Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ny veileder hos NAV og denne sier noe helt annet enn den tidligere.

Den første veilederen mente jeg skulle søke 50% uføretrygd og så ha resten (50%) på AAP til jeg fant en fast deltidsstilling på sikt.

Min nye veileder sier at jeg IKKE kan få 50% AAP når jeg har 50% uføre. I tillegg sier hun at jeg må ha jobb før jeg kan søke om uføre siden grunnlaget for uførepensjonen regnes ut i fra nåværende inntekt. Fastlegen min mener første veileder har rett.

Jeg vet ikke. Jeg har vært på AAP i 2 år i tillegg til 1 års sykemelding og legene mener jeg bør ha 50% uføretrygd. Selv ønsker jeg helst å jobbe fulltid, men begynner å innse at det er utopisk dessverre. Jeg har jobbet i over 20 år før jeg til slutt sa opp jobben min etter 1 års sykemelding + 1 år ulønnet permisjon grunnet sykdom. Ergo har jeg jo et grunnlag å få beregnet uføre på vel.

Jeg jobber nå ca. 20% men har ingen fast deltidsjobb.

Det hører med til historien at NAV sier uføresøknaden min har forsvunnet i systemet (jeg VET forrige veileder hadde legeerklæringen fra min lege som visstnok da skulle videre til NAV sin lege - og det er etter det at papirene har blitt borte). I følge NAV er det mitt ansvar å nå sende ny legeerklæring å starte prosessen på nytt. For meg er ikke det noe stort problem altså. Jeg har uansett AAP, men hadde vært greit å få litt orden i sysakene.

Er det noen som har vært bort i liknende problemstilling eller som kanskje jobber hos NAV som kan opplyse meg litt? Forvirrende når veilederene sier ulike ting.

Anonym poster: 28d33efbf9653925e401a9e3a262a37a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer overhode ikke. Man kan fint kombinere 50% uføretrygd og 50% AAP. Veldig kjedelig om søknaden har blitt borte. Superviktig å ta kopi av alle papirer leverer til NAV. Uansett har du nok ikke annet valg enn å samle sammen dokumenter på nytt. Viktig å følge opp litt senere med å ringe NAV og forsikre deg om at de har i hende all dokumentasjon. Lykke til!

Anonym poster: 956ccc726eff7dd5905e0bc86d60d56c

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Joda - legen min har papirene så kopier har vi, men NAV mener at det har gått så lenge (8 md) så legeerklæringen er visst for gammel nå uansett. Men ved ny søknad sender vi også kopi av de legen sendte forrige gang.

Det jeg synes er rart er hvordan sånne ting kan forsvinne, er at jeg selv satt å så legeerklæringen på pc skjermen til forrige veilederen. Så hvordan NAV har mistet dette er et lite mysterie for meg.

Kan jeg få spørre om du evt. har en link til at man kan kombinere uføre og AAP? Eller er det noe du har personlig erfaring med? Legen min sier hun kan være med på et NAV møte for å få litt klarhet i dette siden hun mener den nye veilederen tar feil.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i NAV, andre veileder har rett. Har skjedd mye endringer på dette området. Du er ikke å anse som "ferdig avklart" og klar for å søke uførepensjon før du ikke har behov for AAP lenger, sånn satt på spissen. Altså, at du enten har den jobben du fungerer i, eller er selvstendig nok til å skaffe deg den jobben selv (uten AAP)

Anonym poster: 04cc9301e298668f272988024d190f82

AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer overhode ikke. Man kan fint kombinere 50% uføretrygd og 50% AAP. Veldig kjedelig om søknaden har blitt borte. Superviktig å ta kopi av alle papirer leverer til NAV. Uansett har du nok ikke annet valg enn å samle sammen dokumenter på nytt. Viktig å følge opp litt senere med å ringe NAV og forsikre deg om at de har i hende all dokumentasjon. Lykke til!

Anonym poster: 956ccc726eff7dd5905e0bc86d60d56c

Dette stemmer ikke. Eneste unntaket må være dersom du allerede har en gradert uførepensjon, og har blitt syk i den delen av arbeidsevnen du tidligere har vært frisk i.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i NAV, andre veileder har rett. Har skjedd mye endringer på dette området. Du er ikke å anse som "ferdig avklart" og klar for å søke uførepensjon før du ikke har behov for AAP lenger, sånn satt på spissen. Altså, at du enten har den jobben du fungerer i, eller er selvstendig nok til å skaffe deg den jobben selv (uten AAP)

Dette stemmer ikke. Eneste unntaket må være dersom du allerede har en gradert uførepensjon, og har blitt syk i den delen av arbeidsevnen du tidligere har vært frisk i.

Når skjedde denne endringen? Min saksbehandler i NAV tilbød meg å søke 50% ufør i fjor høst. Jeg har 100% AAP.

Anonym poster: fdc02e2d9b8a66642c3bf77d1c95e953

AnonymBruker
Skrevet

Når skjedde denne endringen? Min saksbehandler i NAV tilbød meg å søke 50% ufør i fjor høst. Jeg har 100% AAP.

Ny saksflyt kom vel for et år siden.

Det er ingenting i veien for å søke gradert uførepensjon når man har AAP, det er det som er vanlig vei. Men det er altså ikke adgang til å søke gradert uførepensjon og forsette gradert på AAP. (Utenom det unntaket som står nevnt lenger opp).

Gjør du det, så har noen gjort noe feil for å si det sånn.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Ok. Grunnen min veileder ga var at jeg måtte ha minst 50% stilling for å søke uføre siden trygden blir regnet ut i fra hva jeg da tjener. Dette mener jeg jo må være feil? Pr. i dag jobber jeg litt som vikar i skolene og inntil 20 - 30% i perioder. Jeg mener at jeg vel kan søke 50% uføre og så blir da trygden regnet ut i fra tidligere inntekt? Hvis jeg da ikke kan ha AAP på den andre delen får jeg se hvoran jeg gjør det fremover. Jeg må vel uansett da belage meg på variabel inntekt siden det ikke er noen 50% faste stillinger å søke for meg her jeg bor såfremt jeg ikke da går voldsomt ned i lønn og type stilling (stå på bensinstasjon, renhold etc), noe jeg ikke ønsker.

AnonymBruker
Skrevet

Ny saksflyt kom vel for et år siden.

Det er ingenting i veien for å søke gradert uførepensjon når man har AAP, det er det som er vanlig vei. Men det er altså ikke adgang til å søke gradert uførepensjon og forsette gradert på AAP. (Utenom det unntaket som står nevnt lenger opp).

Gjør du det, så har noen gjort noe feil for å si det sånn.

Har du link til NAV sine nettsider som omtaler dette?

Min saksbehandler må, hvis dette stemmer, ha gjort en feil, ja. Hvis det er som du sier så kunne jeg altså ha sagt ja til tilbudet om 50% ufør, men hadde da mistet AAP? Det vil jo i praksis si at jeg hadde vært tvunget ut i100% ufør men med kun 50% utbetaling? Og "restarbeidsevnen" man snakker så fint om å utnytte var bare blitt stående ubrukt? Er det ikke arbeidsavklaring dette heter, da? Hvor man skal finne ut (avklare) hvor stor arbeidsevnen er?

En annen ting her er hvor helt ufattelig sprikende informasjon NAV-ansatte strør om seg med. Helt uakseptabelt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Ok. Grunnen min veileder ga var at jeg måtte ha minst 50% stilling for å søke uføre siden trygden blir regnet ut i fra hva jeg da tjener. Dette mener jeg jo må være feil?

Det der høres merkelig ut. Noen arbeidsavklares jo, dessverre, til full uføretrygd. Hvordan skal skulle man beregne trygden for disse da, som ikke har noe arbeide å beregne etter..? Nei, hørtes snålt ut.

AnonymBruker
Skrevet

Det der høres merkelig ut. Noen arbeidsavklares jo, dessverre, til full uføretrygd. Hvordan skal skulle man beregne trygden for disse da, som ikke har noe arbeide å beregne etter..? Nei, hørtes snålt ut.

Et "skulle" for mye der. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...