AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #1 Skrevet 7. mars 2013 Jeg har googlet mye rundt og finner mange med like problemer, men enten er løsningen for avansert eller så er det noen detaljer som ikke er lik som min. Maskinen min har nå to dager på rad plutselig fått svart skjerm og skrudd seg av på sekundet, ingen forvarsel, ingen overoppheting, svært få programmer brukt og batteriet sa det var på 90 %. Jeg vet jeg ladet maskinen i går kveld (har en relativt ny, velfungerende strømforsyning). Maskinen går på igjen med en gang, men da er datoen tilbakestilt til 01.01.2008 kl. 01.01.01. Dette er selvsagt midt i hjemmeksamen-fulgt-av-masteroppgave-perioden, så det er litt ubeleilig med en maskin som plutselig skrur seg av, i tillegg får jeg litt frykt for at det kan bli verre utover semesteret. Jeg har backup på alt, men det gjør det ikke mindre ubeleilig når jeg sitter på maskinen 10 timer daglig. Har heller ikke budsjett til en massiv Apple-reparasjon. Noen som har vært borti samme problem? Er det 'bare' å skifte batteri? Anonym poster: b66441d8543307445f9ba8764cdb6ec3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #2 Skrevet 7. mars 2013 Sliter med det samme på min mac. Det har sluttet å komme varsel om at det er 9minutter igjen med strøm, og plutselig er maskinen slått av. Min har da stilt seg tilbake til 01.01.2001 kl 01.01. Når jeg stiller dato og tid tilbake til "nåtiden" er heldigvis alle program og innstillinger som før. Har løst dette ved at jeg alltid bruker lader når jeg er på maskinen, men lar batteriet hvile når jeg ikke bruker den. Har ikke levert maskinen inn til reperasjon, fordi macbooken er såpass gammel at jeg heller velger å vente litt for å så kjøpe en ny. Hva står det på batteritilstanden din? På min står det "bytt ut snart", så jeg regner med at det er batteriet som er problemet. Anonym poster: a83c04eed7128d20a68308199af7cbf6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #3 Skrevet 7. mars 2013 Det står 'Batteri til service', men når jeg trykker på det står det at det er ingen fare med å bruke maskinen. Så det står ikke at det må byttes ut. Min er vel fra januar 2010, så jeg har ikke akkurat råd til ny allerede. Ingen varige konsekvenser her heller, kun datoen som blir tilbakestilt. Men det er såklart utrolig upraktisk når jeg skriver oppgave. Hvis den skrur seg av på tross av at jeg vet jeg har ladet maskinen så må det jo være det at batteriet ikke forstår at det har blitt ladet, holdtjegpååsi. Hvis det er batteriet er jeg i det minste trygg så lenge jeg bruker strøm, det hjelper litt. Upraktisk, men overkommelig. Anonym poster: b66441d8543307445f9ba8764cdb6ec3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #4 Skrevet 8. mars 2013 Prøv å reparer i Disk Utility, i tilfelle det er noe med systemet. På mitt batteri har det stått "service battery" i 1-2 år, men det er bare batteritiden som har minsket. Anonym poster: 91da83d9b4b75fa4d211cf28a69b927a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå