Gå til innhold

Droppe tradisjonelle "bryllupsting" i et bryllup mellom to av samme kjønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av de som drømmer om mitt fremtidige bryllup. Det vil skje en dag, det er begge to enig i, men vi er litt uenig i når :fnise: . Men det hindrer likevel ikke meg å følge med på hva folk skriver her inne eller å titte på kjoler :icon_lol: .

Mitt drømmebryllup er et litt mer avslappet bryllup, med kjole til knærne, helst på sommeren i f.eks en låve (som selvsagt er omgjort til fint lokale) eller utendørs (men været i Norge er jo ikke kjent for å være 100% stabilt..). Men så har jeg litt spørsmål, eller tanker, omkring det hele når to stykker av samme kjønn gifter seg.

Det vil ikke bli et kirkelig bryllup, da ingen av oss er kristne og ikke ser helt verdien i å da inngå ekteskap i kirka, hovedsaklig fordi vi føler det blir dobbelmoral å gifte oss på den måten når vi ikke tror (og at de som tror på Gud skal få lov å ha "denne tingen" for seg). Men hva med alle de andre detaljene, som er for mange veldig tradisjonelle.

Det blir mest sannsynlig kun meg i kjole. Samboeren min er ikke et kjolemenneske, selv ikke en slik kjole. (Hva i alle dager hun skal ha, som ikke er en vanlig dress til mannfolk, for det er heller ikke henne, det vet ikke jeg.) Hva med slør, sånn bånd rundt låret (står helt stille hva det heter :icon_lol: ).

Hva er deres tanker omkring de veldig tradisjonelle detaljene man ofte har i et "vanlig" bryllup vs et litt mer avslappet bryllup (mellom to kvinner)?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg har det ikke det noe å si om dere er samme kjønn eller en av hvert kjønn, om du skjønner meg. Har et avslappet byllup om dere vil, det er jo de det som regel er kjekkest å være gjest i! :)

Og som tips ang kjole, har forloveden din tenkt på bunad? Jeg er heller ikke noe kjolemenneske, men jeg kler bunad :) Men hun må selvsagt ikke ha kjole så klart :)

Anonym poster: aedfe5f37d7e8242bdce3e464d87c7eb

• Liker 7
Gjest Ciegus
Skrevet

Liker hun å gå i skjørt da? Kanskje en hvit/lys drakt av noe slag, litt businessaktig med skjørt? Eller en buksedrakt? Bunad er jo kjempeflott. Det er jo bare å ta utgangspunkt i den type plagg hun føler seg vel og fin i.

Jeg synes dere kan gjøre det så utradisjonelt eller tradisjonelt som dere bare vil. Har man et avslappet bryllup trenger man jo ikke å forholde seg til alle mulige tradisjoner, men velge ut de man selv føler seg vel med, uansett hva det måtte være. Et godt bryllup tar utgangspunkt i hva man har lyst til, hva man tror hever stemninga, og ikke hva tradisjonene måtte mene og det ene eller det andre. Tradisjoner endrer seg hele tiden. :)

• Liker 2
Skrevet

For meg har det ikke det noe å si om dere er samme kjønn eller en av hvert kjønn, om du skjønner meg. Har et avslappet byllup om dere vil, det er jo de det som regel er kjekkest å være gjest i! :)

Og som tips ang kjole, har forloveden din tenkt på bunad? Jeg er heller ikke noe kjolemenneske, men jeg kler bunad :) Men hun må selvsagt ikke ha kjole så klart :)

Anonym poster: aedfe5f37d7e8242bdce3e464d87c7eb

Hun har faktisk ikke bunad. Hun lånte bunad når hun stod til konfirmasjon, men tror ikke hun var så veldig fan av det hele :fnise: . Får presse henne inn i min! (Jeg synes det er et plagg som er fin på absolutt alle, selv de som ikke er kjolemennesker!). Men det var jo absolutt et tips å huske på! Synes det blir merkelig hvis hun skal ha dress. Vi får ofte spørsmål ala "hvem er mannen i forholdet" (det er ikke noe mann i forholdet, da hadde jeg vel kanskje likt mannfolk i utgangspunktet?)..så den vil jo passe helt til de spm :ler:

Jeg elsker kjoler, så det vil aldri bli et problem for meg :fnise: . Skulle ønske jeg kunne kjøpe alt jeg liker fra i dag og og ha et lager til jeg endelig får viljen min om at NÅ er det på tide å gifte seg :icon_lol:

• Liker 2
Skrevet

Liker hun å gå i skjørt da? Kanskje en hvit/lys drakt av noe slag, litt businessaktig med skjørt? Eller en buksedrakt? Bunad er jo kjempeflott. Det er jo bare å ta utgangspunkt i den type plagg hun føler seg vel og fin i.

Jeg synes dere kan gjøre det så utradisjonelt eller tradisjonelt som dere bare vil. Har man et avslappet bryllup trenger man jo ikke å forholde seg til alle mulige tradisjoner, men velge ut de man selv føler seg vel med, uansett hva det måtte være. Et godt bryllup tar utgangspunkt i hva man har lyst til, hva man tror hever stemninga, og ikke hva tradisjonene måtte mene og det ene eller det andre. Tradisjoner endrer seg hele tiden. :)

Hun liker noe ala det du nevner, litt sånn finere bukse og slikt. Er iallefall det hun pleier å ha på julebord og slike ting, når man skal ha på seg noe litt finere enn jeans og arbeidstøy :Nikke: . Smart ide! Kanskje det hadde vært noe!

Skrevet

Det er da ikke forskjell på dere og andre par? Uavhengig av kjønn har vi alle tradisjonelle innslag vi vil ha, eller som vi ønsker droppe. Det er ikke noe som er mindre lov/riktig fordi dere begge er kvinner. Kanskje rent bortsett fra brudeparet på toppen av kaka. Der er det jo litt teit om dere går for den tradisjonelle med mann og dame. ;) Pen kaketopp med to damer finner du på lightinthebox.com. :)

• Liker 2
Skrevet

... jeg skjønner at du tuller når du sier "presse henne inn" i noe, men jeg tror det er viktig å høre med henne selv jeg da .. hva vil hun ha .. ? hun er jo like mye brud (altså ikke brudgom) som resten av oss, og har vel sine meninger om hva hun vil ha på seg på sin store dag .. ? :)

jeg kjenner flere jentepar som har giftet seg, noen har hatt bunad begge, noen har begge hatt brudekjole, ett par hadde begge smoking (men de er veldig typene til det da, litt spesielt er det jo)

alt er lov, så lenge dere følger hjertene deres :)

• Liker 1
Gjest Kiara!
Skrevet

En lett hvit linbukse med tilhørende overdel av eget ønske er jo nydelig! Hvertfall når man ønsker å ha det utendørs på sommeren. Det er lite maskulint over en kvinne i løse linbukser.:)

Håper dere blir enige om tiden snart, flott når noen velger å gifte seg! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge i bunad :Nikke:

Anonym poster: c0d78be570306fbbcf9c2eb8ffefc22a

Skrevet

Da vi giftet oss hadde jeg på meg en enkel hvit kjole som rakk meg til litt under knærne med en lilla bolero over. Min kone hadde på seg en sort penbukse, lilla bluse, sort vest og sort dressjakke (samt en rosa fjærboa til noen av bildene :fnise: ) Vi giftet oss i september og fikk den siste soldagen før høsten slo til for fullt.

Sermonien tok sted på tinghuset her vi bor (

og jeg fikk store utslag på gaydaren på vigsleren :jepp: )

Nå hadde vi alt såre enkelt, gjorde alt selv både med mat og kaker. Vi var bare 13 stykker hjemme hos oss selv. Ingen av oss ønsket noe stort bryllup, vi ville bare gifte oss :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Forresten, ang bunader så tenker jeg enten begge eller ingen.. Blir litt kræsj om en stiller i bunad og den andre i hvit brudekjole. Synes jeg i alle fall. Finest når man matcher hverandre litt.

• Liker 3
Skrevet

Uavhengig av hvem du gifter deg med, så syns jeg det riktige er å ha akkurat det bryllupet dere ønsker dere, helt uavhengig av hvem dere er.

Jeg hadde mitt perfekte bryllup med min fantastiske kone i fjor. Vi er begge relativt feminine, vanlige jenter, og har begge sett for oss et relativt tradisjonelt bryllup. Ingen av oss er kristne, så den problemstillingen trengte vi ikke bry oss om. Jeg er den typen som alltid har drømt om det perfekte bryllupet, den perfekte kjolen og sånne ungpiketing. Fruen har nok ikke vært HELT der (mest fordi hun aldri tenkte på ekteskap før vi ble sammen), men hun hadde likevel sett for seg klassisk hvit kjole og alt som hører med.

Vi hadde vigsler fra Sosialhumanistene, som viet oss i bryllupslokalet. Begge hadde hvit brudekjole, begge hadde slør, begge ble ført opp av sin far. Vi hadde tre etasjers bryllupskake, taler, brudevals (for øvrig lurt å bestemme på forhånd hvem som fører, det hjalp oss veldig)... I det hele tatt, alt som hører med i et tradisjonelt bryllup. Og ALLE reaksjonene jeg har fått har vært udelt positive. Alle gjestene syns det var fantastisk, alle som har sett bilder og hørt om bryllupet vårt syns det var kjempekult at vi lagde vårt drømmebryllup selv om vi er to jenter.

Jeg syns ikke du skal henge deg opp i hva som er "greit" i et likekjønnet bryllup. Gjør akkurat det dere har lyst til, bare dere skal bestemme hvordan dere gifter dere. :)

• Liker 6
Skrevet

....og selv min erkelesbiske kusine går i bunad av og til. Alle kombinasjoner er lov, men spør henne hva HUN vil ha på seg. Hun mener garantert noe om det. Og drit i om det matcher, dere blir garantert nydelige uansett. :)

Skrevet

Vi ska ikke ha med så mye tradisjonelle "bryllupsting" vi heller. Man må velge det man ønsker helt uavhengig om man gifter seg med noen av samme kjønn eller ikke.

Skrevet

... jeg skjønner at du tuller når du sier "presse henne inn" i noe, men jeg tror det er viktig å høre med henne selv jeg da .. hva vil hun ha .. ? hun er jo like mye brud (altså ikke brudgom) som resten av oss, og har vel sine meninger om hva hun vil ha på seg på sin store dag .. ? :)

jeg kjenner flere jentepar som har giftet seg, noen har hatt bunad begge, noen har begge hatt brudekjole, ett par hadde begge smoking (men de er veldig typene til det da, litt spesielt er det jo)

alt er lov, så lenge dere følger hjertene deres :)

Ja, jeg hadde aldri gjort det :fnise: . Dessuten er hun både høyere og sterkere enn meg, så om jeg så hadde vært så teit å prøve på noe sånn, så hadde jeg aldri fått det til :bond:.

Jeg tipper hun kommer til å gå for noe ala enn form for dress (til kvinner da). Det er nok det som er mest henne. Hun hadde visst bunad da, fant jeg ut i går. Arvet etter tante eller noe sånn. Kun brukt i konfirmasjon. Kom aldri til å bruke den igjen :hakeslepp: (Nei, jeg visste faktisk ikke at hun hadde bunad..så det sier vel sitt om hvor villig hun er til å bruke den. Den henger visst hos hennes mor. Men hun vil ikke kvitte seg med den, siden det kan hende vi f.eks får barn som vil ha den eller lignende).

Dere er forresten utrolig søte! Jeg har alltid forventet litt at folk sier "ja, men hallo, dere kan jo ikke gjøre ditten og datten når dere er to jenter" :rodme: ..og som noen nevner, det blir jo litt teit med en kaketopp med en brud og brudgom.

Hos oss er det jeg som er den som alltid har drømt om bryllup. For hennes del har det aldri vært aktuelt tidligere, men nå vil hun, men når? Før vi eventuelt får barn sier hun. Så det kan jo hende det skjer når jeg har lyst, men tviler. Tror ikke det skjer før om iallefall 2-3-4-5 år. *sukk* (men kan ikke presse noe slikt på andre uansett, og jeg skjønner jo hvorfor å vente litt er et alternativ, greit å faktisk ha råd, nå skal vi kjøpe leilighet/hus, så det koster jo litt..dessuten har vi da god tid!). Så jeg tror nok jeg får lov til en del av henne ifh til hvordan det skal være, så lenge jeg ikke har noe som helst rosa pynt :fnise: . Og ikke velger hennes klær. Og ja, hun skal ha ekstra stemme ifh til avgjørelser omkring mat og smak på kake (så der har vi sagt "vi tar mer enn en etasje, så får du en etasje som du får smak du vil ha, så tar jeg en og så tar vi en som vi vet så og si alle liker").

Skulle ønske det kunne skje litt tidligere. Men får vel bare drømme meg bort i hva alle andre her inne planlegger foreløpig. Og hjelpe bestevenninna mi med sitt bryllup :danse:

Skrevet

Awww, så koselig med bryllupsplaner! (Selv om det foreløpig er på det teoretiske planet). Kjæresten min og jeg snakker mye om bryllup og "jeg skal gifte meg med deg"-greier selv om vi ikke er forlova og det nok blir noen år til. Må jo ha råd til det også!

Vi vil gjerne ha et flott lokale akkurat som heteroene har! :fnise: Før hadde jeg lyst til å gifte meg i kirka, selv om jeg ikke er kristen, men tror det var fordi det var det jeg tenkte på som bryllup. Nå har jeg lest om og sett mange flotte lokaler, så jeg er veldig klar for å finne et flott og romantisk lokale uten kirkegreier. Dessuten har vi jo foreløpig ikke lov til å gifte oss i kirka uansett.

Sånn ellers er vi nok ganske tradisjonelle. Vi er veldig jentete begge to, og drømmer om flotte kjoler. Vi vil nok bryte "ikke se hverandre før bryllupet"-greia, for selv om vi ikke vil at kjolene skal være like, vil vi at de skal matche litt. Ha litt samme stilen eller ha noe som passer sammen. Og vi vil ha kjempefine hårsveiser og flott sminke og fine sko....ogogog...! :hoppe:

Hvis kjæresten din virkelig ikke liker kjoler finnes det helt sikkert noe annet hun føler seg like pynta i! Man skal jo føle seg fin og være komfortabel på den store dagen.

Ellers finnes det som andre nevner mer og mer av "homoting" som kan kjøpes inn sånn at man ikke må tilrettelegge heteronormativiteten rundt det ved å feks kjøpe kjønnsnøytrale ting, feks invitasjoner med bilde av to jenter, to bruder på toppen av kaka osv.

Vi vil nok ha det ganske tradisjonelt, lurer på å gå på brudevalskurs der vi begge lærer både å føre og å bli ført, og så tar halve dansen hver eller noe. Det er jo virkelig ikke noen "mannen i forholdet" når to jenter gifter seg, men likevel er det jo heterobryllup som har skapt giftetradisjonen, så da kan man jo plukke litt derfra og legge til egne ting også.

:)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Awww, så koselig med bryllupsplaner! (Selv om det foreløpig er på det teoretiske planet). Kjæresten min og jeg snakker mye om bryllup og "jeg skal gifte meg med deg"-greier selv om vi ikke er forlova og det nok blir noen år til. Må jo ha råd til det også!

Vi vil gjerne ha et flott lokale akkurat som heteroene har! :fnise: Før hadde jeg lyst til å gifte meg i kirka, selv om jeg ikke er kristen, men tror det var fordi det var det jeg tenkte på som bryllup. Nå har jeg lest om og sett mange flotte lokaler, så jeg er veldig klar for å finne et flott og romantisk lokale uten kirkegreier. Dessuten har vi jo foreløpig ikke lov til å gifte oss i kirka uansett.

Sånn ellers er vi nok ganske tradisjonelle. Vi er veldig jentete begge to, og drømmer om flotte kjoler. Vi vil nok bryte "ikke se hverandre før bryllupet"-greia, for selv om vi ikke vil at kjolene skal være like, vil vi at de skal matche litt. Ha litt samme stilen eller ha noe som passer sammen. Og vi vil ha kjempefine hårsveiser og flott sminke og fine sko....ogogog...! :hoppe:

Hvis kjæresten din virkelig ikke liker kjoler finnes det helt sikkert noe annet hun føler seg like pynta i! Man skal jo føle seg fin og være komfortabel på den store dagen.

Ellers finnes det som andre nevner mer og mer av "homoting" som kan kjøpes inn sånn at man ikke må tilrettelegge heteronormativiteten rundt det ved å feks kjøpe kjønnsnøytrale ting, feks invitasjoner med bilde av to jenter, to bruder på toppen av kaka osv.

Vi vil nok ha det ganske tradisjonelt, lurer på å gå på brudevalskurs der vi begge lærer både å føre og å bli ført, og så tar halve dansen hver eller noe. Det er jo virkelig ikke noen "mannen i forholdet" når to jenter gifter seg, men likevel er det jo heterobryllup som har skapt giftetradisjonen, så da kan man jo plukke litt derfra og legge til egne ting også.

:)

Jeg er veldig glad i å lage ting. Jeg tror jeg vil dra den så langt som å si at jeg er litt kreativ :fnise:

Så jeg har fryktelig lyst til å ha et ordentlig diy-bryllup. Lage invitasjoner, dekor, bordkort, bukett/blomsteroppsatser o.l selv. Alt annet enn kake og mat - egentlig. Jeg er ikke så flink på kjøkkenet :sjokkert:

Og jeg må innrømme..jeg er nok den eneste av oss som er på teoretiske bryllupsplaner. Det meste jeg har fått ut av henne er "jada, en dag, slutt å mas". :laugh: Men så lenge jeg ikke maser på henne, så får jeg lov å "planlegge" så mye jeg bare vil. Det jeg har lyst til nå (evt. planlegger?) må jo gjennom henne innen den tid. Så blir nok ikke helt slik jeg vil ha i hodet mitt :fnise: . Det eneste jeg vet jeg må holde meg borte i fra er tanker om å lage min egen bryllupskake og jeg får ikke lov å ha noe rosa (no worries, jeg vil jo helst ha mange farger, ikke pastell, men veldig klare farger).

Og ..godteribuffet :danse:

Eller dessertbuffet..eller sjokoladebuffet :fnise:

Får vel starte å spare?

(Det er sååå myyye på etsy som jeg har lyst på..men jeg kan jo ikke kjøpe det NÅ. Skal jeg lagre det i ei kiste til det blir realitet liksom?)

Jeg er vel også veldig jentete (det er til og med en del som sier "du kan ikke være lesbisk, du er jo så jentete..eh..), så min drøm er en nydelig kjole (selv om den skal gå til kneet) og alt som hører til :D

Men det er gøy å tenke på. Særlig fordi jeg vet at hun er den jeg vil gifte meg med og alt det der. Jada, det er klisje og alt det der. Men av og til så møter man den personen som du vet med en gang at det er rett person :rodmer:

Endret av estrella
  • Liker 1
Skrevet

Dessuten har vi jo foreløpig ikke lov til å gifte oss i kirka uansett.

Joho, det har dere! :jepp:

TS: Jeg synes ikke det utgjør noen forskjell at dere er av samme kjønn. Dere bør gjennomføre bryllupet akkurat slik dere selv ønsker. Angående hva din forlovede skal ha på seg, så finnes det mange alternativer. Det kan for eksempel hende hun finner en enkel, pen kjole hun liker, eller hun kan gifte seg i dress (hvit eller sort). Dere kan bruke litt tid på internett og se på hva andre har valgt å gifte seg i, og se om dere får noe inspirasjon :) Kanskje noen av disse alternativene faller i smak hvis hun ikke vil ha kjole?

• Liker 1
Skrevet

Joho, det har dere! :jepp:

Nja, den ekteskapsloven er litt tricky, gitt. Kirken har rett, men ikke plikt til å vie homofile. Og før det kan skje må kirkemøtet stemme over hvorvidt de skal endre liturgien (hvor det blant annet inngår "til mann og kvinne skapte han dem blablabla"). Så loven, som trådte i kraft i 2009, gjør at prester som vil kan vie, men de får ikke gjort det før den liturgien er endret. Så foreløpig blir homofile som møter velvillige prester og ønsker kirkelig vielse kun velsignet, og ikke i selve kirkerommet, men i våpenhuset, på trappa eller lignende. Og i Oslo har feks biskop Kvarme forsøkt å stoppe sånne ting, fordi han er imot det. Det er noe med at det er opp til hvert enkelt bispedømmeråd også, så Kvarme vil nok gjøre det han kan for å stoppe det her.

Så nylig som forrige måned kom det fram at kirken er splittet i diskusjonen om de skal gå med på å vie homofile.

Beklager avsporingen, ts, bryllupet deres skal jo ikke være i kirka uansett!

Skrevet

Nja, den ekteskapsloven er litt tricky, gitt. Kirken har rett, men ikke plikt til å vie homofile. Og før det kan skje må kirkemøtet stemme over hvorvidt de skal endre liturgien (hvor det blant annet inngår "til mann og kvinne skapte han dem blablabla"). Så loven, som trådte i kraft i 2009, gjør at prester som vil kan vie, men de får ikke gjort det før den liturgien er endret. Så foreløpig blir homofile som møter velvillige prester og ønsker kirkelig vielse kun velsignet, og ikke i selve kirkerommet, men i våpenhuset, på trappa eller lignende. Og i Oslo har feks biskop Kvarme forsøkt å stoppe sånne ting, fordi han er imot det. Det er noe med at det er opp til hvert enkelt bispedømmeråd også, så Kvarme vil nok gjøre det han kan for å stoppe det her.

Så nylig som forrige måned kom det fram at kirken er splittet i diskusjonen om de skal gå med på å vie homofile.

Beklager avsporingen, ts, bryllupet deres skal jo ikke være i kirka uansett!

Har ikke noe å si for meg:)

Dere får finne noen som er villig til å vie dere i kirka. Jeg skjønner ikke hvorfor par av samme kjønn ikke kan få lov, hvis de ønsker. Det finnes jo nok av kristne homofile par. Men sånn er det vel noen år til, foreløpig. Er på samme måte ifh til adopsjon. Jeg har alltid hatt lyst på barn. Mange spør om vi vil adoptere. Joda, selvfølgelig, hadde det vært mulig, så ja. Vet at det er noen få par i Norge og Sverige som har fått adoptere, men det er ikke så enkelt som å bare gjøre det, for en ting er at vi får lov her i landet, det er noe helt annet hva de landene man kan adoptere i fra sier. De fleste ønsker ikke at barna skal bli adoptert av homofile par. Pr dags dato er det jo mye enklere for oss å dra til Danmark og at jeg bærer frem barnet/barna (jeg har veldig lyst til det da, å få lov å oppleve det å bære frem et barn).

Så ja, loven er forandret, men det betyr ikke alt faktisk er mulig. Men at vi i det hele tatt får lov å gifte oss synes jeg er en veldig positiv ting. Hvorfor skal ikke jeg få lov å gifte meg med den personen jeg elsker, bare fordi den jeg elsker tilfeldigvis er samme kjønn som meg? Kjærlighet er ikke begrenset til mann og kvinne. Og jeg er hundre prosent sikker på at vi vil bli gode foreldre den dagen det eventuelt skjer, til tross for at samboeren min har sagt at hun skal lære barna at rødt er grønt og grønt er rødt. Og få dem til å faktisk tro det :fnise: (Jeg får lære dem sannheten!)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...