AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #1 Skrevet 6. mars 2013 http://nhi.no/trening/treningsrad/treningsrad-generelle/styrketrening-med-ett-sett-per-ovelse-23854.html?page=2 Leste noe om dette på Internett. Og om det virkelig er slik at man kan få like gode resultater med 1sett som med 3 så har jeg virkelig kasta bort tiden Noen som har noen formening om dette? Innspill? Håper noen kan svare. Anonym poster: 0cb75d23d2d699ad2fb2737c6c6637a8
Gjest Ciegus Skrevet 6. mars 2013 #2 Skrevet 6. mars 2013 Hmm, interessant, særlig for meg som strever med mine 5 sett... Jeg lurer på hva de mener med "begge grupper fikk samme resultat av treningen" - hvilke resultater så de på?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #3 Skrevet 6. mars 2013 Tror det var delt opp igrupper etter hvor godt/dårlig trent de var. Ene var utrente menn mens den andre gruppen var menn som hadde trent en stund. Tror jeg. Anonym poster: 0cb75d23d2d699ad2fb2737c6c6637a8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #4 Skrevet 6. mars 2013 Jeg foretrekker å variere litt, i takt med at jeg også endrer program I perioder hvor jeg kjører mye og hard cardio kjører jeg færre øvelser,flere sett , men lavere belastning, synes det virker " mildere" på ledd som allerede får mye juling. Når jeg ikke er så mye ute å løper kjører jeg heller tyngre styrke med færre sett, tyngre belastning, men heller flere øvelser. Anonym poster: 2dcc66f0f34fca9ce45034435b0ec4e1
Gjest Vena Cava Skrevet 6. mars 2013 #5 Skrevet 6. mars 2013 Den ene gruppen trente 1 sett mens den andre trente 3. Og de fikk samme resultat.
Gjest Ciegus Skrevet 6. mars 2013 #6 Skrevet 6. mars 2013 Den ene gruppen trente 1 sett mens den andre trente 3. Og de fikk samme resultat. Det skjønte jeg jo - men hva mener de med resultat? Hva slags resultater så de på? Økning i styrke (i så fall - hva slags?)? Muskelvekst? Forbrenning? Vektnedgang? Motivasjon? Om jeg jogger 20 min i uka og du jogger 40 min i uka og noen påstår at vi får samme resultat, så må man nesten spesifisere hva slags resultater det er snakk om?
Gjest Vena Cava Skrevet 7. mars 2013 #7 Skrevet 7. mars 2013 (endret) "I følge MayoClinic viser 33 av 35 studier at det ikke er noen betydelig forskjell på styrkeøkning eller økning av muskelmasse, enten du trener med ett sett eller velger å ta flere sett" Forstår det slik at det er snakk om styrketrening på overkroppen. Økt muskelmasse og styrke Endret 7. mars 2013 av Håhinglå
edderkoppdame Skrevet 7. mars 2013 #8 Skrevet 7. mars 2013 jeg har eksperimentert med det, bytter program hver gang jeg stagnerer. Har kjørt program der antall sett og repetisjoner varierer fra gang til gang. En øvelse var faktisk 1x4 repetisjoner en gang i uken og jeg merket faktisk god framgang. Syntes det var veldig greit fordi jeg ofte ble utslitt og det begrenset hvor tungt jeg klarte å løfte, men når det var færre sett og reps hadde jeg mer overskudd til å løfte tyngre.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #9 Skrevet 7. mars 2013 Kommer nok an på gener og hvor trent man er. Generelt gjelder det jo gjerne at en utrent person eller personer med opptil et års styrketrening ikke behøver å gi like mye som folk som har trent flere år. Syntes studiet burde tatt flere grupper ikke bare de som har trent et år, hadde de hatt folk som har trent en 5-10 år, så tipper jeg forskjellen hadde vært større. I begynnelsen kommer fremgangen ganske greit nesten uansett hva man gjør, verrer blir det etterhvert når man stagnerer og man må rotere øvelser/antall sett/reps osv. for å variere for å få resultat. Anonym poster: 215b51df02d40fc22def0f5593272e5e
Supraspinatus Skrevet 7. mars 2013 #10 Skrevet 7. mars 2013 Leste du hele artikkel. Den skriver at i en studie viser den det ene og en annen det andre osv. Trening er i praksis en måte man utfordrer kroppen med større belastning den er vant til for å få en progresjon. Hvor mange sett man trener er jo ofte sekundært. Og det avhenger av hva man vil oppnå. Hadde man sammenlignet noen som tok 1 sett med 5 reps på en gitt (relativ) vekt med 3 sett med 5 reps på samme relative vekt så ville jo den som tok flere sett få en større belastning over tid. Men dersom man tar 1 sett med 15 reps kontra 3x5 på samme vekt så er jo volumet det samme. Da trener du i utgangspunktet for lett. Det er også derfor man deler det opp i flere sett. Blir jo litt det samme som å tro at man kan løpe like fort på 1x100m som 300m.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå