gunnemor Skrevet 24. mars 2004 #1 Skrevet 24. mars 2004 Kan noen gi meg gode råd før jeg blir gal? Er alenemor med to barn på 12 og 14. Min datter på 14 er nattedyr og det er umulig å få henne til å sove på rett tid av døgnet. Dette går selvfølgelig utover skole og humør. Jeg har prøvd å snakke med henne på både den fornuftige og den brutale måten, men det blir ikke bedre. Kan jo ikke tvinge henne til å sove når hun ikke klarer det. På natten klarer hun alt hun ikke har energi til å gjøre om dagen. Det til tross for at hun kanskje bare sov tre timer natten før. Hun sover ikke på dagen eller ettermiddagen heller. Noen som har et godt råd for dette går ikke lengere.
vivi Skrevet 24. mars 2004 #2 Skrevet 24. mars 2004 Siden du har prøvd å prate med henne, uten resultat, så er det kanskje lurt å snakke med legen? Eller prøve med noe søvnfremkallende fra helsekost. Heller det en de kjemiske tingene. Det er jo flere ulike produkter å kjøpe. Prøvde selv noe som heter Vallerina natt en periode, og på meg hadde den effekt. Eller du kan trekke en kanne te, som er beroligende? Fås også på helsekost. Lykke til.
*Kaisa* Skrevet 24. mars 2004 #3 Skrevet 24. mars 2004 Varm melk med honning er søvndyssende og kjempegodt!!
Gjest Niniel Skrevet 24. mars 2004 #4 Skrevet 24. mars 2004 Det høres ut som hun kan ha noe som kalles forsinket søvnfase-syndrom. Kjennetegn på dette er at man ikke blir trett før langt ut på natta, og at man sover til langt ut på dagen hvis man ikke blir vekket. Logisk nok blir man da trøtt og uopplagt når man må opp på skole kl syv. Her er noen gode råd for søvnhygiene, og andre tiltak som kan forsøkes: http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=5035 Som du ser, finnes det mye å forsøke før man må ty til medisiner eller hormoner som melatonin, men det er avhengig av at datteren din selv har lyst til å gjøre noe med det. Er hun ikke motivert, er det nok ikke så mye du kan gjøre. Det går også an å snakke med fastlegen, h*n kan henvise til utredning hos søvnspesialist.
Elle Melle Skrevet 24. mars 2004 #5 Skrevet 24. mars 2004 Eller er hun bare en normal tenåring som VIL være oppe om natten? Siden du har "forsøkt å snakke med henne" så er det vel ikke noe fysisk? Kanskje hun setter pris på det privatlivet som nattens mulm og mørke gir? Fred i huset, ingen som stiller krav, ingen småsøsken som ønsker kontakt? Hva sier hun selv da? Vil hun sove tidlig eller vil hun helst være oppe? Hva med en avtale om at hun forsøker å legge seg litt tidligere hver kveld, og så prøver du å skape litt fred og ro og privatliv for henne de siste timene før sengetid? Ingen, inkludert deg, skal forstyrre henne men la henne være i fred på rommet f.eks.? Jeg vet jo ikke om dett er problemet, det var bare en tanke fra en som selv er et nattdyr...Man går nemlig glipp av veldig mye "kosetid" for seg selv hvis man legger seg klokken ti.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2004 #6 Skrevet 26. mars 2004 Jeg husker, til stor fordel for mine barn og meg selv :-) hva som er rettogslett HELT NORMALT når det gjelder faser i oppveksten. At 14åringen er våken til langt på natt, har skjeldent noen annen forklaring enn at natten er litt "magisk". Ingen som maser på telefon/døra, så da kan man slappe helt av med tv, en bok, ja alt som ellers må vike i en travel hverdag. Meeeen, at det er en fordel ihenhold til skole, jobb, osv osv, det er en annen sak :-) Vi foreldre må IKKE glemme hvordan vi selv var, UTEN at noe var galt.
gunnemor Skrevet 26. mars 2004 Forfatter #7 Skrevet 26. mars 2004 Tusen takk for mange svar og alle dere har sikkert rett. Selv sov jeg om natten så akkurat det problemet hadde ikke jeg Husker fremdeles at kua har vært kalv så jeg har ikke noe problem med å sette meg inn i hennes. Nå er det jo slik da at hun selv mener at hun ikke klarer å sove selv om hun vil så derfor søkte jeg hjelp. Har gått til anskaffelse av naturmedisin nå så vi får se om det hjelper. Tusen takk igjen for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå