AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #121 Del Skrevet 5. juni 2013 Når blir nordlyset synlig igjen? Anonym poster: ce02204be9ca98c8c5d0df9f41f5a943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 6. juni 2013 #122 Del Skrevet 6. juni 2013 Når blir nordlyset synlig igjen? Anonym poster: ce02204be9ca98c8c5d0df9f41f5a943 Når det blir mørkt igjen Ca november ish? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 6. juni 2013 #123 Del Skrevet 6. juni 2013 Uvitende meg spør om Finnmark: Kommer virkelig myggen i tett formasjonsflyging, begått av digre, målrettede, solide beist, slik som vi har hørt i andre kanten av landet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #124 Del Skrevet 6. juni 2013 Er det like mye insekter i Finnmark som på sør/østlandet? Siden det er en del kjøligere der oppe.. Anonym poster: ce02204be9ca98c8c5d0df9f41f5a943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 6. juni 2013 #125 Del Skrevet 6. juni 2013 Uvitende meg spør om Finnmark: Kommer virkelig myggen i tett formasjonsflyging, begått av digre, målrettede, solide beist, slik som vi har hørt i andre kanten av landet? Haha, neida Synes ikke vi har noe mer mygg her enn i sør. Eller større for den saks skyld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #126 Del Skrevet 6. juni 2013 Hvilken by er finest? Kirkenes eller Vadsø? Anonym poster: ce02204be9ca98c8c5d0df9f41f5a943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #127 Del Skrevet 6. juni 2013 Når det blir mørkt igjen Ca november ish? Blir det ikke mørkt før i november? :o Anonym poster: ce02204be9ca98c8c5d0df9f41f5a943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 7. juni 2013 #128 Del Skrevet 7. juni 2013 Blir det ikke mørkt før i november? :oAnonym poster: ce02204be9ca98c8c5d0df9f41f5a943 Kanskje litt seint, husker plutselig ikke i hodet Men tviler på at det blir mørkt nok til nordlys før minst november Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #129 Del Skrevet 7. juni 2013 Hvilken by er finest? Kirkenes eller Vadsø?Anonym poster: ce02204be9ca98c8c5d0df9f41f5a943 Anonymous poster hash: ce022...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #130 Del Skrevet 8. juni 2013 dytter Anonymous poster hash: ce022...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #131 Del Skrevet 9. juni 2013 Hvilken by er finest? Kirkenes eller Vadsø?Anonym poster: ce02204be9ca98c8c5d0df9f41f5a943 Anonymous poster hash: ce022...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 9. juni 2013 #132 Del Skrevet 9. juni 2013 Det er nok et mindretall her inne som faktisk bor i Finnmark, så det nytter antagelig ikke å dytte stort mere. Folk har sagt sitt. Du må nok ta sjansen og flytte selv for å finne ut det du vil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KMT Skrevet 9. juni 2013 #133 Del Skrevet 9. juni 2013 Kan ikke svare så mye vedrørende Kirkenes og Vadsø. Jeg selv trives godt i Alta, selv om jeg har bodd flere steder i fylket hvor jeg også har trivdes. Er mye hva man gjør det til selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #134 Del Skrevet 9. juni 2013 Er det like mye insekter i Finnmark som på sør/østlandet? Siden det er en del kjøligere der oppe..Anonym poster: ce02204be9ca98c8c5d0df9f41f5a943 Anonymous poster hash: ce022...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #135 Del Skrevet 10. juni 2013 Forskjellen på Kirkenes og Vadsø er mange. Selve byen Kirkenes har kortere avstand til sentrum uavhengig hvor man bor enn Vadsø. Forstedene til byen er Hesseng, Sandnes og Bjørnevatn. Det går buss hver time fra Kirkenes og det er en eller to utesteder på Bjørnevatn og Hesseng og også butikker. Man er ikke avhengig av å ha bil. Vadsø blir kalt for byen bak de lukkede gardiner. Kirkenes har hatt og har en større andel innflyttere fra alle deler av landet og er en gruveby. Vadsø har basert seg mest på fiskeindustri og en nedlagt sildoljefabrikk, men Vadsø er fylkeskommunen i Finnmark. Klimaet er forskjellig. Kirkenes ligger på samme breddegrad som Tromsø og har en varmere sommer og en mer stabil vinter mens Vadsø er mer utsatt for sur nordavind og tåke. Ingen av byene er særlig plaget med mygg hvis man ikke er i områder med moltemyr som ligger rett utenfor byene. Sør-Varanger kommune er en kommune i vekst og et knutepunkt til Russland. Ti prosent av innbyggerne i Kirkenes er russisk. Bygatene er skiltet på begge språk. Byen har sykehus, flyplassen har flere avganger daglig til Tromsø og Gardermoen og ellers alt av fasiliteter som andre byer i Norge. Ulempen er at leieprisene er høye også utenfor byen. Naturopplevelsene byr på mye. Det er lysløype og sykkelstier mellom Kirkenes og Bjørnevatn der man passerer 1. vann, 2. vann og 3. vannet. Pasvikdalen har Norges største bjørnestamme og er vår nordligste nasjonalpark og Norges varmeste sommernatt er registrert her med nesten 26 grader. Sommernettene i Finnmark kan bli varme når sola aldri går ned. Jeg har bodd der i to år sammen med en som er derfra. Mørketiden kan være tung. Det er vakkert med nordlys og stjernehimmel i alle fargenyanser, men hvis det er en hard vinter med overskyet vær og mye snø har man ingen glede av nordlyset. Men det er lett å bli kjent med folk og det blir hva man gjør det til selv. Anonymous poster hash: c32ce...b93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #136 Del Skrevet 10. juni 2013 Takk for fint svar! Vet du litt om hvordan det er på de mindre stedene rundt ved varangerfjorden og i tana? Er det noe du ville anbefalt? Vet ikke helt om jeg vil bo i by, eller på landet. Anonymous poster hash: ce022...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #137 Del Skrevet 10. juni 2013 Vardø har lavere leiepriser og folk er kjent for å være gjestfrie og hyggelige, men det er værhardt. Byen er vakker med en del gamle bygninger som ikke ble brent under 2. verdenskrig. En fordel er at det ikke finnes mygg der. I Tana er det et stabilt klima og ofte varme somrer, men mye mygg og man må ha bil. Nesseby som er nabokommunen har et skiftende klima og er mye plaget av tåke. Selv om det bare er tre mil som skiller, kan Tana være badet i sol og ha over 20 grader mens Nesseby ligger badet i tåke. Det er vanskelig å få leilighet i både Nesseby og Tana. I Tana kan du få kommunal leiebolig, men det er i Polmak som ligger par mil unna Tana Bru. Det er lettere å svare hvis du skriver hva du jobber med, om du er avhengig av bil og hvor mye du vil betale i husleie. Hvis du vil bo på landet vil jeg hevde at man bor på landet uavhengig om man bor i en av byene eller litt utenfor siden naturen ligger tett innpå. Alta er langstrakt og man må ha bil hvis man ikke bor i selve sentrum. Tror Alta har to steder som kalles sentrum, men Alta strekker seg over et område på to-tre mil med bebyggelse og virker mer som en stor bygd enn en by. Honningsvåg er en trivelig by og man har alt innen rekkevidde. Det er lett å bli kjent med folk og byen har et rikt kulturliv. Gjennomsnittstemperaturen er på lik linje med Øst-landet med milde vintre og våren kommer tidligere enn i Øst-Finnmark. Boligmarkedet er heller ikke overpriset. Lite mygg her også. Lakselv i Vest-Finnmark er både og. Man har alt innenfor rekkevidde og gangavstand til sentrum, boligmarkedet er trangt, men ikke overpriset hvis man vil leie. Det blåser temmelig hardt og stedet ligger i en dal innerst i Porsangerfjorden. Arbeidsmarkedet er trangt etter at Porsangermoen la ned det meste av militærvirksomheten. Endel mygg på sitt verste om sommeren. Det er ikke lett å få jobb i Finnmark hvis du ikke er sykepleier, lærer eller har en utdannelse som er relevant. Sommerjobber går gjerne til slekt og venner der det er sterke bånd blant de som sitter med avgjørelsene i kommunesektoren. I dag er det 217 ledige stillinger i hele fylket. https://tjenester.nav.no/stillinger/stillinger?l1=62888 Anonymous poster hash: c32ce...b93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #138 Del Skrevet 10. juni 2013 Vil råde deg til å kontakte stedets eiendomsmegler for å spørre om det er et rolig område. Hvis det er billig å leie et sted kan det ligge i et rusbelastet nabolag. Det er dessverre mye rus også i Finnmark. Anonymous poster hash: c32ce...b93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #139 Del Skrevet 10. juni 2013 Svarer igjen siden du spør om jeg vet noe om de mindre stedene rundt Varangerfjorden. Nesseby er mest som å regne som en forstad til Vadsø. Det eneste som er av fritidsaktiviteter i kommunen er kristne møter og en idrettsklubb for barn og ungdom. De som bor der kjører til Tana eller Vadsø når de skal trene, gjøre innkjøp eller gå til frisør. Det er en liten matvareforretning med stive priser og et postkontor i Varangerbotn og en cafe der mange møtes på dagtid lørdag for å spise middag. I selve Varangerbotn har det i senere tid etablert seg et lite hyggelig miljø av unge menn som leier boliger og som er fra et annet land. Anbefaler ikke Nesseby. Det er en soveby. Det sier sitt når alle gladelig kjører 5-6 mil flere ganger i uka for å ha noe å finne på. Friluftsliv er et alternativ, men det begrenser seg etter vær og vind og årstider. Vestre-Jakobselv som ligger mellom Nesseby og Vadsø har et veldig lukket miljø og det er en usynlig konkurranse tilstede blant mange av innbyggerne. Bugøynes ligger mellom Kirkenes og Nesseby og er koselig, har butikk og et yrende folkeliv på sommeren, men du er avhengig av bil og arbeidsmarkedet er mettet. Bugøyfjord ligger også mellom Kirkenes og Nesseby, men har ingen butikk og du er avhengig av bil. Neiden har en butikk og en cafe, men igjen blir du avhengig av bil. Jeg anbefaler deg ikke å flytte til et lite sted med en liten nærbutikk som kanskje legges ned til neste år. Noen slike småsteder er stille bortsett fra par uker på sommeren og det er mest eldre som fortsatt bor der. Hvis jeg skulle flyttet til Finnmark ville jeg valgt Honningsvåg, Vardø, Vadsø, Alta, Kirkenes eller Hammerfest. Hvis du ikke er i jobb blir du temmelig sikkert stigmatisert og bygdedyret vil dukke opp på små steder. Passer du ikke inn vil ingen ha kontakt med deg selv om de hilser og virker hyggelige. Velg en av byene hvis du vurderer å flytte dit. , Anonymous poster hash: c32ce...b93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #140 Del Skrevet 10. juni 2013 Da noterer jeg meg Vadsø, Kirkenes, Bugøynes og Tana:) Har prøvd å google litt etter bilder og synes Bugøynes så veldig koselig ut! Var også mange fine bilder fra Tana, ved Tanafjorden. Varangerbotn og Nesseby hørtes ganske traust ut Hva mener du når du sier "passer du ikke inn, så vil ingen ha kontakt med deg"? Jeg er omgjengelig og går godt overens med de fleste, men jeg blir jo litt bekymret når du sier sånt. Anonymous poster hash: ce022...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå