genacvale Skrevet 7. mars 2013 #1 Skrevet 7. mars 2013 Jeg opplever til tider å miste følelsen i fingre og tær. De blir helt hvite, og noen ganger også blå. Kroppen min holder dårlig på varmen. Ofte kommer jeg inn etter å ha vært ute og ikke klarer å gjøre noe før jeg har hatt hendene i vann og fått tilbake følelsen... Det skjer når temperaturen ute er under 20 grader, men noen ganger går det greit om det er sol som varmer... Noen tips? Hva kan dette skyldes, og kan jeg gjøre noe for å redusere plagene?
Meridian Skrevet 7. mars 2013 #2 Skrevet 7. mars 2013 (endret) Begynn å spise sunnere. Begynn gjerne på lavkarbo! Mat har mye å si for kropp og sinn, men husk, du må spise på den rette måten. Mange vet ikke hvordan de skal spise, og spise feil og blir syke. Det viktigste er å tenke fett og protiner, grønt, frukt, bær og vann. Spis fisk og kjøtt hver dag, avokado, sesamfrø, nøtter, grønsaker, gjerne grønne bladgrønsaker som spinat og ruccula. Kutt ut brød og melkeprodukt om du ikke tåler det. Selv spiser jeg ikke noe melkeprodukt eller gluten, og er forsiktig med sukker. KJØP CHIA-FRØ på helsekosten, det gjør underverker for kroppen Det er viktig å være i bevegelse hver dag, for når du er i bevegelse pumper hjertet og blodet sirkulerer i kroppen. Det er veldig viktig. Det holder å bare gå en liten tur hver dag. PS; det er ikke rart du blir kald, følelsesløs og blå når du er uner minus 20 ute ... Endret 7. mars 2013 av Bølle
genacvale Skrevet 7. mars 2013 Forfatter #3 Skrevet 7. mars 2013 (endret) Jeg mente ikke minus 20, men pluss... Jeg er motsatt av lavkarbo - har prøvd lavkarbo og ble bare dårlig. Kuttet derfor ut fett og gikk ned 20 kg og kom i knallform men når sant skal sies så spiser jeg altfor lite. Jeg balanserer på en tynn grense til spiseforstyrrelser.Til tider har jeg så store problemer i forhold til mat at dette ødelegger min livskvalitet og virker forstyrrende på andre som blir bekymret. Ang. bevegelse så er jeg glad i å trene, jeg går mye, og går opp trappene når jeg har anledning til det, selv når det er 12-15 etasjer opp Endret 7. mars 2013 av genacvale
Meridian Skrevet 7. mars 2013 #4 Skrevet 7. mars 2013 Haha, pluss 20??? Ja, da må det være noe galt ja Men fra spøk til alvor, det er helt sikkert noe du spise galt.. Hva er det du spiser egentlig?
genacvale Skrevet 7. mars 2013 Forfatter #6 Skrevet 7. mars 2013 "Stress and cold are classic triggers of the phenomenon" Ja stress er det mye av hos meg... I tillegg til full jobb tar jeg også små oppdrag for andre firma, noe som resulterer i at jeg jobber 150 %. Men over til mat: Jeg spiser frokost, lunch og noen ganger middag. Ofte skipper jeg middagen om jeg er alene, jeg mister matlysten jo lengre ut i dagen jeg kommer. Noen ganger småspiser jeg frukt, nøtter osv. Men jeg passer på å spise sunt. Samtidig er jeg over gjennomsnittlig glad i dessert - jeg spiser det når jeg har lyst på det. Noen ganger spiser jeg ikke middag bare for å kompensere for kaloriene desserten medfører. Ellers spiser jeg relativt små porsjoner - altså bruker jeg ikke middagstallerken, kun frokostskål når jeg skal forsyne meg med mat. Og ofte føler jeg at jeg har spist nok. Type mat varierer, men som regel spiser jeg fullkorn, mye frukt og grønt og magert kjøtt. Drikker sjeldent melk. Jeg har også opplevd å være svimmel, skjelven og uvel. Og da har jeg måttet ty til mørk sjokolade så jeg mistenker lavt blodsukker også. Merkelig nok...Blodprøvene var fine, bortsett fra litt lavt jernlager.
Meridian Skrevet 7. mars 2013 #7 Skrevet 7. mars 2013 Du burde spiser mer variert. Lage deg sunne og gode salater av isalat, ruccula, spinatblader med kylling, avokado, fisk... strø over sesamfrø og oljer. Du burde lage deg en god middag. Grønsaker og fisk eller kjøtt er viktig å spise. Avokado, sesamfrø, nøtter osv gir god energi, og vil gi varmen du trenger. Hva spiser du egentlig til frokost og lunsj? og middag? Det er iallfall ikke så bra å spise dessert, som er full av sukker og melk ..
genacvale Skrevet 7. mars 2013 Forfatter #8 Skrevet 7. mars 2013 Til frokost og lunch går det i mye brødprodukter og noe ost... Ja du sier noe der - melk... Liker ikke avokado, jeg
Meridian Skrevet 7. mars 2013 #9 Skrevet 7. mars 2013 Til frokost og lunch går det i mye brødprodukter og noe ost... Ja du sier noe der - melk... Liker ikke avokado, jeg Smaksløkene dine må tilvenner seg et nytt og bedre kosthold. Jeg heller liker ikke å bare spise avokado, men om jeg spiser det sammen med noe, er det jo kjempegodt! Du kunn spist knekkebrød med skinke og avokado, og drysse over sesamfrø og legge spinatblad på toppen? MMMmmmm... Eller kok deg egg, og strø sesamfrø og spinatblad eller ruccula oppå? Og majones? Mmmmm Liker du salater eller wokker? Det er så mye god å lage
Gjest Kitty Skrevet 7. mars 2013 #10 Skrevet 7. mars 2013 Begynn å spise sunnere. Begynn gjerne på lavkarbo! Mat har mye å si for kropp og sinn, men husk, du må spise på den rette måten. Mange vet ikke hvordan de skal spise, og spise feil og blir syke. Det viktigste er å tenke fett og protiner, grønt, frukt, bær og vann. Spis fisk og kjøtt hver dag, avokado, sesamfrø, nøtter, grønsaker, gjerne grønne bladgrønsaker som spinat og ruccula. Kutt ut brød og melkeprodukt om du ikke tåler det. Selv spiser jeg ikke noe melkeprodukt eller gluten, og er forsiktig med sukker. KJØP CHIA-FRØ på helsekosten, det gjør underverker for kroppen Det er viktig å være i bevegelse hver dag, for når du er i bevegelse pumper hjertet og blodet sirkulerer i kroppen. Det er veldig viktig. Det holder å bare gå en liten tur hver dag. PS; det er ikke rart du blir kald, følelsesløs og blå når du er uner minus 20 ute ... Eh lavkarbo? skal det liksom være sunt? Man kan bli innfeit...
PepsiMax Skrevet 7. mars 2013 #11 Skrevet 7. mars 2013 Det trenger ikke å handle om å spise feil, men klart hvis du er på grensen til spiseforstyrrelser øker jo den sjansen. En annen ting å tenke på er hvordan du puster. Puster du veldig overfladisk eller puster du godt med magen? Hvis kroppen ikke får nok oksygen vil den prioritere hvilke kroppsdeler som er viktigst: dermed kan det ende opp som du sier at tær/fingre dovner bort. Sliter med det samme selv, bare at det dreier seg om bein og hender. De dovner ofte bort hvis det blir for lenge i samme stilling. Fikk forklaringen over fra en fagperson...
JohnS Skrevet 7. mars 2013 #12 Skrevet 7. mars 2013 Jeg opplever til tider å miste følelsen i fingre og tær. De blir helt hvite, og noen ganger også blå. Kroppen min holder dårlig på varmen. Ofte kommer jeg inn etter å ha vært ute og ikke klarer å gjøre noe før jeg har hatt hendene i vann og fått tilbake følelsen... Det skjer når temperaturen ute er under 20 grader, men noen ganger går det greit om det er sol som varmer... Noen tips? Hva kan dette skyldes, og kan jeg gjøre noe for å redusere plagene? Snakk med fastlegen din først før du løper til helsekostbutikken og kjøper solsikkefrø og serengetisk isbjørnolje.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2013 #13 Skrevet 7. mars 2013 Jeg blir blå på fingrene, med innslag av oransje flekker etterhvert . Jeg fryser nesten alltid - og har problemer med å legge på meg - uansett hvor mye jeg spiser (ja - har ganske god apetitt). Så jeg føler med deg, selv om mine blå-og-oransje fingre og hender ikke dukker opp før under 10 grader, og tærne er også alltid kalde - men vet ikke hvilken farge de har når jeg fryser - da har jeg jo stort sett sokker på! Hva kan den oransje fargen skyldes tror dere? Jeg vil anta at problemet dinn skyldes dårlig blodsirkulasjon - ikke hva du spiser. Jeg har selv konkludert med at det er det som feiler meg. I tillegg kan jeg nevne bankende hodepine når gradstokken kryper nedover særlig ved aktivitet- varer resten av dagen. Kipern! Tips til opptining av kalde fingre forresten? Det gjør så syyyykt vondt å komme inn igjen!
Meridian Skrevet 7. mars 2013 #14 Skrevet 7. mars 2013 John S, det er ikke farlig å spise noe så naturlig og sunt som sesamfrø eller solsikkefrø, og chiafrø er supermat for kroppen! Men dårlig blodsirkulasjon kommer av kostholdet. Spise man rett vil kroppen være frisk og sunn og glad. De som blir syke av lavkarbo spiser helt feil, rett og slett!
JohnS Skrevet 7. mars 2013 #15 Skrevet 7. mars 2013 John S, det er ikke farlig å spise noe så naturlig og sunt som sesamfrø eller solsikkefrø, og chiafrø er supermat for kroppen! Jess, mmm, flotte supre botulinumtoksin! Så naturlig og deilig!To hekto, takk! Er det naturlig er det bra! Spise man rett vil kroppen være frisk og sunn og glad. Det er mange dødssyke som spiser rett. Poenget var forøvrig ikke om alle disse alternative tilskuddene er piss eller ikke eller farlige eller ikke. Det var at hvis du går rundt med hvite og blå ekstremiteter uten følelse i 20 plussgrader er det greit å ta en prat med fastlegen som første tiltak. 3
Meridian Skrevet 7. mars 2013 #16 Skrevet 7. mars 2013 (endret) Jess, mmm, flotte supre botulinumtoksin! Så naturlig og deilig!To hekto, takk! Er det naturlig er det bra! Det er mange dødssyke som spiser rett. Poenget var forøvrig ikke om alle disse alternative tilskuddene er piss eller ikke eller farlige eller ikke. Det var at hvis du går rundt med hvite og blå ekstremiteter uten følelse i 20 plussgrader er det greit å ta en prat med fastlegen som første tiltak. Nei, de dødssyke spiser ikke rett ... da ville de ikke vært dødssyke. Det samme gjelder de som går på lavkarbo og blir syke, de spiser ikke rett, fordi de ikke vet hva de skal spise. Men ja, det er bare å prate med fastlegen, men tviler på at fastlegen kan hjelpe... Og hva mener du med det jeg har uthevet? Hva er det? Er det farlig? Endret 7. mars 2013 av Bølle
JohnS Skrevet 7. mars 2013 #17 Skrevet 7. mars 2013 Nei, de dødssyke spiser ikke rett ... da ville de ikke vært dødssyke. De fleste lidelsene som kan ramme mennesker er ikke kostholdrelaterte. Det samme gjelder de som går på lavkarbo og blir syke, de spiser ikke rett, fordi de ikke vet hva de skal spise. To forskjellige ting, men ja, skal man følge et visst regime som lavkarbo må man vite hvordan man skal gjøre det rett. Hvis du derimot mener at riktig lavkarbokosthold betyr at du ikke kan bli syk er du på bærtur. Og hva mener du med det jeg har uthevet? Hva er det? Er det farlig? Det er en av de farligste naturlige nervegiftene. Teoretisk sett er 1 gram nok til å drepe halvannen million normalvektige kvinner hvis pustet inn. 2
Meridian Skrevet 8. mars 2013 #18 Skrevet 8. mars 2013 De fleste lidelsene som kan ramme mennesker er ikke kostholdrelaterte. To forskjellige ting, men ja, skal man følge et visst regime som lavkarbo må man vite hvordan man skal gjøre det rett. Hvis du derimot mener at riktig lavkarbokosthold betyr at du ikke kan bli syk er du på bærtur. Det er en av de farligste naturlige nervegiftene. Teoretisk sett er 1 gram nok til å drepe halvannen million normalvektige kvinner hvis pustet inn. Og dette finnes i sesamfrø, solsikkefrø og chiafrø?
Miller Skrevet 8. mars 2013 #19 Skrevet 8. mars 2013 Jeg opplever til tider å miste følelsen i fingre og tær. De blir helt hvite, og noen ganger også blå. Kroppen min holder dårlig på varmen. Ofte kommer jeg inn etter å ha vært ute og ikke klarer å gjøre noe før jeg har hatt hendene i vann og fått tilbake følelsen... Det skjer når temperaturen ute er under 20 grader, men noen ganger går det greit om det er sol som varmer... Noen tips? Hva kan dette skyldes, og kan jeg gjøre noe for å redusere plagene? Jeg har det samme. Det kalles likfingre eller raynauds syndrom. http://www.doktoronline.no/lex/r/likfingre.html Du bør går til legen, for å sjekke om det kommer av en annen sykdom. Jeg måtte ihvertfall ta noen blodprøver.
JohnS Skrevet 8. mars 2013 #20 Skrevet 8. mars 2013 Og dette finnes i sesamfrø, solsikkefrø og chiafrø? Nei.Eller hypotetisk sett kan det det, men du har totalt misforstått poenget, som er at naturlig ikke betyr at noe er bra for deg. Faktisk er mesteparten av det som er naturlig ikke bra for mennesker. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå