Klips Skrevet 24. mars 2004 #1 Skrevet 24. mars 2004 Lurer meg bare på hva som egentlig er forskjellen på familiebarnehage, privat barnehage, dagmamma med flere barn å passe på... I vår bydel er det kun familiebarnehager som er listet under private småbarnsbarnehager, og disse blir av noen kalt dagmammaer... jeg skjønner ingenting!?!?
Gjest Primula Skrevet 24. mars 2004 #2 Skrevet 24. mars 2004 Nå er jeg ikke helt sikker på dette, men jeg tror det er sånn: Privat bhage: det samme som kommunal bare at den er privat..eh..ja. Og de leier eller eier et lokale i motsetning til... Familiebarnehager: ...som har barnehage hjemme hos seg. Det blir jo omtrent det samme som dagmammaer, men familiebarnehager får støtte til å drive barnehage. Dagmamma: har noen barn hjemme hos seg. Får ingen støtte til å pase barna. hm..vet ikke om du ble så mye klokere av dette jeg. Sikkert noen som kan forklare det bedre..
Klips Skrevet 24. mars 2004 Forfatter #3 Skrevet 24. mars 2004 Jo, da tror jeg at jeg skjønner. Kanskje enda mer forvirrende at familiebarnehagen min datter har fått plass i ikke er hjemme hos noen. Men de har akkurat fått nye lokaler, så kanskje det var hjemme hos noen før? Det er fremdeles i et vanlig bolighus, men i en egen leilighet... Jaja, ble klokere altså, slipper å lure mer nå. Takk, Lucia!
Gjest Tex Skrevet 24. mars 2004 #4 Skrevet 24. mars 2004 En privat barnehage skiller seg ut fra den kommunale på en enkelt måte, nemlig at den ikke eies av kommunen. Som oftes merkes dette bl a ved at man ikke har inntektsregulert oppholdsbetaling, annerledes inntakskriterier og gjerne en innskuddsandel, i de private bhg. De samme personal- og pedagogiske regler gjelder i private såvel som i kommunale. En familiebhg drives av ufaglært personell, men skal ha tilsyn av førskolelærer minst en gang pr uke, for å sikre pedagogisk veiledning av personalet. En dagmamma er og blir en dame som passer barn i egen heim.
Gjest MrsL Skrevet 24. mars 2004 #5 Skrevet 24. mars 2004 Jepp :-) Og en familiebarnehage kan også ha en "base" hvor flere "hjem" møtes regelmessig.
Klips Skrevet 26. mars 2004 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2004 Aha. Da ble jeg enda klokere. Vår barnehagetante har pedagogisk utdannelse fra Colombia, så hun går vel som ufaglært her i Norge Takk for alle svar.
Gjest hildab Skrevet 26. mars 2004 #7 Skrevet 26. mars 2004 En dagmamma er og blir en dame som passer barn i egen heim. Eller hjemme hos barnet. En dagmamma har maks lov til å passe 4 barn under 3 år. Hun må registrere seg som selvstendig næringsdrivende hvis hun skal gjøre dette lovlig.
Gjest Tex Skrevet 26. mars 2004 #8 Skrevet 26. mars 2004 Eller hjemme hos barnet. Ja, jeg mente privat heim
Gjest hildab Skrevet 26. mars 2004 #9 Skrevet 26. mars 2004 En dagmamma er og blir en dame som passer barn... Eller en mann...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå