HHH Skrevet 6. mars 2013 #1 Skrevet 6. mars 2013 Jeg vet at det ikke er optimalt å trene hver dag, og at musklene må få tid til restutisjon. Men når jeg først har motivasjon og energi, så har jeg lyst til å trene så og si hver dag og motivasjonen øker jo oftere jeg klarer å komme meg dit, jeg spiser bedre de dagene jeg trener. Jeg har endelig kommet i gang, og er redd for at jeg "faller ut" av rutinene med trening om jeg har hviledag(er) spiser dårligere og blir mindre motivert. For meg handler det også mye om å inkorporere treningen på en god måte i hverdagen, og i starten så krever det at jeg er der så og si hver dag. Men hvor ille er dette med å trene flere dager i strekk? For meg handler det ikke kun om selve treningen, jeg får litt tid for meg selv, boblebad og badstu etter trening osv, så kan godt finne på å dra dit, gå i raskt tempo 40 min på tredemølle og ta noen styrke øvelser, eller gå på yoga/pilates, og deretter litt selvpleie . eller mer hard trening med intensiv trening i 1 og en halv time. Er det greit med f.eks. 2-3 intensive økter og 3-4 lette økter i uka, med vaiert trening, eller skal man ha HELT pause? Dette er med tanke på vektnedgang og en sterkere og fastere kropp.
Gjest vaskosi Skrevet 6. mars 2013 #2 Skrevet 6. mars 2013 Jeg vet at det ikke er optimalt å trene hver dag, og at musklene må få tid til restutisjon. Men når jeg først har motivasjon og energi, så har jeg lyst til å trene så og si hver dag og motivasjonen øker jo oftere jeg klarer å komme meg dit, jeg spiser bedre de dagene jeg trener. Jeg har endelig kommet i gang, og er redd for at jeg "faller ut" av rutinene med trening om jeg har hviledag(er) spiser dårligere og blir mindre motivert. For meg handler det også mye om å inkorporere treningen på en god måte i hverdagen, og i starten så krever det at jeg er der så og si hver dag. Men hvor ille er dette med å trene flere dager i strekk? For meg handler det ikke kun om selve treningen, jeg får litt tid for meg selv, boblebad og badstu etter trening osv, så kan godt finne på å dra dit, gå i raskt tempo 40 min på tredemølle og ta noen styrke øvelser, eller gå på yoga/pilates, og deretter litt selvpleie . eller mer hard trening med intensiv trening i 1 og en halv time. Er det greit med f.eks. 2-3 intensive økter og 3-4 lette økter i uka, med vaiert trening, eller skal man ha HELT pause? Dette er med tanke på vektnedgang og en sterkere og fastere kropp. Husk at ved å trene så bryter du ned kroppen. Det er det vi gjør når vi trener. Vi bryter ned, bryter ned og bryter ned. Så hviler vi oss slik at kroppen kan reparere "skadene" og gjøre oss sterkere. Uten hvile vil ikke kroppen din fungere. Det er mange som trener hver dag, men disse har gjerne trent i flere år, og husk at de trener heller ikke de samme muskelgruppene hver dag. Høres ut som du trener variert, og det er bra :-) Jeg vil heller si at det kan være at du kommer til å gå på en smell hvis du forsetter i samme tempo. I alle fall hvis du akkurat har kommet i gang med treningen. Det er det de fleste gjør, når de begynner skal de trene 5 ganger i uka og spise så sunt som bare mulig. Dette varer kanskje i en mnd, og så blir det for mye, det går over til 2 ganger i ukå og tilslutt blir bare trening et slit. Nå vet ikke jeg om du har trent mye tidligere, men husk at det tar tid før kroppen din blir vant til dette. Det er jo trossalt en livsstilsendring som ikke kommer over natta. Jeg ville heller ha begynt rolig, for å unngå å gå på en smell. Vet det er vanskelig, har vært akkurat slik som deg Trente vel på det meste 6 dager i uka, klarte ikke å la være. Det kom til et punkt hvor det ikke ble gøy lengre, det ble en besettelse. Jeg klarte ikke å slappe av. Nå trener jeg 3-4, unner meg noe godt når jeg vil ha det, og kroppen min har aldri sett bedre ut. Men det er MEG. Vi er alle forskjellige. Poenget mitt er bare at det er viktig å ikke slite seg ut! Heller begynne rolig, og så øke til 4-5 økter i uka. Trives du og kroppen din med det er jo ingenting bedre De andre "hviledagene" kan du f.eks gå deg en tur, yoga o.l. Nå skal det sies at kroppen din vil ikke bli ødelagt så lenge du ikke trener tung styrke hver dag. Hvis du trener tung styrke trenger kroppen din 48 timer på å restituere. Men det går selvfølgelig fint med en lett joggeøkt. En halvtime kan være bedre enn en time Trenger ikke streve på mølla i to timer for å få resultater. En er gjerne mer motivert hvis en vet at "nå skal jeg kun jogge i en halvtime, da får jeg jaggu meg gi på!". Du er i alle fall superflink som har kommet i gang med treningen, det høres veldig bra ut! Bare ha i bakhodet at det er lov å hvile, og at kroppen trenger det. Ikke undervurder søvn, hvile og mat Stå på! 2
regine Skrevet 6. mars 2013 #3 Skrevet 6. mars 2013 Klart du kan trene hver dag, ikje farlig i det hele tatt! Og ihvertfall når du varierer treningen og ikke trener like hardt hver dag. Nå velvilje jeg hvor mye bevegelse du har i hverdagen, men er du gjennomsnittlig så er det for lite. Kroppen er skapt for å brukes, skapt for å bevege seg. Og du kjenner det garantert hvis du blir sliten, kroppen sier fra når den trenger pause. Og da gjør du bare noe lett den dagen. Lykke til og tren av hjertens lyst! 3
Gjest Bond Skrevet 6. mars 2013 #4 Skrevet 6. mars 2013 Trener ofte flere dag på rad, men trener for det meste på sykkel nå, så kan også variere intensitet ganske mye. Men klarer aldri å trene hver dag, alltid noe på veien - arrangement, sosiale greier, osv. Men trener stort srtt når jeg kan, uavhengig når jeg trente sist Styrke hadde jeg ikke trent flere dager på rad, i alle fall ikke om man trener hele kroppen og ikke deler opp i dagene ift muskelgrupper.
Gjest Erja Skrevet 6. mars 2013 #5 Skrevet 6. mars 2013 Jeg trener også hver dag. Går på treningssenter 3, 4 eller 5 dager i uken, men utenom så går jeg turer i raskt tempo, sykler eller jogger. Må slite meg svett hver dag ... Det er liksom innebygd. Har aldri hatt behov for hviledager, men så varierer jeg treningen mye.
Leifr Skrevet 7. mars 2013 #6 Skrevet 7. mars 2013 Trener ofte flere dag på rad, men trener for det meste på sykkel nå, så kan også variere intensitet ganske mye. Men klarer aldri å trene hver dag, alltid noe på veien - arrangement, sosiale greier, osv. Men trener stort srtt når jeg kan, uavhengig når jeg trente sist Styrke hadde jeg ikke trent flere dager på rad, i alle fall ikke om man trener hele kroppen og ikke deler opp i dagene ift muskelgrupper. Kommer fullstendig an på hvordan man legger opp treninga. Det som ikke går så innmari bra er å trene de samme muskelgruppene til noe i nærheten av utmattelse hver dag; da trenger man en hviledag eller to før neste økt, og dermed har vi det tradisjonelle tre-ganger-i-uka fullkroppsprogrammet. Det finnes imidlertid opptil flere forskjellige høyfrekvens-strategier som unngår dette. Man kan enten som du sier dele opp dagene i en 2-splitt, 3-splitt eller noe mer komplisert; alternativt kan man legge opp til å sjelden eller aldri trene i nærheten av utmattelse. For å se et enkelt eksempel på det siste kan man f.eks. google opp Dan Johns "40 day workout" (som baserer seg på at man trener en håndfull øvelser, de samme øvelsene hver gang i 40 økter, gjerne hver bidige dag, og går "naturlig tungt" men med en beskjeden treningsmengde per økt.) 1
Gjest Erja Skrevet 7. mars 2013 #7 Skrevet 7. mars 2013 Kommer fullstendig an på hvordan man legger opp treninga. Det som ikke går så innmari bra er å trene de samme muskelgruppene til noe i nærheten av utmattelse hver dag; da trenger man en hviledag eller to før neste økt, og dermed har vi det tradisjonelle tre-ganger-i-uka fullkroppsprogrammet. Det finnes imidlertid opptil flere forskjellige høyfrekvens-strategier som unngår dette. Man kan enten som du sier dele opp dagene i en 2-splitt, 3-splitt eller noe mer komplisert; alternativt kan man legge opp til å sjelden eller aldri trene i nærheten av utmattelse. For å se et enkelt eksempel på det siste kan man f.eks. google opp Dan Johns "40 day workout" (som baserer seg på at man trener en håndfull øvelser, de samme øvelsene hver gang i 40 økter, gjerne hver bidige dag, og går "naturlig tungt" men med en beskjeden treningsmengde per økt.) TS skriver om tredemølle, styrkeøvelser, yoga, pilates ... jeg kan aldri tenke meg at man trenger noe restitusjon der hvis man ikke har noen skader. Vi er laget for å bevege oss og er vel i større skade for å bli syk av å trene for lite enn for mye? Selvom jeg tar meg helt ut på treningssenter flere dager i uken med feks BodyAttack, BodyCombat, ol så klarer jeg å utføre lengre løpeturer, sykkelturer og styrketrening dagen etter. Dersom man trener variert så tviler jeg på at man trenger restitusjon ved vanlig trening. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #8 Skrevet 7. mars 2013 Jeg trener hver dag, og hører på kroppen min. Er sunn og frisk. Men jeg trener ikke for å opprettholde treningslyst, jeg ser for meg at noen som ikke elsker trening og aktivitet, vil gå lei av det hver dag. Anonym poster: 0de006cd0827d973fde654e1456b3f5d
Løvetanten Skrevet 7. mars 2013 #9 Skrevet 7. mars 2013 Tenk på deg selv som en fin og smidig bolledeig. Treningen er eltingen og knaingen- den er viktig. Men det aller viktigste er å la deigen få ro til å heve etterpå. Hevingen er restitusjon og hvile. Om du trenger avkobling (som det egentlig høres ut som), så ville jeg sett meg om etter noe annet hvis jeg var deg.
Gjest Coolaid Skrevet 10. mars 2013 #10 Skrevet 10. mars 2013 Du KAN trene hver dag, om du varierer det du gjør. Jeg anbefaler aldri noen å trene hver dag. Du kan være aktiv hver dag, det er ikke det samme. For fremgang fysisk er det ikke tilrådelig med trening hver dag. Trening handler om trene smart, ikke hvor mye du trener. Tenk at dette skal være en livsstil som du klarer å holde over lang tid. Vær aktiv på andre måter utenom treningen. Det er akkurat det samme som å slanke seg og spise for lite. Fungere kanskje i starten men du blir ikke tynn eller sunn av det. Kroppen må ha nok hvile og nok mat for å gå ned i vekt. Less is more !!!!!
Løvetanten Skrevet 11. mars 2013 #11 Skrevet 11. mars 2013 Godt svar Coolaid. Det er ikke mengde, men kvalitet Men så lenge man tenker "bruke kalorier, bruke kalorier" så kan det være lett å gi kroppen for mye bank.
Gjest made4u Skrevet 11. mars 2013 #12 Skrevet 11. mars 2013 Å trene hver dag er noe du burde gjøre og det er å anbefale, dog er kunnskap om trening viktig og det blir viktig å trene riktig. Trening er en nedbrytende prosess, restitusjon (hvile) er viktig for at muskulaturen skal få bygge seg opp igjen sterkere enn hva den opprinnelig var. Dog er trening et vidt begrep. Du bør ikke belaste de samme muskelgruppene med styrketrening hver dag, det er ikke optimalt og musklene bør få hvile dagen etter en styrketrening. Men har du hatt styrketrening for bena på mandag, da betyr det ikke at å sitte i sofaen hele tirsdagen blir det rette. Du bør da optimalt ikke trene benstyrke på tirsdagen, bena trenger restitusjon/hvile for at musklene skal bygge seg opp igjen. Det er mye du kan trene fordet, teknikktrening, bevegelighet, utholdenhet etc. Og du kan godt bruke brna, sykle, løpe etc. i visshet om at muskelvevet restitueres (bygger seg opp igjen) før neste nedbrytende styrkeøkt. Er ei heller noen slaviske regler her, du dør ikke og vil også ha utbytte og fremgang selv med litt feiltrening. Den verste feiltrening er ikke den å ikke få optimalt utbytte, men snarere å trene på seg skader ved feil utøvelse etc. Det hverdagspraktiske blir da viktigere enn riktig trening, om du bare har tid i kalenderen til å trene styrke mandag, tirsdag og fredag så overse rådet om at musklene trenger restitusjon og hvile dagen etter en styrkeøkt - det er rom for noen komprimisser og alt trenger ikke å være treningsfaglig optimalt for mosjonister og andre som ikke har de samme mål som dem som virkelig vil noe med treningen. Du må vurdere praktiske hensyn opp mot fordeler og ulemper og vurdere hva du selv prioriterer. Jo mer utbytte du vil ha av treningen, dess viktigere blir dog riktig trening og treningskunnskap. Men som sagt kan man komme langt på vei ved litt komprimisser også, hovedsaken fremfor noe er faktisk å trene fremfor å slite ut sofaen.
Gjest Erja Skrevet 11. mars 2013 #13 Skrevet 11. mars 2013 Godt svar Coolaid. Det er ikke mengde, men kvalitet Men så lenge man tenker "bruke kalorier, bruke kalorier" så kan det være lett å gi kroppen for mye bank. Hva mener du med å "gi kroppen bank"?
Løvetanten Skrevet 11. mars 2013 #14 Skrevet 11. mars 2013 Hva mener du med å "gi kroppen bank"? Det jeg sa i innlegget mitt:) Ikke gi kroppen nok tid til restitusjon.
Inwe Skrevet 11. mars 2013 #15 Skrevet 11. mars 2013 Jeg kan fint trene hver dag i perioder jeg har tid til det, bare pass på å vurder treningen din. Kjør et splittprogram og ikke tren samme muskelgrupper hver dag, ta en dag med bare kardio og slapp av med trening som yoga og pilates innimellom
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #16 Skrevet 11. mars 2013 Jo mer utbytte du vil ha av treningen, dess viktigere blir dog riktig trening og treningskunnskap. Men som sagt kan man komme langt på vei ved litt komprimisser også, hovedsaken fremfor noe er faktisk å trene fremfor å slite ut sofaen. Bra innlegg, og du sier mye av det samme som jeg anbefaler venner som ikke har trent før. Viktigste er å begynne på et opplegg og rutine som ikke er for hardt, og som man ser for seg ha i lang tid og ikke bare for å finne frem vaskebrettet til strandsesongen. Alt behøver ikke være optimalt hele tiden for mosjonister, og i den grad man skal ha vaskebrett til sesongen vil kosthold uansett være viktigere enn trening. Ser utrolig mange som begynner med styrke/utholdenhet 5 ganger i uke, så holder det to måneder før de går lei og gir opp. Anonym poster: aecaa6a66e83a8cbf1916aa8da81c03f
Gjest Erja Skrevet 11. mars 2013 #17 Skrevet 11. mars 2013 Det jeg sa i innlegget mitt:) Ikke gi kroppen nok tid til restitusjon. Vel, jeg mener maset om restitusjon er betydelig overdrevet or oss vanlige mosjonister. Selv trener jeg hver dag .. Samtidig som jeg mojonerer hver dag. Hva er egentlig forskjellen på trening og mosjonering. Jeg trener sjeldent body-pump to dager på rappen, men legger gjerne en hard kondisjonstime mellom. Det er overhode ikke noe problem for oss vanlige folk å trene hver dag. I tillegg til at jeg trener på studio 4-5 dager i uken så sykler jeg til og fra jobb hver dag, går tur med hunden og løper trappene på jobben, har aldri brukt heisen på alle de årene jeg har jobbet i høyblokken. Man bør vokte seg for å si at folk ikke må trene to dager på rad, men ta seg tid til hvile. I dagens samfunn er det nettopp all hvilen som er et problem, ikke trimmingen.
Løvetanten Skrevet 11. mars 2013 #18 Skrevet 11. mars 2013 (endret) Vel, jeg mener maset om restitusjon er betydelig overdrevet or oss vanlige mosjonister. Selv trener jeg hver dag .. Samtidig som jeg mojonerer hver dag. Hva er egentlig forskjellen på trening og mosjonering. Så lenge det funker for deg er det helt greit. Du har funnet din balanse. Endret 11. mars 2013 av Løvetanten
Gjest made4u Skrevet 11. mars 2013 #19 Skrevet 11. mars 2013 Bra innlegg, og du sier mye av det samme som jeg anbefaler venner som ikke har trent før. Viktigste er å begynne på et opplegg og rutine som ikke er for hardt, og som man ser for seg ha i lang tid og ikke bare for å finne frem vaskebrettet til strandsesongen. Alt behøver ikke være optimalt hele tiden for mosjonister, og i den grad man skal ha vaskebrett til sesongen vil kosthold uansett være viktigere enn trening. Ser utrolig mange som begynner med styrke/utholdenhet 5 ganger i uke, så holder det to måneder før de går lei og gir opp. Anonym poster: aecaa6a66e83a8cbf1916aa8da81c03f Noen sitter i sofaen og lager seg forsetter om trening, utrente som de er tar en del av disse seg vann over hodet og legger opp til et overambesiøst program dem ikke er klar for. Å begynne forsiktig og tilvenne kroppen trening er viktig, mange tar nemlig motet fra seg selv med en overilt start dem ikke var klar for. Vet om mange som har kjøpt seg tredemølle eller ergometersykkel som sjelden eller aldri brukes, og det sitter mange i norske hjem med kort på treningsstudio de har betalt mye for, men som bare er støttemedlemmer. Alle må finne sin greie og ha mål tilpasset deres situasjon, interesser og utgangspunkt.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #20 Skrevet 11. mars 2013 Men akkurat i denne tråden følte TS at det å trene hver dag hjalp på motivasjonen da... Dere har lest innlegget eller? bare overskriften? Anonym poster: dbd9af538a105a1674e7e418f6c12eea 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå