Gjest Janna Skrevet 4. juni 2002 #1 Del Skrevet 4. juni 2002 ...å se for meg meg selv i et fast yrke. Det virker så drepende kjedelig; og jeg har foreløpig bare 1 år med videregående. (måtte slutte da jeg ble alvorlig syk.) Jeg orker rett og slett ikke å gjøre ferdig skolen nå, heller ikke om 1 år. Men jeg føler at jeg ikke har noe valg. Las et innlegg av Maiken her inne et sted om viktigheten av å være helt uavhengig. Også økonomisk. Det gikk sånn innpå meg! Jeg vet at jeg hadde klart meg alene, men det hadde betydd en drastisk senkning i levestandard- og det ønsker jeg ikke Jeg trives med ferskt brød på bordet hver dag, og frisk frukt i en skål på stuebordet. Det hadde jeg ikke råd til når jeg bodde alene på hybel i Ålesund i fjor. Noen med gode råd??12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian (71) Skrevet 4. juni 2002 #2 Del Skrevet 4. juni 2002 Vel, den økonomiske uavhengigheten kan man kun oppnå om man har en godt betalt jobb, vel å merke om man ikke arver penger eller vinner i lotto. Jo mere utdannelse, jo flere valgmuligheter har man i arbeidslivet... jo større frihet til å velge har man når man går lei. Og det gjør man som regel etter en stund i de fleste yrker tror jeg.... med mindre man bedriver akkurat det man syns er mest morsomt her i livet. At man på en måte kan leve av hobbyen sim. Kluet er å finne et arbeid som er utfordrende nok til at de fleste dager på jobben blir spennende, som består av litt varierende arbeidsoppgaver og i en bransje som stadig tar "litt nye vendinger". En jobb hvor ikke alt er rutinepreget, og som gjør at det du planla i går ikke lar seg gjennomfør i dag som du hadde tenkt fordi noe annet langt viktigere dukket opp. Selv driver jeg en del med salg, noe som er spennede fordi man da jobber med caser som har litt langsiktige perspektiver, hvor man må jobbe systematisk for å få resultater. Men hvor det underveis også plutselig dukker opp caser man ikke regnet med og som bidrar til at spenningen stiger i perioder hvor det er litt tørke på de casene man egentlig jobber med.... for utsettelser skjer stadig vekk og kan være frustrerende til tusen. Uansett tror jeg det er viktig at man har i hodet at man i perioder vil oppleve at det kan være tungt å gå på jobben, at man må utføre oppgaver som ikke er så givende, men som er absolutt nødvendig om man skal kunne gjennomføre den strategien man har bestemt. Så oppfordringen er at du gjør unna en eller annen form for utdannelse, selv om det er kjedelig når det står på og motivasjonen er liten. Det betyr så mye for valgmulighetene senere. Men det er viktig at du ikke bare tar en utdannelse for å få noen papirer dersom du virkelig ikke er motivert eller at du føler at det ikke er dette du ønsker å jobbe med. Så Vinga, om du nå vet at du ikke kommer til å fullføre utdannelsen i år, og heller ikke neste år... så bruk tiden nå til å tenke på om det virkelig er dette du vil, eller om det er noe annet du bør studere.... og vet du at du har begynt på riktig vei, ja da må du jobbe med motivasjonen en stund slik at du en gang i fremtiden er klar til å fullføre det du har begynt på. _________________ Kristian (71) 1212[ Dette Innlegg er endret av: Kristian (71) den 2002-06-04 20:05 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2002 #3 Del Skrevet 4. juni 2002 hey,!! det du må gjøre er å bruke hodet når du vellger utanning,da når du har klart å velge deg en utanning så går alt automatisk! om du ønsker å ta deg noen fri år så er det bare til å gjøre det!!det er aldri forsent å sette seg på skole benkken igjen! Men jeg kan anbefale deg å komme deg i arbeidslivet med en fulltids jobb også ta noen studier på deltid,eller kansje det siste året du har på delltid,men da MÅ DU BETALE LITT FOR DET! lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sola Skrevet 5. juni 2002 #4 Del Skrevet 5. juni 2002 hei på deg klart du klarer det, hvis du vil !!! hvis du ikke orker tanken på å sette deg på skolebenken igjen på fulltid , så ta ferdig videregående via Nki eller Nks. du studerer når du har mulighet og i ditt eget tempo.samtidig får du god hjelp og veiledning fra lærerne .betalingen kan du ta på avbetaling ved at du betaler kr 1000 pr måned. denne måten er appsolutt å anbefale etter min mening. ettersom du kan studere i ditt eget tempo kan du også jobbe ved siden av . lykke til klem fra sola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. juni 2002 #5 Del Skrevet 5. juni 2002 Hei! Nå vet jeg ikke helt om jeg svarer på det du spør om - men svarer endog. At du syter med å ta videregående nå skjønner jeg godt. Men et alternativ kan kanskje være å søke om realkompetanse etterhvert? Det er en ordning hvor man med noen års arbeidserfaring kan søke om å få starte høyere utdanning, selv om man ikke har studiekompetanse (videregående). Altså kan du jo jobbe noen år nå, og så heller studere litt på sikt. Jeg har også hørt om en ordning hvor man kan ta et grunnfag, selv om man ikke har studiekompetanse. Består man grunnfaget vil man få godkjent studiekompetanse. (Dette var gjennom BI.) Og du - finner du en jobb du trives i, eller et studium du brenner for - da er det ikke noe pes i det hele tatt!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå