Kontormus Skrevet 13. mars 2013 #81 Del Skrevet 13. mars 2013 Er det sant at man i Nord-Norge kaller mørkhudede for "din svarte faen"? Anonym poster: 7fbb84970602b7a603ce5ce78cc68c24 Selvfølgelig ikke! Er ikke mer svarte faen der enn andre steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
karkl Skrevet 13. mars 2013 #82 Del Skrevet 13. mars 2013 Fordi hvor hen søstera mi bor raker ingen her inne og å spørre om det under AB-funksjonen blir uhøflig. Har du splittet personlighet? Det var DU som nevnte slsteren i denne tråden. Hvor det er så bra å bo i Finnmark er et helt relevant oppfølgingsspørsmål.. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #83 Del Skrevet 13. mars 2013 Selvfølgelig ikke! Er ikke mer svarte faen der enn andre steder. (Det var en spøk! ) Anonym poster: 7fbb84970602b7a603ce5ce78cc68c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #84 Del Skrevet 13. mars 2013 Trondheim! Ikke for stort, ikke for lite Bodø er også en ganske fin by, de har universitet og det går faktisk tog dit, som er en fordel. Tromsø er også fint, men for langt unna for min del (har flyttet med fly én gang, det var nok). Anonym poster: e61c46ba7d6f79c56f14441c7ee5ffc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 13. mars 2013 #85 Del Skrevet 13. mars 2013 Hvorfor Finnmark egentlig? Om det ikke er et must pga skatt og nedbetaling av studielån så er det mange fine plasser i Nordland og Troms som er mer egnet etter dine byønsker samt avstandene er ikke like ille som i Finnmark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 13. mars 2013 #86 Del Skrevet 13. mars 2013 Trondheim! Ikke for stort, ikke for lite Bodø er også en ganske fin by, de har universitet og det går faktisk tog dit, som er en fordel. Tromsø er også fint, men for langt unna for min del (har flyttet med fly én gang, det var nok). Anonym poster: e61c46ba7d6f79c56f14441c7ee5ffc0 Ikke noe av dette ligger i Finnmark, og Trondheim er jo ikke en gang i Nord Norge. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 14. mars 2013 #87 Del Skrevet 14. mars 2013 (endret) Jeg lurer nå på hvorfor det er drastisk og "ille" å flytte til Finnmark Det er vanlige byer, vanlige folk og helt vanlige kjøpesentre. Vi er også norsk, og du vil ikke få noen former for kultur sjokk eller eksotiske kulturiske opplevelser. Vi går på kafé med barnevogn, og tar barn med på tivoli. Vi griller mat i sola, mens ungene løper igjennom vannsprederen. Vi ser på god morgen Norge, og vi kan handle dagligvarer på både Rema 1000 og Prix. I jula tar vi inn juletreet og på nyttårsaften tenner vi raketter. I påsken er vi på fjellet og spiser kvikk lunsj og appelsin. Vi står opp klokken 7-8 for å dra på jobb. Noen er lærere mens andre er veterinærer. Når vi kommer hjem fra jobb lager vi middag, eller går ut å spiser. Vi kjøper og selger hus. Vi går til frisøren for å farge håret, og vi kan også gå til en hud terapeut. Vi får bot om vi kjører for fort. Noen spiser frokost, andre klarer ikke det. Noen har registrert seg på kvinneguiden, andre vet ikke hva det er en gang. Vi leser både VG og Dagbladet. Vi mistet også folk på utøya. Vi spiser fast food, eller sushi. Vi gifter oss, og vi døper barn. Vi trener og vi nyter å sette oss i stamp etterpå. Vi gleder oss til vår kolleksjonene kommer. Vi legger av iphone 5 og Samsung galaxy 3, så vi kan få tak i de på lanseringsdatoen. Vi rydder og vasker hjemme. Vi drar på premierer. Vi ser på fotball. Vi har dugnader. Vi har hunder som er store eller små. Vi har lesbiske og homoer. Noen har en båt, andre har snøskuter. Vi sover i senger, som kan være kjøpt på bohus. Vi svipper innom mor på vei hjem fordi hun sendte melding om at hun hadde nybakt brød. Vi stemmer ved valg. Vi går på byen å drikker. Vi har mange handball og fotball lag. Vi ble også nektet å fly når Island hadde vulkan utbrudd. Vi er helt normale folk som lever i helt anmindelige norske byer. Endret 14. mars 2013 av MockingJay 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #88 Del Skrevet 14. mars 2013 Ikke noe av dette ligger i Finnmark, og Trondheim er jo ikke en gang i Nord Norge. Det er jeg selvsagt fullstendig klar over, men TS spurte faktisk tidligere i tråden om noen kunne fortelle om "andre tettsteder" (dog i Finnmark), og nevner at hun bor i Oslo og fordelene med å bo i en stor by. Derfor foreslo jeg noen mindre byer som lenger nord i landet. Ikke noe galt i det? Anonym poster: e61c46ba7d6f79c56f14441c7ee5ffc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #89 Del Skrevet 14. mars 2013 Fordi hvor hen søstera mi bor raker ingen her inne og å spørre om det under AB-funksjonen blir uhøflig. Men herlighet da! Når du legger ut om at søsteren din er kjempefornøyd med stedet hun bor på, og aldri vil flytte fra Finnmark, så må det da gå an å spørre om hun bor i Alta, Kautokeino, Honningsvåg eller whatever. Dette er en tråd om Finnmark, og det har blitt diskutert i nevneverdig omfang om hvor i Finnmark det er fint å bosette seg. Unnskyld for at man spør, liksom! Anonym poster: 0432c99505eaff6e46ea648012dee1ad 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stallo Skrevet 14. mars 2013 #90 Del Skrevet 14. mars 2013 Ser at du enda ikke har fått svar om Øst-Finnmark. Bor i Tana, har hobbyaktiviteter i Nesseby, drar til slekt/sykehus i Kirkenes, på bytur til Vadsø og fyller bensin/kjøper vin i Finland. Det beste med Tana er at det er forholdsvis nært overalt, både til Vadsø, Kirkenes, Berlevåg, Båtsfjord, Karasjok, Finland og Russland. Innlandsklima gjør det stabilt kaldt eller stabilt varmt. Lyset og fargene, uansett årstid, er noe av det vakreste som finnes. Myggen stikker og fisken biter. I området er det aktiviteter nok. Både i form av friluft, sport, konserter, revy, festivaler osv. For meg som bor her, kan det faktisk være et problem at det skjer FOR mye. Folk er hyggelige og vil bli kjent med nye folk. Arbeid er det for de som vil jobbe. Sjekk ut ordfører Frank sine bilder fra området - og så er det bare å komme:-) https://plus.google.com/photos/102745855190670789034/albums?banner=pwa 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #91 Del Skrevet 14. mars 2013 ^ Takk for svar! Tana høres jo fint ut=) Ser ut som det er veldig flott natur der! -TS Anonym poster: 40bcc48d5082e59be83d2d05554555bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #92 Del Skrevet 18. mars 2013 Hører at folk sier det er lury å skaffe seg jobb først. Men altså.. Det finnes jo omtrent ingen steder til leie der oppe. Er det ikke litt dumt å si ja til en jobb, og ikke ha noe sted å bo? Anonym poster: 40bcc48d5082e59be83d2d05554555bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 18. mars 2013 #93 Del Skrevet 18. mars 2013 Det du kan gjøre er å spørre arbeidsplassen om de kunne vært behjelpelig med å skaffe bolig til deg. Og søke opp grupper på Facebook som feks;"Alta kjøpe selge bytte" , og skrive et innlegg der om at du kunne tenkt deg å leie:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #94 Del Skrevet 22. mars 2013 Er det noen østlendinger som har bodd/bor i Finnmark? Eller bare finnmarkinger generelt? Vil høre litt om hvordan det er å bo der. Både det positive og negative. Si gjerne hvor i Finnmark du bor eller kommer fra:) Jeg kunne tenke meg å flytte et annet sted i landet, bare for å oppleve et nytt sted og nye folk. Synes det er veldig fint i Nord-Norge og folk virker generelt hyggelige. Men det som bekymrer meg er at det virker fryktelig øde og med store avstander. Er redd jeg skal kjede meg der oppe. Bor som sagt like utenfor Oslo, så er i byen flere ganger i uken. Kjeder meg aldri der! Her har jeg alt jeg måtte i trenge i nær avstand, og liker byen kjempegodt. Det er så mange muligheter her! Men selv om jeg trives godt her, så er jeg en person som trenger å oppleve nye ting. Jeg kan ikke holde på med det samme for alltid. Jeg vil reise nye steder. Prøve ut en annen hverdag, Møte nye folk. Men kunne tenke meg å bo i Norge. Og da har jeg tenkt litt på Finnmark av alle steder. Anonym poster: 40bcc48d5082e59be83d2d05554555bf Er det deg, vintersola? Anonym poster: 3de6f7e2723d7a16d2698e06aeb0b84a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 22. mars 2013 #95 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg er gift med en Finnmarking, og etter å ha vært der oppe et par ganger har jeg falt veldig for Honningsvåg. Jeg kunne tenke meg å bo der et par år, men er mest redd den lange vinteren. Mørket kan jeg "overleve", men jeg liker ikke den lange vinteren i sør - så tror kanskje det ikke blir bedre om vi flytter langt nord. Mannen min trives godt på østlandet, men kan raskt overtales til å flytte oppover. Problemet er å finne to jobber på et så lite sted da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EryMax Skrevet 23. mars 2013 #96 Del Skrevet 23. mars 2013 Jeg synes Honningsvåg er en flott liten by, Corner cafe har kjempegod kakao. Pizzaen fra Corner er også nydelig. Å så er det 3 matbutikker der, hvis du bor nært sentrum så er Rimi butikken du handler i. Bor du lengre ut i Storbukt så er det Rema, å hvis du bor langs Nordvågveien så blir det Rimi eller Joker. Butikkene er også forøvrig ganske greie til å være på en sånn plass, butikksjefene på alle 3 butikkene er kjempehyggelige. Å drar du å handler klær på Nedi Byen så blir du møtt av ei flott serviceinnstillt dame. Bokhandel er der også, samt G-sport. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2013 #97 Del Skrevet 23. mars 2013 Jeg synes Honningsvåg er en flott liten by, Corner cafe har kjempegod kakao. Pizzaen fra Corner er også nydelig. Å så er det 3 matbutikker der, hvis du bor nært sentrum så er Rimi butikken du handler i. Bor du lengre ut i Storbukt så er det Rema, å hvis du bor langs Nordvågveien så blir det Rimi eller Joker. Butikkene er også forøvrig ganske greie til å være på en sånn plass, butikksjefene på alle 3 butikkene er kjempehyggelige. Å drar du å handler klær på Nedi Byen så blir du møtt av ei flott serviceinnstillt dame. Bokhandel er der også, samt G-sport. Vi har jo også gamle "Mix Mote", husker ikke hva butikken heter nå. Skobutikker og frisører i fleng. Av uteplasser/cafeer har vi som nevnt Corner, Nøden og Z. Vinmonopol finnes det også. Vi har et livlig revyliv både i Honningsvåg og Nordvågen. I Nordvågen har vi i tillegg slalåmbakken som blir brukt av folk fra hele øya. Anonym poster: b14cfce51d8cb94417e7ad21f05b7816 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EryMax Skrevet 23. mars 2013 #98 Del Skrevet 23. mars 2013 Av uteplasser/cafeer har vi som nevnt Corner, Nøden og Z. Vinmonopol finnes det også.. Anonym poster: b14cfce51d8cb94417e7ad21f05b7816 Det er så koselig på Nøden, heller Nøden enn nattklubb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2013 #99 Del Skrevet 23. mars 2013 Det er så koselig på Nøden, heller Nøden enn nattklubb. Enig. Gleder meg til Nøden er ferdig oppusset. Anonym poster: b14cfce51d8cb94417e7ad21f05b7816 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #100 Del Skrevet 9. april 2013 Hører at folk sier det er lurt å skaffe seg jobb først. Men altså.. Det finnes jo omtrent ingen steder til leie der oppe. Er det ikke litt dumt å si ja til en jobb, og ikke ha noe sted å bo? Spør igjen, jeg. Synes forøvrig det er litt rart at de pøser på med økonomiske fordeler osv.. så folk skal flytte dit/ikke flytte ut. Samt at jeg har lest flere steder om fordeler og hva som er fint ved å bo der oppe. Men leiligheter, nei, det har de ikke. Hva er vits med å lokke folk opp dit, når det ikke finnes steder å bo? Og av det lille som er å finne på nett, så er det veldig dyrt. Her jeg bor nå får man mye flottere leiligheter til alt mellom 5k og 10k i mnd. Og det er et veldig sentralt sted egentlig. Skjønner liksom ikke helt Og hvordan løser man det med jobb egentlig? Hvis man får seg jobb der oppe, men ikke har noe sted å bo. Må man bare takke nei allikevel da, og bli boendes her i sør? Anonym poster: ce02204be9ca98c8c5d0df9f41f5a943 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå