Gå til innhold

2 1/2 åring med løpsk fantasi og mareritt


tenker

Anbefalte innlegg

Min yngste sønn har i det siste hatt noen forferdelige mareritt, og i natt toppet det seg. I det vi skal legge oss hører vi forferdelige angsthyl, og inne på soverommet står gutten og hopper rundt i senga. "Kyllinger, kyllinger!" Han drømte tydeligvis om kyllinger som kravlet oppover beina hans. (Nei, påskepynt er ikke bare- bare for alle.)

Selv etter at vi hadde fått han våken og snakket med han, stivnet han flere ganger til, og skrek om kyllingene. Akkurat som han hallusinerte.

- Hvor er kyllingen, da?

- Deeeer!!

- Det er jo ikke noen kylling der?

- Joooo!! Uæhhh!

Han virket rett og slett livredd, prøvde å slå etter kyllingen som helt tydelig var der.

Vi prøvde å legge han tilbake i senga, samme gjentok seg. Så prøvde vi senga vår, men der var det også kyllinger, så der ville han heller ikke ligge. Så tilbake i sin egen seng, på sofa'n, og endelig tilbake i senga vår, der han omsider sovnet, men jeg sang og igjen og igjen måtte roe han ned med at det ikke var noen kyllinger der.

Det verste er at han fikk det samme "anfallet" i bilen i dag, lys våken, på vei til barnehagen. Det var en kylling på beina hans, han var livredd, og hylte.

Er dette normalt? Jeg har i alle fall aldri opplevd noe sånt med min eldste sønn? Det som skremte meg mest var vel at han opplevde det samme i våken tilstand, og at han også virket lys våken flere av gangene i løpet av natta også da han så disse kyllingene. Vi fortalte det til personalet i barnehagen, men de visste ikke helt hva de skulle si. (Skulle holde han litt unna påskepyntlagingen og la han sove litt middag). Noen som har opplevd noe liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Primula

Det første som slår meg er at dette kunne være feberfantasier. Det har jeg opplevd, og det utartet seg på denne måten. Jeg ville bla ikke legge meg i senga fordi jeg så bekker og innsjøer på madrasser...Jeg så også killinger som fløy og tog som kjørte langs taklistene.. Jeg husker noe av dette selv, resten har mamma og pappa fortalt meg.

Men du skrev jo ingenting om at han hadde feber da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han hadde nok ikke feber...

Han virket i helt fin form i går kveld når han la seg, og også i dag tidlig (fram til "kyllingangrepet" i bilen).

Men ellers høres det jo ut som slike fantasier man kan få når man har høy feber, det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han ser på barne-tv som er litt for skummel for ham? Noen barn har bare ekstremt livlig fantasi, og jeg har opplevd at sånt som litt skummel barne-tv kom frem i drømme på en liten gutt med veldig livlig fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo mulig. Min eldste sønn på 6 ser på BarneTV, så det står jo på.

Minstemann har egentlig ikke vist så stor interesse for TV ennå, han følger maks med 5 minutter av gangen. Men jeg bør kanskje være litt mer påpasselig med hva han faktisk får med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...