Gå til innhold

Dyrt eller billig hundefor? - tørrfor

Anbefalte innlegg

Gjest Cevita
Skrevet

Så akkurat på FBI på NRK og der så de på hundemat. Til min store overraskelse sa de der at det egentlig ikke spilte noe rolle om man kjøpte det billige eller det dyre foret, fordi proteinensammensetningene i bunn og grunn var like gode. Forskjellene på det dyre og det billige foret var ofte at det var mer proteiner fra kjøtt i det dyre foret, og mere proteiner fra korn i det billigste foret.

Det ernæringsdama på NRK sa (jeg fikk ikke med meg om hun var klinisk ernæringsfysiolig eller hva) var at man skulle passe på at halvparten av næringsinnholdet i maten kom fra proteiner og ca 1/4 (eller mer om man har en veldig aktiv hund) kom fra fett, og slik var det i alle pakkene med hundefor som de så på bortsett fra firstpriceforet, men da mente ernæringsdama at man evt kunne gi flere godbiter med mye fett på siden.

Hva mener dere? Jeg mener selv at jeg så en vesentlig forskjell på mine hunder da jeg byttet fra butikkfor til eukanuba for noen år siden. Både med tanke på mengen mat som blir spist (15kg eukanuba holder mye lengre enn 15kg billigfor) og på pelsen til hundene. Den var ikke stygg før akkurat, men nå er den helt fantastisk blank og myk.

Hva mener dere? Er det bortkasta penger å kjøpe 15kg eukanuba for 700 kr (eller hva det nå koster)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig mener dama utdypet dårlig om det hun fortalte om, og syntes ikke mye av det hun sa stemmer. I tillegg er jeg skuffet over at de ikke tok opp VohH.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg virker det som om dama ikke helt veit hva hun prater om, og at hun ikke vet at hunder er kjøttetere. Det spiller STOR rolle om proteinet er animalsk eller vegetabilske.

Anonym poster: e5df49910adf3dd1551e06c0dae5693b

• Liker 2
Gjest Cevita
Skrevet

Fint at det ikke var bare meg som reagerte! Kanskje dama har mer peiling på menneskemat enn på dyremat?

• Liker 1
Skrevet

Godt å se at jeg ikke er den eneste som reagerte. :)

Jeg klarte ikke å tenke noe annet enn ''bullshit'' under store deler av testen. Sier ikke mer, kommer bare til å ende opp med å skjelle ut noen...

Gjest EryMax
Skrevet

Både hund og katt har bedre av skikkelig for fra dyrebutikk. De spiser mindre porsjoner,de røyter mindre og det blir både finere pels og mindre dritt.

Skrevet

Nå har ikke jeg sett det programmet dere snakker om. Men det er ikke prisen på fòret som har noe å si, men hvor bra fòret er. Om pris henger sammen med kvalitet, det vet jeg ikke, men jeg vil tro det. Det er jo billigere å produsere elendig mat som ikke metter noenting. Bare fyllmasse.

Jeg bruker forøvrig fòr som koster litt, men det er selvfølgelig verdt det. Hunden min betyr alt for meg. Ville aldri gitt han billig og elendig fòr som kan ødelegge helsa hans.

• Liker 1
Gjest TrickyA
Skrevet (endret)

Jeg signerer også på kvalitetsfor fremfor det dritet de selger på dagligvarebutikken. Og egentlig også merker som Royal Canin. Nå er jeg ikke superkjent med Eukanuba, men om det inneholder mye korn som RC skjærer jeg det over samme kam. Hunder skal ikke ha korn, de er kjøttetere og kan ikke fordøye korn tilstrekkelig. Da hunden min spiste RC måtte den gjøre nr 2 RETT etterpå. Pelsen var bleh. Til slutt, etter mye lesning og etterhvert en matlei hund, byttet jeg til Vom & Hundemat og pelsen hennes forandret seg drastisk. Da vi hilste på folk på tur var det mange som kommenterte pelsen hennes, og jeg la merke til det selv. I tillegg ble toalettbesøket (nr 2) rutinert og bare en gang om dagen. Akkurat nå veksler jeg mellom v&h og Orijen, ettersom det er mer praktisk med tørrfor-kulene. Kommer aldri til å gå tilbake til korn-hundematen de selger hos veterinæren og i dagligvaren. Aldri. Because my dog is worth it! :rodmer:

Endret av TrickyA
  • Liker 1
Skrevet

Grusomt mye drittfor ute å går desverre. For meg er verken Eukanuba eller RC bra nok. Jeg skal ha 100% grainfree, uten noen unaturlige tilsetningsstoffer, fargestoffer etc. med ingredienser som kan spores tilbake til en spesifikk kilde. Hun spiser like sunt og godt som meg selv. Jeg forer kun på Acana Pacifica (som jeg bestiller på nett, fordi jeg ikke vil støtte mine lokale dyrebutikker som selger valper og kattepuser) eller ZiwiPeak som jeg også bestiller på nett. Hun elsker begge! Hun får også rått kjøtt fra slakteren, laks og frukt/grønt. Jeg lager godbiter av lever selv. Hun er sunn og fornøyd. Hadde jeg ikke hatt råd til å fore med det beste av det beste hadde jeg ikke skaffet meg hund. Hun har avføring en gang om dagen, og håret er nydelig blankt.

Jeg har ikke sett programmet, men skal sjekke det ut på nett.

Her er en link hvor du kan lese mer om foret du gir: http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/brand/

• Liker 1
Skrevet

Jeg signerer også på kvalitetsfor fremfor det dritet de selger på dagligvarebutikken. Og egentlig også merker som Royal Canin. Nå er jeg ikke superkjent med Eukanuba, men om det inneholder mye korn som RC skjærer jeg det over samme kam. Hunder skal ikke ha korn, de er kjøttetere og kan ikke fordøye korn tilstrekkelig. Da hunden min spiste RC måtte den gjøre nr 2 RETT etterpå. Pelsen var bleh. Til slutt, etter mye lesning og etterhvert en matlei hund, byttet jeg til Vom & Hundemat og pelsen hennes forandret seg drastisk. Da vi hilste på folk på tur var det mange som kommenterte pelsen hennes, og jeg la merke til det selv. I tillegg ble toalettbesøket (nr 2) rutinert og bare en gang om dagen. Akkurat nå veksler jeg mellom v&h og Orijen, ettersom det er mer praktisk med tørrfor-kulene. Kommer aldri til å gå tilbake til korn-hundematen de selger hos veterinæren og i dagligvaren. Aldri. Because my dog is worth it! :rodmer:

Orijen er fantastisk for! :nigo:

• Liker 1
Skrevet

Når gikk dette på TV? Jeg finner det ikke på NRK nett-TV.

Gjest Badabing
Skrevet

Det var en håpløs gjennomgang. Det var lite snakk om andre næringsstoffer enn fett, protein etc

For få år siden var det en dansk test av hundemat . Til og med noen av de dyre fôrene nådde ikke opp til riktig næringsinnhold, man måtte gi litt mer mat enn anbefalt for at de skulle få i seg tilstrekkelig. I den testen var det Labb som vant, men pris hadde noeå si for resultatet. Da er det rett og slett ikke en god nok test for meg. Først næring, så pris. Etter Labb mener jeg ProPlan kom, sett ut fra innhold.

Jeg forsøkte Labb etter den testen, og hunden vår fikk flass, matt pels og bæsjet store mengder. Det har jeg aldri noensinne opplevd med veterinær/dyrebutikkmat selv om det såklart er slik at et bestemt fôr er best for alle hunder.

AnonymBruker
Skrevet

Det var en håpløs gjennomgang. Det var lite snakk om andre næringsstoffer enn fett, protein etc

For få år siden var det en dansk test av hundemat . Til og med noen av de dyre fôrene nådde ikke opp til riktig næringsinnhold, man måtte gi litt mer mat enn anbefalt for at de skulle få i seg tilstrekkelig. I den testen var det Labb som vant, men pris hadde noeå si for resultatet. Da er det rett og slett ikke en god nok test for meg. Først næring, så pris. Etter Labb mener jeg ProPlan kom, sett ut fra innhold.

Jeg forsøkte Labb etter den testen, og hunden vår fikk flass, matt pels og bæsjet store mengder. Det har jeg aldri noensinne opplevd med veterinær/dyrebutikkmat selv om det såklart er slik at et bestemt fôr er best for alle hunder.

Labb vant vel i tv2hjelperdeg hvor de la stor vekt på pris.

Har lest mye studier ang hundefor men aldri en dansk med labb. Labb er et norsk hundefòr også. Har du en link til denne testen?

Skrevet

Jeg bruker Britcare til min kar, han får sånn en fin avføring av den :) Men han blir veldig fort matlei så vi blander ofte med litt billigfor i ny og ne slik at det blir litt annen smak :biggrin:

Gjest Badabing
Skrevet

Labb vant vel i tv2hjelperdeg hvor de la stor vekt på pris.

Har lest mye studier ang hundefor men aldri en dansk med labb. Labb er et norsk hundefòr også. Har du en link til denne testen?

Jeg må ha blandet.. Og det var lenger siden enn jeg husket! Vi testet vel Labb, men endte opp med Pro Plan til slutt:

http://vovhund.dk/table_test_af_hundefoder.htm

Gjest alven
Skrevet

Når gikk dette på TV? Jeg finner det ikke på NRK nett-TV.

Sjekk ut forbrukerinsprektørene

• Liker 1
Gjest alven
Skrevet

Jeg har jo to hunder, og det jeg ser er at gir jeg tørrfor uansett type og produsent så mister han masse, massen pels, men på Vom og hundemat er det noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid gitt mat fra dyrlegen eller dyrebutikk og det har fungert alldeles utmerket. Har imidlertid prøvdt butikkfor når vi har gått tom på ferie og det får hun aldri igjen. Konstant mas om mat (ble aldri mett), utrolige mengder med avføring og blassere pels etter kort tid.

Anonym poster: 93f6856a9e9c8d7d4f5f059046288ed1

AnonymBruker
Skrevet

For meg virker det som om dama ikke helt veit hva hun prater om, og at hun ikke vet at hunder er kjøttetere. Det spiller STOR rolle om proteinet er animalsk eller vegetabilske.

Det ble fortalt at hun hadde gått igjennom og analysert hundefor tiligere i et program.

Vi tror vel ofte på reklamen? Det er BEST for hunden,så kjøper vi det. Eller når dyrlegen forteller deg at du må kjøpe det svindyre foret pga ditt eller datt.

Eks. så skal man se på fettinnholdet. Min hund er gammel og lat. Trenger for med lite fettinnhold. Den får seniorfor med lite fett. mange hunder er for feite.

Å kjøpe tørrfor til 1500 kr som ts skriver, blir ikke aktuelt.

Har prøvd div for til hunden. Noen sier at de blir SÅ fin i pelsen osv av xfor.

Godt pelsstell og tran,så får den fin pels. Gi den også eggeplomme. Fint for pels

Anonym poster: be7d838d06af05ccdf0dfb4e01a1a34d

AnonymBruker
Skrevet

Det ble fortalt at hun hadde gått igjennom og analysert hundefor tiligere i et program.

Vi tror vel ofte på reklamen? Det er BEST for hunden,så kjøper vi det. Eller når dyrlegen forteller deg at du må kjøpe det svindyre foret pga ditt eller datt.

Eks. så skal man se på fettinnholdet. Min hund er gammel og lat. Trenger for med lite fettinnhold. Den får seniorfor med lite fett. mange hunder er for feite.

Å kjøpe tørrfor til 1500 kr som ts skriver, blir ikke aktuelt.

Har prøvd div for til hunden. Noen sier at de blir SÅ fin i pelsen osv av xfor.

Godt pelsstell og tran,så får den fin pels. Gi den også eggeplomme. Fint for pels

Anonym poster: be7d838d06af05ccdf0dfb4e01a1a34d

Hunder skal IKKE ha tran!!!

Anonym poster: 93f6856a9e9c8d7d4f5f059046288ed1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...