Gå til innhold

Ingen nye hus med peis etter 2015

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker jeg leste dette http://www.storm.no/nyheter/i-fremtiden-maa-du-klare-deg-uten-peiskos-3876460.html for en stund siden, der det står om at hus i fremtida vil bli for isolerte til å ha peis. Og synes dette var triste nyheter, og håpte at dette var lenge til. I dag leste jeg dette http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.10930989 , der sto det at etter 2015 må alle bygge såkalte passivhus, der det er nærmere umulig å ha peis pga all isolasjonen.

Er dette virkelig sant?? Skal de styre hvordan hus jeg skal bygge? Det er ingen diskusjon, jeg SKAL ha peis OG åpen grue i mitt fremtidige hus. Jeg vil ikke ha et "passivhus"!!

Noen som vet om disse reglene vil være absolutt? For alle?

Anonym poster: ed11b010f00d361b2801ff4ecb8eb931

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke isolasjonen som gjør det umulig å ha peis, men ventilasjonsystemet. Men det er etterhvert vanlig å bygge "til-luft" for bare peisen, ofte gjennom pipa (to løp - ett for "til-luft", og ett for røyken).

En annen ting er at husene etterhvert er blitt så godt isolerte at man nesten ikke trenger oppvarming. Men ironisk nok er det nettopp nå folk bygger inn varmepumpe+vannbåren varme+flott og svær peis. Folk vil tydeligvis koke seg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker jeg leste dette http://www.storm.no/...os-3876460.html for en stund siden, der det står om at hus i fremtida vil bli for isolerte til å ha peis. Og synes dette var triste nyheter, og håpte at dette var lenge til. I dag leste jeg dette http://www.nrk.no/ny...elag/1.10930989 , der sto det at etter 2015 må alle bygge såkalte passivhus, der det er nærmere umulig å ha peis pga all isolasjonen.

Er dette virkelig sant?? Skal de styre hvordan hus jeg skal bygge? Det er ingen diskusjon, jeg SKAL ha peis OG åpen grue i mitt fremtidige hus. Jeg vil ikke ha et "passivhus"!!

Noen som vet om disse reglene vil være absolutt? For alle?

Anonym poster: ed11b010f00d361b2801ff4ecb8eb931

Du vet at det er sånne holdninger som gjør at de fleste i framtiden aldri kommer til å eie hus ja? Jeg skal HA ditt, jeg skal HA datt. Skal bo hjemme å SPARE til jeg får MITT å PRESSSE Opp boligprisene så det blir sånn jeg VIL det SKAL bli. Situasjonen om 15 år vil være sånn at man bør føle seg heldig om man har tak over hodet. Tro meg.

Anonym poster: e2bf55eb3bb473a3ad8b383d57e4a283

AnonymBruker
Skrevet

Og hvis noen lurer på hvorfor nye boliger er så latterlig dyre er svaret i de samme artiklene. Det er mye lettere å være den som skriver flere og flere velmente regler for husbygging enn å være den som betaler for det.

Anonym poster: 1bee4accfa124e1745b8c1483a09fa75

Skrevet

Ingen ting i veien med å ha peis og ovn i passivhus. Men, man så som sagt over passe på at det er en tilpasset lufttilførsel for ovnen og peisen. Gjennom pipen eller veggen. Nesten alle nye ovner og peiser leveres med åpning for tilkobling av ekstern luft.

Jeg planlegger å få dette innstallert i mitt eget hus. Da vil ikke peisen og ovnen suge til seg varm inneluft når de er i gang, men heller bruke uteluft.

Skrevet

Hvis reglene blir sånn, får du ikke bygget på en annen måte, nei. Men du kan jo kjøpe hus som er bygget før standarden kom inn.

I dag er det krav om minst en varmekilde som ikke er elektrisk (hvis jeg har forstått regelverket riktig), og da må alle ha det. Det er ikke noe man kan velge bort. Det betyr at veldig mange i dag velger nettopp peis... Så du kommer nok til å finne noe med peis og grue hvis det skulle være livsnødvendig for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Bare og montere ett peisrør det som er dobbelt. ett der varmen og røyken stiger ut av og ett der kaldluft kommer inn. det er jo i hovedsak sånn de bygges nå også.

Enkelt forklart vell og merke

så peis kan du ha uansett. men du trenger ikke bygge sånn som de gjør i dag. en mur på 2 meter bred. holder med og kle inn røret i brannsikkert matriell.

Anonym poster: 557e802616feac0ddbc4ec11e94a51a6

AnonymBruker
Skrevet

Passivhus fordyrer bygget. Vi får vel resultatene noen år etterpå. Folk som er syke av for tette hus.

Anonym poster: 0098700327339cee5468c693a1f607f8

• Liker 1
Skrevet

Passivhus fordyrer bygget. Vi får vel resultatene noen år etterpå. Folk som er syke av for tette hus.

Anonym poster: 0098700327339cee5468c693a1f607f8

Hus med balansert ventilasjon er ikke "tette".

Skrevet

Vårt hus er 2 år gammalt, og me har pipe med tilførsel av luft til ovnen. Ingen problem!

Nye hus har krav om 2 varmekilder, som helenaa er inne på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...