Gå til innhold

Får jeg en kake ut av 2 egg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle bake brownies og ta med til svigers, men så viser det seg at jeg har bare 2 egg.

Noen som har oppskrift på kake der du trenger kun 2 egg?

Gjerne noe med sjokolade, da jeg har plenty kokesjokolade.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har du en regia kakaopakke stående? På den er det en oppskrift på regia-kake, den har bare to egg i seg, så vidt jeg husker.............

Skrevet

Jepp, kake får du ut av 2 egg. denne er ei skikkelig god sjokoladekake/brownies:

Pinnsvinskake (brownies)

2 egg

3 dl sukker

1 ½ ts vaniljesukker

1 kryddermål salt

4 spiseskjeer kakao

1 ½ dl hvetemel

100 gram smeltet, avskjølt smør

Innstill stekeovnen på 160 grader.

Rør sammen alle ingrediensene i nøyaktig samme rekkefølge som i oppskriten. Fyll en liten form med røren. Stek kaken i ca. 30 minutter, prøv deg frem med en bakepinne eller gaffel. Kaken skal være tørr utenpå men saftig inni for å smake som den skal.

Skrevet

Sjokoladekake

60 g sjokolade

60 g smør

175 g brunt sukker

½ ts vaniljeesens

2 egg

75 g hvetemel

1 ts bakepulver

30 g finhakkede valnøtter

45 g rosiner

60 g mørk sjokolade

30 g hvit sjokolade

Smelt sjokoladen, ta av varmen og rør inn sukker og vaniljeekstrakt. Visp inn eggene, ett og ett, og vend så inn melet. Tilsett nøtter og rosiner. Hell i en smurt 20 cm firkantet form og stek ved 180 grader i 35-45 minutter. La avkjøles litt i formen og hvelv så over på rist. Smelt begge sjokoladene. Bre først den mørke over kaken og snirkle den hvite over etter at den mørke er stivnet.

Brownies

250 g finhakket sjokolade

3 ss kakaopulver

1 ss bakepulver

120 g usaltet smør

110 g brunt sukker

50 g melis

2 egg, lettpiskede

1 ts vaniljesukker

70 g hvetemel

120 g hakkede valnøttkjerner

140 g hakket sjokolade

Sjokolade, kakao og en spiseskje smør smeltes i en kasserolle. Ha i brunt sukker og vaniljesukker. Pisk/rør til alt er smeltet. Rør så i eggene, og hvetemel. Ha til slutt i de hakkede nøttene, sjokoladen og usaltet smør. Fyll massen i store muffinsformer. Stek ved 180 grader i 15-20 minutter. Du kan fint helle røren i en kakeform og steke som en hel kake, da må steketiden øke en del. Test den for å sjekke om den er ferdig.

Mørk fristelse

1 dl helmelk

150 g smør

½ dl espresso eller sterk kaffe

2 ½ dl sukker

3 dl hvetemel

1 ½ dl bakepulver

2 ts vaniljesukker

2 ss kakao

2 egg

3 dl kremfløte

300 g mørk sjokolade

50 g melis

½ dl kaffe

Sikt det tørre sammen. Smelt smør, avkjøl, og rør det raskt inn sammen med mek og kaffe. Rør inn sammenvispede egg. Hell røren i en 24 cm springform og stek ved 175 grader, nederste rille i ca 35 minutter. Vend kaken på rist og la bli lunken.

Kok opp fløten og trekk kjelen fra platen. Tilsett sjokoladen og la den smelte. Ha sukker og kaffe i glasuren og rør jevn. Avkjøl litt før den smøres på kaken.

Skrevet

Takker så mye for svar fra både Gjest, Lilleputt og Arkana!

Har alle ingrediensene til oppskriften fra Lilleputt, så det blir nok den jeg prøver imorgen.

:)

Skrevet

Bra jeg kunne hjelpe :wink: du må fortelle hvordan det gikk da, om du likte kaken! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...