-) anna, jeg synes du er kjempesøt, du har ikke noe å være redd for. ;)

Skrevet

Jeg skjønte hva du mente, Anna - og jeg synes det er deilig å lese innlegg som ditt. Jeg kjenner mange småbarnsmødre som er slitne og trøtte og så skal de i tillegg tenke sminke, klær og at noen kan se dem i en behagelig bukse. For det er nemlig ikke sånn at alle sklir i samme trange skjørtet som før man ble gravid. Og nei, man trenger ikke bli feitere, men kroppen endrer seg.

Jeg er stum av beundring jeg, over mammaer med gulp på skulderen som klarer å se lykken i et lite barn og ser at det faktisk betyr mer enn å skifte lekker topp 12 ganger om dagen (hvert fjerde gulp) - og likevel ser flotte ut!

Faktisk kjenner jeg ingen grilldressmammaer, jeg tror at de som blir det, har mer enn hatt inne det potensialet før de ble gravide også.

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg er ikke trendy nå heller, jeg (dvs før jeg har fått barn). Bruker butikkshampo og kan fint gå uten stylet hår og maskara. Ikke har jeg fancy klær heller, og joggebukse bruker jeg masse hjemme.

Og ENDA skal jeg gifte meg!

Skrevet

Fint innlegg Anna :wink:

Klart alle (hvertfall de fleste) liker å være velstelte og "pene i tøyet", men etterhvert så får man også opp øynene for det er andre ting her i livet som er viktigere enn den "ytre staffasjen".....

Hilsen

Grill-dress-palma

som attpåtil er barnløs :sjenert:

Gjest Myumi
Skrevet

Beklager Anna men de unnskyldningene du kommer med har jeg fått servert før. Dette med at det er så sunt å ikke ha fokus på seg selv men jeg skjønner ikke helt denne sammenligningen. Vi som steller oss skikkelig går da ikke rundt med fokus på oss selv hele dagen gjør vi? Er man ute av stand til å tenke på andre fordi man sminker seg og ordner håret? Er smarte klær det samme som trange skjørt og høye hæler.

Jeg synes at dere som føler dere truffet av denne diskusjonen er utrolig flinke til å vri og vrenge på alt som blir skrevet. Plutselig dreier diskusjonen inn på det å bry seg om andre ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...