Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på facebook-oppdatering fra ei i barselgruppa mi, at gutten hennes på knapt 4 mnd har sagt mamma idag!

Går det virkelig ann??? Veit jo selvfølgelig at de blir utviklet i forskjellig tempo, men allikevel da???

Gutten min er et par uker eldre, og her tror jeg da vi er langt fra å si mamma enda.... :fnise:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan sikkert si mama som lyd, men mamma bevisst? Neppe.(men tro kan jo flytte fjell)

Anonym poster: 918420f718ba7b9a85de648f82ee71c6

• Liker 6
Skrevet

Enig med brukere over. Babyn kan uttala ordet men inte förstå meningen av det. Min son sa "tack tack" som ett av sina första ord och det sa han lääääänge innan jag förstod att det var tack tack som han menade. I början så härmade han mig säkert bara och så plötsligt så förstår det att ordet betyder något. Det är ju så de lär sig att prata :-)

Men att oavsett så är det ju väldigt kul när ens barn börjar härma lite mer medvetet efter en och det inte bara är "dada dada" man hör :-) Så var inte sjalu men var glad över hennes glädje, oavsett om det inte är vetenskapligt bevisligt att babyn sagt "mamma".

• Liker 1
Skrevet

Det er vel sjelden de sier noe bevisst i den alderen, men de lager ofte lyder som kan høres ut som mamma ;) Datteren min begynte å si pus da hun var 8 måneder, det var hennes første ord. Svigermor hadde fått kattunger og vi var å så på dem, og hørte plutselig at hun sa "vof" mange ganger da hun så på dem. Etter det hørte vi at hun sa det hver gang hun så katten vår. Og 8 måneder er også tidlig for å si sitt første ord bevisst :)

AnonymBruker
Skrevet

Baby på 4 mnd kan ikke en gang bruke gråt bevisst for å rope etter mamma, så nei å si mamma bevisst er umulig.

Men vår baby "sa" hei, nei og bø også, dvs vi hørte tydelig ordet men det var jo bare en tilfeldig sammenstokking av lyder. Har også hørt en baby som lager lyd som høres ut som "mamma" når han gråter men det er selvsagt ikke annet enn en klagelyd og ikke en bevisst handling.

Anonym poster: 888f399ea71bd9a1e352b825bc99eec6

• Liker 1
Skrevet

Min baby har også sagt mama og baba og dada, 6 mnd. Han aner ikke hva det betyr utover at det er morsomme lyder å lage. Han svarer i blant på "hei", men tror nok det er mest tilfeldig.

AnonymBruker
Skrevet

Min baby var 4 mnd da hun sa "boff" da jeg sang Trollmors vuggevise (å-ajajajaja-boff). Jeg sang dem masse, og hun gjentok det ofte. Jeg tror hun hermet, og at det var flaks at det var lyder hun klarte å lage.

Derfra tok det evigheter før hun sa et (annet) ord.

Hvis en baby sier mamma ved 4 mnd er det sannsynligvis helt tilfeldig, men jeg vil ikke benekte at det kan ha skjedd hos din venninne. La henne glede seg over det!

Anonym poster: bd476cc71431a620a4ef6829f892673c

• Liker 1
Skrevet

Har ikke tenkt å ikke la henne glede seg over det, eller bli sjalu altså. Bare lurte på om det i det hele tatt gikk ann jeg.

Og man leser jo så mye rart på facebook-statuser, ei ana dame kjente at det sparka i uke 9...

Skrevet

Tja, jeg kjenner stadig at det sparker, men det er to år siden jeg var gravid forrige gang... Og sånn er det vel med snakkingen også, man hører det man vil høre.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg kjenner stadig at det sparker, men det er to år siden jeg var gravid forrige gang... Og sånn er det vel med snakkingen også, man hører det man vil høre.

OT, men er du gravid igjen? Gratulerer, i såfall :)

Anonym poster: dc1019f80fbffd3fbbd4fcda242a6265

Skrevet

Du hører det du vil høre, ikke sant.

Min på nesten 9 mnd kan ikke si mamma, men han kan utmerket godt si ma-ma-ma-ma-ma og pa-pa-pa-pa. ;)

Skrevet

Minner litt om en kompis av meg, som allerede har geni-erklært sin seks uker gamle datter. Hun kan nemlig snakke allerede, hun sier "GYH!" både titt og ofte og det er neimen ikke tilfeldig, nei! :Nikke:

Synes det er litt søtt, men noen ordentlig "snakking" i ordets rette betydning er det vel neppe. At en baby på fire måneder slumper til å si "mama" havner litt i samme kategori. :)

Skrevet

Det er nok en grunn til at mamma heter mamma... Det er gjerne en av de første lydene de klarer å lage.

• Liker 1
Skrevet

Min har sagt "hei" fra han var to måneder. :fnise: Tror jeg at det er bevisst? Absolutt ikke. Men morsomt er det.

Nå kommer det stadig pa-pa eller ma-ma også, i tillegg til DÆTT og skikkelig babling jeg ikke skjønner et kvekk av. :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min kan også si mamma :fnise:

Anonym poster: 679bbb29ffc73bcf827205a07612314d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hunden min kan også si mamma :fnise:

Anonym poster: 679bbb29ffc73bcf827205a07612314d

Katten min sier egg! Mer "mjeeeeeg" men jeg velger å tolke det som egg.

Mvh. Stolt katte-mamma

Anonym poster: 83ad738ea2f6e01508f0247cc36c5936

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er nok en grunn til at mamma heter mamma... Det er gjerne en av de første lydene de klarer å lage.

Mamma kommer vel fra det latinske ordet mama som betyr bryst. For eksempel så heter brystkreft cancer mama på latinsk og er det utrykket helsepersonell bruker, eller i alle fall læres opp til å bruke seg i mellom.

Her sa også gutten min mama da han var fem måneder. Men det var jo ikke bevisst. Varte ett par uker før han begynte å si det igjen da han var rundt året, men selv da brukte han det ikke helt riktig. Nå derimot roper han mamma for å få min oppmerksomhet. :-)

Endret av Teriyaki
Skrevet

Neppe bevist:P babyen min har lenge kommet med ja, nei, hei, mamma osv:P men langt i fra bevist:P

Skrevet

OT, men er du gravid igjen? Gratulerer, i såfall :)

Anonym poster: dc1019f80fbffd3fbbd4fcda242a6265

Takk, men nei takk :)

Jeg er ikke gravid, men kjenner ofte ting som er helt identisk med det jeg tok for å være spark da jeg VAR gravid.

• Liker 2
Gjest Marmot
Skrevet

Jeg har også masse fantomspark i perioder, sønnen min er over 2 år. :fnise:

Også husker jeg sønnen min nesten helt fra fødsel laget en lyd som hørtes ut som maaaaaaamaaaaaa når han gråt, jenta til ei i barselgruppa vår hadde helt samme lyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...