AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #1 Skrevet 6. mars 2013 Jeg er oppi en svært vanskelig situasjon og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. En av mine bestevenninner er skikkelig ute å kjører. Hun ruser seg flere ganger i uken på amfetamin og ecstasy. Det går ikke an å prate med henne om det, konfronterer man henne så lyver hun bare. Det er heller ingen hjelp å finne fra familien hennes, da moren er ganske psykisk syk og alltid vært svært negativt innstilt til min venninne. Faren har hun ikke noe kontakt med. Hun sluttet å jobbe for et halvt år siden og nå melder hun seg opp til studier for å få studielån. Tar ingen eksamner så alt blir lån. Hun sluttet å jobbe fordi hun ble sliten av å ruse seg. Aner ikke hva jeg kan gjøre. Jeg vil så gjerne hjelpe henne. Jeg orker ikke å se på venninna mi ødelegge livet sitt Noen som har noen tips? Føler jeg står helt fast her. Anonym poster: 5ccd0fb2d5fd97dc6e8eb0a9bdf87d15
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2013 #2 Skrevet 6. mars 2013 Dette er ikke lett. Hvis hun ikke vil ha hjelp er det fryktelig vanslelig. Det jeg gjorde den gangen jeg fant ut at kjæresten min brukte amfetamin var å melde meg inn i narkomanes pårørende. Der fikk jeg veldig mye gode råd og ikke minst støtte. Nå hadde jeg jo dette nærmere inpå livet mitt da vi var kjærester og bodde sammen. Men jeg skjønner at dette er vondt for deg. Du vil aldri kunne kontrolere bruken hennes og ja, hun vil antagelig si hun bruker mindre enn hun faktisk gjør. Det du ikke må gjøre er å gjøre det lettere for hun å fortsette rusingen. Da mener jeg, ikke rydd opp hos henne, dekk over, lån penger , handle inn mat osv. Du kan sette krav om at hun må være nykter når dere skal treffes og at hun ikke skal dra stoff inn i hjemmet ditt osv. En som skal slutte å ruse seg må treffe bunnen som oftes først. Det må bli vondere å ruse seg enn å la være. Men si at du er der for henne og vil støtte og hjelpe henne den dagen hun vil ha hjelp, men ikke hjelp henne til å fortsette. Det er ofte det pårørende gjør uten å vite det dessverre. Masse lykke til Klem
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #3 Skrevet 7. mars 2013 takk for svar gjest. Det setter jeg veldig pris på. Trodde hun traff bunnen for et par år siden da hun kom i fengsel, men nå er hun like ille igjen Anonym poster: 5ccd0fb2d5fd97dc6e8eb0a9bdf87d15
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2013 #4 Skrevet 7. mars 2013 Bare hyggelig om jeg kan være til hjelp Jeg råder deg til å kontakte narkomanes pårørende. Jeg fikk mange gode råd og ikke minst så mailet jeg med folk om ting jeg bekymret meg for. Det er ikke alle man føler man kan snakke om om sånne ting dessverre. Narkomani er en følesesykdom om man må ha hjelp for å kunne bli rusfri. Noen klarer å kutte ut rusingen uten hjelp, men får man ikke hjelp for årsaker til at man begynte å ruse seg så er veien ofte kort tilbake der man var. Du kan jo prøve å snakke med venninen din å si til henne at du er der for henne om hun vil ha hjelp. Men pass på deg selv oppi dette, så du ikke bruker opp energien din på å bekymre deg over henne. Det blir fort sånn når man er glad i noen og bryr seg om de. Masse lykke til
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2013 #5 Skrevet 7. mars 2013 Det jeg mente er at hun kan være der for henne den dagen hun vil ha hjelp og får det. Nå bør hun ikke stille opp for henne og hjelpe henne slik at hun kan fortsette å ruse seg. Ja, det er for j.. hva amfetamin kan gjøre med folk.. Jeg valgte å flytte fra min kjæreste pga av det. Ikke at jeg merket så mye at han var rusa han ( var vel så tilvennt) Men all løgnen jeg ble servert og at han ikke innser at det er skadelig for han , selv om det går bra akkurat nå så sier det stopp en dag. Ble jo bekymret og uroet meg for alt, pluss at jeg ikke kunne stole på han følte jeg når han hadde løyet så mye ang rusingen sin. Jeg mistet helt meg selv en stund. Ble mistenksom og trodde at kan han lyve så mye så lyver han nok om andre ting også. Jeg håper at han vil ha hjelp , men det må han finne ut av selv.
Gjest Tekola Skrevet 10. mars 2013 #6 Skrevet 10. mars 2013 Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til dette. Tekola, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå