AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #1 Skrevet 8. mars 2013 Hvis fosteret dør i f.eks uke 8 og kroppen ikke kvitter seg med fosteret i en spontanabort, man får ingen blødning og ingen smerter. Hvordan vet man at fosteret er dødt? Kan man risikere å gå slik til ultralyd i uke 18? Kan man virkelig gå i 10 uker med et dødt foster fordi man ikke vet det? Eller vet alltid kroppen at fosteret er dødt så man slutter å produsere gravidhormoner? Sånn at gravidsymptomene forsvinner og man får en mistanke? Eller hvis eggposen er tom, hvordan vet man det? Slutter man å produsere hormonene? Anonym poster: 4ca2d062c5067db83b35337db443c9b7
Redbull Skrevet 8. mars 2013 #2 Skrevet 8. mars 2013 Du går hvertfall ikke til UL i uke 18, jordmor hadde kjent at livmora ikke vokste.
Gjest Modig mor Skrevet 8. mars 2013 #3 Skrevet 8. mars 2013 Du går hvertfall ikke til UL i uke 18, jordmor hadde kjent at livmora ikke vokste. Det vanlige er kontroll hos enten lege eller jordmor i uke 8-12, og da er det ingen som kjenner på livmora. Neste kontroll er ultralyd i uke 18, så i teorien kan man gå til da med et dødt foster. Men i praksis vil de aller fleste oppleve en blødning etter noen uker. En av de gangene jeg mistet, hadde embryoet sluttet å utvikle seg i uke 8, da fikk jeg en blødning i uke 11-12 som førte til at jeg ble sjekket med ultralyd. Spontanaborter har nærmest vært litt tabu. Nå er det heldigvis ikke det lenger, og det er bra. Men det er trist at historier som mine fører til at mange gravide bekymrer seg veldig mye. Det aller vanligste er jo at det går helt fint, at man føder et friskt barn etter fullgått svangerskap. Prøv å fokusere på det, og hvis du ikke klarer å legge fra deg bekymringene, så tar du det opp med legen. Det er ikke godt for deg å gå og være redd.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #4 Skrevet 8. mars 2013 Du går hvertfall ikke til UL i uke 18, jordmor hadde kjent at livmora ikke vokste. Som personen skrev under deg (jeg viste og det) så er første kontroll i uke 8-12 og da kjenner ingen på livmora, men neste kontroll er ultralyd i uke 18. Så ingen sjekker om fosteret lever før i uke 18 hvis man ikke blør eller noe sånt, derfor lurer jeg på dette. Det vanlige er kontroll hos enten lege eller jordmor i uke 8-12, og da er det ingen som kjenner på livmora. Neste kontroll er ultralyd i uke 18, så i teorien kan man gå til da med et dødt foster. Men i praksis vil de aller fleste oppleve en blødning etter noen uker. En av de gangene jeg mistet, hadde embryoet sluttet å utvikle seg i uke 8, da fikk jeg en blødning i uke 11-12 som førte til at jeg ble sjekket med ultralyd. Spontanaborter har nærmest vært litt tabu. Nå er det heldigvis ikke det lenger, og det er bra. Men det er trist at historier som mine fører til at mange gravide bekymrer seg veldig mye. Det aller vanligste er jo at det går helt fint, at man føder et friskt barn etter fullgått svangerskap. Prøv å fokusere på det, og hvis du ikke klarer å legge fra deg bekymringene, så tar du det opp med legen. Det er ikke godt for deg å gå og være redd. Jeg har hatt en spontanabort tidligere, men da ordnet kroppen opp selv så alt kom ut av seg selv. Man bør selvsagt ikke lese for mye på nettet men jeg ser stadig i gravid forumer at gravide har opplevd å miste, så det skjer jo ofte. Så klarer ikke la vær å tenke på det og har ikke lyst å gå helt til uke 18 med et dødt foster, hvis det skjer. Jeg skal på første kontroll i uke 9 og ultralyden er 9 uker etterpå! Men jeg går ikke rundt og tenker på dette hele tiden, satser på at det går bra Noen som har opplevd å ikke vite at fosteret var dødt før uke 18? Anonym poster: 4ca2d062c5067db83b35337db443c9b7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #5 Skrevet 8. mars 2013 Noen sjekker livmorens plassering rundt uke 12 jo. Anonym poster: b27239a851c017e6380fb04ec6c885fa
Zoom Skrevet 8. mars 2013 #6 Skrevet 8. mars 2013 Du vil nok merke at magen ikke blir større, evt. at den blir mindre.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #7 Skrevet 8. mars 2013 Trodde forsåvidt at livmoren kunne fortsette å vokse selvom det var snakk om MA eller BO. Anonym poster: b27239a851c017e6380fb04ec6c885fa
Redbull Skrevet 8. mars 2013 #8 Skrevet 8. mars 2013 Noen sjekker livmorens plassering rundt uke 12 jo. Anonym poster: b27239a851c017e6380fb04ec6c885fa Jordmora mi gjorde det første gangen. Både i uke 12 og 17 før ul.
mocci Skrevet 8. mars 2013 #9 Skrevet 8. mars 2013 Jeg var bekymret for MA tidlig i svangerskapet og tok derfor et par ULer (privat) for å sjekke at alt stod bra til med fosteret. Jeg tok en UL i uke 8 og en i uke 12. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #10 Skrevet 8. mars 2013 Om man kun følger vanlig løp rundt kontroller, så er det ingenting mellom første kontroll med blodprøver osv rundt uke 11-12 og UL i uke 18-19. Og det vanligste på første kontroll er å gå til fastlege, skrive helsekort, ta blodprøver, søke fødeplass og prate - ingen UL eller annen kontroll så tidlig. Mulig det er annerledes hos jordmor, men vet man kvier seg for å høre etter hjertelyd f.eks, siden det er veldig vanskelig å finne så tidlig. Og hos mange, som f.eks meg, så er det ikke antydning til mage (bortsett fra litt "kveldsmage", som gjerne var mer luft enn baby) før nærmere uke 20. Så ja, i teorien kan du gå helt til uke 18 uten å vite. Men om fosteret dør i uke 8, så vil du slutte å produsere hormoner, og kroppen vil mest sannsynlig gi noen tegn til at alt ikke er som det skal. Så det er nok sjelden at man går så lenge. Anonym poster: 1997a41820c41d3451ccca969ef5dfa3 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #11 Skrevet 8. mars 2013 Det er ikke helt uvanlig å komme til ordinær UL og finne ut at fosteret har vært dødt en stund, altså. Veldig mange, spesielt førstegangsgravide, har ikke noe mage å snakke om før halvveis i svangerskapet, og bevegelser trenger man heller ikke kjenne før da. Anonym poster: 81913da3faa6a0306f414be6ab27c93c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #12 Skrevet 8. mars 2013 Men om kroppen kvitter seg med fosteret, får man en blødning. En abort uten blødning, kalles ma (missed abortion), der vil restene av svangerskapet bli værende i livmoren til det fjernes. Anonym poster: 81913da3faa6a0306f414be6ab27c93c
siebaeo Skrevet 8. mars 2013 #13 Skrevet 8. mars 2013 Trodde forsåvidt at livmoren kunne fortsette å vokse selvom det var snakk om MA eller BO. Anonym poster: b27239a851c017e6380fb04ec6c885fa En skjelden gang i mellom kan embryoet ha et syndrom som heter Mola (sånn ca). Da dør embryoet men livmoren fortsetter å vokse, kroppen fortsetter å produsere HCG og noen opplever sterke graviditetssymptomer og en raskt voksende mage. Jeg tror det er en slags ukontrollert vekst av morkaken. En venninne av meg opplevde dette. Hun så et bankende hjerte på tidlig ultralyd, men på ny ul i uke 12 oppdaget de at fosteret var dødt og at hun hadde dette syndromet. Hun måtte til utskrapning Dessverre fikk de ikke med alt og den ukontrollerte veksten fortsatte igjen og hun måtte på ny utskrapning. Heldigvis gikk det bra på andre forsøk og hun slapp cellegift (som må til om de ikke klarer å fjerne alt og stoppe veksten). Men dette er veldig uvanlig da.. heldigvis!
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #14 Skrevet 8. mars 2013 Jeg visste ikke at noe var galt og hadde svangerskapssymptomer hele tiden, men da jeg var 10+5 begynte jeg å blø litt. Ultralyd da jeg var 11 uker viste bare en tom fostersekk. Hadde fremdeles symptomer.. Så man kan nok gå en stund uten å vite dessverre, og det er kjipt å finne det ut og vite at man har gått og drømt om et barn når det ikke er noe der Anonym poster: 89af81fe083aebe6d6ad1f47ae5987ae 1
Emsa Skrevet 8. mars 2013 #15 Skrevet 8. mars 2013 Hvis fosteret dør i f.eks uke 8 og kroppen ikke kvitter seg med fosteret i en spontanabort, man får ingen blødning og ingen smerter. Hvordan vet man at fosteret er dødt? Kan man risikere å gå slik til ultralyd i uke 18? Kan man virkelig gå i 10 uker med et dødt foster fordi man ikke vet det? Eller vet alltid kroppen at fosteret er dødt så man slutter å produsere gravidhormoner? Sånn at gravidsymptomene forsvinner og man får en mistanke? Eller hvis eggposen er tom, hvordan vet man det? Slutter man å produsere hormonene? Anonym poster: 4ca2d062c5067db83b35337db443c9b7 Du kan risikere å gå til ordinær ultralyd ja. Jeg var selv på tidlig ultralyd også et bankende hjerte, men når jeg kom til UL i uke 19 hadde det ikke vært liv siden uke 10 ca. Er ikke veldig vanlig, men det skjer jo tydeligvis en sjelden gang. Jeg hadde ingen småblødninger eller andre ting som ga meg indikasjoner på at noe var galt. Men for de aller fleste går jo svangerskapet helt fint, eller kroppen ordner opp selv lenge før uke 18! Lykke til!
La Luna Skrevet 8. mars 2013 #16 Skrevet 8. mars 2013 Jordmora mi gjorde det første gang en. Både i uke 12 og 17 før ul. Men det er ikke vanlig at de gjør det lenger.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #17 Skrevet 8. mars 2013 Jeg hørte om et tilfelle med en dårlig mor som var gravid. På kvelden merket hun at barnet ikke laget noe liv mer og var så stille i magen hennes. I stedet for å ringe til lege og bry seg om barnet sitt så dreit hun totalt i barnet i magen og la seg etter hvert til å sove. Neste dag ringte hun heller ikke lege men dro på jobb. På slutten av dagen dro hun til legen bare for å ta en sjekk. Da var barnet dødt. Jeg skjønner ikke at det er mulig... Men det var kanskje like greit, noen som bryr seg så lite om barnet sitt vil jo bare være en forferdelig dårlig mor og fortjener ikke å få barn. Anonym poster: 64044edee637b9f649db9fcfbd73a7eb
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2013 #18 Skrevet 9. mars 2013 Jeg hørte om et tilfelle med en dårlig mor som var gravid. På kvelden merket hun at barnet ikke laget noe liv mer og var så stille i magen hennes. I stedet for å ringe til lege og bry seg om barnet sitt så dreit hun totalt i barnet i magen og la seg etter hvert til å sove. Neste dag ringte hun heller ikke lege men dro på jobb. På slutten av dagen dro hun til legen bare for å ta en sjekk. Da var barnet dødt. Jeg skjønner ikke at det er mulig... Men det var kanskje like greit, noen som bryr seg så lite om barnet sitt vil jo bare være en forferdelig dårlig mor og fortjener ikke å få barn. Anonym poster: 64044edee637b9f649db9fcfbd73a7eb Nå var du stygg Anonym poster: c1959dc62de9244d5d45d2ccbc99f505 9
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2013 #19 Skrevet 9. mars 2013 Jeg hørte om et tilfelle med en dårlig mor som var gravid. På kvelden merket hun at barnet ikke laget noe liv mer og var så stille i magen hennes. I stedet for å ringe til lege og bry seg om barnet sitt så dreit hun totalt i barnet i magen og la seg etter hvert til å sove. Neste dag ringte hun heller ikke lege men dro på jobb. På slutten av dagen dro hun til legen bare for å ta en sjekk. Da var barnet dødt. Jeg skjønner ikke at det er mulig... Men det var kanskje like greit, noen som bryr seg så lite om barnet sitt vil jo bare være en forferdelig dårlig mor og fortjener ikke å få barn. Anonym poster: 64044edee637b9f649db9fcfbd73a7eb Kanskje hun ikke skjønte at det var noe galt, eller at hun var livredd for at barnet var dødt og derfor utsatte legetimen. Ikke si at hun er en forferdelig dårlig mor uten å vite hva som foregikk i hodet hennes. Uansett så kunne neppe legene ha reddet barnet hvis hun dro til legen tidligere. Og det er jo ikke sånn at barnet beveger på seg hele tiden, så man kan ikke løpe til legen hvis det har vært rolig i magen i noen få timer. Så at hun ikke dro til legen med en gang skjønner jeg. --- Ellers takk for svarene! Satser på at det går bra og at jeg får en baby jeg og Anonym poster: 4ca2d062c5067db83b35337db443c9b7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå