Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann jenter. Jeg föler meg ganske forvirret idag, og haaper jeg kan faa noen synspunkter fra andre og spes. fra dere som har hatt med psykopater aa gjöre.

Greia er: for syv aar siden var jeg sammen med en mann som psykopatiske trekk. Jeg var ung og dum, og fikk etterhvert en helt forvrengt tankegang. Til all hell og lykke fikk jeg likevel opp öynene, og kom meg ut av forholdet.

I aarene etter har jeg hatt noen mer eller mindre useriöse forhold, og hva jeg opplevde med denne mannen har aldri spilt noen rolle.

Naa har jeg vaert sammen med en helt herlig mann (som jeg har kjent i tre aar) i et halvt aar. Vi har fremdeles hver vaar leilighet, men er sammen hver dag enten hos meg eller hos han. Alt har vaert en dans paa roser - jeg merket ganske snart at han var sjalu av seg, men det er jo jeg ogsaa til en viss grad, saa det var greit.

Saa var det gaarsdagen: Han hadde hatt en daarlig dag, jeg hadde ting paa gang etter jobb og kunne ikke si nöyaktig naar jeg kom hjem. Han ble utaalmodig og lei, og snakket med irritasjon i stemmen (paa telefon).

Og naa kommer jeg til poenget: Dette gikk inn paa meg, og jeg fölte et fryktelig uhyggelig gufs slik jeg fölte det den gang for syv aar siden. Plutselig fölte jeg meg veldig liten og redd. "Aa nei, jeg irriterer han. Det er min skyld, jeg maa gjöre han tillags". Livredd for at han tar seg voldsomt sammen naa, og at han EGENTLIG er fryktelig kontrollerende osv....

I morges unskyldte han seg, og forklarte at han hadde hatt en daarlig dag paa jobben, hadde ikke faatt tak i meg paa tlf för paa kvelden, og egentlig bare hadde villet si at han savnet meg - og saa ble det likevel ikke sagt slik han hadde ment.

Idag er jeg "megselv" igjen, og stoler paa ham naar han sier at jeg allerede har opplevd hans negative sider - slik han er naa er hans virkelige jeg, hverken verre eller bedre.

Naa til spm: Dersom noen av dere har hatt erfaringer med "hus-tyranner": gaar denne redselen over etterhvert i nye forhold? Naar klarte dere aa la en liten irritasjon gaa inn det ene öret og ut det andre, isteden for aa svartmale alt?

Jeg er saa redd for at noe skal ödelegge det jeg har naa, og jeg er enda mer redd for at det kunne komme til aa vaere meg som ödelegger. Nettopp fordi jeg har disse pussige reaksjonsmönstrene fra tidligere.

Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet

Skulle ønske jeg kunne svare deg, men jeg er fortsatt livredd for å gå inn i ett nytt forhold etter at jeg var sammen med en veldig voldelig psykopat som knekte psyken min helt ned.. Håper nå redselen skal forsvinne og at jeg tørr slippe noen inn igjen men det har ikke skjedd enda..

Lykke til, jeg føler med deg :klem:

Gjest Anonymous
Skrevet

hei

etter et år ble jeg sammen med en ny gutt. jeg har en engstelse inni meg, et lite frø, men jeg må lære meg selv å være tålmodig med han og meg selv- jeg må akseptere mine redsler og se hans dårlige sider i et større perspektiv. problemet med oss som har vært med gale menn,er at vi analyserer alt ihjel- og til slutt blir vi vår verste fiende...leter vi dypt nok, lemge nok- så finner vi alltids tegn til psykopati, men om han har andre sider som bare skinner iforhold til det andre, så er det viktig å huske på disse. det er viktig å akseptere sin redsel, samtidig som du må tenke to ganger før du reagerer. TID, gi deg selv og han tid...

ønsker deg alt godt!

lykke til :hjerter:

Skrevet

Hm.. det tar sin tid, men det går over etterhvert...

Av og til får du slike gufs. Av og til griner du eller blir rasende for ingen verdens ting, fordi du trekker konklusjoner basert på psyko-forholdet og psyko-reaksjonsmønster - men mindre og mindre etterhvert...

Det er omtrent åtter år siden jeg flyttet ut av et slikt forhold og det kommer blaff fremdeles, men nesten aldri mer. Forresten er det ikke så ille når du bare forteller ham om det - forklar at du kan være litt pusiig av og til og bli redd, men at du tror på ham og trenger ham likevel.. :wink:

Skrevet

Takker alle sammen for svar!!

Betryggende aa höre at jeg ikke er unormalt nervös av meg, og at det finnes haap!

Gjest treffer virkelig spikeren paa hodet: Analysere sönder og sammen, lete med lupe etter evt. tegn... der maa jeg ta meg selv i nakken.

Til TinaK vil jeg bare si at jeg föler med deg. önsker deg lykke til paa veien.

Skrevet

Du trenger ikke være redd, for du er kvinne nok til å ordne opp i evntuelle problemer, det har du bevist tidligere!

Nyt hverdagen med en normal kjæreste, og ikke la deg skremme.

Stol på deg selv og vit at du er sterk nok og smart nok til å komme deg ut av et vanskelig forhold hvis det verste skulle skje.

Gjest Anonymous
Skrevet

Forklar situasjonen din for han. Da vil det være mye lettere for han å forstå dersom du skulle reagere med noen "pussige reaksjonsmønstre"

Gjest Moonshadow
Skrevet

Til TinaK vil jeg bare si at jeg föler med deg. önsker deg lykke til paa veien.

Tusen takk :-) Blir vel bedre med tiden, det er jo bare 6mnd siden jeg kom meg unna han..

Skrevet

Jeg har hatt to lengre samboerforhold som begge ble avsluttet av meg pga deres overdrevende omgang med alkohol. Hver gang jeg treffet en dame som fatter interesse, og jeg oppdager at hun er en tanke brisen, får jeg fulstendig noia, og stikker.

Jeg orker ikke tanken på å gjenoppleve all dr..en jeg har måttet tåle av krangling og det helvete det har vært for meg. Resultatet er bredbånd, timer ved PC'n og KG. Stakkars meg! :-? :grine:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...