Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2004 #1 Skrevet 24. mars 2004 Jeg er fortvilet nå, jeg skal ha eksamen i bedriftsøkonomisk analyse. Regnskap internt og eksternt. Problemet mitt er bare det at jeg ikke forstår noe. Jeg har rett og slett ikke forståelsen for regnskap. Hva kan jeg gjøre for å komme meg helskinnet gjennom denne eksamenen som nærmer seg med storm skritt?? Har noen et super godt tips om hvordan forstå dette faget i en fei? Jeg trenger bare akkurat å stå, jeg har ikke større forventingner til dette. Håper inderlig noen har noen kloke ord å si :-(
floyel Skrevet 24. mars 2004 #2 Skrevet 24. mars 2004 Hei! Det finnes enkelte enkle hefter som forklarer de helt overordnede prinsippene ved regnskap, beregnet på ledere og mellomledere uten regnskapsutdanning. Tror blant annet noen ble utgitt av bladet Kapital. Selv leser jeg nå en innføringsbok i økonomi som heter.... ja, hva var det nå igjen... skrevet av en siviløkonom som het... et eller annet med Finn - utgitt på Kapital. Jeg prøver nemlig å få litt mer kunnskap om regnskap og finans. Finnes det bøker om regnskap i dummies-serien? (Regnskap for dummies, økonomi for dummies?). Ta en tur på biblioteket og bokhandelen for å se hva som fins der. Slike innføringsbøker kan være veldig overfladiske, men det kan hjelpe deg inn i tankemåten, slik at du lettere forstår pensum. Finner du ingen nybegynnerlitteratur, prøv en annen lærebok. Husk at ulike forfattere har ulik stil, som appelerer til ulike studenter. Lykke til! mvh Fløyel som skulle ønske hun hadde litt mer regnskapskompetanse
Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2004 #3 Skrevet 24. mars 2004 Boka "utarbeidelse av regnskap: teori og metode av Tove-Gunn Kyllingstad og Bjørgunn Havstein" er ei fin bok å starte med, den forklarer det helt grunnleggende. Ellers bør du se på/løse tidligere eksamensoppgaver, dette gir deg en pekepinn på hva du bør kunne.
Ingeborg Skrevet 24. mars 2004 #4 Skrevet 24. mars 2004 Boka "utarbeidelse av regnskap: teori og metode av Tove-Gunn Kyllingstad og Bjørgunn Havstein" er ei fin bok å starte med, den forklarer det helt grunnleggende. Ellers bør du se på/løse tidligere eksamensoppgaver, dette gir deg en pekepinn på hva du bør kunne. Helt enig!
orakel Skrevet 24. mars 2004 #5 Skrevet 24. mars 2004 Boka "utarbeidelse av regnskap: teori og metode av Tove-Gunn Kyllingstad og Bjørgunn Havstein" er ei fin bok å starte med' date=' den forklarer det helt grunnleggende. Ellers bør du se på/løse tidligere eksamensoppgaver, dette gir deg en pekepinn på hva du bør kunne.[/quote'] Det er en grei nok bok ja, men er altfor basic når man skal drive med analyse. Dette er en innføringsbok i regnskap. Jeg vet ikke hvilket nivå du studerer på men "regnskapsanalyse med årsregnskap" av Trond Eklund og Knut Knutsen er ok (du har vel uansett en pensumbok som du bør benytte aktivt). Sett deg grundig inn i alle grunnbegrep først, noter og pugg formler og så finner du mange tidligere eksamensoppgaver med fasit/sensorveiledning. Den enkleste måten å komme inn i faget på er å gjøre oppgaver. Tidligere eksamensoppgaver gir et fint innblikk i hva som blir vektlagt på eksamen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå