Gå til innhold

Skatt ved salg av bolig med fortjeneste.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

måtte selge leiligheten min før jeg hadde bodd der ett år, og må selvfølgelig beskatte fortjenesten med 28 %. det jeg lurer på er når regningen på skatten kommer? sammen med restskatten til sommeren eller før? solgte leiligheten i fjord sommer.

Anonym poster: 05a260f75d0bf5ab2c10160fc04ccdb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer ikke noen regning. Du må oppgi det på selvangivelsen, og så inngår det i skatteoppgjøret. Du bør sjekke hva skatten din blir, og betale inn innen fristen (31. april eller mai, husker ikke). Hvis du venter kommer det rente på beløpet.

Anonym poster: 82d61611f4c6359fc0703278a748d7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et dumt trekk.......jeg ville i hvert fall sørget for å være folkeregistrert i denne leiligheten ut året.

Dette må føres inn i selvangivelsen, regningen kommer når oppgjøret kommer enten på sommeren eller på høsten. Jeg får alltid mitt oppgjør på høsten, av en eller annen grunn, mens samboer får sitt på sommeren. Mulig det har å gjøre med endringer, bruker endre en del, slanke skatten - det går som oftest. Greit å få oppgjør på høsten, ingen som gir høyere avkastning på innskudd enn skatten :danse:

Anonym poster: 06ab86795448f36509eb856ff9ee95a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et dumt trekk.......jeg ville i hvert fall sørget for å være folkeregistrert i denne leiligheten ut året.

Dette må føres inn i selvangivelsen, regningen kommer når oppgjøret kommer enten på sommeren eller på høsten. Jeg får alltid mitt oppgjør på høsten, av en eller annen grunn, mens samboer får sitt på sommeren. Mulig det har å gjøre med endringer, bruker endre en del, slanke skatten - det går som oftest. Greit å få oppgjør på høsten, ingen som gir høyere avkastning på innskudd enn skatten :danse:

Der har du misforstått. Renta på skatten du får igjen er på rundt 1.08% for 2012. Høyrentekontoer tilbyr over 4%.

Hvorfor måtte du selge TS? :/

Anonym poster: 8015a21209df2d67e641720f7fe00390

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å få oppgjør på høsten, ingen som gir høyere avkastning på innskudd enn skatten :danse:

Jeg kan nevne ganske mange banker som gir bedre avkastning enn 1,08% per år.

Anonym poster: 795b912d044b99c0e6014ecc240429b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare på å trekke fra kjøps og salgsomkostninger, samt eventuelle påkostinger du her gjort med boligen før du innrapporterer summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det vil si:

Dersom jeg har betalt 60.000 i omkostninger ved kjøp av ny bolig kan jeg trekke disse av på skatten?

Dersom jeg betaler 100.000 for megler ved salg av bolig kan jeg trekke av dette?

Hva mener du med evnt påkostninger en har gjort med bolig? vil det si skifte av vinduer ol? I den boligen man selger?

Anonym poster: 74ff94be19b2b0468a3645aaf4b8313c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan naturligvis kun trekke fra kjøps- og salgsomkostninger ved boligen som det skal skattes av. Altså den du har solgt. Nei, du kan ikke trekke fra vedlikeholdsutgifter eller påskostninger, det er kun i forhold til skattbar inntekt på utleiebolig.

Anonym poster: 723f6c495b1b7a82f8fd189016156d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke trekke fra vedlikeholdsutgifter eller påskostninger, det er kun i forhold til skattbar inntekt på utleiebolig.

Dette er ikke riktig. Påkostninger på boligen øker inngangsverdien, og vil derfor komme til fradrag ved beregning av gevinst/tap. Det forutsetter altså at det er en påkostning og ikke vedlikehold. Dragningen mellom disse to er dog ikke bestandig helt enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan naturligvis kun trekke fra kjøps- og salgsomkostninger ved boligen som det skal skattes av. Altså den du har solgt. Nei, du kan ikke trekke fra vedlikeholdsutgifter eller påskostninger, det er kun i forhold til skattbar inntekt på utleiebolig.

Er du sikker på dette? Årsaken til at man blir skattelagt er at det blir ansett som en næringsvirksomhet når man kjøper og selger etter så kort tid. Da ville det jo også vært naturlig å føre opp utlegg som har resultert i verdihevning.

TS, hvor stor er forskjellen på kjøps og salgssummen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette ved skifte ifbm separasjon?

Altså. Mannen kjøpte min del av huset når vi gikk fra hverandre. Må han da betale skatt av fortjeneste om han selger før det har gått et år?

Anonym poster: cae34818a4ef78200f28f747f94ad09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint trekke fra bytte av vinduer ja. Øker du verdien på boligen er det fradragsberettiget. Så bytte av vinduer kan trekkes fra. Og selvsagt utgifter ved salg.

Du kan ikke trekke fra malingsutgifter hvis veggen var malt fra før, MEN er veggen umalt så kan du trekke ifra kostnaden. Gjorde dette selv ifjor. Må bare huske å legge ved utregningen din. Og ha kvitteringer.

Mange som glemmer det at den gangen en er skattepliktig så er en også fradragsberettiget.

Endret av bølla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint trekke fra bytte av vinduer ja. Øker du verdien på boligen er det fradragsberettiget. Så bytte av vinduer kan trekkes fra. Og selvsagt utgifter ved salg.

Du kan ikke trekke fra malingsutgifter hvis veggen var malt fra før, MEN er veggen umalt så kan du trekke ifra kostnaden. Gjorde dette selv ifjor. Må bare huske å legge ved utregningen din. Og ha kvitteringer.

Mange som glemmer det at den gangen en er skattepliktig så er en også fradragsberettiget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...