Gå til innhold

Barn som klør i rompa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Det virker som at barnet mitt klør i rompa, hva kan det være? Tenker å ta henne med til legen, men ville bare høre om noen har erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som barnemark. Ufarlig, men ekkelt!

De selger pakker med Vermox på apoteket, det er reseptfritt og uten bivirkninger. Gi en pille på feks mandag, og så en pille mandagen neste uke, og vips! Problemet er løst. For mindre barn har de også flytende Vermox.

Jeg ville prøvd det først, for barnemark er utrolig vanlig. Gir det seg ikke, ville jeg gått til legen.

Anonym poster: 7e09324be1ce1bd33d1687a91c1bfeb7

AnonymBruker
Skrevet

Barnemark? Det kan du ofte se selv i avføringen hennes. Om det er mark, skal hele husstanden behandles.

Anonym poster: e8bf101a520c8d5edf716f0af66771d7

Skrevet (endret)

Barnemark? Det kan du ofte se selv i avføringen hennes. Om det er mark, skal hele husstanden behandles.

Anonym poster: e8bf101a520c8d5edf716f0af66771d7

Ooops. Hele husstanden altså?? :/

Jeg hadde ei venninne av dattera mi på overnatting for en måned siden, som vi oppdaget barnemark på. Hadde vermox i skapet (har mange dyr så jeg tar markkur en gang i året), og starta behandling på henne. Men bare henne.

Burde jeg ha behandlet mine egne barn også siden de er mye sammen? De klør ikke, er de "safe" nå da?

Ts; jenta jeg hadde på besøk her klødde sånn at hun gråt, virket som hun var helt fra seg. Så hvis det er sånn intens kløe er det sikkert barnemark.

Endret av la Flaca
Skrevet

Du bør kokvaske alt sengetøy også, og fryse eller koke bamser. Klippe neglene langt ned og være nøye på håndhygiene. Og bytte håndkle ofte. Så slipper dere å få det tilbake. Skikkelig ufyselige greier, men veldig vanlig.

Gjest Marmot
Skrevet

Det tar minst 3-4 uker fra man smittes til man merker noe selv, så du er nok neppe helt safe ennå. Men det er vel bare å vente og se.

Skrevet

Det tar minst 3-4 uker fra man smittes til man merker noe selv, så du er nok neppe helt safe ennå. Men det er vel bare å vente og se.

:sjokkert: Gi vermox for å være på den sikre sida kanskje. Greier ikke gå og tenke på at det kan være noe der...
Skrevet

Ts her, Takk for svar! Jeg har tenkt på mark ja, men har ikke sett noe. Hun klør ikke så ikke mye som noen beskriver her heller, det er sånn at hun nevner det 1-2 ganger om dagen, og prøver å klø seg litt utenpå bleia..

Gjest Marmot
Skrevet

Det kan være hun har blitt sår, og så klør det mens det gror? Evt. at hun har hatt en rift inni endetarmen som klør? Du kan jo prøve å smøre med sånn krem man kjøper på apoteket.

Skrevet

Hvis det klør mest om kvelden, kan det være barnemark. Ellers kan det være en rift som gror, eller begge deler. Det er sjelden man ser mark i avføringen, men man kan ofte se mark om kvelden hvis man legger barnet over fanget og kikker i endetarmsåpningen når det klør.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være soppinfeksjon, spesielt hvis barnet har blitt behandlet med antibiotika. Det behandler man med canesten krem.

Anonym poster: a5eb0dff72441bc77180820f95c5055f

Skrevet (endret)

....

Endret av la Flaca
Skrevet

Ts her, Takk for svar! Jeg har tenkt på mark ja, men har ikke sett noe. Hun klør ikke så ikke mye som noen beskriver her heller, det er sånn at hun nevner det 1-2 ganger om dagen, og prøver å klø seg litt utenpå bleia..

Og hun ser ikke sår ut? Det kan jo være andre typer mark også, spolorm for eksempel. Men mest sannsynlig er det bare forbigående kløe. Ville sett det an litt.

Gjest mamma
Skrevet

Barnemark klør mest om kvelden når markene kommer ut for å legge egg i endetarmsåpningen. Da kan man ofte se dem hvis man legger barnet over fanget og kikker i endetarmsåpningen. Barnmark kan være forferdelig plagsomt for barnet, så det er best å sjekke det grundig. Det er sjelden man ser mark i avføringen, og en lege vil heller ikke kunne se markene, siden de vanligvis gjemmer seg inne i tarmen i legens kontortid. Kløing kan også gi rifter som klør om dagen. Det er også mulig det kan være litt sopp, og da kan det hjelpe å gå uten bleie å lufte stumpen så mye som mulig.

Skrevet

Ok, tusen takk alle sammen :) jeg har prøvd med vanlig zinksalve, siden hun sier "sår i rompa" og har tendenser til å være litt rød. Men det har ikke hjulpet. Hun klør ikke spesielt om kvelden, så kanskje det heller er rift eller noe ja. Hun er jo tidvis plaget med hard avføring, så kanskje det er en sammenheng der.

Skrevet

Zinksalve er forebyggende. Prøv salven som heter inotyl, den er fantastisk god! Tar alt av rød hud og sårhet over natten. Anbefales på det varmeste. :)

AnonymBruker
Skrevet

Zinksalve er forebyggende. Prøv salven som heter inotyl, den er fantastisk god! Tar alt av rød hud og sårhet over natten. Anbefales på det varmeste. :)

Sinksalve er ikke forebyggende nei, tvert imot er det veldig effektivt å ha på hud som allerede er sår eller ødelagt. Sink hjelper på celledelingen, og dermed på helingen av såret.

Prøv selv, hvis du har et sår et eller annet sted, smør på sinksalve og dekk det med plaster over natten, så er såret nesten borte dagen etter.

Anonym poster: ddd09ff95609be9128d47bd4365e1209

Skrevet

Takk for tips Nada :) men den zinksalven jeg bruker tar rødhet og sårhet med en gang, men jeg er villig til å prøve alt :)

Skrevet

Takk for tips Nada :) men den zinksalven jeg bruker tar rødhet og sårhet med en gang, men jeg er villig til å prøve alt :)

Hvilken er det da? Alltid på utkikk etter gode produkter. De fortalte meg på apoteket at zinksalve er best å bruke for å forebygge eller lindre, men at den ikke er like god til å reparere med. Da er Inotylsalven best sa de (og har jeg erfart). :)

God bedring!

Skrevet

Hvilken er det da? Alltid på utkikk etter gode produkter. De fortalte meg på apoteket at zinksalve er best å bruke for å forebygge eller lindre, men at den ikke er like god til å reparere med. Da er Inotylsalven best sa de (og har jeg erfart). :)

God bedring!

Tusen takk :) den heter silulen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...