Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bodd sammen med fruen i et års tid. I starten betalte jeg en liten sum i måneden pluss at vi delte strøm og faste avgifter som aviser,tv og vann.

Det siste halve året har jeg betalt hele husleien. Hun, våre venner og foreldre mener at dette er rimelig. Jeg syntes det blir litt feil, siden jeg også nedbetaler fellesgjelden. Ikke mye, men allikevel.

1) Nå ønsker jeg å kjøpe meg inn. Hvilken alternativer finnes da? Jeg har ikke samme kapital som hun. Jeg klarer kanskje 100 000 i egenskapital. Hun har stilt mer.

Er dette en vanlig løsning. Om vi da tar utgangspunkt i dagens verdi. Kan jeg si at jeg eier så og så mange prosent ut i fra mitt innskudd?

Jeg vil undersøke litt før jeg tar det opp med hun.

2) Neste skritt er at vi kjøper noe sammen. Da vil hun ha mye mer egenskapital enn meg, siden hun har tjent masse på denne boligen. Om jeg venter til dette vil jo hun ha mye mer penger enn meg.

Sånn jeg ser det kan vi enten kjøpe så dyrt vi har råd til sammen, eller hun går ned på mitt nivå og blir sittende med masse formue. Da vil jeg bruke alt jeg har på bolig, mens hun kan leve livet med sparepengende. Er man da nødt til å ha felles økonomi?

Vi ønsker ikke fellesøkonomi ennå, men det er barn på vei. Så det må planlegges litt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når en møtes litt senere i livet, så har gjerne den ene mer egenkapital/formue enn den andre. Man startet ikke med blanke ark sammen som unge, og har ulik økonomisk fortid.

Du ønsker likhet, men det er urealistisk, ettersom hun faktisk har mer verdier enn deg. Det har hun opparbeidet over tid, og det er ikke rett at hun deler sine verdier med deg. Det må du bare leve med. Hun vil komme bedre ut enn deg ved et samlivsbrudd, ettersom hun hadde mer å gå inn med i et huskjøp.

Hvis du ønsker å kjøpe deg inn, kan du enten gå inn med den egenkapitalen du har, og få beregnet del i eiendommen etter det. Eller du kan ta opp lån, og dermed få større eierandel. Hun sitter likevel med mer egenkapital enn deg, men du eier mer av boligen.

Om dere kjøper noe sammen, og hun bruker egenkapitalen sin til sin del av boligen, vi hun ha mer penger til rådighet enn deg i det daglige. Dere bør snakke om økonomi, og hvordan dere skal gjøre det i så fall. Eller hun kan ta opp lån, og ha mye av sin egenkapital på konto. Det kommer uansett ikke deg til gode, men felles barn når tiden er inne om mange år.

Kan du ikke leve med skjevbelastning på økonomien, ettersom hun har mye mer enn deg, bør du vurdere hva du skal gjøre. Regner med at hun ikke "vil leve livet" med sparepengene, men at de blir stående på konto til senere.

Man er aldri nødt til å ha felles økonomi, det avgjør dere selv.

Når det gjelder at du betaler for at du bor der....kunne du ha bodd gratis andre steder? Nei. Dermed er det vel rett og rimelig at du betaler en viss sum for å bo der du bor, for det ville du gjort ellers også. Det er jo fritt valg, du kan jo leie en leilighet, bo der, og se om du kommer bedre utav det med det. Leier du en leilighet et annet sted, er du også med på å betale ned lånet til eier. Så jeg ser ikke helt poenget med at du er uvillig til å betale ned hos samboer, ettersom du gjør det uansett hvor du bor. Leie kommer utleier til gode, samme hva.

Eller mener du at hun bør være snill med deg, så du kan bo gratis?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har bodd sammen med fruen i et års tid. I starten betalte jeg en liten sum i måneden pluss at vi delte strøm og faste avgifter som aviser,tv og vann.

Det siste halve året har jeg betalt hele husleien. Hun, våre venner og foreldre mener at dette er rimelig. Jeg syntes det blir litt feil, siden jeg også nedbetaler fellesgjelden. Ikke mye, men allikevel.

1) Nå ønsker jeg å kjøpe meg inn. Hvilken alternativer finnes da? Jeg har ikke samme kapital som hun. Jeg klarer kanskje 100 000 i egenskapital. Hun har stilt mer.

Er dette en vanlig løsning. Om vi da tar utgangspunkt i dagens verdi. Kan jeg si at jeg eier så og så mange prosent ut i fra mitt innskudd?

Jeg vil undersøke litt før jeg tar det opp med hun.

2) Neste skritt er at vi kjøper noe sammen. Da vil hun ha mye mer egenskapital enn meg, siden hun har tjent masse på denne boligen. Om jeg venter til dette vil jo hun ha mye mer penger enn meg.

Sånn jeg ser det kan vi enten kjøpe så dyrt vi har råd til sammen, eller hun går ned på mitt nivå og blir sittende med masse formue. Da vil jeg bruke alt jeg har på bolig, mens hun kan leve livet med sparepengende. Er man da nødt til å ha felles økonomi?

Vi ønsker ikke fellesøkonomi ennå, men det er barn på vei. Så det må planlegges litt.

Du skriver kryptisk - sentrale opplysninger blir bare underforstått.

Jeg antar altså at hun har kjøpt leilighet og at det du kaller "husleie" er hennes ansvar for fellesutgifter i sameiet/borettslaget. Det er også en fellesgjeld knyttet til boligen.

Du betaler henne penger og er dermed rent faktisk med på å finansiere boligen ved at dine innbetalinger til dels brukes til nedbetaling.

Det er (iallfall) tre modeller:

1. Den ene eier og den andre flytter inn og betaler "leie". Man kjøper seg da ikke inn i boligen.

2. Som i pkt. 1, men leien blir nedbetalinger på boligen og man blir eier etterhvert. Dette tror jeg er mindre vanlig.

3. Man betaler ingen leie, men er med på å betale ned boliglånet. I realiteten er dette det samme som i pkt. 2. Man gir bare betalingene et annet navn.

Du kan godt kjøpe deg inn med en pengesum, f.eks. 100 000. Da må dere finne ut hvor stor eierandel du skal få. Det riktige blir nok 100 000 / nåverdien av boligen. Er boligen verd 2 mill får du dermed 5 %.

AnonymBruker
Skrevet

Med 100 000 i egenkapital får du låne 566 000 maksimalt, og har da 666 000 å skyte inn i boligen. Det er dine muligheter for å kjøpe deg inn.

Anonym poster: ea93466fe0df3719d59fbd312f673624

Skrevet

Med 100 000 i egenkapital får du låne 566 000 maksimalt, og har da 666 000 å skyte inn i boligen. Det er dine muligheter for å kjøpe deg inn.

Anonym poster: ea93466fe0df3719d59fbd312f673624

Det er nok ikke noe problem at de refinansierer boligen og tar opp nytt lån sammen, som de så skjevfordeler i en samboerkontrakt. Da trenger ikke han 15% EK, siden hennes verdistigning på boligen vil stå som sikkerhet nok for banken.

AnonymBruker
Skrevet

Det du skyter inn i lån/EK kan regnes om u hvor mye av boligen du eier. Så tinglyses dette: feks du eier 25%. Da får du 25% av prisstigning.

Anonym poster: 97e6e39141bff8ffecf533f3c6be6f1d

Gjest Ulf TS
Skrevet

TS her: Om jeg totalt kjøper meg inn med 600 000 inkl. egenkapital og boligen er verdt 2 mill. Burde jeg da betale min andel av lånet lik den andel jeg eier? Eller betaler vi da likt.

Om vi velger et felles lån. Hvordan burde vi da gjøre det?

Som noen komenterte forstår jeg at jeg ikke skal bo gratis, men jeg ønsker å gjøre det mest rettferdig for oss begge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...