Gå til innhold

Bypass operasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har vært igjennom det og kan fortelle litt? Fikk vite at min far skal ha en slik operasjon snart.

Er det stor risiko forbundet med denne operasjonen? Mye smerter i ettertid? Må man ligge lenge på sykehus.

Hadde satt utrolig pris på om noen hadde tatt seg tid til å svare :)

Anonym poster: 5c84372e7798a296d85069c55248e8ca

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å få med at det er snakk om hjertet.

Gjest gjestehjerte
Skrevet

Noen her som har vært igjennom det og kan fortelle litt? Fikk vite at min far skal ha en slik operasjon snart.

Er det stor risiko forbundet med denne operasjonen? Mye smerter i ettertid? Må man ligge lenge på sykehus.

Hadde satt utrolig pris på om noen hadde tatt seg tid til å svare :)

Faren min hadde en slik operasjon for en stund siden. Han var 5-6 dager på sykehuset der han ble operert, så en uke på sykehus på hjemstedet. Han er en eldre mann, så det kan sikkert variere. Så kan det være aktuelt med korttidsopphold på sykehjem eller andre løsninger, avhengig av tilstand og hjemmesituasjon. Han hadde en god del smerter, men det er nok individuelt. Be om at de aktivt passer på smertenivå så han slipper å ha unødige smerter den første tiden. Nå noen måneder etterpå er han smertefri og ganske aktiv.

Jeg tror en regner ca. 1 prosents risiko ved den typen operasjon, men tør ikke si det sikkert. Det kan nok avhenge av tilstand ellers også. Sjekk gjerne hjemmesidene til Landsforeningen for Hjerte- og lungesyke, LHL, og Feiringklinikkens hjemmesider, som har en del informasjon om operasjonsforløp, etc.

Lykke til med faren din, og pass på deg selv så du tar vare på deg selv i denne situasjonen!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for langt og greit svar :)

Min far er "bare" 58 år så han er ikke så langt oppi årene. Han har heldigvis en grei samboer som vil være en god støtte, og så har han meg og min mann.

Tenker nok at det går helt fint, men kjenner at jeg er litt bekymret. Det hele har skjedd så fort. Han har levd meget usunt de siste årene. God mat og drikke, og ingen mosjon. Tror dette skremmer han litt selv, så en livsstilsendring er absolutt nødvendig om han vil leve lenge.

Gjest gjestehjerte
Skrevet

Tusen takk for langt og greit svar :)

Min far er "bare" 58 år så han er ikke så langt oppi årene. Han har heldigvis en grei samboer som vil være en god støtte, og så har han meg og min mann.

Tenker nok at det går helt fint, men kjenner at jeg er litt bekymret. Det hele har skjedd så fort. Han har levd meget usunt de siste årene. God mat og drikke, og ingen mosjon. Tror dette skremmer han litt selv, så en livsstilsendring er absolutt nødvendig om han vil leve lenge.

Når faren din er så "ung", vil det kanskje være aktuelt med et rehabiliteringsopphold etterpå, på 3-4 uker. Det fins på Feiringklinikken og andre steder avhengig av hvor en bor. Lokalsykehus har oftte tilbud om "Hjerteskole" med litt kostholdsveiledning og trening. Tror du kan finne noen informasjon på www.hjerterehab.no

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Det er i dag en "enkel" opersjon. men den er forholdsvis stor. Er han i god fysisk form?

Eldre kjenner nesten ikke smerter etterpå, sånn er det forskjell på yngre og eldre.

Livet blir ikke det samme etterpå. Han må gå på en del medisin. Får ikke kjøre bil de 6 ukene etterpå.

Etter sykhusoppholdet,så blir det sykmld og rehab en tid. Anbefales. Husk psyken kan svinge opp og ned på disse pasientene etterpå. Helt normalt.

Det beste av alt, er at han blir bra,og får en bedre hverdag. Kosthloldsendring må også til

Anonym poster: 8bec353bf78f351206cebc517f7260f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...