AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #1 Skrevet 7. mars 2013 Hva synes dere om en liten feiring etter kirken, uten alkohol?Blir gjestene sure da? Anonym poster: b292710f573c982cfa72612f9b4b2419
Alice123 Skrevet 7. mars 2013 #2 Skrevet 7. mars 2013 Den eneste grunnen til at jeg holder ut taler i bryllup er alkoholen. 10
Arkivskap Skrevet 7. mars 2013 #3 Skrevet 7. mars 2013 Skal du bare ha en lite feiring rett etter kirken så er det vel naturlig ikke å ha alkohol? Men tenker du liten feiring på kvelden, så skriv i invitasjoen at det ikke blir akoholservering. Da kan de sure folka velge å være hjemme hvis de absolutt må ha alkohol. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #4 Skrevet 7. mars 2013 Jeg mener ikke at man skal drikke seg fulle i bryllup, men for min del høres det litt uutholdelig ut. Men det er kanskje bare meg. Jeg er litt asosial og hater smalltalk med nye mennesker, men det går litt bedre med et par glass vin eller en øl innabords. Også ser jeg for meg at det vil bli ganske kjedelig og døllt. Men altså, om det er en liten gjeng med folk som kjenner hverandre godt+at det ikke varer like lenge som bryllup vanligvis gjør så kan det vel gå. Anonym poster: 337a96616e9b0717518c959de6f4e913 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #5 Skrevet 7. mars 2013 Som ekte nordlenning må jeg si at et bryllyp er så mye bedre MED alkohol! Det er jo sikkert mange som ikke kjenner hverandre og slikt og da er alkoen en ekstremt god isbryter, også hører det jo til vår kultur å drikke litt ved slike flotte hendelser som et bryllyp er ^_^ Anonym poster: ffb83f3c861f1dcbc75666275cb9619a 5
frøkna Skrevet 7. mars 2013 #6 Skrevet 7. mars 2013 Jeg har vært i bryllup hvor brudgom var avholds og bruden var så og si avholds og de hadde bryllupsmiddag og bryllupsfest helt alkoholfritt. Alle gjestene respekterte det, og jeg skjønner jo det ikke er hyggelig å ha fulle gjester men et glass til maten som smakens og litt kosens skyld syns jeg er lov.
Gjest Kiara! Skrevet 7. mars 2013 #7 Skrevet 7. mars 2013 Jeg tror at et bryllup uten alkohol må legges opp på en annen måte for at den gode stemningen skal være der og at alle har det hyggelig. Men jeg tenker at dersom vertskapet selv ønsker et dag uten alkohol er kanskje også alle rundt innstillt på det samme uten at det er noe problem eller uvanlig. Verre med de som plutselig har blitt avholds fordi de må spandere drikke som koster litt mer eller er så redd for den ene onkelen som drikker litt mer. Da tror jeg at flere hadde tenkt sitt i det store og det hele. Kun da jeg tror noen blir sure. 3
Moderfavn Skrevet 7. mars 2013 #8 Skrevet 7. mars 2013 Vi kutter hele festen vi. Det blir riktig nok vin til maten, for de som ønsker det, men etter buffétmiddag, kaffe og kaker, drar vi faktisk derfra. Ingen brudevals, og slettes ingen fyllefest. Vi gjør ting på vår egen måte, og de som ikke liker det får droppe å komme. Vi har opplyst om dette på bryllupssiden vår, så folk er fullstendig klar over det. 2
Alice123 Skrevet 7. mars 2013 #9 Skrevet 7. mars 2013 Jeg må si at jeg ikke hadde noen alkohol i mitt "bryllup". Men det var fordi vi giftet oss på tinghuset en onsdag kl 1300, så spiste vi middag med forloverne etterpå og det er litt unaturlig å sitt og drikke kl 1400 på en onsdag. Hadde vi hatt "skikkelig" bryllup med fest og det hele hadde det vært alkohol der (på tross av at en del av gjestene er avholdsfolk og alkoholikere, og dessverre er det ikke alkoholikerne som er avholds). Jeg har aldri opplevd at et bryllup har blitt et fyllekalas, selv med fri bar. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #10 Skrevet 7. mars 2013 Vi skal ha "vanlig" bryllup uten alkohol. Det går fint det. Har vert i det før. Og skal i flere slike i sommer. Men som du da skjønner er det ikke unaturlig i vår omgangskrets. Anonym poster: 280ede4b154565be66741eb32efacf8c
estrella Skrevet 7. mars 2013 #11 Skrevet 7. mars 2013 Jeg hadde ikke hatt noe problem med det. Men jeg vet at samboeren min (og hennes familie) hadde ikke ropt hurra, for dem bør det være alkohol i en fest. Men uansett så er det opp til dem som skal gifte seg hva de vil ha og ikke vil ha. Dessuten skal dere jo "kun" ha en liten feiring. Man må ikke ha alkohol for å ha det gøy og koselig heller.
Alice123 Skrevet 8. mars 2013 #12 Skrevet 8. mars 2013 (endret) Når dere bare skal ha en liten feiring og ikke fest tre dager til ende med dokurver, hvite duer, monogrammer og stor stas til hundretusner av kroner, så er det greit å ikke ha alkohol, syntes jeg. Da passer det mer, og jeg forstår at dere som avholdsfolk ikke ønsker å bruke penger på alkohol. Endret 8. mars 2013 av Alice123
Skjønningen Skrevet 8. mars 2013 #13 Skrevet 8. mars 2013 Jeg vil helst aldri igjen gå i noe bryllup hvor det ikke serveres alkohol, det må jeg ærlig inrømme. Stemningen blir klein, og særlig dersom man plasseres på bord sammen med mange man ikke kjenner. Tiden går utrolig sent og man tør heller ikke å ta av på dansegulvet når bandet skal spille til dans. 1
Anglofil Skrevet 8. mars 2013 #14 Skrevet 8. mars 2013 Jeg drikker selv ikke alkohol, eller ihvertfall svært sjelden, og drakk heller ikke alkohol i mitt eget bryllup. Allikevel synes jeg det er litt "rart" uten alkohol, kanskje mest fordi jeg personlig vet at det er noe mange liker å kose seg med, og da tenker jeg ikke på i uhorvelige store menger, og derfor er det utenkelig for meg å utelukke dette i et bryllup. Hvis man selv ikke ønsker alkohol så må man jo selvsagt bedømme det selv, det hadde ikke gjort meg noe, men jeg ville nok tenkt meg om to ganger. Mvh Yvonne
Gjest Magdalene Skrevet 8. mars 2013 #15 Skrevet 8. mars 2013 Om man skal ha skikkelig middag, syns jeg det er synd å droppe vin til maten, da det jo er en del av matopplevelsen. 1
Gjest Adriane Skrevet 8. mars 2013 #16 Skrevet 8. mars 2013 Når du sier liten feiring, så oppfatter jeg det som at dere ikke skal ha full middag med fest etterpå - mer som en... mottakelse? I såfall er det ikke like "obligatorisk" med alkohol syns jeg; kanskje bortsett fra en velkomstdrink på mottakelsen. Og den trenger jo ikke være alkoholholdig, selv om mange kanskje forventer det Skal man derimot ha full middag med påfølgende fest, syns jeg kanskje det er litt mer "på sin plass" å ha vin til maten iallfall. Man kan jo begrense det veldig, om man ønsker det, med ett glass vin til forretten, ett eller to til hovedretten, og en dessertvin/likør/ingenting til desserten. Det er nok mange som vil synes at en fest uten alkohol ikke er en fest som sådan, men det er nå tross alt dere som avgjør. Allikevel tror jeg at flertallet vil savne muligheten til å ta seg en øl/drink/et glass vin eller to i løpet av kvelden...
Lunaire Skrevet 8. mars 2013 #17 Skrevet 8. mars 2013 I min familie (på begge sider) er vi vant til fester uten alkohol. Alle nyter alkohol "hver for seg", men i festlige lag er det alltid alkoholfritt. Min familie hadde dermed sikkert syntes det var ok med alkoholfritt bryllup. Men så er det jo også snakk om en annen persons familie, pluss venner, og disse tre delene satt sammen på samme fest, det kan jo bli noe helt annet enn en familiemiddag. Selv ville jeg nok syntes det hadde vært pinlig og ubehagelig å bli invitert (som venn av brud eller brudgom) til et bryllup uten alkohol. Da kjenner man svært få. Det trenger ikke bli fyllefest, men det er godt å kunne slappe av litt og "slå seg løs" og bli mer pratsom etter 2-4 glass Uansett er dette deres bryllup, og dere må nesten bare se ann gjestene deres. Om familien synes det er greit, så tenk på venner. Snakk med dem, hør hva de synes. Om dere kun skal ha nær familie og forlovere er det kanskje mindre skummelt (eller tvert i mot, kanskje mer?), men snakk uansett med minoriteten av gjestene, altså de som ikke kjenner så mange. Regner med dere vil alle skal trives i bryllupet deres, så det kan jo være ok å lufte dette med andre?
juliane Skrevet 8. mars 2013 #18 Skrevet 8. mars 2013 Det kommer vel helt an på hva slags bryllup man ønsker. Man kan ikke forvente full fest og limbo på dansegulvet klokken 02.00 hvis man ikke har servert alkohol tidligere på kvelden, for å si det sånn. Jeg syns også det er rart å invitere voksne mennesker på et godt måltid uten å servere vin til maten, hvis man ikke har noen god grunn til det. Jeg har vært i et alkoholfritt bryllup en gang, det var veldig hyggelig, men havnet mer i kategorien "selskap" enn kategorien "fest". Klokken halv elleve takket jeg for meg og tok siste buss inn igjen til sentrum, da var folk slitne etter mange timers middag og kaker. Tror brudeparet var vel fornøyde, men i mitt bryllup ønsker jeg at folk holder ut noen timer til.
Petalouda Skrevet 9. mars 2013 #19 Skrevet 9. mars 2013 Vi skal ha bryllupsmiddag uten alkohol. Tre retter, sitte til bords, taler, bordkort, full pakke. Vi har valgt det slik fordi vi ønsker å ha det slik. Enkelt og greit. 3
Jerle Skrevet 9. mars 2013 #20 Skrevet 9. mars 2013 Selvfølgelig går det helt fint å ikke servere alkohol. Jeg kommer aldri til et bryllup og forventer alkohol. Ikke er det mer gøy av den grunn heller. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå