Gå til innhold

Slutte med sukker helt...hvordan "gå" frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Sukker og andre raske karbohydrater gjør meg oppblåst og hard i magen. Jeg har tenkt å slutte med sukker for å se om dette vil hjelpe på. Det er en ekstra bonus om jeg går ned i vekt, men dette er ikke hoved "problemet",

Noen som har bare sluttet helt med sukker? Hva gjør du da når du vil ha noe søtt?

Takker for tips! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du planer om å spise "vanlig" mat, eller har du planer om å spise lavkarbo?

Skal du spise lavkarbo, så forbered deg godt med å lese deg opp på forskjellige frokoster/lunsjer osv du kan spise - og til middag er det gull med rent kjøtt og masse grønnsaker og fete sauser.

Skal du spise vanlig mat med brødskiver, poteter osv, så må du være klar over at alle karbohydrater "omdannes" til sukker i kroppen. Karbohydrater består av sukker og stivelse. Kroppen bruker både sukker og stivelse på omtrent samme måte. Sukker forstår du nok allerede hvor kommer fra (sukruse, fruktose, glukose osv. kommer fra omtrent alt som smaker søtt - også frukt), og stivelse kommer fra ris, poteter, pasta, brødmat (grove produkter også!) osv.)

Når du kun skal kutte ut sukker, så må du så klart kutte i søtsaker (godteri, sjokolade osv). Det du skal være klar over er at karbohydratene du får i deg fra stivelse (som blir "omdannet" til sukker i kroppen kan føre til at søtsuget ikke gir helt slipp. Jeg sier ikke at det nødvendigvis blir sånn hos deg, for så vidt jeg har forstått kommer det litt an på faktorer i deg selv (gener osv) og ytre faktorer (hvor mye stivelse du faktisk i deg). I tillegg kan kunstig søtning ha samme effekt for kroppen din som vanlig sukker, rett og slett fordi kroppen ikke "forstår" at det er kunstig søtning den har fått og ikke sukrose/fruktose osv. - som igjen kan gjøre til at søtsuget ikke blir noe mindre.

Begynn med å bestemme deg for hvor streng du skal være; Skal du kun kutte ut sukrose (godteri, sjokolade, finbakst osv) eller skal du kutte ut frukt også, og er kunstig søtning tillatt?

Deretter bestemmer du deg for et mål, for eksempel å ikke spise noe godis (eller frukt) på en måned. Klarer du det, så gir du deg selv en premie. (min anbefaling er at premien ikke er godis, men kanskje en opplevelse(kino?), middag på restaurant osv.)

Skrevet

Ser du har fått litt av en svar av solbærsaft.

Jeg har ingen erfaring med å gå konkret inn for å kunne ALT sukker, men har prøvd å begrense meg. Suget etter sukker har til tider vært ekstremt.

Har derimot nå kuttet ut hvetemel av andre grunner, og sukkersuget er nesten borte!! Så det er jo verdt å tenke igjennom om det kan være en "lettvindt" løsning for deg også.

Da jeg får lyst på noe søtt spiser jeg bær med nøytral yoghurt. :) Funker stort sett!

Skrevet (endret)

Jeg begynte på lavkarbo. Karbs og frukt trigger mitt sukkerbehov, så jeg måtte slutte med det også. Fikk jeg lyst på noe søtt lagde jeg kremmed sukrinmelis og bringebær :) Savner lavkarbo tiden...

Endret av Redbull
Skrevet

Ble lavkarbo her i gården for å få bukt med sukkersuget. Kuttet det ut på dagen, og har ikke sett meg tilbake enda. Har gått to måneder nå, og jeg har aldri hatt så mye energi og overskudd! Savner ikke søtsaker I det hele tatt.

Skal jeg kose meg litt ekstra lager jeg meg smoothie, vafler med bær og rømme, eller hjemmelaget is. Ellers er det mye kjøtt og grønt som gjelder=)

• Liker 2
Gjest fjellhamster
Skrevet (endret)

Ser mange av dere spiser lavkarbo. Men kan man kutte ut sukker i et "vanlig, norsk kosthold" også? Tips til det i såfall?

Jeg har prøvd lavkarbo, og kroppen min fucket seg helt, jeg fikk høyt kolesterol og alt ble bare surr (kjørte det i samråd med sånn ernæringsterapeut & lege, de sa at kroppen min ikke var designet for et slikt kosthold, rett og slett), så det vil jeg ikke prøve igjen.

Endret av fjellhamster
Skrevet

Lavkarbo er jo ikke ett kosthold, men funker det ikke så funker det ikke.

Ser mange av dere spiser lavkarbo. Men kan man kutte ut sukker i et "vanlig, norsk kosthold" også? Tips til det i såfall?

Jeg har prøvd lavkarbo, og kroppen min fucket seg helt, jeg fikk høyt kolesterol og alt ble bare surr (kjørte det i samråd med sånn ernæringsterapeut & lege, de sa at kroppen min ikke var designet for et slikt kosthold, rett og slett), så det vil jeg ikke prøve igjen.

Kutting av sukker er jo det samme uansett hvilket kosthold du velger.

Det aller beste tipset for å unngå skjult sukker er å lage alt fra bunnen av.

Det beste tipset for å unngå å spise sukker er å la være å kjøpe det.

Skrevet

Fedons opplegg kalles smartkarbo, og baserer seg på middelhavskost. Der finner du grove kornprodukter, plantekost, kjøtt, fisk, egg og fugl. Kanskje det er noe for deg?

Min søthunger trigges av veldig lite.

• Liker 1
Skrevet

Er nok lettest som en over skriver å lage maten selv fra bunnen, for sukker snikes inn i omtrent alle matvarer. Hadde en periode uten sukker, og det var veldig tøft i begynnelsen, men den gode nyheten er jo at suget slipper etter en stund når kroppen er tilvendt (ihvertfall gjorde den det for meg etter ca to uker)

Skrevet

Jeg har sluttet helt med sukker. Bare kuttet det helt ut en eller annen dag jeg bestemte meg for det og har ikke spist sukker siden. Lager sjokolade og godterier selv, men bruker stevia eller sukrin i stedet for sukker i oppskriftene. Spiser også mye frukt med hjemmelaget vaniljeyoghurt :) nam nam

Skrevet

Det var en dag jeg sto i butikken og hadde kun 12 kr på kortet. En uke til lønning. Da bestemte jeg meg for å ikke be mamma overføre lånepenger slik at jeg ikke fikk kjøpe en eneste ting frem til lønning.

Etter en uke med null sukkerinnhold (i form av godteri), mistet jeg veldig lysten på det når jeg var sulten osv. Tidligere spiste jeg mye sjokolade som mellommåltid når jeg var sulten, men nå spiser jeg heller andre ting.

Spiser tilsammen en plate mørk sjokolade (70%) på en uke, for å unngå å sprekke. Er tre uker siden jeg sluttet, og er veldig redd for å sprekke. Kjenner lysten etter sjokolade hele tiden! :(

Men det går veldig fint for tiden, pleier å tenke på hva jeg skal spise i løpet av en dag istedenfor å ta spontane mellommåltider osv. Vi får se hvordan det går fremover, haha :laugh:

Jeg var en av de ekstreme. Spiste minst 200 gram nesten hver dag i fire år.

• Liker 2
Skrevet

Visst kan du det! Det viktigste er å finne en løsning som passer deg.

Jeg kjører en slags blanding av paleo/lchf for det passer min kropp, og min hverdag. Jeg trenger mat som holder meg mett lenge, og som gir meg tid til å dra på jobb etter skolen uten å sprekke på rema for jeg er så sulten og full i cravings. Jeg har en liste med meg i lommen over "raske løsninger" i tilfelle det skulle bli helt krise, og hjernen ikke tenker ordentlig, men den har fått ligge i fred enn så lenge;)

Min erfaring fra tidligere forsøk på sukkerfri tilværelse er at jeg måtte spise ofte (ikke lavkarbo altså), og planlegge uken og dagene godt. Da spiste jeg også mye kjøtt og grønnsaker, men også grove kornprodukter, ris, mat med lav GI, og langt i fra så mye fett som jeg gjør nå. Du kan vel kalle det en middelhavsdiett. Og det er mange som klarer seg helt fint på et tilsvarende kosthold.

• Liker 2
Skrevet

Det er som å slutte med alle andre avhengigheter, slutt tvert. Spiser du ikke sukker, har du ikke lyst på sukker..

Gjest made4u
Skrevet

Tåpelige råd her synes jeg, er bare å kjøre på med riktig mat, spise mye og når man oppnår god metthet er det null problem å unnlate å kjøpe/spise snop.

Gjest fjellhamster
Skrevet

Tåpelige råd her synes jeg, er bare å kjøre på med riktig mat, spise mye og når man oppnår god metthet er det null problem å unnlate å kjøpe/spise snop.

Synes du ja, men ikke sikkert andre synes det. Siden du åpenbart har fasiten på alt regner jeg med du ser ut som en Gud og aldri spiser sukker :ninja:

• Liker 2
Skrevet

Syns du forpester forumet! Det GÅR an å gjøre ting på andre måter enn din måte. Slutt med den ovenfra og ned holdningen din, du er ikke så mye bedre enn oss andre som du skal ha det til!

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg spiser "vanlig norsk kosthold" med grove kornprodukter og potet (pasta og ris er ingen slager smaksmessig her i huset), og har nesten ikke hatt lyst på sukker i form av godis og brus siden nyttår, da jeg gikk inn for å spise godt, sunt og magrere. Så lenge jeg spiser god frokost (gjerne grovbrød) og passer på å fylle opp med en lignende lunsj, er jeg på mange måter "trygg" hele dagen, og energinivået er på topp. Skulle jeg finne på å leve på raske karbs en dag, blir jeg sliten, uopplagt, kvalm, får hodepine og klarer ikke slutte å spise.

Les, kunnskap er makt. Jeg klarer ikke gjennomføre slike ting alene, så jeg meldte meg på Grete roede. De følger myndighetenes kostråd, og den informasjon bør jo være ganske enkel å finne. :)

Endret av PecanPie
Skrevet

Ja det går fint. Jeg går ikke på lavkarbo, men spiser ikke sukker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...