Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lillagubban
Skrevet

Vil bare skyte inn at de fleste dyrepleiere jobber turnus med kvelds og helgejobbing. De fleste har også akuttvakt med utkalling ved akutttilfeller utenom ordinær arbeidstid (feks til anestesi ved akutte operasjoner)...

Anonym poster: 818f23b3bd3630552e26a91f66d0cb59

Turnus er ikke standard på dyreklinikker, ikke min erfaring. Jeg vet det er noen store klinikker som har denne ordningen, men jeg kjenner kun til de som jobber på veterinærhøgskolen som har skikkelig turnusjobb. Vanlig åpningstid på en vanlig klinikk er ca mellom 8-19 på hverdagene, evnt åpent noen timer på lørdag også. Jeg jobber enten fra 8- 16 eller 12-19, f.eks, på en av de største klinikkene i fylket.. Rundt her er det ingen klinikker som er åpen i helgene, så jobber kun ukedager. Jeg har heller aldri vakt, vi er ikke med i noen slik holdning. NÅr jeg jobbet på østlandet ble det henvist til NVH eller Oslo dyreklinikk utenom våre egne åpningstider. Det er bare tre klinikker som er med i vaktordningen her, og da har de vakt kveld/helg en uke av gangen. De som har vaktordning har det slik at veterinær har vakttelefonen med seg hjem, skulle det komme inn noe akutt så ringes dyrepleieren som er på vakt.

Skrevet

Vil bare skyte inn at de fleste dyrepleiere jobber turnus med kvelds og helgejobbing. De fleste har også akuttvakt med utkalling ved akutttilfeller utenom ordinær arbeidstid (feks til anestesi ved akutte operasjoner)...

Tja. Godt mulig du har rett. Ut ifra det jeg vet ville jeg vel heller sagt at NOEN jobber turnus, mens det store flertallet jobber dagtid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, kommer kanskje ann på hvor man jobber. Men kjenner til mange klinikker der det er forventet at dyrepleier tar telefonen og stiller opp på akutte operasjoner utenfor ordinær arbeidstid (noen får betalt for telefonvakt- andre ikke). De fleste klinikker har også åpent på noen kvelder og lørdager (og ja mange klinikker bruker studenter til å jobbe på slik arbeidstider slik at de fastansatte slipper å jobbe ugunstige arbeidstider...) Uansett tror jeg at fler og fler veterinærer i fremtiden ikke vil sette i gang med akutte operasjoner uten faglært personale og dermed blir det kanskje også mer ugunstige arbeidstider? Men det kommer også ann på klientgrunnlaget, samarbeid om vakt med naboklinikker osv. Å si at ingen dyrepleiere jobber turnus vil jeg si at er feil. (Har selv jobbet i på flere klinikker med en form for turnus (altså dag/kveldsarbeid), (det er ikke vanlig med nattevakter om det er dette dere mener med turnus) - men mange sover med en telefon vel vitende om at man kan bli utkalt på jobb også nattestid...

Gjest lillagubban
Skrevet

Når man jobber fast noen dager kveld og noen dager dag i uka er det ikke turnus. Turnus/skiftarbeid er tredelt - dag, kveld og natt, og slik man har på sykehus og andre institusjoner. som er døgnåpent og man må ansatte på jobb hele tiden. De færreste dyrepleierene jeg kjenner har noe som ligner en slik ordning, de fleste har faste arbeidstider og blir ikke forventet å ta telefonen til alle døgnets tider - han jobber når man er på jobb og ellers har man fri.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har biologi fra Universitetet, og det hjelper deg ikke nor særlig på veien er jeg redd, med mindre du vil jobbe med fisk, og selv da må du ha Mastergrad for å ha nubbsjans til å få jobb. Jeg har ihvertfall både gitt opp biologien og samtidig mistet interessen.

Men... Hvis du vil komme deg inn på dyrejobb-markedet, så vil jeg råde deg til å dra til utlandet og jobbe frivillig i noen måneder. Det koster penger (dvs du betaler litt for kost og losji), men erfaringen er gull verd. Kan anbefale Wildlife Friends Foundation i Thailand (wfft.org) ;) De som går dyrepleie (animal management) i Finland har praksisen sin der.

Jeg har tenkt tanken selv på å eventuelt reise til utlandet og drive med frivillig arbeid. Kjenner du noen som har gjort dette?

Jeg har forstått at biologi er noe up coming spesielt med tanke på fisk, men får små inntrykk her og der som fra deg f.eks at man ikke får noe jobb. Men da tenker jeg litt på hvor mye arbeid har man selv gjort for å få arbeid? Og hvilket universitet gikk man på. Hvis man går på universitetet for miljø og biovitenskap og tar en bachelor for deretter å ta en master må man vel kunne få noe? Har man derimot kun en bachelor fra et mindre universitet og man egentlig ikke er særlig frampå kan man vel ikke forvente så mye?

For å oppdatere dere på hvordan det går med meg så kan jeg bare si at jeg har vært på klinikken i 2 dager og har enda ikke fått den der "aha, dette er noe for meg!" følelsen. Etter første dagen på klinikken så var inntrykket mitt at man sitter igjen med lite valuta for pengene. Man går 3år på skole og betaler for det, hvor jeg er sikker på at skolen er alle tiders og man lærer mye om dyra og deres helse noe som er bra. Men utifra det intrykket jeghar fått av klinikken og arbeidet man gjør der så synes jeg det virker ensformig. Ja, selvom man får nye pasienter og nye tilfeller hver dag så går jobben i å:

-forberede utstyr

-vaske utstyr

-kontrollere at dyr puster osv under operasjoner

- assistere veterinæren (som vil si å holde hunden eller katten når veterinæren setter en sprøyte)

- resepsjonsarbeid (holde styr på timer og kunder)

-kundebehandling selge for,ta seg av kundene osv.

det jeg synes så mest spennende ut var når dyrepleieren renste tennene på en hund. Ellers så var jeg ikke veldig imponert. Dyrene er jo kjempesøte men såklart er de neddopa mesteparten av tiden.

vet ikke om jeg har idyllisert litt dette yrket for mye slik at jeg har blitt skuffet. Men jeg prøver å tenke på framtiden og hva utsikter den har og da var første inntrykket mitt at hvis jeg ikke synes dyrepleier yrket virker spennede og gøy etter å ha vært med rundt på klinikken da vil det heller ikke det senere? Eller vil det?

Min drøm er å kunne føle at jeg utvikler meg,oppdager nye ting og gleder meg og er spent over jobben.

Utenom biologi har jeg tenkt en del på husdyrvitenskap,psykologi (for vanskelig å komme videre da), og sosiologi, var egentlig meningen at jeg skulle ta noe som ligner på husdyrvitenskap i trøndelag for noen år siden, men det ble til et årsstudium istedenfor siden jeg ikke trivdes i den lille byen. Nå begynner jeg å lure på om det var en stor feil, var vel og merke om produksjonsdyr osv,men hvis man kan jobbe med dem og gjøre en forskjell slik at de lever bedre så synes jeg det virker veldig bra!

Jeg er redd for å takke nei til dyrepleier praksisen og stryke på matte eksamen så jeg ikke kommer inn på biologi eller husdyrvitenskap heller. (husdyrvitenskap i trøndelag trenger man ikke matte for å komme inn på,men det heter husdyrvelferd der da).

Men hvis jeg hadde tatt biologi bachelor ville jeg nok tatt et år i utlandet og fått erfaring derifra. Gjerne flyttet til danmark hvis det er bedre muligheter der.

hva tenker dere? Noen som vet om noen flinke yrkes eller student rådgivere i Bergen?

AnonymBruker
Skrevet

Som dyrepleier får du ihvertfall jobb. Mer enn hva man kan si om biologer. De desidert minst ettertraktede realistene - omtrent like vaksleig å få relevant jobb for en biolog som for en med de verste tullefagene, som filosofi.

Anonym poster: 355093215170bc90aab9786577c9ce2b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke syntes det er spennede på klinikk nå, så vil du ikke syntes det er spennende senere, i min mening. Det du beskriver høres ut som helt vanlig dag på klinikken. Vasking og rutinearbeid er det mye av. Tannbehandling kan være interessant og det er kjekt å kunne jobbe selvstendig med noe, og anestesi kan også være veldig spennende (handler om mye mer enn å sjekke om dyret puster!!), men det er jo nettopp det med at man ikke føler helt man kommer helt videre. Hvis du klør ifingrene etter å gjøre noe skikkelig ville jeg heller satser på noe annet. For min del syntes jeg stordyr virker kjempespennende, men for tiden er det lite arbeidsplasser for dyrepleiere i stordyrproduksjon.

Anonym poster: 895519b07ff441bdd9a2c788d39c89ef

Skrevet

Hvis du ikke syntes det er spennede på klinikk nå, så vil du ikke syntes det er spennende senere, i min mening. Det du beskriver høres ut som helt vanlig dag på klinikken. Vasking og rutinearbeid er det mye av. Tannbehandling kan være interessant og det er kjekt å kunne jobbe selvstendig med noe, og anestesi kan også være veldig spennende (handler om mye mer enn å sjekke om dyret puster!!), men det er jo nettopp det med at man ikke føler helt man kommer helt videre. Hvis du klør ifingrene etter å gjøre noe skikkelig ville jeg heller satser på noe annet. For min del syntes jeg stordyr virker kjempespennende, men for tiden er det lite arbeidsplasser for dyrepleiere i stordyrproduksjon.

Jeg tenker det samme at jeg ikke vil synes det er mer interessant senere, med mindre man lærer mye mer på skolen som jeg ikke vet om at de bruker?? Uff må inrømme at jeg er litt skuffet og lei meg,trodde endelig jeg hadde funnet det jeg ville. Det du snakket om anestesi og tenner osv, forstår det sånn at man kan fordype seg innen dette,men hvor dypt går det?

Drømme planen var å ta biologi på uib og gjerne master i etologi/økologi eller lignende. Og gjerne ta et år i utlandet. Jeg hører dere som sier at det er vanskelig å få jobb innen biologi men hva grunnlag sier dere det på? Man må da kunne bruke det til noe, matilsynet, naturforvaltning?

Skrevet

Jeg tenker det samme at jeg ikke vil synes det er mer interessant senere, med mindre man lærer mye mer på skolen som jeg ikke vet om at de bruker?? Uff må inrømme at jeg er litt skuffet og lei meg,trodde endelig jeg hadde funnet det jeg ville. Det du snakket om anestesi og tenner osv, forstår det sånn at man kan fordype seg innen dette,men hvor dypt går det?

Drømme planen var å ta biologi på uib og gjerne master i etologi/økologi eller lignende. Og gjerne ta et år i utlandet. Jeg hører dere som sier at det er vanskelig å få jobb innen biologi men hva grunnlag sier dere det på? Man må da kunne bruke det til noe, matilsynet, naturforvaltning?

http://www.umb.no/studietilbud/artikkel/bachelor-i-okologi-og-naturforvaltning Hva med denne utdanningen? eller er den på lik linje med biologiutdanningen?

AnonymBruker
Skrevet

Biologi er en vanskelig retning å få jobb i, uansett hvilken retning du velger. Det er et begrenset antall med jobber, og hvert år utdannes det hundrevis av nye biologer her i landet, som alle konkurrerer om de samme jobbene. Noen får jo selvsagt jobb, men da må man stå på skikkelig, og ha et nettverk rundt seg, og det er langt i fra noen garanti når man er ferdig, uansett hvem du kjenner og hvor hardt du jobber. Og det er med master. Om man bare tar en bachelor er det bare å glemme noe som helst relevant jobb. Du kan jo ta en kjapp tur på finn og se hvor mange jobber du finner som ønsker biologier.

Anonym poster: d27223cd03b1f86443fa6a321dc9a244

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etterutdanning innen tenner og anestesi er ganske gode, med eksamener og arbeidskrav de er ganske strenge på. Kan jo lese litt her http://nvh.no/Utdanning/Etter--og-videreutdanning/

Vi har en student som går på hansenberg og hun sier at hun føler ikke hun lærer så mye i dypden på sitt studie, at de går fort over ting uten at hun føler hun lærer så mye, og at hun kunne ønske hun heller hadde godt på NVH da de r går det litt grundigere inn i anatomi, anestesi, osv.

Hvis du vil ta en bachelor og videre en master så gjør du det, dyrepleie er kos, men vil du ha litt mer tyngde så sats på noe annet

Skrevet

Jeg har tenkt tanken selv på å eventuelt reise til utlandet og drive med frivillig arbeid. Kjenner du noen som har gjort dette?

Jeg har forstått at biologi er noe up coming spesielt med tanke på fisk, men får små inntrykk her og der som fra deg f.eks at man ikke får noe jobb. Men da tenker jeg litt på hvor mye arbeid har man selv gjort for å få arbeid? Og hvilket universitet gikk man på. Hvis man går på universitetet for miljø og biovitenskap og tar en bachelor for deretter å ta en master må man vel kunne få noe? Har man derimot kun en bachelor fra et mindre universitet og man egentlig ikke er særlig frampå kan man vel ikke forvente så mye?

Ja, jeg har gjort det selv ;) De fleste som drar til et slikt sted er der bare i noen uker, men hvis du vil bruke erfaringen i utdanningsøyemed bør du reise i minst 6 mnd for å ha mest mulig utbytte. Langtidsfrivillige får ofte andre oppgaver og mer ansvar enn de andre. Til det andre du skriver så har du rett i at det finnes jobber i fiskeri- og oppdrettsnæringen, men da må man ha minst mastergrad og i tillegg være villig til å bo og jobbe i en liten bygd i kyst-Norge. Av fagene i Bergen er det nok fiskehelse (master) som gir best utsikter til å få jobb
Skrevet

Ja, jeg har gjort det selv ;) De fleste som drar til et slikt sted er der bare i noen uker, men hvis du vil bruke erfaringen i utdanningsøyemed bør du reise i minst 6 mnd for å ha mest mulig utbytte. Langtidsfrivillige får ofte andre oppgaver og mer ansvar enn de andre. Til det andre du skriver så har du rett i at det finnes jobber i fiskeri- og oppdrettsnæringen, men da må man ha minst mastergrad og i tillegg være villig til å bo og jobbe i en liten bygd i kyst-Norge. Av fagene i Bergen er det nok fiskehelse (master) som gir best utsikter til å få jobb

Høres veldig spennende ut! hva gjorde du da og hvor var du?

Liten bygd i kyst norge..? uff kan ikke si det virker fristende..Har sett de har en del fiskebinger 2 timer utenfor stavanger så man kan jo lage seg på å kjøre litt til jobb da.

Men hva skal man bli da! har dere noen forslag? Hva med økologi og naturforvaltning studier?

De snakker jo om at naturforvaltning,dyr osv er så up coming men det virker jo ikke slik på hva dere sier her. får krysse fingrene for at det er flere jobber om 3-5 år fram i tid da.

Psykologi og sosiologi virker og interessant,men der får jeg høre negative ting som at man må ha bare A'er for å komme videre på psykologi og sosiologi har jeg hørt andre har kalt for kosefag som man ikke får arbeid innenfor..

Man må liksom bli helsearbeider eller ingenør/økonom/politi i dag for å bli noe "skikkelig" da...Tenk på oss som vil noe annet!

nei takke meg til utlandet hvis det skal være så vanskelig her til lands. :-p

Skrevet

Høres veldig spennende ut! hva gjorde du da og hvor var du?

Liten bygd i kyst norge..? uff kan ikke si det virker fristende..Har sett de har en del fiskebinger 2 timer utenfor stavanger så man kan jo lage seg på å kjøre litt til jobb da.

Men hva skal man bli da! har dere noen forslag? Hva med økologi og naturforvaltning studier?

De snakker jo om at naturforvaltning,dyr osv er så up coming men det virker jo ikke slik på hva dere sier her. får krysse fingrene for at det er flere jobber om 3-5 år fram i tid da.

Psykologi og sosiologi virker og interessant,men der får jeg høre negative ting som at man må ha bare A'er for å komme videre på psykologi og sosiologi har jeg hørt andre har kalt for kosefag som man ikke får arbeid innenfor..

Man må liksom bli helsearbeider eller ingenør/økonom/politi i dag for å bli noe "skikkelig" da...Tenk på oss som vil noe annet!

nei takke meg til utlandet hvis det skal være så vanskelig her til lands. :-p

bump*

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forøvrig også vært i utlandet og jobbet frivillig med dyr (Tanzania), og det gir jo godt perspektiv, man lærer om andre kulturer og får oppleve ting man ikke får vært borti hjemme, og det er nok absolutt positivt for arbeidstaker at man har slike erfarninger, men sånn veldig faglig uttelling får det nok ikke.

Gjest LilleLovely
Skrevet

Det er lett å få jobb som biolog, relevant jobb. Men vanskelig å få jobb som biolog der man har daglig kontakt med dyr.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er jobbmarkedet for biologer i utlandet? Sånn over hele verden, tenker jeg?

(beklager om jeg kaprer tråden! Orker ikke lage nytt emne!)

Anonym poster: adb31d7a647d3e80fd5586f9287d1823

• 1 måned senere...
Skrevet

[/quo

Hei igjen!

Lenge siden jeg har skrevet her inne, men jeg lurte på om du tror jeg synes yrket var mer spennende om jeg kom på en annen klinikk med mer arbeidsoppgaver og bedre miljø? Følte liksom at jeg kom til verdens verste klinikk som tydeligvis hadde et dårlig rykte på seg. Hun ene dyrepleieren syntes jeg burde gi det en sjangse på en annen klinikk ,og hun mente jeg ville synes det var kjekkere når jeg hadde kunnskap fra skolen. De som jobbet der sa også noe om at den klinikken var unormalt stille, så er gjerne ikke rart jeg fikk en dårlig følelse?

Synes fagene på skolen ser gøy ut,men tenker at det nytter lite med kjekke fag på skolen om man går lei av yrkesvalg etter en stund ute i arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...