Gå til innhold

Regler for innføring av tamme "ville" dyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om det er noen som har kjennskap til kjæledyrhold litt utenom det vanlige. Vet at det ikke er lovlig å fange og holde ville dyr som kjæledyr (gaupe, rev etc.), men at det også i noen tilfeller kan gjøres unntak for dyr som holdes i oppdratt (som f.eks. rev fra pelsfarm m.m.)

Gaupa i Norge er selvfølgelig uaktuell som kjæledyr, men er det lov til å importere rødgaupe fra oppdretter i f.eks. USA som kjæledyr i Norge (da dette i enkelte stater er lovlig)? Tenker da på om det vil være mulig å få et "ja" på søknad til Mattilsynet, og følge alle rutiner for karantene og andre nødvendigheter, slik man må om man importerer hund eller katt.

Noen som har erfaring med dette, eventuelt med andre dyr som går utenom det vanlige? Rev, gaupe, pinnsvin e.l.?

Anonym poster: a8aca2410ed9aca8d98c79b715ed3310

Videoannonse
Annonse
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg vet ikke, men vil gjerne informere deg om

at disse dyrene IKKE er tamme. Langt derifra. Det krever ekstremt mange avlsgenerasjoner å temme en rase. Vi snakker hundrevis og tusenvis av år. Disse dyrene har alle sine naturlige, ville insinkter, selv om de er født i fangenskap.

Gjør dyrene en diger tjeneste og ikke kjøp et vilt dyr som "kjæledyr".

• Liker 3
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Her i Norge er vi veldig strenge på innførsel av dyr og slike dyr får man ikke tatt med inn til landet lovlig. Punktum. Smugles de inn, vil de raskt bli avlivet. Så om man smugler inn, så kan man aldri ta de med til veterinær ol for da blir de anmeldt og dyret avlivet. Ergo en veldig dum ide.

Og bra er det, for slike dyr har ingen ting i fangenskap å gjøre. De stakkars dyra lider under å være "søte og kule" og det er kult å ha slike dyr. Det har i hvert fall ingen ting med dyrevelferd å gjøre men er ene og alene en egohandling fra menneskets side.

• Liker 2
Gjest uAnonymbruker
Skrevet

I sverige har de lov til å ha pinnsvin som kjæledyr! Fy flate de er søte :laugh:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

I sverige har de lov til å ha pinnsvin som kjæledyr! Fy flate de er søte :laugh:

Søte ja men har allikevel ingen ting som burdyr å gjøre :(

• Liker 3
Skrevet

Enig med deg!

Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Søte ja men har allikevel ingen ting som burdyr å gjøre :(

Like lite som kaniner og marsvin. Skjønner ikke hva de skal i bur for..

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kanin. Men jeg har de ikke i bur:) de er frittgående og har kanintoalett (som kattekasse) :)

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Pinnsvin lukter fryktelig vondt. De har ofte salmonella og andre bakterier ol, som kan være farlig for mennesker med dårlig imunforsvar. Og de er jegere. Så for å dekke deres behov, må du gi de levende innsekter. Men utover dette, så er ikke de det værste man kan sperre inne i et bur. Selv om de ikke hører hjemme der.

Bobcat ol som TS nevner, har absolutt ingen ting i fangenskap å gjøre.

Jeg er sterk motstander av at det selge dyr i butikk også. Dyr har ingen ting i butikk å gjøre. Folk kan jo finne på å kjøpe seg et dyr på impuls... Ser alt for mange, som har kaniner og som holder de i bur. Har pleid å passe en kanin, og der er buret bare brukt som toalett i den ene enden og høyplass i den andre enden. Burdør finnes ikke. Kaniner skal løpe og bevege seg mye. Og de skal heller ikke være alene.

Har selv rotter. Burdøra er alltid oppe, men de vil helst sove inne i buret. Rotter har som f.eks katter, valgt å følge mennesket der vi er. Ikke stikke av fra menneskene.

Vi har dyr for vår egen fornøyelse og bør derfor respektere dyrene for det de er. Ikke lage levende kosebamser av de.

• Liker 1
Skrevet

Pinnsvin lukter fryktelig vondt. De har ofte salmonella og andre bakterier ol, som kan være farlig for mennesker med dårlig imunforsvar. Og de er jegere. Så for å dekke deres behov, må du gi de levende innsekter. Men utover dette, så er ikke de det værste man kan sperre inne i et bur. Selv om de ikke hører hjemme der.

Bobcat ol som TS nevner, har absolutt ingen ting i fangenskap å gjøre.

Jeg er sterk motstander av at det selge dyr i butikk også. Dyr har ingen ting i butikk å gjøre. Folk kan jo finne på å kjøpe seg et dyr på impuls... Ser alt for mange, som har kaniner og som holder de i bur. Har pleid å passe en kanin, og der er buret bare brukt som toalett i den ene enden og høyplass i den andre enden. Burdør finnes ikke. Kaniner skal løpe og bevege seg mye. Og de skal heller ikke være alene.

Har selv rotter. Burdøra er alltid oppe, men de vil helst sove inne i buret. Rotter har som f.eks katter, valgt å følge mennesket der vi er. Ikke stikke av fra menneskene.

Vi har dyr for vår egen fornøyelse og bør derfor respektere dyrene for det de er. Ikke lage levende kosebamser av de.

Enig med deg! Jeg er og for at dyr ikke skal selges i dyrebutikk, men der hvor jeg jobbet før, var vi alltid nøye på å informere de som var inne om dyrenes behov, levealder etc før kjøp. Vi solgte heller _aldri_ dyr til personer under 18år.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er vel ikke lov å selge dyr til de under 18 år? Eller er det den generelle 16-årsgrensen for kjøp?

Uansett så synes jeg det er horibelt hvordan så mange kjøper seg dyr på feil grunnlag. Å kjøpe fordi de er søte og de vil ha en levende kosebamse. Som ikke ser på dette som levende vesner med følelser og behov.

Men heldigvis er det vel så mange oppegående, som skaffer seg dyr fordi de vet hva dette innebærer. Jeg kjenner mange med såkalte burdyr, som aldri er sperret inne i burene, men lar de gå så mye fritt som mulig, og som tar med til veterinær ved behov. For min del så kommer mine dyr først. Har jeg dårlig råd, så lever jeg villig på knekkebrød i lang tid om et dyr trenger dyrlegehjelp eller lignende. Prøver å gi de så naturlig liv som mulig.

Men det værste jeg ser fortiden, er alle som legger ut Youtube-klipp av Slow Lorris ol fortiden og sier "ååå sånn vil jeg ha for de er jo så søte" uten å ane at dette dyret har et giftig bitt og at tennene gjerne blir trukket ut uten bedøvelse - på gata. Og at disse dyrene ikke klarer å bevege seg på bakken (ergo slow) men kun i trær, og at de derfor føler enormt stress ved å være fratatt sitt naturlige levesett og trygghet. Det er veldig mange som har lagt ut en film der det er en som klør en slow lorri under armene. Den ser jo tilforlaterlig søt ut, men det dyret gjør, er å løfte opp armene, for å sende ut lukt som liksom skal skremme bort fiender. Den gjør det ikke for å være søt - tvert imot. Og slike missforståelser av dyr, bare fordi mennesker synes de er søte, gjør meg rett og slett kvalm. Man kan ikke påstå at man er en dyreelesker om man synes slikt er ok.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kanin. Men jeg har de ikke i bur:) de er frittgående og har kanintoalett (som kattekasse) :)

Vil du fortelle litt om dette :)

Lurer da på f.eks:

- er de inne/ute, hvordan bor du (blokk/hus)

- gnager de på ledninger, stolben eller andre steder?

- går de kun på do i kassen?

- hvor tamme er de, altså hvor mye og hvordan er de rundt mennesker?

Anonym poster: fff0a9f985584213c0bf6340a52e317c

Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om det er noen som har kjennskap til kjæledyrhold litt utenom det vanlige. Vet at det ikke er lovlig å fange og holde ville dyr som kjæledyr (gaupe, rev etc.), men at det også i noen tilfeller kan gjøres unntak for dyr som holdes i oppdratt (som f.eks. rev fra pelsfarm m.m.)

Gaupa i Norge er selvfølgelig uaktuell som kjæledyr, men er det lov til å importere rødgaupe fra oppdretter i f.eks. USA som kjæledyr i Norge (da dette i enkelte stater er lovlig)? Tenker da på om det vil være mulig å få et "ja" på søknad til Mattilsynet, og følge alle rutiner for karantene og andre nødvendigheter, slik man må om man importerer hund eller katt.

Noen som har erfaring med dette, eventuelt med andre dyr som går utenom det vanlige? Rev, gaupe, pinnsvin e.l.?

Jeg er veldig sikker på at det ikke er lovlig å importere rødgauper fra USA. Det finnes domestiserte sølvrever, men de er nok også like ulovlige som rødgaupen. Norge har ganske strenge regler på dyrehold, noe som i mange tilfeller er vel og bra.

Nå blir sannsynligvis snart en del reptiler lovlige i Norge, så da får man jo enda flere dyr å velge mellom.

Jeg personlig skjønner ikke helt higen etter å holde ville eller halvdomestiserte dyr som kjæledyr. Jada, mange av dem er utrolig vakre, og jada, jeg ser gleden i å ha noe spesielt som ikke alle andre har. Men dette er overfladiske argumenter, og et dyrehold bør stikke dypere enn som så. Man skal jo leve og trives med dyret i mange år, og ikke minst, dyret skal trives i fangenskap og få den stimulien det trenger. Da er det i de fleste tilfeller bedre å velge en ordentlig domestisert art hvor sjansen for at både eier og dyr vil ha det fint er større.

(Unntaker er ville arter som er såpass enkle i hodet og levemåte at det ikke er noen stor utfordring å gi dem det de trenger for å ha det fint.)

Jeg vet ikke, men vil gjerne informere deg om

at disse dyrene IKKE er tamme. Langt derifra. Det krever ekstremt mange avlsgenerasjoner å temme en rase. Vi snakker hundrevis og tusenvis av år. Disse dyrene har alle sine naturlige, ville insinkter, selv om de er født i fangenskap.

Gjør dyrene en diger tjeneste og ikke kjøp et vilt dyr som "kjæledyr".

Nå tror jeg du blander begrepene temming og domestisering.

Mange ville dyr kan temmes, ettersom temming er det å gjøre et enkeltindivid vant til å være rundt mennesker i større eller mindre grad. Domestisering derimot er en lang og omfattende prosess hvor vi endrer en art genetisk for å tilpasse dem et liv sammen med oss mennesker. Domestisering endrer både atferd, naturlige instinkter, utseende og anatomi.

Domestisering trenger forresten ikke å ta lang tid som du nevner her. Et institutt i Russland (Institute of Cytology and Genetics) forsker på dette med domestisering av arter, og har et forskningsprosjekt på gang med sølvrever. De startet med en stor gruppe sølvrever hentet fra pelsfarmer, og begynte å avle på revene som viste minst aggresjon og frykt for mennesker. Etter kun 9 generasjoner begynte revene å vise endringer i utseende, og enda mer overraskende — allerede i andre generasjon reveunger merket man forskjell i atferd, i fjerde generasjon fikk de valper som viste vennlighet overfor mennesker, og i sjette generasjon fikk de valper som viste en enorm hengivenhet overfor mennesker. Forandringen skjedde overraskende fort, skikkelig evolusjon på speed.

Når det er sagt er jeg i det store og hele enig med deg :) Ville dyr bør ikke undervurderes, og folk bør innse sine egne begrensnigner.

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet (endret)

Aller først - veldig godt innlegg Tonje. Ang de sølvrevene, så endret de også utseende i takt med domestiseringen. De fikk et mye mer hundelignende utseende og også større fargespekter.

Lurer da på f.eks:

Kan svare for min del ang den jeg passer (lever likt hos meg som hos eier)

- Bor i blokkleilighet med tilgag på hage. På sommeren tar man med se kaninen ut så ofte sum mulig i egen laget innhegning.

- Man sikrer så klart leiligheten og gjemmer unna ledninger (her er flere tapet fast på veggen med søvlteip. Ikke pent, men dyra kommer først)

- Ja går kun på do i kassa.

- Veldig glad i å være nære mennesker og vil gjerne ha kos. Eller leke og løpe rundt. Så da må man krabbe rundt på gulvet og leke med kaninen ;)

Kaniner liker ikke å gå på glatt parkett, så man må legge ut ryer og tepper, så kaninen har noe å løpe på. Igjen - alt for dyra. Bare å gi blaffen i kataloghjem da ;)

edit en drøss med skrivefeil da noen rotteslamper ville hjelpe meg å skrive her ;)

Endret av Belle Gunnes
Skrevet

Kaninene dine er heldige, Belle Gunnes :) Det er trist å tenke på at så mange kaniner tilbringer hele livet alene i knøttsmå bur.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg er bare kaninpasser ;) men så klart skal de løpe fritt (selv om det innimellom går på nattesøvnen løs siden jeg bare har en ett-roms). Men rotter har jeg og burdøra er "alltid" oppe. Lukkes bare i enkelte få tilfeller. Her er sofaen gammal og sliten så rottene kan herje så mye de bare vil ;) Nå har jeg minst en sovende slaks under pleddet sammen med meg.

• Liker 2
Skrevet

Ops, der slurvet jeg visst litt med lesingen.

Men kaninen er fortsatt heldig, og jeg liker innstillingen din til dyrehold. Jeg skal innrømme at jeg ikke hadde rotteburdøren permanent åpen før rottene mine var såpass gamle at de sjeldent kom ut uansett, og i så fall gjorde de ingenting galt. Hadde litt for mye i leiligheten som kunne blitt veldig ødelagt av rottegnaging. Derfor ble det heller til at de var ute av buret daglig under oppsyn :)

Nå handler denne tråden om ville dyr, men jeg mener at selv mange av tamdyrene våre blir undervurdert når det kommer til hvor mye stell og tid de krever. Jeg elsket rottene mine (!), men jeg kommer sannsynligvis ikke til å skaffe meg flere nå som de har gått bort. Selve dyrene er fantastiske, men jeg føler at alt arbeidet/alle ulempene med burvask/lukt, ting som ble gnagd i stykker, markering og skitt i sofa og leiligheten osv. ble for mye. Det tok en god del tid og arbeid, og det var for meg veldig irriterende å føle at jeg hele tiden måtte vaske gulv, overflater, sofa- og putetrekk osv. for å føle at jeg ikke levde i en svinesti.

Så, folk bør tenke seg nøye om før de skaffer seg dyr, selv helt «enkle» og vanlige dyr som tamrotter. Jeg synes vi bør jobbe med å heve levestandarden og verdien til vanlige kjæledyr før vi begynner å drømme og fantasere om å ha gauper, løver eller apekatter som kjæledyr i heimen.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Amen Tonje. Nok et godt og reflektert innlegg fra deg.

Det er dette med holdningen, som burde bedres ja. Det er mye jobb og det skal være en jobb man vil påta seg.

Jeg har gitt opp å få meg ny sofa :) Men det er et valg jeg har tatt. Heller sliten sofa og lykkelige rotter, enn en god og pen sofa ;)

Og jeg er ganske oppgitt over at så mange folk vil ha noe spesielt uten å tenke på hva denne holdningen gjør med dyrene. Vi har ikke dyr for show-off. Vi har dyr fordi vi ønsker å gi de alt vi kan gi de - og gjøre dette med glede.

• Liker 1
Skrevet

Lurer da på f.eks:

Det kan jeg:) Anbefaler btw å lese "Den store kaninboka". Der får man tips til å ha kaniner frittgående.

Jeg bor i en blokk. Jeg og samboeren har gjort om det ene soverommet til et "dyrerom" (vi ahr alt til kaninene der inne, som for etc). Det er også på det rommet de er når vi ikke er hjemme. De gnager ikke på sofaen etc. Ledninger er lagt i rør (er ikke så teknisk, hehe). De gidder ikke å bry seg om stolben etc. De er kastrert og sterilisert (vi har 3 kaniner).

De går kun på do i kassen. Har aldri skjedd at de har tisset utenfor dokassen, men jeg har funnet en bæsj her og der (har hatt den ene i 8 år, og kan sikkert telle under ti ganger det har skjedd).

De er ganske tamme. Feks når jeg lager mat kan de hoppe bort til meg etc. Når jeg ser TV kan de hoppe opp i sofaen. Jeg har og en hund (border collie), og de er gode venner. De bryr seg ikke noe særlig om hverandre:)

Skrevet

Btw, søsteren min har chinchilla. De er inne i buret om dagen (de sover da). men når hun er hjemme er de ute sammen med henne. Hun har og hund (dalmatiner).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...