Gjest hildab Skrevet 24. mars 2004 #1 Del Skrevet 24. mars 2004 Bryllupsplanleggingen begynner å utvikle seg til en mare. Flere som har opplevd det? Trodde slikt skulle bli være positivt jeg. Min tilkomnes slektninger, spesielt moren og søsteren har veldig mange bestemte meninger, og han blir selvsagt veldig påvirket, samt at han er veldig redd for å komme i konflikt med sin mor. Det skjønner jeg egentlig veldig godt, for da blir det et bråk uten like! Når han prøver å si henne imot, så blir det uvennskap. Da blir det bakvaskelser og splittelser i familien, uvennskap i flere dager eller uker framover. Han får da høre av de andre at det var unødvendig, og det blir rett og slett u-utholdelig i alle leirer! Og da kommer de til å nekte på å hjelpe oss med noe som helst, det har moren allerede truet med flere ganger. Vi kan ikke avvise dem for da risikerer vi at de backer helt ut og vi klarer ikke dette uten hjelp fra dem heller fordi de allerede er i gang med avtaler og innkjøp. Litt av problemet er også at vi bor langt unna, og at festen skal arrangeres på vårt hjemsted, så vi er avhengige av hjelp. Og hans mor er utrolig kverulerende slik at hun får han på sitt parti hele tiden. Men når det er sagt, så tør ikke jeg gå i konflikt med noen i hans familie heller, for da vil de bare sette meg opp mot min samboer. Det har skjedd før også. Min samboer synes nå det er meg som er vanskelig og som vil være med å bestemme for mye. Hans foreldre påtar seg alt for mye som vi ikke har bedt om at de skal påta seg. De tar avgjørelser og gjør ting vi ikke har bedt om. Min familie er den rolige typen, som gjør bare det vi ber dem om og ikke noe mer. Synes det er mye greiere jeg, men i følge hans familie er de tafatte og passive og "ikke aner" hvor mye jobb det er med å arrangere en slik stor fest. Skal andre bestemme alt hvordan vi har tenkt å ha vårt bryllup? Resultatet blir i uansett at jeg og min tilkomne kranger mer enn nødvendig i hele planleggingsprosessen. Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre, får lyst til å gråte bare jeg tenker på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 24. mars 2004 #2 Del Skrevet 24. mars 2004 Vet du, når ting utvikler seg på den måten er det ikke verdt bryet med å gjøre alle til lags. Blås i alle store bryllupsplaner og arranger ett lite intimt bryllup med de dere virkelig bryr dere om. Jeg stiller også store spørsmål til din samboer som kun tar sin mors side- hva meg deg, du skal bli hans kone skal du ikke? Eller vil du alltid komme i annen rekke? Bryllupet deres kommer trolig ikke til å bli vellykket uansett når familien så til de grader setter seg på bakbeina, og når alle planer om stor fest legges på is får de seg også en skikkelig lærepenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 24. mars 2004 #3 Del Skrevet 24. mars 2004 Min svigermor har bare negative ting å komme med. Vi har valgt å ikke snakke med de om bryllupet. Spør de får de svar, men noe mer blir det ikke. Blir hun sur, så blr hun sur - det er ikke hennes dag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 24. mars 2004 #4 Del Skrevet 24. mars 2004 Hvem sitt bryllup er egentlig dette??? Dems??? Jeg er sjokkert :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hildab Skrevet 24. mars 2004 #5 Del Skrevet 24. mars 2004 Problemet mitt er at hun påvirker min tilkomne så utrolig mye og det gjør at VI begynner å krangle. Og meningene er så sterke at det er umulig å komme unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 24. mars 2004 #6 Del Skrevet 24. mars 2004 Problemet mitt er at hun påvirker min tilkomne så utrolig mye og det gjør at VI begynner å krangle. Og meningene er så sterke at det er umulig å komme unna. Hva slags meninger er det hun har da? Beklager og måtte si det men det virker som om du har mer baller enn din samboer. Jeg hadde aldri funnet meg i at han lot seg manipulere av sin mor på den måten. Dere er tross alt voksne mennesker, ikke fjortizer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hildab Skrevet 24. mars 2004 #7 Del Skrevet 24. mars 2004 Blås i alle store bryllupsplaner og arranger ett lite intimt bryllup med de dere virkelig bryr dere om. Jeg stiller også store spørsmål til din samboer som kun tar sin mors side- hva meg deg' date= du skal bli hans kone skal du ikke? Eller vil du alltid komme i annen rekke? Bryllupet deres kommer trolig ikke til å bli vellykket uansett når familien så til de grader setter seg på bakbeina, og når alle planer om stor fest legges på is får de seg også en skikkelig lærepenge. Jo, men det er allerede i mai, så alle gjester har forderedt seg, bestillt overnatting osv. Kan ikke avlyse bare pga av hans familie. Vil i alle fall føle meg som en taper da! Og jeg vil jo gifte meg han jeg er glad i, selv om moren er en h... Tror ikke han vil at jeg skal komme i annen rekke, jeg vet hvordan hun er. Han er faktisk den eneste i familien som noen gang har prøvd å gå i konflikt med henne, og det har straffet seg hver gang. Det blir at hun på en finurlig måte klarer å sette alle opp mot hveramdre, slik at de andre får skylden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 24. mars 2004 #8 Del Skrevet 24. mars 2004 Jeg har ikke noen gode råd å komme med, men vil bare si at jeg er glad vi ikke er avhengig av andre på den dagen. Det er vår dag, og da er de vi to som bestemmer, og ingen andre. Folk kan gjerne ha meninger om ting, men det er vi to som tar den siste avgjørelsen, og glad er jeg for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Green Skrevet 24. mars 2004 #9 Del Skrevet 24. mars 2004 Trur eg hadde avlyst heile greia eg. Så kanskje ho hadde lært? Hadde iallefall ikkje funne meg i ei sånn behandling frå nokon. Det er jo veldig viktig at du og din tilkommande støttar kvarandre. Og du må vite at svigermor gjer seg ikkje etter bryllaupet! Kva viss de får ungar, skal ho bestemme korleis dei skal oppdras og då eller? Uff, stakkars du... :trøste: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 24. mars 2004 #10 Del Skrevet 24. mars 2004 Hvis han ikke klarer å stå imot sin mor vil han heller ikke klare å være en god ektemann. Så enkelt og så brutalt kan det faktisk sies- og som Green skriver, hva skjer den dagen dere får barn? Vil du godta at hans mor overtar kontrollen der også? Vil du høre din mann si: hør nå på mamma, dette kan hun bedre enn deg ?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hildab Skrevet 24. mars 2004 #11 Del Skrevet 24. mars 2004 Og du må vite at svigermor gjer seg ikkje etter bryllaupet! Kva viss de får ungar' date=' skal ho bestemme korleis dei skal oppdras og då eller?:trøste:[/quote'] Hun er ganske syk, så hun kommer nok ikke til å leve så mange år til. Vet ikke hvor mye hensyn man skal ta til det. Kan kanskje komme til å angre meg i ettertid da. Men uansett -situasjonen nå er til å gråte seg i søvn av! Og på en måte føler jeg med han, for dette er ikke enkelt for han heller. Skal jeg la være å gifte meg med han selv om han har en kverulerende mor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 24. mars 2004 #12 Del Skrevet 24. mars 2004 Jeg ville i utgangspunktet aldri ha begynt å planlegge bryllupg hvis jeg visste at svigermora mi er slik du er, men det er meg. Noen råd å gi til deg i situasjonen du er i når har jeg ikke, men jeg ville iallefall satt meg ned med min kjære og hørt om mine ellers hans mors meninger var viktigst. Hvis jeg skulle "miste kontrollen" med planleggingen av mitt bryllup, er jeg ganske overbevist om at jeg hadde avlyst hele greia, selv om det gikk utover gjesten. Da hadde jeg heller brukt pengene på en reise for meg og min kjære hvor vi kunne giftet oss på en ambasade. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 24. mars 2004 #13 Del Skrevet 24. mars 2004 Jeg ville nok jattet med svigermor til bryllupet var over, for å slippe mer krangler både med forlovde og familie. Du sier selv att dere er avhengig av deres hjelp, så da ville jeg jattet med. Etter bryllupet, bare pass på å ikke be mer om hjelp til ting som kan sette dere i en kinkig sitvasjon igjen. Mange menn blir veldig små og svake når det kommer til deres egen mor, og din kjæreste er nok ikke den eneste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 24. mars 2004 #14 Del Skrevet 24. mars 2004 Jeg er hjertens enig med nessi. Visste du noe om din kommende svigermors luner da dere begynte å planlegge bryllupet deres? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monimos Skrevet 24. mars 2004 #15 Del Skrevet 24. mars 2004 Vårt bryllup er det vi som bestemmer over. Skulle bare mangle, det er tross alt vår dag og vi betaler for alt selv. Min svigermor hadde visse meninger til å begynne med om hvordan vi gjør det, men det sa hun bare til min kjære. Hun har ikke sagt et ord til meg. Og vi har ikke brydd oss om det. Nå tror jeg hun har forsonet seg med at vi ikke ville ha et vanlig tradisjonelt bryllup, og svigerfar er veldig enig med oss i hvordan vi gjør dette. Jeg skjønner at det blir vanskelig når dere er så avhengige av familien hans, og hvis det ikke nytter å snakke med de, og få de til å forstå at det tross alt er deres dag, så må ihvertfall dere snakke sammen. Da er det viktig at dere blir enige om å ikke krangle pga. dette. Det er jo tross alt dere som må stå sammen mot resten.... Lykke til! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 24. mars 2004 #16 Del Skrevet 24. mars 2004 Jeg forstår spesielt ikke hva hans søster har med saken å gjøre?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minniepus Skrevet 24. mars 2004 #17 Del Skrevet 24. mars 2004 Jeg ville nok jattet med svigermor til bryllupet var over' date=' for å slippe mer krangler både med forlovde og familie. Du sier selv att dere er avhengig av deres hjelp, så da ville jeg jattet med. Etter bryllupet, bare pass på å ikke be mer om hjelp til ting som kan sette dere i en kinkig sitvasjon igjen. Mange menn blir veldig små og svake når det kommer til deres egen mor, og din kjæreste er nok ikke den eneste.[/quote'] Faktisk litt enig. Det viktige er vel å gifte seg, og så lenge det ikke er store, vesentlige forskjeller mellom det hun "tar deg av" og det dere hadde tenkt på, så er det kanskje ikke verdt å lage WW3. Jeg mener ikke at det hun gjør er riktig, så langt derifra, men hvis det skal bli et kjekt bryllup, og ikke en dag der alle går å skuler stygt på hverandre, så er det best at den mest voksne (du) jenker seg litt. Eller du kan presse kjæresten din til å ta et oppgjør med sin mor, og skape ufred... Og den siste setningen til Jens er ikke tull... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hildab Skrevet 24. mars 2004 #18 Del Skrevet 24. mars 2004 Jeg ville i utgangspunktet aldri ha begynt å planlegge bryllupg hvis jeg visste at svigermora mi er slik du er' date=' men det er meg.[/quote'] Jeg visste jo ikke at det skulle bli så ille. Vi bestemte oss for å gifte oss fordi alt var bare trist en stund, så vi ville lage en fest og en begivenhet som kunne glede familiene våre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 24. mars 2004 #19 Del Skrevet 24. mars 2004 Hildabakk, les din egen signatur, kvinn deg opp og face reality... Som du selv sier, det vil antakelig ikke vare i all evighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minniepus Skrevet 24. mars 2004 #20 Del Skrevet 24. mars 2004 Takk for ditt synspunkt' date=' som var anderledes enn de andre. Kan du også si meg hvordan jeg skal unngå krangel med min kjære som blir så påvirket av sin egen familie? Jatte med der også?[/quote'] Du og din kjære må være enige. Det er det viktigste. Synes jeg. Når dere er enige om det, får dere finne ut på hvilke punkter dere vil ta opp kampen, og på hvilke punkter svigermor kan få ture frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå