AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #1 Skrevet 8. mars 2013 Et barn i mitt i mitt barns klasse går alltid med skittent og bustete hår, har aldri sett det håret gredd og ordnet. Har heller aldri opplevd at barnet ser helt ren ut i klærne. I tillegg er det matoslukt fra klærne bestandig. De gangene mitt barn har gått dit etter skoken har det vært full storvask etter barnet er hjemme igjen. Type ut med sekk og ytterklær for lufting, i vaskemaskinen med resten av klærne, sokkene er gjerne køl svart etter et besøk der. Og selvfølgelig rett i dusjen! Har også opplevd at dette barnet komner rett til oss etter skolen og stinker matos lang vei. En gang måtte vi lufte ut hele huset etter barnet var her. Og det verste er at jeg tuller ikke! De hadde kledd seg ut i kjoler en gang, alt måtte vaskes! Er litt sjokkert.... Dette er et etnisk norsk barn... Bare så det er sagt har vært på besøk der selv ved et par henteepisoder, ble helt slått ut av matosen. Så i tilkegg helt bomba ut begge ganger. Mitt spm er: er ikke dette omsorgssvikt? Satt på spissen? Jeg ville aldri sendt mitt barn avgårde med skittent uryddig hår og skitne klær, stinkende som et gatekjøkken lang vei! At foreldrene ikke ser dette selv vitner om inkompetanse spør du meg! Og barnet skulle ikke være nødt å vokse opp i et bomba horehus. Er naboer, og har egentlig aldri lagt merke til at vinduer åpne eller at det henger matter ute for den saks skyld. Burde jeg sende en bekymringsmelding? Er faktisk litt bekymret for dette barnet men det er jo ikke min jobb å snoke rundt for å finne ut mer. Bedre å melde en gang for mye enn en for lite. Hva ville du gjort? Anonym poster: 136703369685dc32ebc6694967362051
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #2 Skrevet 8. mars 2013 Meld fra. Bedre med en gang for mye enn en for lite. Anonym poster: 5497c055b22b97b9e49821960555497e 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #3 Skrevet 8. mars 2013 Jeg ville ikke gjort noe her uten at barnet bar preg av omsorgssvikt. Er det innesluttet/stille eller utagerende eller på andre måter bærer preg av å ikke ha det så bra? Hva med å leke frisør når barnet er på besøk hos dere en gang? Kan barna sitte på stoler og lese i blader el.l, og då kan du ordne håret, og sette i noen fine spenner el.l. kanskje barnet da blir mer bevisst på at det faktisk går an å kamme håret, og gir uttrykk for dette til foreldrene sine? Anonym poster: 43a07a068b31b7f3b053f9ac20680a96
BlendaSensitive Skrevet 8. mars 2013 #4 Skrevet 8. mars 2013 Er det eneste du har på familien at de/barnet lukter? Så fall nei, ikke noe å anmelde for. Men du kan jo høre med moren/faren ved henting, om de koker noe spesielt siden det lukter mat.....
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #5 Skrevet 8. mars 2013 Kanskje du kan høre med læreren om h*n føler på noe bekymring? Og som det blir nevnt så er det mer enn fysisk ustelthet som må til for å kunne definere det som omsorgssvikt. Dersom det er mer, barnet er innesluttet og stille eller utagerende og voldsom, eller virker til å bære en byrde av noe slag, meld fra. Du kan jo snakke med barnet om hvordan ting er hjemme, uten anklagelse, bare undring.. Eks." Her hos oss har vi det sånn at.... Hvordan er det hos dere?" :-) Anonym poster: 259936bccbd2817fe51db2cb029cd45d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #6 Skrevet 8. mars 2013 Kanskje du kan høre med læreren om h*n føler på noe bekymring? Og som det blir nevnt så er det mer enn fysisk ustelthet som må til for å kunne definere det som omsorgssvikt. Dersom det er mer, barnet er innesluttet og stille eller utagerende og voldsom, eller virker til å bære en byrde av noe slag, meld fra. Du kan jo snakke med barnet om hvordan ting er hjemme, uten anklagelse, bare undring.. Eks." Her hos oss har vi det sånn at.... Hvordan er det hos dere?" :-) Anonym poster: 259936bccbd2817fe51db2cb029cd45d Som nevnt i startilegget mitt så ser jeg ikke på det som min jobb, som privatperson, å gå til læreren, og inn i familien å drive barnevernsundersøkelser for å finne ut om det ligger mer under. Det er faktisk barnevernets jobb, ikke min... Anonym poster: 55798b9f4f83d8aaec862cba988d7568 1
Gjest kine Skrevet 8. mars 2013 #7 Skrevet 8. mars 2013 Kanskje du kan høre med læreren om h*n føler på noe bekymring? Og som det blir nevnt så er det mer enn fysisk ustelthet som må til for å kunne definere det som omsorgssvikt. Dersom det er mer, barnet er innesluttet og stille eller utagerende og voldsom, eller virker til å bære en byrde av noe slag, meld fra. Du kan jo snakke med barnet om hvordan ting er hjemme, uten anklagelse, bare undring.. Eks." Her hos oss har vi det sånn at.... Hvordan er det hos dere?" :-) Anonym poster: 259936bccbd2817fe51db2cb029cd45d Har sett i andre innlegg den samme oppfordringen; snakk med læreren å hør om det ligger mer bak, eller er grunn til bekymring. Dette har selvfølgelig ikke en lærer lov å svare på, eller hinte til i det hele tatt. Mener du virkelig at det er greit at mor til Ola skal få svar hos læreren om det er grunn til bekymring fordi Per er skitten i håret?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #8 Skrevet 8. mars 2013 Som nevnt i startilegget mitt så ser jeg ikke på det som min jobb, som privatperson, å gå til læreren, og inn i familien å drive barnevernsundersøkelser for å finne ut om det ligger mer under. Det er faktisk barnevernets jobb, ikke min... Anonym poster: 55798b9f4f83d8aaec862cba988d7568 Nei, og hvis alle tenker som deg så er det mange "usynlige barn" som forblir usynlige, fordi terskelen er for høy for å bry seg. Trenger det å være en jobb for å prøve å bli kjent med barnet? Fy flate for et samfunn vi lever i. Meg og mitt, og huff det lukter vondt i huset mitt, men ENGASJERE meg, det vil jeg ikke. Anonym poster: 259936bccbd2817fe51db2cb029cd45d 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #9 Skrevet 8. mars 2013 Har sett i andre innlegg den samme oppfordringen; snakk med læreren å hør om det ligger mer bak, eller er grunn til bekymring. Dette har selvfølgelig ikke en lærer lov å svare på, eller hinte til i det hele tatt. Mener du virkelig at det er greit at mor til Ola skal få svar hos læreren om det er grunn til bekymring fordi Per er skitten i håret? Du misforstår meg. Nei, læreren skal ikke utlevere noen, han har taushetsplikt, men dersom flere voksne ser det samme er det større sjanse for at dårlige vilkår rundt barn blir fanget opp. Se på Christoffer-saken! Alle trodde at noen andre ville gjøre noe. Vi må tørre å bry oss, å engasjere oss. Kanskje har ikke barnevernet noe å gjøre i denne saken, det er godt mulig. Barnevernet har for få ressurser og for mye å gjøre. Dersom vi våger å engasjere oss i andre enn nærmeste familie kan vi hjelpe, evt finne ut om barnet trenger mer hjelp enn vi kan gi? Gå inn på denene.no og les. Anonym poster: 259936bccbd2817fe51db2cb029cd45d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #10 Skrevet 8. mars 2013 Jeg ble sent til skolen stinkende av urin da jeg gikk i på barneskolen. Jeg var sengevæter. Jeg skulle ønske noen hadde sendt bekymringsmelding. Dette er klart omsorgsvikt, ingen barn skal bli sent til skolen i skitne og stinkende klær. Ta dere sammen! Anonym poster: 6fdb9f8d46e3efb28d9ed62cf61c0803 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #11 Skrevet 8. mars 2013 Lukter det bare mat av klærne, eller lukter det skittent? Det er jo en vesensforskjell. Personlig synes jeg ikke det er noe som tyder på omsorgssvikt slik du beskriver det. Ungen får tydeligvis mat, i hvert fall. Kanskje hun har hår som floker seg fort, og er veldig hårsår? Jeg vet om andre som har hatt problemer med å få gredd ut håret på sånne barn, uten at jeg dermed vil kalle det omsorgssvikt. Litt for ettergivende når barnet protesterer, bare. Søsteren min og mannen hennes er veldig rotete av seg, og hos dem ser det bomba ut alle andre dager enn jul og bursdag. Men de er gode foreldre, ungene er harmoniske og veltilpasset, og jeg har aldri mistenkt omsorgssvikt. De er ganske enkelt bare noen rotehuer. Jeg ville absolutt ikke meldt ifra til noen som helst på det grunnlaget du beskriver. Anonym poster: f2b7fa2b4afcfd24f707ea7c5ab9f6e6 4
Perlå Skrevet 8. mars 2013 #12 Skrevet 8. mars 2013 Du er bekymra, meld fra - det er som du selv barnevernet sin jobb å finne ut om det er grunn til reell bekymring. Det er da slettes ikke god omsorg å sende et barn uflidd avgårde hver dag med matlukt i klærne eller la det vokse opp i et "bomba hus"... Tør å være nabokjerringa som "bryr seg" - gjentatte saker i media om omsorgssvikt viser at vi trenger flere av dem!!!! 1
Strawberrygirl Skrevet 8. mars 2013 #13 Skrevet 8. mars 2013 Du kommer ikke til å nå langt hos barnevernet med en bekymringsmelding som baseres på lukt fra klær. Jeg er enig i at det kan være noe her, men før du sender bekymringsmelding kan du jo ta deg tid til å spørre litt hos barnet. Blir du mer bekymret da så kan du sende melding på bakgrunn av det barnet sier også. Syns det var et godt eksempel over som noen skrev. Du kan jo begynne med å spørre om for eksempel morgenrutiner. Hvem er det som vekker deg om morgnen? Her er det jeg som vekker Julie og jeg må av og til nesten draa henne ut av senga fordi hun er så glad i å sove lenge. Men ellers pleier hun å pusse tenner og finne klær selv. Hvem er det som bestemmer hva du skal ha på deg? osvosv Man kan finne ut mye ved å bare tørre å spørre! bare husk å ikke still ledende spørsmål. Lykke til, fortell gjerne hvordan det går
Strawberrygirl Skrevet 8. mars 2013 #14 Skrevet 8. mars 2013 Dersom du blir mer kjent med barnet og finner ut at det ikke er noe, så har du nok hvertfall vist at du bryr deg i å bli mer kjent med vennene til barnet ditt
Muscae Skrevet 9. mars 2013 #15 Skrevet 9. mars 2013 Lukter det bare mat av klærne, eller lukter det skittent? Det er jo en vesensforskjell. Personlig synes jeg ikke det er noe som tyder på omsorgssvikt slik du beskriver det. Ungen får tydeligvis mat, i hvert fall. Kanskje hun har hår som floker seg fort, og er veldig hårsår? Jeg vet om andre som har hatt problemer med å få gredd ut håret på sånne barn, uten at jeg dermed vil kalle det omsorgssvikt. Litt for ettergivende når barnet protesterer, bare. Søsteren min og mannen hennes er veldig rotete av seg, og hos dem ser det bomba ut alle andre dager enn jul og bursdag. Men de er gode foreldre, ungene er harmoniske og veltilpasset, og jeg har aldri mistenkt omsorgssvikt. De er ganske enkelt bare noen rotehuer. Jeg ville absolutt ikke meldt ifra til noen som helst på det grunnlaget du beskriver. Anonym poster: f2b7fa2b4afcfd24f707ea7c5ab9f6e6 Christoffer hadde ADHD, "slo seg mye, fikk ofte blåmerker, sår, og var selvskader" fordi han hadde ADHD. Det ble lenge konkludert med at han hadde puttet papir ned i sine egne luftveier, for "sånn var han"... Og knust sin egen skalle.. Hvilken åtteåring med ADHD gjør vel ikke det, liksom.. Leter du lenge nok, finner du en logisk årsak til alle mishandlede barn.. Barnet i hovedinnlegget er ikke stelt, lukter og huset er rotete og møkkete. Tror dere, som svarer her, at disse foreldrene ikke trenger veiledning? Å melde en bekymring til barnevernet er ikke det samme som å anmelde foreldrene! Man gir beskjed at her har jeg som mor en bekymring, om at kanskje man må se litt på hvordan det står til i heimen. Og kanskje får barnet en bedre oppvekst av det. Det får i alle fall lærdom om hygiene, sosiale normer osv. Og det er ikke opp til verken barnehageansatte, lærere, privatpersoner eller andre å drive ETTERFORSKNING! Det er det barnevernet som skal ta seg av! Om du får en bekymring angående om barnet får dekket ALLE sine behov i hjemmet, så skal du melde fra. Og la fagpersoner ta seg av etterforskningen.
Muscae Skrevet 9. mars 2013 #16 Skrevet 9. mars 2013 Du kommer ikke til å nå langt hos barnevernet med en bekymringsmelding som baseres på lukt fra klær. TS har vel ikke noe mål om å "nå langt"! Man gir beskjed om at noe ikke er som det skal, og barnevernet skal etterforske saken. Om de etterforsker saken og finner at alt er fint, så har vel TS nådd like langt, som om de finner at foreldrene ikke gir barna nødvendig omsorg, og trenger veiledning.. I begge tilfeller kommer det barnet til gode.
Ellevill Skrevet 9. mars 2013 #17 Skrevet 9. mars 2013 Jeg ville i allefall brukt andre ord enn "bomba horehus" (er du 14?) og "omsorgssvikt satt på spissen" (hva betyr det? At det er litt omsorgssvikt på en måte lizzom kanskje?). Meld fra hvis du føler at dette barnet ikke har det godt. Bare du kan avgjøre om det er riktig av deg. Ikke vi som kun har en litt rar beskrivelse fra deg å forholde oss til. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #18 Skrevet 10. mars 2013 Christoffer hadde ADHD, "slo seg mye, fikk ofte blåmerker, sår, og var selvskader" fordi han hadde ADHD. Det ble lenge konkludert med at han hadde puttet papir ned i sine egne luftveier, for "sånn var han"... Og knust sin egen skalle.. Hvilken åtteåring med ADHD gjør vel ikke det, liksom.. Leter du lenge nok, finner du en logisk årsak til alle mishandlede barn.. Barnet i hovedinnlegget er ikke stelt, lukter og huset er rotete og møkkete. Tror dere, som svarer her, at disse foreldrene ikke trenger veiledning? Å melde en bekymring til barnevernet er ikke det samme som å anmelde foreldrene! Man gir beskjed at her har jeg som mor en bekymring, om at kanskje man må se litt på hvordan det står til i heimen. Og kanskje får barnet en bedre oppvekst av det. Det får i alle fall lærdom om hygiene, sosiale normer osv. Og det er ikke opp til verken barnehageansatte, lærere, privatpersoner eller andre å drive ETTERFORSKNING! Det er det barnevernet som skal ta seg av! Om du får en bekymring angående om barnet får dekket ALLE sine behov i hjemmet, så skal du melde fra. Og la fagpersoner ta seg av etterforskningen. Ey, hold your horses, snuppa! Vi må vokte oss vel for å se en potensiell Christoffer-sak i ethvert hjem hvor ikke alt er helt på stell, altså. Rotete hus er ikke synonymt med omsorgssvikt, ei heller matlukt i klærne eller bustete hår. Har forresten også Bjugn-saken friskt i minne, når vi først er inne på overfokusering og leting med lupe etter alt som kan tyde på noe som helst... Anonym poster: f2b7fa2b4afcfd24f707ea7c5ab9f6e6 1
waco Skrevet 10. mars 2013 #19 Skrevet 10. mars 2013 Meld fra. Bedre med en gang for mye enn en for lite. Anonym poster: 5497c055b22b97b9e49821960555497e Nei, noen ganger kan man skade når man melder. Er man usikker så drar man heller hjem til den man lurer på. Enkelt og greit. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå