Gå til innhold

Barn med mono-bryn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 8 år som har mono-bryn. Jeg har aldri tenkt noe på det, men nå kom hun hjem fra skolen en dag og var skikkelig lei seg fordi de andre barna har begynt å kommentere dette. Jeg fikk overbevist henne om at alle barn har hår mellom brynene, bare at det ikke synes så godt. Jeg ba henne også fortelle meg hvis det plaget henne.

Men er det ikke litt vel tidlig å begynne med f. eks napping av bryn? Det er jo vondt også, er det bedre måter å gjøre dette på? Må påpekes at hun (vanligvis) er veldig trygg på seg selv og er godt likt på skolen. Så er foreløpig litt usikker på hvor dypt dette stikker.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en jente på 8 år som har mono-bryn. Jeg har aldri tenkt noe på det, men nå kom hun hjem fra skolen en dag og var skikkelig lei seg fordi de andre barna har begynt å kommentere dette. Jeg fikk overbevist henne om at alle barn har hår mellom brynene, bare at det ikke synes så godt. Jeg ba henne også fortelle meg hvis det plaget henne.

Men er det ikke litt vel tidlig å begynne med f. eks napping av bryn? Det er jo vondt også, er det bedre måter å gjøre dette på? Må påpekes at hun (vanligvis) er veldig trygg på seg selv og er godt likt på skolen. Så er foreløpig litt usikker på hvor dypt dette stikker.

Når hun blir etter for det og det ikke er vanskelig å gjøre noe med så syns jeg det er greit å fikse på det.

Men, samtidig skal man jo liksom lære barna at deg ikke er utseende som teller og alt det der.

På en annen side så har samfunnet utviklet seg i den retning at utseende faktisk betyr mye mer enn man skulle ønske.

Så egentlig syns jeg at du kan gjøre noe med det. Du kan barbere så er det ikke smertefullt, men da må det gjøres oftere enn voksing for eksempel.

Anonym poster: c1b0431fbfe8da81282b8a73cd4f8a2b

Skrevet

Få nå nappet de brynene. Ikke la jenta lide på skolen.

Det er det samme med barn som har veldig utstående ører, få de fikset før skolealderen.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mobbing er så alvoprlig at det bør stoppes med en gang.

Her er det kun snakk om noen hår, så hva er egentlig problemet med å fjerne det? Hun vil mest sansansynlig begynne å gjøre det selv før eller siden uansett.

For omså du klarer å gjøre henne like selvsikker som et fjell, så er det ikke sikkert at de andre stopper av den grunn. Ikke er det noe særlig om hun selv har dannet seg en mening om det, men skulle bli tvungen til å gå slik. Det gjør ikke ting bedre akkurat.

Men dette går vel også an å ta vekk med laser?

Nei, men bør egentlig ikke gi etter for mobbingen, men man skal heller ikke tvinge noen til å gå sånn og sånn når dem ikke vil det selv. Kan det enkelt fikses på så er det bare å gjøre det.

Anonym poster: ba760d7423470d5f88e76dfa0990c02f

Skrevet

Det lurer jeg på også. Har sønn med monobryn... Han er 6 og har allerede kommentert det selv...

Skrevet

Jeg tenker at det er gjerne ikke det verste å fikse?

Men, at andre barn erter og plager for noe slikt bør også tas tak i. Ikke la det bare forsvinne, men ta tak i det. Prat med kontaktlæreren og se om en kommer frem til en løsning. For det er ikke okei å kommentere o.l utseende på andre barn.

Skrevet

Jeg hadde det når jeg var liten. Min mor og far mente at jeg ikke skulle gjøre noe da jeg var jo så vakker fra før. Dette ødela MYE for meg.. Ungene merket at jeg ble stille når de kommenterte det og da synes de det var morsomt.

Den ene jenta tok meg opp etter skoleveggen og spurte om jeg ikke snart skulle gjøre noe med det mens de andre stod rundt og var enige.

Jeg var en jente som hadde mange venner og ikke ett mobbeoffer, men da de fant dette dro de meg med. Det resulterte i at jeg nappet dem selv til jeg tilslutt ikke hadde øyenbryn igjen. (Hadde jeg ikke hatt så gode venner som jeg hadde, så hadde jeg nok trukket meg veldig tilbake)

Skrevet

"Men da de fant dro de meg NED" skulle det stå.

AnonymBruker
Skrevet

Få nappet de brynene.

Anonym poster: a2a5dce3fda89d370d62f6bba5f2c9c3

Skrevet

du kan også få kjøpt en slik "kniv" på cubus som du kan skjære vekk hårene med, de vokser jo selvfølgelig ut igjen, men det gjør ikke vondt, ett alternativ utenom napping :)

• Liker 1
Gjest Fleecejakke
Skrevet

Hva med å vokse? Fort å gæli.

• Liker 1
Skrevet

Fortell henne at om hun vil ta de bort så kan du hjelpe henne med det. Ser ikke noe galt med å nappe bort noen hår selv om hun er bare 8 år, om et par år gjør hun nok det selv uansett.

Skrevet

Jeg synes du svarte jenta di fint, TS. Skjønnhetspress blant barn er en uting, og de bør skånes fra det så lenge som mulig.

Når det er sagt synes jeg dette blir en litt annen sak. Om datteren din hadde to lange, svarte hår på haken; ville du da sagt at de bare måtte være der, siden de hadde grodd ut naturlig? Monobryn ser teit ut, sånn er det bare. Kunne ikke falt meg inn å mobbe noen for det, men jeg legger merke til det og synes det ser rart ut (jo mørkere hår, jo verre).

Det tar to sekunder å fjerne, akkurat som det ville gjort med to lange hår på haka, og målet er ikke å bli mer sexy - heller å bli mer "vanlig". Voksing og napping er ikke smertefritt, men på et så lite område - som heller ikke er av de mest følsomme - er det absolutt det smarteste valget. Det holder seg glatt lenger, og hårene vokser ut lysere. Etter en stund slutter det kanskje helt å vokse ut (så pass på å bare fjerne det som vokser på neseryggen).

Monobryn er uansett ikke noe man kommer til å savne senere i livet, så jeg synes du bør hjelpe datteren din med å fjerne det, og etterhvert lære henne hvordan hun kan gjøre det selv - men - selvsagt kun dersom hun selv ønsker at det skal fjernes.

• Liker 9
Gjest anonym
Skrevet

Jeg ville hjulpet henne med og fjerne de. Heller det enn at hun i frustrasjon prøver selv med et dårlig resultat. Du kan hjelpe henne nå til og begynne med, ise ned området før du napper. Forbered henne på at det gjør litt vondt, men at du gjernw vil hjelpe henne så hun skal slippe og bli ertet, og lære henne hvordan hun gjør det.

Jeg turte ikke si til mamma at jeg ble ertet for sånne ting, så begynte og gjøre noe med det selv rundt 9-10 års alderen, og det ble ikke noe pent..

AnonymBruker
Skrevet

Nei, la henne slippe å lide for en sånn liten illeting i årevis (for noen drittunger, forresten!).Ta det bort med voks! Det er ikke verre enn å nappe bort et plaster, og hun trenge rikke få det gjort så ote.

Anonym poster: 31b0e38592441f8124c97e88ccaff711

Gjest vilma2000
Skrevet

Ser ingenting galt i å vokse de brynene

Skrevet

Følte meg gal som i det hele tatt vurderer å nappe brynene, men etter så mange enstemmige svar, spesielt fra folk med dårlig erfaring, tenker jeg at det er best å få det bort før det blir verre. Tusen takk for alle svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...