Gå til innhold

Førskolelærer, hvordan er det?

månki

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å utdanne meg til forskolelærer (barnehagelærer fra høsten av). Jeg jobber som assistent i bhg nå, og trives ganske godt med det. Men vet jo at det å være assistent og det å være førskolelærer ikke er det samme.

Så er det noen førskolelærere her som kan beskrive jobben for meg? Både positive og negative sider. Og hva finnes av videreutdanning, og utviklingsmuligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker

Henger meg på her! Har lurt på dette en stund, ser for meg enten førskolelærer eller lærer på barne og ungdomsskole! :-)

Anonym poster: f4428cc2894c857fa563d92c17a5bb97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Henger meg på jeg og. Håper noen vil svare!

Anonym poster: 7d26ce9f1818d0354b65d6f659b9d5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg jobbet som assistent i ca 1,5 år før jeg i desember 2012 ble pedagogisk leder på dispensasjon. Er ikke førskolelærer, men vet iallefall en del om forskjellene om å jobbe som ped.leder og assistent:)

For det første er det veldig mye mer ansvar, både personalansvar, ansvar for den pedagogiske planleggingen, planlegging av aktiviteter, barnegruppen som helhet, enkeltbarn osv. Det er veldig mye å tenke på og jeg klarer iallefall ikke å legge fra meg jobben når jeg drar hjem for dagen. Er veldig interessant og mye spennende å lære. Har erfart at det er mer ansvar enn det jeg trodde det skulle være.

Arbeidsoppgaver er blant annet å lage månedsplan og månedsbrev og lede ulike møter. Jeg synes dette er morsomme arbeidsoppgaver, men det tar tid å få det bra. Tenker å ta barnehagelærerutdanning til høsten, og tror det vil bli enklere å gjøre ting enda bedre da.

Det blir litt mindre tid til å være med barna når man har dette ansvaret, man får avsatt tid til planlegging og det er flere møter man må være med på. Akkurat dette føler jeg er litt negativt, men vet det er viktig med tid til planlegging.

Jeg kommer til å utdanne meg som dette fordi jeg trives veldig godt i barnehage og det er moro med mer ansvar. Blir også spennende å lære mer om å være leder!

Håper dette var noe svar iallefall, på hvordan det er å være førskolelærer, selv om jeg ikke er det enda. Det er en veldig givende jobb og jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag:) man blir ikke bare glad i barna fordi de er små, de blir også dine gode venner:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hørtes veldig mye av det jeg skrev negativt. Det var ikke meningen! Veldig mange positive sider. Du får bli kjent med mennesker i den tidligste fasen av livet og ser utrolig mye spennende hver dag. Hele tiden skjer det noe morsomt og man får seg en god latter hver dag. Mye utvikling skjer jo med så små barn, og kunne være med på dette er jo helt fantastisk. Ved å være førskolelærer kan man bruke kunnskapen sin i praksis dagen lang og dette er noe som er veldig bra. Vil anbefale flere å jobbe i barnehage og utdanne seg som barnehagelærer! Jeg gleder meg til dette:) masse mer positive også, helt klart! Hvis noen lurer på noe, bare spør:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar :-) Jeg trives veldig godt i barnehage som assistent, og tror jeg skal ta å jobbe ett år til i barnehagen før jeg starter på utdanningen. Greit å få litt "knagger" å henge ting på i utdanningen :)

-TS

Anonym poster: 7d26ce9f1818d0354b65d6f659b9d5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...