mr.mister Skrevet 9. mars 2013 #1 Skrevet 9. mars 2013 Jeg skal snart starte med Ritalin og er fryktelig spent på fremtiden. Kan dere der ute skrive litt om deg selv før og etter medisineringen (posetivt og negativt) ?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2013 #2 Skrevet 9. mars 2013 Ville aldri brukt amfetamin som er i ritalin. Prøv heller EYE Q. En fiskeolje som er kjempebra for konsentrasjonen og de med adhd og har blitt så mye bedre. Anonym poster: 2f009c940c57c9da140747d3894c2d68
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2013 #3 Skrevet 9. mars 2013 Jeg har adhd, og har tidligere gått på ritalin. Jeg syntes alt ble merkelig når jeg tok det, kroppen ble rolig, men tankene svirret rundt. Fikk bedre konsentrasjon, ble roligere og noen ganger ble det "slitsomt" å snakke. Men gjorde ting lettere for meg, ble heller ikke like fort forbannet. For meg ble det helt feil da jeg ble totalt forandret fra å være en livlig, sosial og morsom jente, til å bli stille, rolig og mer sjenert. Det ble unaturlig for meg å være slik jeg var før. Dette er selvfølgelig individuelt, men jeg måtte slutte med medisinen pga. at jeg ble deprimert og følte jeg ble totalt forandret. Så ikke overvurder medisinen med mindre det er helsefarlig for noen om du ikke tar det, feks. hun med adhd som drepte kjæresten med motorsag.. Trives du ikke med medisinen, så eventuelt slutt å ta den eller prøve ut andre medisiner. For meg ødela medisinene mye for meg med tanke på personligheten min og det sosiale. Vær obs på dette her når du begynner å ta den. Men som sagt er det individuelt! Lykke til Anonym poster: c19ec912b861e7520269d249bf4d9435
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2013 #4 Skrevet 9. mars 2013 Jeg ble mye bedre etter ritalin. I starten var det litt bivirkninger; dårlig søvn, dårlig matlyst og litt sånn. Fikk litt tics i starten også faktisk Men når det dette fikk over så fikk jeg et nytt liv. Uansett hvor hardt jeg har prøvd så har jeg alltid ligget midt på treet på skolen for eksempel, og endelig klarte jeg å gjøre det bra. Jeg var ikke lenger totalt ustabil i humøret, jeg slutta å klikke for småting. Det var nok den deiligste forandringen. Når jeg ble sint, så ble jeg så sint at det svartna for meg, også huska jeg ingenting etterpå. Jeg gjorde en del fæle ting og har prøvd å ta livet mitt over bagateller. Det har det blitt helt slutt på. Nå er jeg lykkelig og glad og fungerer godt. Jeg er også sensorisk overfølsom, og det har blitt mye bedre nå. Før måtte jeg gå av bussen om lukter ble for sterke, jeg brakk meg av alt som ikke hadde "riktig" konsistens og jeg klarte ikke å skille lyder fra hverandre. Og til deg som foreslår fiskeolje; jeg har alltid hatt et godt kosthold og fått i meg tran og omega3 og alt mulig sånn, jeg prøvde vel sånn ca alt før jeg prøvde ritalin. Jeg angrer på at jeg ikke prøvde ritalin før. Jeg har hatt en stabil og kjærlig familie, gode lærere som har gitt meg masse støtte, gode venner. Jeg har vært i terapi og behandling i mange mange år før jeg begynte på ritalin. Men jeg var fortsatt like urolig, det var fortsatt kaos i hodet mitt, og frustrasjon over at jeg ikke klarte å gjøre ting som jeg egentlig visste at jeg kunne. Ja, ritalin har samme virkestoff for amfetamin, men det betyr ikke at det er samme stoff. Ritalin er et stoff som er trygt om det brukes riktig og med oppfølging. Du må jo gjennom EKG og hele pakka først. Og du må testes for om du bruker andre stoff osv (jeg måtte ihvertfall det). Så lykke til med fremtiden TS Ritalin er ikke for alle, men jeg håper det kan gi deg en lettere hverdag. Om du føler at det ikke fungerer bra for deg(etter noen måneder) så si ifra til legen, så får du mest sannsynlig prøve andre ting. Jeg har trappet veldig ned med årene, fordi man lærer seg å leve med adhd og finner egne metoder forå fungere. Anonym poster: 5f09757397fd866b1c74d8f5dfaf5805 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #5 Skrevet 10. mars 2013 Ville aldri brukt amfetamin som er i ritalin. Anonym poster: 2f009c940c57c9da140747d3894c2d68 Det er ikke amfetamin i Ritalin. Anonym poster: 95f6a3a468a83255691346a7729c164d
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #6 Skrevet 10. mars 2013 Ville aldri brukt amfetamin som er i ritalin. Prøv heller EYE Q. En fiskeolje som er kjempebra for konsentrasjonen og de med adhd og har blitt så mye bedre. Anonym poster: 2f009c940c57c9da140747d3894c2d68 Det er et stoff som ligner på amfetamin i Ritalin, det heter Methylphenidat, og sjekker du felleskatalogen så kommer det opp at Methylphenidat ligner på Koffein og amfetamin. Så slutt å drikk kaffe hvis du mener at Ritalin er amfetamin! Det er like mye amfetamin i Ritalin som i kaffe, dvs ingenting. Det finnes ADHD-medisin som er amfetamin, men det er ikke Ritalin. Jeg fikk et nytt liv av Ritalin! Har slitt siden før skolen, men fra jeg begynte på skolen ble livet mitt et mareritt. Jeg ble mye kjeftet på fordi jeg var fjern (har forsåvidt ADD, ikke ADHD) og glemte å gjøre lekser og glemte ting hjemme. Surret veldig mye. Foreldrene mine skjønte også at noe var galt men de gjorde ikke noe med det. Arbeidslivet var og et mareritt, jeg klarte ikke å få med meg ting, og klarte ikke å følge med på møter ol. Konsentrasjonen min uten Ritalin er ELENDIG! I tillegg hadde jeg fra ca fødselen av sosial angst, etterhvert generell angst, og depresjoner siden tenårene. Jeg klarte på egenhånd på bli nesten helt kvitt all angst, mens Ritalinen tok bort resten. Siden jeg ikke har H'en i ADHD så har jeg veldig lite energi, antakelig fordi jeg bruker så sinnsykt mye krefter på å prøve å konsentrere meg, roe de 10.000 tankene jeg har i hodet på en gang, unngå angsten osv. Siden Ritalinen "fjerner" min ADD så har jeg mer energi med den. Ritalin har også hjulpet på at jeg hater støy og mister lett konsentrasjonen av støy. Med Ritalin er jeg en normal person, jeg fungerer kjempe bra i arbeidslivet, den forrige jobben måtte jeg si opp fordi jeg sleit så men også fordi jeg ble mobbet der (tipper at det er pga ADD'en). Jeg har aldri gått på noen andre medisiner (bortsett fra p-piller og antibiotika for div) så det er Ritalinen som har gjort at jeg ikke lenger har angst og depresjoner. Jeg fikk diagnosen som nesten 29 år og angrer på at jeg ikke ba om utredning tidligere, da hadde Ritalin hjulpet meg tidligere! Akkurat nå er jeg gravid og har sluttet på Ritalin og ADD'en kom selvsagt tilbake, så jeg sliter igjen Men heldigvis får jeg begynne på Ritalin igjen en vakker dag! :D Anonym poster: 5bb9f3bd0ea4787c8afbd64dc363e7c4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #7 Skrevet 10. mars 2013 Forresten så må du ja være ops på bivirkningene! Noen slutter på Ritalin etter bare noen få dager fordi de syns at symptomene var for ille, men som regel begynte de på en høy dose. Jeg vet at noen psykiatere som ikke har peiling sier at man kan begynne på full dose, men det er ikke bra, da får man nesten garantert masse kraftige bivirkninger og får ingen bra effekt av Ritalinen. Det beste er å begynne på 5 mg og øke med 5 mg hver 3.-4. dag. 30 mg er min dagsdose. Bivirkningene mine er litt høyere blodtrykk, ticks/muskelrykninger (blir nesten borte av magnesium), og løsere mage (egentlig supert fordi jeg sleit før med hard mage). I begynnelsen sleit jeg også med lavt blodtrykk når jeg plutselig økte med 10 mg fordi psykiateren mente at det måtte gå bra, da reduserte jeg igjen og fikk normalt blodtrykk. Jeg gikk ned 14 kg de første ukene pga null apetitt, husker at jeg gikk rundt på Rema og viste ikke hva jeg skulle kjøpe fordi ingenting av mat fristet. Men apetitten kom tilbake nesten for fult etter ca en mnd og da gikk jeg opp i vekt igjen. Husker at jeg også følte meg litt følelsesløs de første 2 ukene, grått ikke lenger av triste ting å tv, og ble heller ikke like glad for gledelige ting, heldigvis gikk det over. Jeg sleit litt med å sovne når jeg tok siste dosen kl 16, så den sluttet jeg å ta. Og sover faktisk mye bedre enn før selv om jeg ikke sover med Ritalin i kroppen! Husk å ta Ritalin regelmessig, ikke hopp over doser med vilje og vær forsiktig med alkohol. Ritalin er en kraftig medisin for hjernen og ikke som en liten paracet man kan ta ved behov. Jeg merket kjempe godt om jeg glemmer en dose, blir helt fjern og alt rundt meg blir treeeegt, føler meg neddopet da. Men når dagens siste dose går ut så merker jeg ikke så mye bortsett fra at jeg blir sliten, merket det mer i begynnelsen. Noen blir kjempe deppa når medisinen går ut. Anbefaler deg å ikke gi opp Ritalinen fort hvis du syns at bivirkningene er fæle, de vil antakelig roe seg, men selvsagt slutt hvis blodtrykket bli for høyt! Har du tatt EKG? (hjertemåling) EEG? (for å utelukke epilepsi) Blodprøve? Anonym poster: 5bb9f3bd0ea4787c8afbd64dc363e7c4
mr.mister Skrevet 1. mai 2013 Forfatter #8 Skrevet 1. mai 2013 Beklager for sent svar Jeg begynte med 5 mg og økte med 5mg fpr 3dje dag.Jeg er nå oppe i 30mg(10mg fordelt 3 ganger i løpet av dagen). Jeg har til nå ingen bivirkninger men heller ingen virkning. Jeg er like rastløs og tankevirksomheten går i hundre. Håper at jeg vil få virkning etterhvert. Jeg er utrolig bekymret for at jeg ikke får ønsket virkning av ritalinen, sånn at psykiater bare avslutter hele greia og kommer frem til jeg ikke har adhd alikevel. Er det tilfelle at dette skjer, eller går psykiateren automatisk over på andre preparater ? Jeg mener selv at jeg har høy "tablett-toleranse" hvis det er noe som heter det ? Jeg bruker sjeldent alkohol(1-2 ganger i året) og like sjeldent tabletter som paralgin-forte. Men de få gangene jeg må bruke paralgin så må jeg ha minst 3 stk for å få virkning. 1 tablett har ingen virking, 2 tabletter virker litt, 3 funker passe. Alkohol må jeg og ha unormalt (12 halvlitere)store mengder for å komme i feststemning(ikke dritas). Andre medisiner må jeg og ha dobbel dose i forhold til det lege har beskrevet for å få virkning. Jeg vet at dette ikke er bra!!! Jeg er ikke og har ingen fortid som rusmisbruker, kun en normal mann (80kg) som prøver å leve ett normalt liv.
Gjest Roskva Skrevet 2. mai 2013 #9 Skrevet 2. mai 2013 Beklager for sent svar Jeg begynte med 5 mg og økte med 5mg fpr 3dje dag.Jeg er nå oppe i 30mg(10mg fordelt 3 ganger i løpet av dagen). Jeg har til nå ingen bivirkninger men heller ingen virkning. Jeg er like rastløs og tankevirksomheten går i hundre. Håper at jeg vil få virkning etterhvert. Jeg er utrolig bekymret for at jeg ikke får ønsket virkning av ritalinen, sånn at psykiater bare avslutter hele greia og kommer frem til jeg ikke har adhd alikevel. Er det tilfelle at dette skjer, eller går psykiateren automatisk over på andre preparater ? Jeg mener selv at jeg har høy "tablett-toleranse" hvis det er noe som heter det ? Jeg bruker sjeldent alkohol(1-2 ganger i året) og like sjeldent tabletter som paralgin-forte. Men de få gangene jeg må bruke paralgin så må jeg ha minst 3 stk for å få virkning. 1 tablett har ingen virking, 2 tabletter virker litt, 3 funker passe. Alkohol må jeg og ha unormalt (12 halvlitere)store mengder for å komme i feststemning(ikke dritas). Andre medisiner må jeg og ha dobbel dose i forhold til det lege har beskrevet for å få virkning. Jeg vet at dette ikke er bra!!! Jeg er ikke og har ingen fortid som rusmisbruker, kun en normal mann (80kg) som prøver å leve ett normalt liv. Dersom psykiateren du går til er seriøs, tror jeg ikke du trenger bekymre deg for å måtte avslutte behandling. Ritalin er visst det "alle" begynner med, funker det ikke så kan en få tilbud om å prøve ut andre medisiner til en finner noe som funker. Ritalin funka fint på meg, bare altfor kort virkning, så jeg skal mest sansynlig begynne på kapsler. Men dersom du har så høy toleranse, er kanskje det mest effektive for deg Dexedrine (vet ikke om det heter det lenger), men den er det amfetamin i. Hadde du ikke hatt ADHD hadde du nok ikke fått medisiner vil jeg tro. Men for å svare på tråden ellers (om noe sent ), forskjellen før og etter ritalin var enorm! Jeg har selv slitt så lenge jeg kan huske, men det ble aldri tatt tak i. Det ble bare antatt at jeg var sjenert og beskjeden. Trodde det selv også, helt til jeg skjønte at jeg faktisk kunne prate med hvem som helst, bare det ikke var mange til stede. For mange rundt meg virker forstyrrende og jeg klarer ikke henge med, mister helt fokus, noe som har gjort at jeg har hatt problemer sosialt, på skole og i arbeidslivet. I følge psykiateren jeg var hos var ikke hyperaktivitet nødvendigvis at en "klatrer" på veggene, for min del gikk det visst mest ut på tankevirksomheten...jeg tenker ekstremt mye! Går jeg to meter har jeg rukket å tenke minst 40 forskjellige tanker Ellers har jeg mye energi, problemer med å sitte stille uten å gjøre noe. Jeg sliter også med mye temperament, jeg eksploderer for den minste ting, om ikke ting går slik jeg vil de skal gå er det nok til et vulkanutbrudd. Henger pc'n litt er faren stor for at den får en knyttneve, og ellers har jeg ikke tall på hvor mye jeg har ødelagt i sinne. Alle følelser, på godt og vondt, er så voldsomme. Mellomting er et ukjent begrep MEn med ritalin er jeg en helt annen person. Jeg er rolig, kan se en hel film uten at jeg på død og liv må fikle med andre ting. Jeg kan konsentrere meg, blir jeg snakket til hører jeg etter og kan svare uten at det blir pinlig (får jo med meg hva folk sier til meg med medisiner ) Raserianfall er nesten ikke eksisterende, 2 utbrudd på to måneder, men da med god grunn. Ellers er jeg tålmodig, er det noe som går litt treigt, så får jeg bare vente da...i stede for å ødelegge eller øse av meg usmaklig galle. Og til de som mener ritalin er amfetamin, kom dere tilbake på skolebenken! Ikke gidd å uttal dere om noe dere tydeligvis ikke har peiling på. Ja, det er et sentralstimulerende middel, men man blir ikke rusa...med mindre du tar overdose eller ikke har ADHD/ADD. At fiskeolje o.l. kan ha effekt stemmer sikkert, men som med så mye annet funker det ikke for alle. Selv har jeg prøvd og var nå akkurat like fjern og full av symptomer, men bra for kroppen er det jo, om ikke annet Vil tro slike ting + kosthold generelt har mest effekt hos barn, noe som er positivt. Heller redusere symptomer med kosthold enn sterke medisiner hos barn.
mr.mister Skrevet 2. mai 2013 Forfatter #10 Skrevet 2. mai 2013 Dersom psykiateren du går til er seriøs, tror jeg ikke du trenger bekymre deg for å måtte avslutte behandling. Ritalin er visst det "alle" begynner med, funker det ikke så kan en få tilbud om å prøve ut andre medisiner til en finner noe som funker. Ritalin funka fint på meg, bare altfor kort virkning, så jeg skal mest sansynlig begynne på kapsler. Men dersom du har så høy toleranse, er kanskje det mest effektive for deg Dexedrine (vet ikke om det heter det lenger), men den er det amfetamin i. Hadde du ikke hatt ADHD hadde du nok ikke fått medisiner vil jeg tro. Men for å svare på tråden ellers (om noe sent ), forskjellen før og etter ritalin var enorm! Jeg har selv slitt så lenge jeg kan huske, men det ble aldri tatt tak i. Det ble bare antatt at jeg var sjenert og beskjeden. Trodde det selv også, helt til jeg skjønte at jeg faktisk kunne prate med hvem som helst, bare det ikke var mange til stede. For mange rundt meg virker forstyrrende og jeg klarer ikke henge med, mister helt fokus, noe som har gjort at jeg har hatt problemer sosialt, på skole og i arbeidslivet. I følge psykiateren jeg var hos var ikke hyperaktivitet nødvendigvis at en "klatrer" på veggene, for min del gikk det visst mest ut på tankevirksomheten...jeg tenker ekstremt mye! Går jeg to meter har jeg rukket å tenke minst 40 forskjellige tanker Ellers har jeg mye energi, problemer med å sitte stille uten å gjøre noe. Jeg sliter også med mye temperament, jeg eksploderer for den minste ting, om ikke ting går slik jeg vil de skal gå er det nok til et vulkanutbrudd. Henger pc'n litt er faren stor for at den får en knyttneve, og ellers har jeg ikke tall på hvor mye jeg har ødelagt i sinne. Alle følelser, på godt og vondt, er så voldsomme. Mellomting er et ukjent begrep MEn med ritalin er jeg en helt annen person. Jeg er rolig, kan se en hel film uten at jeg på død og liv må fikle med andre ting. Jeg kan konsentrere meg, blir jeg snakket til hører jeg etter og kan svare uten at det blir pinlig (får jo med meg hva folk sier til meg med medisiner ) Raserianfall er nesten ikke eksisterende, 2 utbrudd på to måneder, men da med god grunn. Ellers er jeg tålmodig, er det noe som går litt treigt, så får jeg bare vente da...i stede for å ødelegge eller øse av meg usmaklig galle. Og til de som mener ritalin er amfetamin, kom dere tilbake på skolebenken! Ikke gidd å uttal dere om noe dere tydeligvis ikke har peiling på. Ja, det er et sentralstimulerende middel, men man blir ikke rusa...med mindre du tar overdose eller ikke har ADHD/ADD. At fiskeolje o.l. kan ha effekt stemmer sikkert, men som med så mye annet funker det ikke for alle. Selv har jeg prøvd og var nå akkurat like fjern og full av symptomer, men bra for kroppen er det jo, om ikke annet Vil tro slike ting + kosthold generelt har mest effekt hos barn, noe som er positivt. Heller redusere symptomer med kosthold enn sterke medisiner hos barn. Ser at du har svart på min andre tråd og, pytt pytt Så flott at medisinen funker for deg, håper det samme vil skje for meg. Hvor stor dose og hvor ofte tar du denne ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå