Samaysa Skrevet 10. mars 2013 #21 Skrevet 10. mars 2013 (endret) . Endret 29. januar 2014 av Samaysa 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #22 Skrevet 10. mars 2013 Forretningsfolk som leverte utstyr og diverse til tyskerne fikk nesten ikke straff i det hele tatt. Det var vel lettere å ta det ut på disse kvinnene... Sverige gjorde jo det og hjalp til med frakt men det ble elegant oversett inntil det kom fram i en bok nylig. Anonym poster: 6f69ee99cf04517e2e575d62f6b75648 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #23 Skrevet 10. mars 2013 Det er viktig å huske at ikke alle "tyskerbarna" er/var produkt av frivillig samleie. Og dersom en ser på de områdene som er preget av krig idag, så blir ofte voldtekt og overgrep av kvinner brukt og anerkjent som en legitim krigføringsmetode. Disse kvinnene og barna deres kommer i en ekstremt vanskelig situasjon. De er ofte produkt av massevoldtekt; med alle de skader det kan gjør på psyken til mor og barn - og ikke minst tilknytningsforholdet mellom dem. De vil aldri kjenne sin far - bare vite at han var en av 14 menn som voldtok mor. Mor er ofte helt eller delvis handicapet som følge av vold og voldtekt. De lever på utsiden av samfunnet pga mors dobbeltbrudd på samfunnets regler; både "legge seg på rygg for fienden" og å få barnet hans. Anonym poster: ee836442f6f557b8c22b50ba7deb0945 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #24 Skrevet 10. mars 2013 Grunnen til at jeg mener behandlingen var feil og overdreven er fordi dette ofte var kvinner som ikke mente å være onde eller bevisst ligge med fienden. Mange av historiene handler om unge piker som forelsket seg i nabogutten som tilfeldigvis hadde blitt sendt til ei litta bygd i Norge med en uniform han ikke viste hva representerte engang. Klart er det historier om kvinner som bevisst menget seg med fiendens side, men å hate alle "tyskertøser" blir feil. Anonym poster: 8d92e6eda3d89b07de3101803f87e2eb 6
Samaysa Skrevet 10. mars 2013 #25 Skrevet 10. mars 2013 (endret) . Endret 29. januar 2014 av Samaysa 2
Gjest vilma2000 Skrevet 10. mars 2013 #26 Skrevet 10. mars 2013 Reagerer også på at det rammet uskyldige barn som ikke kunne noe for at deres far var tysker. Mange av disse barna har jo opplevd så grov mobbing og trakassering at det er vanskelig å forestille seg. Mange triste skjebner som resultat av trakasseringen, helt klart. Syntes det er viktig å belyse flere sider av 2. verdenskrig og etterkrigstiden.
Apis Skrevet 10. mars 2013 #27 Skrevet 10. mars 2013 Historien må sees på historisk i den tiden det skjedde. Det blir feil å sitte her i dag, som flere påpeker å dømme folkene som levde da. Både tyskertøser og de som straffet de etter krigen, det som derimot er en skamplett er behandlingen de uskyldige barna etter tyske soldater og norske jenter ble utsatt for. Jeg er også av den oppfatningen at folk flest brydde seg egentlig ikke så mye om det politiske, men var mest opptatt av å løse de dagligdagse utfordringene. Gutta på skogen og milorg hadde jo også en klar oppsving først på slutten av krigen når resultatet av krigen var langt på vei klart, samtidig som antall medlemer av NS stupte. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #28 Skrevet 11. mars 2013 Tror du ikke skal forvente å finne disse tyskerbarna her inne. Tror det er få i den aldersgruppen her Tyskerbarna er nå mellom 72 0g 75 år ca. Anonym poster: a8c0237b6504c7cf8c8eaf78355a9758 1
lurine Skrevet 11. mars 2013 #29 Skrevet 11. mars 2013 (endret) Men barna deres igjen er her, og noen av dem er ganske orienterte om hva som foregikk. Historiene er fremdeles aktuelle, og i dag jobber f.eks. Lebensbornforeningen mer aktivt for barn som utsettes for krigshandlinger idag - siden de ikke får gjort noe med fortiden, og norske myndigheter har sagt sitt. http://www.lebensbornnorway.org/ - Lebensbornforeningen Norge http://news.bbc.co.uk/2/hi/6432157.stm - intervju med krigsbarn (mange store, nasjonale aviser i mange land har hatt særlig fokus på Norges behandling av krigsbarna, bl.a. England, Italia, Frankrike og Australia - i Norge er det stort sett øredøvende taust) http://www.forskning...9/1016567265.68 - Norge ville sende krigsbarna til Australia http://www.redicecre...le.php?id=16206 http://www.post-gaze...of-pain-460877/ http://www.sa.no/lok...icle2638406.ece Føy til tatere, nordsjødykkere, barnehjemsbarn og jeg vet ikke hva - hva er det med oss nordmenn som gjør at vi i pressede situasjoner tar hatet vårt ut på barna, i stedet for å plassere det der det hører hjemme? En franskmann ble spurt om hvordan de behandlet sine krigsbarn. Han forsto ikke spørsmålet - man behandler vel barn som de barna de faktisk er? Det har etterhvert vist seg at også andre europeiske land har sine mørketall og triste historier om krigsbarna, men ingen i en slik organisert, statlig støttet og organisert form som her. Vi har noe å skamme oss dypt over. Endret 11. mars 2013 av lurine 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #30 Skrevet 12. mars 2013 Jeg er barnebarn av en "tyskertøs". Min bestemor ble ikke jaget fra familien, hun fikk nok høre ting men ble aldri sendt i noen arbeidsleir og ble heller ikke skamklippet. Min mor var heldig, hun har sluppet unna mobbing og har hatt gode voksenfolk rundt seg i oppveksten. Min bestemor ble gift etter noen år med en mann som aksepterte både hennes fortid og fruktene av det. Min mor ble i godt voksen alder kjent med sin fars familie i Tyskland og sine søsken der. Så noen har ikke hatt det så ille. Anonym poster: f7fdff3a305544f8d2903f9b114f79f3 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #31 Skrevet 12. mars 2013 Tyske soldater var ikke nødvendigvis nazister selv. Anonym poster: a19f98aeea1aa65b99dacdd556f31cb0 Han var norsk og kjempet for nazistene så han var nok nazist ja. Han ble dømt for det og satt inne i mange år etterpå. Anonym poster: 096c0369b844ecb6a76fb3814a0eaae1 1
waco Skrevet 13. mars 2013 #32 Skrevet 13. mars 2013 Hvorfor skal dere hele tiden lage sånne fantasiforestillinger tatt fra disneyfilmer når det gjelder norske damer under krigen? Siden vi kjenner til breivik-fenomenet kan vi anta det samme gjaldt for nazister. Desto mer drittsekk og nazi en kar var dess mer tiltrekkende fremsto han for visse typer kvinner. Ta for eksempel Rhinnan, en sadist fra trøndelag, - dritmasse kvinner ble kåte på ham. - var det av kjærlighet eller begjæret om makt? 3
waco Skrevet 13. mars 2013 #33 Skrevet 13. mars 2013 Sverige gjorde jo det og hjalp til med frakt men det ble elegant oversett inntil det kom fram i en bok nylig. Anonym poster: 6f69ee99cf04517e2e575d62f6b75648 Sverige var nøytralt, - de utleverte til og med han kjakan, - gunnar sønsterby til de norske nazistene.
Klaine Skrevet 13. mars 2013 #34 Skrevet 13. mars 2013 Min farmor var/er det. Faren hennes var en tysk soldat, men hun fikk aldri se han. Moren snakket heller aldri om han. Hun ble mobbet i barndommen. Jeg vet dessverre ikke så mye om hvordan det var, fordi hun sliter veldig psykisk og snakker aldri om problemene sine til noen...
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #35 Skrevet 13. mars 2013 Tyskerne var aldri så langt til fjells som til oss, så jeg er bare innavl. Anonym poster: 306b9ab5f59db443a6da710036691628 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #36 Skrevet 13. mars 2013 Hvorfor skal dere hele tiden lage sånne fantasiforestillinger tatt fra disneyfilmer når det gjelder norske damer under krigen? Siden vi kjenner til breivik-fenomenet kan vi anta det samme gjaldt for nazister. Desto mer drittsekk og nazi en kar var dess mer tiltrekkende fremsto han for visse typer kvinner. Ta for eksempel Rhinnan, en sadist fra trøndelag, - dritmasse kvinner ble kåte på ham. - var det av kjærlighet eller begjæret om makt? Jeg forstår mye av det du skriver her men du kan ikke ta alle under en kam! Blir det krig rammer det ALLE. Selv den som ikke kan finne på å gjøre en flue fortred kan finne på å bli utstasjonert i krig. Og det blir vel for drøyt å sammenligne det beste mennesket du vet med Rinnan? Hva man synes er individuelt men jeg sier dette for å illustrere hele spekteret. I krig skal man også føle og leve, håpe. Hvem ante igrunnen at krigen ville ta slutt i 45? Følelsesmennesker da som nå. Kanskje mye av dette fikk dem til å beholde håpet, holde ut krigens pinsler.. Anonym poster: 6f69ee99cf04517e2e575d62f6b75648
Djungelvrål Skrevet 13. mars 2013 #37 Skrevet 13. mars 2013 Dere må huske at disse soldatene ikke nødvendigvis var nazister. De ble tvunget ut i krig. Det var 350 000 tyskere innom norge i krigsårene. Hadde vært rart visst det ikke hadde ført til barn.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #38 Skrevet 13. mars 2013 Jeg er litt enig med Nils-Per her. Hvis jeg var under krigen og så min bror bli drept av tyskere, Det var de allierte som drepte flest nordmenn. Bombet barneskoler og senket norske passasjerskip bl.a. Så å ligge med en alliert, er absolutt no-go. Norge var nøytralt under krigene og begge sidene var like mye fiender. Det var England som krenket norsk suverenitet aller mest i opptakten til krigen, og utenriksminister Halvdan Koht sa at England prøvde å drive Norge ut i krigen med vilje. England hadde også konkrete planer om å okkupere Norge. Anonym poster: dcbc1f2d6f3e737eb525b1a70f5adabd
Apis Skrevet 13. mars 2013 #39 Skrevet 13. mars 2013 Det var de allierte som drepte flest nordmenn. Bombet barneskoler og senket norske passasjerskip bl.a. Så å ligge med en alliert, er absolutt no-go. Norge var nøytralt under krigene og begge sidene var like mye fiender. Det var England som krenket norsk suverenitet aller mest i opptakten til krigen, og utenriksminister Halvdan Koht sa at England prøvde å drive Norge ut i krigen med vilje. England hadde også konkrete planer om å okkupere Norge. Anonym poster: dcbc1f2d6f3e737eb525b1a70f5adabd Var det ikke utenriksminister Halvdan Koth som utarbeidet kongens nei da? Slik jeg har forstått det så var det et forsøk på å holde norge utenfor krigen men absolutt ikke havne på tysk side mot de allierte.
Gjest meh Skrevet 13. mars 2013 #40 Skrevet 13. mars 2013 Forretningsfolk som leverte utstyr og diverse til tyskerne fikk nesten ikke straff i det hele tatt. Det var vel lettere å ta det ut på disse kvinnene... Menn som gjorde tilsvarende ble jo bare skutt eller fengslet... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå