Gå til innhold

Bryllup uten alkohol?

Fremhevede innlegg

Gjest Kiara!
Skrevet

Ikke sant? Broren min fikk helt noia da han hørte at vi skal ha fri bar i bryllupet. Han mente at vi er helt gale, og at det kommer til å bli et fylleslag uten like. Jeg prøvde å si at det vel er de færreste som drikker seg dritings i bryllup, men det var han ikke enig i gitt...

Men så tenker jeg også, at om man er redd for at det skal bli fyllefest, så løser man det enkelt ved å snakke med de som er i baren om å se an de som henter seg drikke. Ser de at de begynner å nærme seg overstadig, så kan de si at de ikke får mer - akkurat som når man er ute på byen. Går an det, vel?

Anonym poster: 88dcd7ae964873e11d043557b4364fc5

De som bruker fyllkalass argumentet er de som ikke ønsker å ta regningen til slutt. Og det er egentlig ganske unødvendig å si. Jeg sier feks ikke at de som ikke har fri bar er gjerrige og smålige som vertskap, hvorfor skal det da være greit å si at det blir et fyllakalass fordi det er drikke også etter maten... Dette går begge veier.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De som bruker fyllkalass argumentet er de som ikke ønsker å ta regningen til slutt. Og det er egentlig ganske unødvendig å si. Jeg sier feks ikke at de som ikke har fri bar er gjerrige og smålige som vertskap, hvorfor skal det da være greit å si at det blir et fyllakalass fordi det er drikke også etter maten... Dette går begge veier.

Ja, det skulle man tro... Han skal ikke betale et øre av dette, men allikevel fikk han noia. Jaja. Han mener det jo godt (bekymra for fyll, men også for økonomi), men jeg ble litt paff.

Anonym poster: 88dcd7ae964873e11d043557b4364fc5

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for alle svar.

Tenkte en liten mottakelse bare, med litt kaker og kaffe, evt. litt mat.

Ferdig før kvelden osv :) Ingen bryllupsfest med andre ord..

Jeg og mannen min er avholds, men vet at flere i familien liker alkohol.

Men da kanskje gjerne om det er fest..

Anonym poster: b292710f573c982cfa72612f9b4b2419

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi hadde fri bar. Og det ble overhodet ingen fyllefest. For det første var de flestes innstilling når de er i et bryllup at det ikke skulle være en fyllefest, det ville ikke ha passet seg. For det andre så orket veldig få å drikke seg drita fordi de hadde spist en god middag, kaker og snacks før festen begynte. Alkoholen gav en god stemning, men det ble ikke noe bråk eller høye røster, hvis man kan si det slik. Folk danset litt, snakket rundt småbordene mens de nippet til en drink, danset litt mer, spiste snacks osv. Det var en meget god stemning.

Jeg drikker sjelden selv, jeg hater fulle folk. Men selv noen av de jeg trodde kanskje kom til å bli litt fulle holdt seg på matta nemlig fordi omstendighetene for bryllupet var noe helt annet enn en studentfest.

Og nei, man må ikke ha alkohol for å kose seg, det er det vel kanskje få som mener, og ihvertfall ikke jeg som nesten ikke drikker. MEN, jeg tror at mange koser seg litt ekstra med noe godt i glasset ved siden av en god biff, det gjør dem ikke til alkoholikere av den grunn. Og den gleden ville jeg ikke nekte dem selv om jeg selv ikke er spesielt glad i alkohol.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Men nå er det ikke alle som har råd til å servere biff til alle gjestene i et bryllup heller da ;)

Og til koldbord klarer jeg meg fint med brus, vann osv i allefall :)

Laks, eggerøre og vin?

Skrevet

Men nå er det ikke alle som har råd til å servere biff til alle gjestene i et bryllup heller da ;)

Laks, eggerøre og vin?

Biff var bare et eksempel. Jeg regner med at du skjønte hva jeg ville frem til. Du kan stryke biff og erstatte med "god mat". Det kan også være koldtbord, og ja, alkohol til koldbord er ikke uvanlig, kommer selvsagt an på tilsetningen. Er det en dåp er det selvsagt noe annet enn et bryllup. Mange jeg kjenner foretrekker nok øl til koldbord framfor vin, mine gjester fikk velge mellom det de ville selv til middagen, om det var vin, øl eller mineralvann var opp til dem.

Og de fleste klarer seg jo med mineralvann eller lignende til koldbord, men her er ikke spørsmålet hva man nødvendigvis klarer seg med, men hva man faktisk koser seg med. Det at du koser deg med vann til koldbordet betyr ikke at resten av familien eller vennene dine gjør det.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Gjest Kiara!
Skrevet

Laks, eggerøre og vin?

Hvis du og din mann sammen med deres familier ønsker å ha en alkoholfri feiring har dere det!

For andre er det like unaturlig som det er for dere å ha fribar mm. Det aller viktigste er at dere kan stå for deres valg og løsninger. Hva andre gjør betyr ikke så mye.

Skrevet

TS her. Takk for alle svar.

Tenkte en liten mottakelse bare, med litt kaker og kaffe, evt. litt mat.

Ferdig før kvelden osv :) Ingen bryllupsfest med andre ord..

I en slik situasjon vil jeg si det nesten blir like naturlig med alkohol som uten. Det eneste jeg kanskje hadde savnet, var et glass musserende vin ("champagne"), for å skale for brudeparet med.

Jeg kan ikke si jeg har vært med i "en mengde" bryllup, men det har vært fri bar i alle sammen. Og ingen av dem har blitt noe fyllekalas. I et bryllup med 100 gjester var det ei dame som fikk litt for mye å drikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Du sier det ikke, jeg sier det.

Skrevet

Men du TS, skal dere ha alkohol fri øl? I familieselskapene (dåp/komfermasjon/jul/etc) i familien min, pleier vi å ha det og det syntes jeg er et fullgodt alternativ.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt perfekt. Det finnes annet å drikke om brudeparet ikke ønsker alkohol på denne dagen, og blir man sur av å ikke få servert gift i kroppen har man ingenting der å gjøre uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...