Hedda-78 Skrevet 9. mars 2013 #1 Skrevet 9. mars 2013 Her i huset spiser vi ikke goderi i uka, men på lørdagene er det jo godt med noe sjokolade eller smågodt eller noe. Barnet er 4 år. Hvor mye lørdagsgodteri får deres barn (på ca samme alder)? F.eks. hvis dere har sjokolade, får de en 100 grams sjokoladeplate? Mer? Mindre?
skruf Skrevet 9. mars 2013 #2 Skrevet 9. mars 2013 Nå er mine litt eldre, men minsten bruker å velge seg en hockeypulver og et kinderegg, og størstejenta bruker å velge seg en krokanrull..
Edie Skrevet 9. mars 2013 #3 Skrevet 9. mars 2013 3-åringen vår plukker som regel 15-20 smågodtbiter og spiser 10 av de ca. Hender han vil ha is i stedet og da som regel en kroneis.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2013 #4 Skrevet 9. mars 2013 Min 5-åring får velge 15 biter fra smågodthylla Han synes det er gøy å være med å velge og prioritere selv. Noen ganger når han ikke er med på butikken, kjøper jeg kinderegg og en kjærlighet på pinne til ham. Tror uansett ikke det er så viktig om barnet får 50 eller 100 gram sjokolade på lørdagskvelden, så lenge det bare er lørdagskvelden godterier blir servert. Anonym poster: 627f2ae67753d35afe67a0e5b21cc240 3
Lillie Skrevet 9. mars 2013 #5 Skrevet 9. mars 2013 Har ei på snart 4. Hun spiser stort sett bare "saltgodter", altså potetskruer, Elias-potetgull etc. Da får hun en liten dessertskål med dette. Hun blir ganske hyper av sjokolade og smågodt, så prøver å unngå å gi henne det. En og annen gang får hun litt kjeks, evt. en liten sjokolade også.
Teriyaki Skrevet 9. mars 2013 #6 Skrevet 9. mars 2013 (endret) Husker jeg fikk handle for 20 kroner hver lørdag. Hehe, men det var jo litt billigere da, da. :-) Har ellers lite å bidra med da gutten ikke er kommet i den alderen enda. :-) Endret 9. mars 2013 av Teriyaki
Gjest lisha Skrevet 9. mars 2013 #7 Skrevet 9. mars 2013 Jenta mi bruker å få seg en slik liten smarties-rull, eller en eske med smurfedrops/ gomp eller noe lignende! eller hun kan få seg potetskruer eller eliaspotetgull ikke store mengdene godteri hun får. men vi har spiser litt godteri ellers i uken også, og hun får noen biter hvis hun ser skåla eller ser at vi spiser på noe. Men å plukke seg en liten ting på butikken, det er kun på lørdagen
Gjest myr Skrevet 9. mars 2013 #8 Skrevet 9. mars 2013 Niåringen og fireåringen får det samme. Idag blir det kinderegg, en kick og en kjærlighet.
vimsefrøken Skrevet 9. mars 2013 #9 Skrevet 9. mars 2013 Mine to på 5 og 9 (strax 6 og 10) får som regel en sjokolade hver som de velger selv (f.ek en melkerull, en kvikklunsj ett kinderegg osv) og en liten skål med noe slags potetgull og en kjærlighet. Noen ganger velger de heller å kjøpe en liten pose smågodt. Men som regel blir ikke halvparten spist opp.. Og godis er vanligvis noe som skjer bare på lørdager, men hender seg vi skjeier ut med litt fredagskos også Jeg tror uansett ikke det er så farlig, så lenge det ikke blir en hverdagsrutine som mange foreldre gjør..
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2013 #10 Skrevet 9. mars 2013 Vi har en treåring her. Det blir ca. 50 gram, maks 75 vil jeg tro de gangene han får lørdagsgodt. Anonym poster: e8467626afcf2dab7dd3808a3c162e3b
-Englefjes- Skrevet 9. mars 2013 #11 Skrevet 9. mars 2013 Treåringen her får noe som tilsvarer den minste melkesjokoladen (eventyrsjokolade?). Aner ikke hva den veier, men det er ikke mange grammene. Vi er imidlertid ikke helt faste på at søtt bare hører lørdagen til; det hender at det blir litt kake eller is etter middag innimellom på ukedager også. Vi tar det litt som det kommer; serveres det, som f.eks hos besteforeldre, nekter vi ikke treårineg å spise det. Men lørdagsgodt er det eneste som er fast (selv om det hender at vi glemmer det). 1
Jade Skrevet 9. mars 2013 #12 Skrevet 9. mars 2013 En slik liten eventyrsjokolade og en pakke smurfedrops. Eller noe tilsvarende. Gjerne en liten skål med litt chips eller kjeks.
mlilja Skrevet 10. mars 2013 #13 Skrevet 10. mars 2013 Straks 2 år. Får en eske med gomp eller en kindersjokolade, får velge selv. Av og til litt knerten potetgull ved siden av.
Miss I.W. Skrevet 10. mars 2013 #14 Skrevet 10. mars 2013 Treåringen her i huset får ikke lørdagsgodt. Men vi koser oss med kake, is, osv når det er noe spesielt, eller vi skal kose oss litt ekstra.
Rararara Skrevet 11. mars 2013 #15 Skrevet 11. mars 2013 Vi har ei på snart 5 og en som nettopp ble to. Toåringen kunne fint klart seg med en liten skål tørr frokostblanding så de har ikke behov for så mye. (Faktisk har vi som foreldre kjøpt for mye da vi begynte med lørdagsgodt og har nedjustert mengden.) En kjærlighet på pinne hver, et rør med smarties på deling og noen flak potetgull hver er vanlig her. Da vil de gjerne spandere smarties på far også. Femåringen får noen ganger være med å bestemme men hun er fullt klar over at det er begrensninger. Brus bruker vi ikke (ikke pga at det er usunt, vi er bare ikke vant med det..), men de kan få saft eller juice. Vi kan finne på å spise kake eller dessert på en hverdag også da, så vi er kanskje ikke de største forbildene når det gjelder søtsaker.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #16 Skrevet 11. mars 2013 Vi kan finne på å spise kake eller dessert på en hverdag også da, så vi er kanskje ikke de største forbildene når det gjelder søtsaker. Jo, det vil jeg si! Å være et bra kostholdsforbilde handler ikke om å holde seg 100% unna alt som er søtt og fett, men å ha et avslappet og sunt forhold til dette. Å spise en liten porsjon sitronfromage til dessert på en tirsdag kan være vel og bra, så lenge man ikke overdrivet søtsakene og har et sunt og variert kosthold generelt. Anonym poster: 627f2ae67753d35afe67a0e5b21cc240 1
Trimsi Skrevet 11. mars 2013 #17 Skrevet 11. mars 2013 Med mine barn på 5,10 og 13 år har det alltid vært stor suksess med en "skål" fylt med diverse godteri hver lørdagskveld. 13 åringen min sa for ikke lenge siden "mamma, håper du kan lage sånn godteskål i maange år fremover". Poenget er at jeg tar litt forskjellig oppi fra lørdag til lørdag. Det er ikke snakk om mye, men blir spennende siden variasjonene er så store. Eksempel: 2 marsmallows, 1 fylt pez figur 3 seigmenn og en liten stripe sjokolade. Minstejenta på 5 år får litt mindre godteri, det synes hun er helt greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå